برگزاری آیین سنتی چق‌چقه‌زنی در روز پایانی ماه صفر در نایین

در آخرین روز ماه صفر مصادف با شهادت امام رضا(ع)، در شهرستان نایین هیأت‌های محله محمدیه به سمت امامزاده سلطان سید علی(ع) حرکت می‌کنند و در پایان این تجمع، مراسم سنتی چق‌چقه‌زنی اجرا می‌شود.

به گزارش مشرق، در آخرین روز ماه صفر مصادف با شهادت امام رضا(ع)، در شهرستان نایین هیأت‌های محله محمدیه به سمت امامزاده سلطان سید علی(ع) حرکت می‌کنند و در پایان این تجمع، مراسم سنتی چق‌چقه‌زنی اجرا می‌شود.

در این آیین، فرد چق‌چقه‌زن، درحالیکه دو قطعه چوب به نام چق‌چقی را در دست دارد، همزمان با نوحه سرایی مداح که با آهنگ خاص و اشعار سنتی به نوحه خوانی می‌پردازد، این چوب‌ها را به هم می‌زند.

«چق‌چقی» بیشتر از جنس چوب گردو در اندازه‌های متفاوت برای سنین مختلف به صورت دایره‌ای و با قطر ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر ساخته می‌شود.

مراسم «چق‌چقی‌زنی یا سنگ‌زنی» یکی از آیین‌های قدیمی جذاب و منحصر به فرد نایینی‌ها است که در طول ماه‌های محرم و صفر توسط هیأت کوی سنگ و هیأت محمدیه در امامزاده سلطان سید علی(ع) این شهرستان برگزار می‌شود، همچنین هیأت محمدیه در ماه صفر این مراسم را در جوار حرم حضرت معصومه(س) برگزار می‌کنند.

در این مراسم مداح بر روی بلندی قرار گرفته و در ریتم‌های مختلف پنج ضرب، چهار ضرب، سه ضرب و دوضربِ تند و کند ابیات متفاوتی را می‌خواند، پایین پای مداح ۳ نفر از بزرگان هیأت می‌ایستند و با مردم که دور آنان حلقه زده‌اند یک مصرع خاص را تکرار می‌کنند.

چق‌چقه‌زنی با قسم به ۱۴ معصوم شروع می‌شود و در ادامه به مصائب امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) می‌پردازند؛

«دخترِ بَدرُ الْدُجیٰ امشب سه جا دارد عزا، گاه می‌گوید حسین گاهی حسن گاهی رضا» نمونه شعری است که در ماه صفر خوانده می‌شود.

سیدرضا موسی کاظمی پیر غلام ۷۶ ساله‌ای است که تنها مداح این آیین سنتی بوده و همه اشعار را در تمام این سال‌ها حفظ کرده است؛ طبق آن چه به او رسیده این آیین حداقل به ۳۰۰ سال قبل برمی‌گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس