.

به نظر می رسد علاوه بر سامانه هایی که به شکل رسمی تحویل آنها به ارتش اوکراین اعلام شده است، برخی سیستم های مخصوص مقابله با توان پهپادی ارتش روسیه نیز مخفیانه به اوکراین رسیده اند.

سرویس جهان مشرق _ ارتش اوکراین همچنان در تلاش است تا پیشروی خود در جبهه شرقی را پس از تصرف شهرهای ایزیوم و کوپیانسک ادامه دهد.

تحولات روز دویست و دهم جنگ اوکراین:

پوتین: غرب از تمام خطوط قرمز روسیه عبور کرده است/ به زودی در تمام مناطق تصرف شده جنوب و شرق اوکراین همه پرسی پیوستن به روسیه برگزار خواهد شد +نقشه و تصاویر

در حال حاضر مهمترین هدف ارتش اوکراین شهر راهبردی لیمان است؛ پس از اینکه قوای اوکراینی از جبهه شمال اسلاویانسک و جنوب لیمان به این منطقه رسیدند با مقاومت سنگین مدافعین روس مواجه شدند.

چالش بزرگ ارتش اوکراین با پهپادهای انتحاری روسی/ شهر لیمان در آستانه محاصره توسط قوای اوکراینی/ آیا سامانه پدافندی C-RAM به کی‌یف تحویل داده شده است؟ +نقشه و تصاویر

پس از این وضعیت، ارتش اوکراین در تلاش است تا با دور زدن شهر لیمان از جبهه شمالی، قوای روسی حاضر در شهر را که در وضعیت شبه محاصره قرار می‌گیردند وادار به عقب نشینی کند. به نظر می‌رسد هدف بزرگ ارتش اوکراین از این عملیات در شرق رودخانه اسکیل، پیشروی تا حاشیه رودخانه سیورسکی در استان لوهانسک و بازپسگیری شهر سورودونتسک باشد که ۳ ماه پیش توسط ارتش روسیه به تصرف درآمده بود.

چالش بزرگ ارتش اوکراین با پهپادهای انتحاری روسی

یکی از رازهای موفقیت ارتش اوکراین در میدان نبرد ماه های گذشته، عملکرد مناسب پدافند هوایی این کشور برای مقابله با نیروی هوایی روسیه بود؛ به کمک حضور صدها سامانه پدافندی به جای مانده از دوران شوروی سابق، ارسال هزاران فروند موشک پدافندی دوش پرتاب نظیر استینگر و ایگلا برای پوشش ارتفاع پست، مجهز شدن این کشور به سامانه های پدافندی متحرک نظیر گپارد آلمانی و استار استریک انگلیسی و همچنین پرواز ۲۴ ساعته آواکس های ناتو که اطلاعات دقیقی از فعالیت جنگنده‌های روسی را به فرماندهی ارتش اوکراین ارائه می‌دهند، ارتش اوکراین موفق شد تا حضور جنگنده های روسی را تنها به خطوط مقدم نبرد محدود کرده و از بمباران عمقی علیه این کشور خبری نبود.

چالش بزرگ ارتش اوکراین با پهپادهای انتحاری روسی/ شهر لیمان در آستانه محاصره توسط قوای اوکراینی/ آیا سامانه پدافندی C-RAM به کی‌یف تحویل داده شده است؟ +نقشه و تصاویر

در روزهای اخیر نیز اوکراینی‌ها به کمک تسلیحات اهدایی غرب موفق به سرنگونی چندین فروند هواگرد روسی در جبهه شرقی این کشور شدند.

بر اساس تصاویر منتشر شده احتمالا ۲ فروند جنگنده سوخو۳۴، یک فروند سوخو۳۰ و ۲ فروند بالگرد کاموف ۵۲ در نبردهای روزهای اخیر توسط پدافند هوایی اوکراین سرنگون شده‌اند.

اما در دو هفته اخیر سلاح جدیدی که ارتش روسیه علیه رقیب اوکراینی استفاده کرده است تبدیل به چالشی بزرگ برای سیستم پدافندی اوکراین شده است؛ پهپادهای انتحاری "گران ۲" .

پهپادهای گران (به معنی گل شمعدانی) نسبت به جنگنده یا موشک های کروز روسی سطح مقطع راداری بسیار کمتری دارند و سرعت آنها نیز کمتر از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است؛ این موضوع کار را برای شناسایی آنها توسط رادارهای قدیمی دشوار می کند زیرا عمده این رادارها برای تشخیص اهدافی طراحی شده اند که سرعتی نزدیک به صوت یا فراصوت داشته باشند.

همچنین پهپاد انتحاری سلاحی به نسبت ارزان قیمت بوده که موجب می شود تا ارتش روسیه با خیالی آسوده تر اقدام به شلیک تعداد بیشتری از آنها به سوی اهداف کند و دیگر نیازی به کاهش زرادخانه موشک های راهبردی بالستیک و کروز این کشور نباشد.

در روزهای گذشته تصاویر زیادی از حملات پهپادهای انتحاری گران ۲ در مناطقی نظیر خارکیف، اودسا و دنیپروپتروفسک منتشر شده است؛ در موارد معدودی ارتش اوکراین نیز موفق به سرنگونی چند فروند از آنها شده است اما بیشتر پهپادهای شلیک شده علی رغم تلاش پدافند توپخانه ای ارتش اوکراین و شلیک مداوم آنها به اهداف خود اصابت می کنند.

آیا سامانه پدافندی C-RAM به کی‌یف تحویل داده شده است؟

روز گذشته ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین ضمن تشکر از دولت و کنگره امریکا بابت حمایت تسلیحاتی از این کشور، از تحویل سامانه پدافندی میان برد NASAMS به کی‌یف خبر داد.

چالش بزرگ ارتش اوکراین با پهپادهای انتحاری روسی/ شهر لیمان در آستانه محاصره توسط قوای اوکراینی/ آیا سامانه پدافندی C-RAM به کی‌یف تحویل داده شده است؟ +نقشه و تصاویر

این سامانه پدافندی از موشک های هوا به هوای آمرام امریکایی استفاده می کند که در نقش موشک زمین به هوای پدافندی تغییر کاربری یافته اند و بردی حدود ۴۰ کیلومتر دارند.

اما به نظر می رسد علاوه بر سامانه هایی که به شکل رسمی تحویل آنها به ارتش اوکراین اعلام شده است، برخی سیستم های مخصوص مقابله با توان پهپادی ارتش روسیه نیز مخفیانه به اوکراین رسیده اند.

چالش بزرگ ارتش اوکراین با پهپادهای انتحاری روسی/ شهر لیمان در آستانه محاصره توسط قوای اوکراینی/ آیا سامانه پدافندی C-RAM به کی‌یف تحویل داده شده است؟ +نقشه و تصاویر

از آنجایی که مقابله با پهپادهای انتحاری توسط سیستم پدافند موشکی زمین پایه چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ هزینه سنگین آن با چالش زیادی روبرو است، به نظر می رسد بهترین سلاح ممکن، توپ های ضد هوایی راداری نظیر سامانه مشهور C-RAM است.

چالش بزرگ ارتش اوکراین با پهپادهای انتحاری روسی/ شهر لیمان در آستانه محاصره توسط قوای اوکراینی/ آیا سامانه پدافندی C-RAM به کی‌یف تحویل داده شده است؟ +نقشه و تصاویر

سامانه سی رم در گذشته در خاک عراق موفقیت هایی در زمینه مقابله با راکت های توپخانه ای و پهپادهای انتحاری داشته است؛ در یکی از فیلم هایی که روز گذشته توسط منابع اوکراینی از حملات پهپادی ارتش روسیه به بندراودسا منتشر شده بود، صدای شلیک یک توپ ضد هوایی گاتلینگ شنیده می‌شد.

مشخصا این صدا به شکل آشکاری با توپ های ضد هوایی عادی متفاوت است و احتمال دارد ارتش امریکا یکی از دو سامانه پدافندی C-RAM یا M-۱۶۳ را که از توپ های پدافندی گاتلینگ ۶ لوله استفاده می کند به ارتش اوکراین تحویل داده باشد که البته در نخستین تجربه عملیاتی خود در سرنگونی پهپاد روسی گران ۲ ناکام ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    68 31
    با ورود پهپاد های انتحاری شکل جنگ عوض خواهد شد و آواکس ها و پیش اخطار های غربی عملا از دور خارج خواهند شد . چون توان رهگیری پهپاد های کوچک را ندارند .
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      47 40
      روز۲۱۰جنگ؟قرار بود۷۲ساعته کی یف رو بگیرید.
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      71 6
      با این گزارش کوتاه متوجه میشویم راهبرد ایران در عوض هزینه بالا و تلاش بسیار برای ساخت جنگنده طی سال های گذشته بسمت تولید انواع پهپاد ارزان و چابک و موشک نقطه زن و کروز و متنوع زمینی هوائی سطحی و زیر سطحی و پدافند مختلف و موفق بوده درست و هشیارانه بوده درود و احسنت بی پایان به همه از فرمانده کل قوا تا فرماندهان و دانشمندان و متخصصان و هر آنکه در این امور و دستاورد های مهم نقش داشتند توفیق و سلامتی بیش از پیش مسئلت داریم
    • علی IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      8 1
      بگیریم؟ ما؟ 72 ساعت بود که موفق به فروش پهپاد و نمایش قدرت نمی‌شدیم
    • DE ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      19 14
      ۱۴:۴۸ - روز۲۱۰جنگ؟قرار بود۷۲ساعته کی یف رو بگیرید.// برعکس قرار بود چند روزه ناتو وارد عمل بشه و کار روسیه را تمام کنه و روسیه را تکه تکه و غارت کنند ولی با تهدید پوتین به بمب اتم ناتو و امریکا و صهیون مانند سگ ترسو جا زدند و اصلا فکرش را هم نمیکردند به این بدبختی و روغن سوزی بیافتند و به گدایی نفت و گاز به دوره گردیی و التماس بیافتند. همان روزهای اول 30000000 سی میلیون اوکراینی فرا کردند نه که از روسیه میترسیدند نه چون نمیخواستند به دلقکی که با کودتای مخملی مهملی سر کار اومده کمک کنند و حداقل طبق آمار 5 میلیون اوکراینی برای همیشه به کشورهای خارج فرار کردند و دیگر به خرابه ای که دلقک براشون درست کرد بر نمیگردند. ضمنا این چند روزه کیف بگیرند را تبلیغات جنایتکارهای صهیونیست و شگردهای جنگیست که یک مشت بیسواد مانند تو را گول بزنند. که وقتی جنگی که از قبل برای روسیه مشخص بود سالها طول میکشه و ناتو اومده روسیه را غارت کنه طول بکشه به ناتو اعتراض نکنی که شما اومده بودید چند روزه وارد جنگ با روسیه بشین ترسوها چرا در رفتید و ملت را به کشتن میدهید بی وجود های دروغگو. چرا چند روزتون باید سالها طول بکشه اون هم بدون نتیجه.
    • CA ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      24 8
      فرار مردم روسیه به سوی مرزها در پی فرمان بسیج عمومی پوتین
    • IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      3 1
      ۱۴/۴۸ دقیقا زدی وسط خال
    • DE ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      6 2
      CA ۲۰:۵۷ - فرار مردم روسیه به سوی مرزها در پی فرمان بسیج عمومی پوتین/ هنوز به چند هزار تا نرسیده اند تا 30 میلیون بشن مانند اوکراین, کیف دیگه وجود خارجی نداره . دلقک های طرفدار دلقک به روغن سوزی افتاده اند و فقط گنده گوئی میکنند 5000 مزدور اوکراینی در 8 سال جنگ تحمیلی به کمک صدام و منافقین ملت ما را تکه تکه میکردند معلومه که الان منافقین و بهائی ها شبانه روز دست در دست اراذل و اوباش در سایت ها ی ما ضد نظام لجن پراکنی میکنند زیرا سایت های درپیتی خودشون کلا نه کاربر داره نه طرفدار. اینجا هم اومدند مقفتخواری و موجسواری و سوء استفاده از سایت های مردمی و پر بیننده نظیر مشرق نیوز . شما وطنفروشان سرنوشتتان مانند حزب خائن توده سقوط در تاریخ خواهد بود .اگر باطل ماندنی بود عموتون هیتلر ویا پدر معنویتون ابن ملجم مرادی منافق الان داشت حکومت میکرد نه یه تعداد بدبخت بیسواد برا گرفتن پناهندگی و نوکری کلفتی در خانه های خارجی ها به همه جا و به هیکل خودشون اغتشاش کنند و وطنفروشی نمایند.
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      1 1
      متاسفانه باید نوشت که ارتش فدراسیون روسیه در گل گیر کرده است. باید راهبرد نظامی اش عوض شود که تاکتیک های جدید باعث تحرک در جنگ شود. هر ارتش تک اور یا حمله کننده اگر متوقف شود، شکست اش حتمی خواهد بود.
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    64 7
    گران ۲ همان شاهد 136 ماست.
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      33 4
      بله درسته
    • مبین IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      2 22
      نه
  • DE ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    34 92
    الله اکبر. احسنت به رزمنده های اوکراین
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      56 20
      رزمنده های اوکراین یا کشته شدن یا فرار کردن رفتن کشورهای دیگه اینها هم که میبینی آدمکش های مزدور غربی هستند که از کشورهای دیگه به اوکراین اومدن
    • ثثثث IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      21 9
      خائن
    • DE ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      29 14
      - این هم کامنت یک داعشی DE ۱۳:۳۳ با فیلتر شکم و بیرق المان نالیده : الله اکبر. احسنت به رزمنده های اوکراین. اگر بهائی بود مینوشت الا هُ ابهی , احسنت به رزمنده های اوکراین. و اگر منافق بود مینوشت : احسنت به رزمنده های اوکراین ولی زنده باد قجر.خخخخ مثل اون دیونه که شیشه خالی آورده بود آواکس بریزه توش.فقط یک دلقک میتونه از جنایات و کودتای جورج سوروسی یک دلقک تعریف کنه . ملت اواکراین و روسیه قرنها باهم بودند تا 200000 دویست هزار صهیونیست طی سالهای بعد از جنگ جهانی دوم تا حالا جمع شدند اوکراین برای کوتای نارنجی و موفق شدند الان هم رژیم جنایتکار امریکا که توسط صهیونیستها اداره میشه برای تکه تکه کردن و غارت روسیه و تقسیم بین خودشون با ناتو جمعا 65 کشور با روسیه درگیر هستند تا کار ناتمام عموشون هیتلر یعنی غارت روسیه را تمام کنند. این کامنتهاییکه به نفع دلقک نوشته میشه را همین جاسوسان و وطنفروشان و اعضائ سازمانهای جاسوسی موساد و آی ام 6 ‍! و سیا...و نوکران بهائی و منافق و داعشی ها مینویسند زیرا در یک چیز همه شان مشترک هستند در وطنفروشی و نوکری صهیونیست.
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    26 3
    عملکرد ضعیف جنگنده های روسی به دلیل کمک غربی را توسط پیش اخطار ها است . در یکی از سایت های نظامی دوستان تحلیلی خوبی ارائه کرده بودند به این مفهوم که غربی ها توسط پیش اخطار ورود جنگنده های روسی را به اکراین اعلام می کنند و اکراینی ها فقط سیستم موشکی را در نزدیکی آن جنگنده روشن می کنند و جنگنده رامورد هدف قرار می دهند و دوباره سیستم پدافندی را خاموش می کنند و روس های برای غلبه بر این مشکل در ارتفاع پایین پرواز می کنند که خوب گرفتار سیستم های کوتاه برد و دوش پرتاب میشوند ولی با ورود پهپاد های انتحاری پیش اخطار های غربی توان شناسایی آن را ندارند و اکراینی ها در بد مخمصه ای افتادن و باید دید سیستم های کوتاه برد غربی می توانند پهپاد ها را شکست دهند یا خیر و برای غربی یک ریسک است و برای همین اسرائیل از دادن سیستم پدافندی به اکراین خوداری کرد چرا که ضعف های سیستم آن ها نمایان خواهد شد .
  • محمد IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    9 4
    به نظرم باید برای این پهبادهای انتحاری تو استفاده در روز براش سیستم دودزا نصب کنن که تو مواقع شلیک به پهباد بتونه کار رو سخت کنه برا دشمن یه پدافند غیر عامل کوچیکی باشه برا پهباد
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    23 4
    شاهد-۱۳۶
  • پرهام IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    13 3
    اونجا که پهباد میخوره به هویتزر رو و هدف شطرنجی کردن
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    10 0
    بنظر می رسد که فالانسک به اکراین رسیده و بهتر است یک قبضه آن هم بدست ما برسد.
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      3 0
      ما خودمان داریم و ویتوانی انواع آنرا روی ناوهای جدید و یا پشت وانت‌ها ببینی
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    37 37
    درود بر ارتش اوکراین که از خاک خودشون دفاع میکنند
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      18 2
      چی به تو می رسه؟ چرا همین حرف برای مردم فلسطین و یمن نمی زنی؟
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    39 57
    سرنوشت روسیه شکست خفت بار خواهد بود.
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      41 9
      سرنوشت صهیونیست ها و ناتو شکست خفت بار خواهد بود.
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      18 5
      فعلا که روسیه در تاک اکراین رفراندم برگزار میکنه اگر ارتش اکراین فاتح چرا جلویش را نمیگیره
    • سید فروزان CH ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      9 7
      جوجه را آخر زمستان خواهیم شماره منافقین در آلبانی حواستان جمع باشد ،بروید در زیر زمین تونل بکنید نوبت ارسال پهپاد بر سر شما نزدیک است
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      5 1
      شک نکن تجاوز در قرن 21 جواب نمیده
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    31 42
    روسیه نه تنها مانع اجرای برجام شد بلکه ایران را هم درگیر جنگ اوکراین کرد.ایران اگر از روسیه فاصله نگیرد ،با این کشور غرق خواهد شد
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    93 23
    خدایی اکراین متعلق به روسیه بوده از اولش،حالا اتحادیه اروپا و آمریکا چرا خودشون رو میندازن وسط الله اعلم، درست میگم؟
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      21 12
      با این منطق شما پس اسرائیل/فلسطین هم متعلق به یهودیان است و بخش اعظم خاورمیانه متعلق به ایران.در ضمن ایتالیا هم می‌تونه به کل خاک اروپا ادعای حاکمیت کنه
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      6 11
      اوکراین هیچوقت خارج از روسیه وجود نداشته است. حالا هم باقیمانده اوکراین سرنوشتی به جز الحاق مجدد به روسیه (که بعید است که پذیرفته شود ) و یا الحاق به مولداوی و یا لهستان ندارد. دیگر کشوری به نام اوکراین وجود نخواهد داشت. شاید شهر ستان ولی کشور نه.
  • محسن IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    22 7
    حالا که روسیه, قدرت نظامی دوم جهان, در مقابل تجهیزات و فناوری کل کشور های غربی ایستاده. و سنگ هر دو طرف درگیری به دیوار خورده. اهمیت دفاع مقدس ایران بیش از پیش برای ما قابل درک و قابل افتخار شده ♥️♥️
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      10 7
      برعکس گفتی؟ زمان جنگ سلاح های عراق روسی و سلاحهای ایران آمریکایی بود بهمین دلیل ایران موفق شد
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      12 0
      اره به قران تازه ما با شرق و غرب جنگیدیم
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    16 0
    مرکز طراحی پهپادها باید با تمام توان و نیرو تا زمان پایان جنگ روسیه و اوکراین به صورت شبانه روزی در حال اصلاح پهپاد های خودشو باشن و به صورت لحظه ای و دقیق از نتایج اون در جنگ با خبر باشن
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      0 0
      چه دقیق وزیرکانه به اصل مطلب اشاره کردی!درودبرشما،آفرین!
  • ارسلان IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    6 10
    مگه قدرت انفجار و انهدام این پهباد چقدره که نتیجه جنگ و بتونه عوض کنه.
    • DE ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      9 3
      مدرنترین ضد هوایی دنیا با یک نارنجک از کار می افته مدرنترین جت جنگنده دنیا با انفجار یک نارنجک در توربینش ساقط میشه و بزرگترین کشتی دنیا با یک اختلال کوچک در سیستم نرم افزاریش پت پت کنان لنگر میندازه .حالا باید سعی کنند این نارنجنکه که سر یک پهباد کوچولو نصب شده نخوره به جای حساسشون تازه بعضی از این پهبادها یه چند صد کیلو مواد فوق العاده انفجاری دارند.اگر نتونند پهباد را قبل از اصابت به هدف ساقط کنند خودشون ساقط میشن.
  • . IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 0
    اوکی
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    9 7
    ارتش روسیه به شکل کاملاً رسمی توسط تسلیحات ناتو و مستشاران غربی مستقر در ارتش اوکراین در حال نابودیست و باید خیلی زود از تسلیحات هسته ای تاکتیکی کوچک مقیاس در میدان نبرد اوکراین استفاده کند تا اوکراینی ها را وادار به تسلیم کند.
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      3 1
      ما نباید نظاره گر شکست بلوک شرق باشیم. باید مخفیانه کمک کنیم و مخفیانه در میدان حضور پیدا کنیم
  • کامران IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    5 1
    این قطعا صدای فالانکس بود، در صورت دفاع با آمرام بنفع روس هاست که با تعداد بالا پهپاد انتحاری براش بفرسته در صورت هدف قرار گرفتن پهپاد ها طرف سه میلیون دلار ضرر کرده تو نهایتا 30 هزار دلار یعنی یک به صد!! اگر هم موفق بشه که کل سامانه چند ده میلیون دلاری منهدم شده! البته ضعف روس ها در استفاده صحیح از پهپاد انتحاری مشهوده و همیشه با یکی یا دو پهپاد حمله میکنه و باید با تعداد انبوه به خود سامانه های پدافندی و یا استراتژیک آنها حمله کنه
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      3 1
      استفاده انبوه تیراژ بالا میخواهد معلوم نیست ما بتوانیم تیراژ انبوه صادر کنیم ما که نباید انبارهای خودمان را خالی کنیم
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      2 0
      شاهد 137 هم اومده که مرحله ترمینال موتور پیستونیش جدا میشه و از موتور سوخت جامد راکتی استفاده میکنه ...سرعتش به سرعت صوت میرسه ....روسها برای زدن فالانکس بهتره از اینا بخرن....
    • کارن IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      5 0
      ایران در تولید انبوه مشکلی نداره جایی شنیدم ایران بالای ۴۰ هزار تا انبار کرده. اگه به قیمت مناسب بفروشه درآمد زایی و تبلیغ زیادی هم میشه.
  • DE ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    6 1
    روسیه باید شهرهای بالای ۵ هزار نفر در اوکراین رو منطقه جنگی اعلام کنه تا همه فرار کنند و بعد با موشک بزنه . این یه کار معمولی در جنگه و من نمیدونم چرا اینکار رو نمیکنند و چرا کیف رو موشک باران نمیکنه ؟
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    3 0
    اسم این پهباد ژرانیوم ۲ هست یعنی گل شمعدانی. اوکراین ادعا می کند این پهباد همان پهباد شاهد است که توسط روسیه رنگ شده است‌.
  • FR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    3 3
    آفرین به حزب الله
  • مهران DE ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    4 1
    سلام مشرق جون چه خبر از حمله موشکی به خرسون
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      1 0
      حمله به هتل وکشتن دو نفر به نظر شما نشانه فتح خرسون است یا پیروزی در جنگ? خبر در اسپوتینگ هم هست کسی جنایت نازی ها را در کشتار غیر نظامیان پنهان نمی کند
  • مهران DE ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    4 2
    سلام مشرق جون چه خبر از حمله موشکی به خرسون میگن ی ۲۰ نفری کشته شدن خبری از هویت کشته ها شده؟؟
  • دفاع مقدس IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    5 3
    فکرشو کنید هشت سال رزمندگان ما جلوی کل دنیا ایستادن واقعا آفرین بهشون، اگه یک دهم حمایتی که اوکراین داره و داشتن قطعا اون زمان به قدس میرسیدیم
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    1 0
    اون دستگاه اولی که دونفر ایستادند یکی با چشمی داره نگاه میکنه اسمش چیه مشرق جان؟
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    1 1
    تا چند روز دیگر و بعد از پایان همه پرسی و الحاق رسمی لوهانسک و دونتسک و زاپروژیا و خرسون به روسیه دیگر پای حمله به خاک روسیه پیش می آید و موشکهای استراتژیک و بمب افکن های استراتژیک که کیف را با خاک یکسان کنند. دلقک زلنسکی از هم اکنون به دنبال سوراخ خارج از کیف و نزدیک مرزهای لهستان می گردد.
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    4 3
    ناپلؤن مسکو رگرفت، روس هاموفق شدن بعد از چند ماه آنها را فراری دهند. آلمان ها ب روسیه حمله کردند، روس ها عقب نشینی کردند، آلمان ها جلو آمدند، روس ها از روبرو و ا. پشت محاصره کردند و آنها را شکست دادند. آمریکایی ها بخوبی می‌دانند روسیه یک قشر نخبه دارد و باید از آنها ترسید و می ترسند. نقطه آخر پوتین هم اعلام کرده حمله اتمی است. امتحانش هم مجانی است.
  • حسن IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 1
    روزی اوباما گفته بود ایکاش من هم ژنرالی مثل سردار سلیمانی داشتم . حالا باید گفت ایکاش پوتین هم ژنرالی مثل سردار سلیمانی داشت که چند روزه کیف را میگرفت .
  • یزدان IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 0
    درود به شرفت مرد
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    2 0
    میشه رو پهپادها تیربار گذاشت ضد هوایی از دور شکار کرد نمونه ش رو کرار دیدم موشک فتحمون خیلی خوب ، بنظر روسها همچین چیزی ندارن ، اما جالبترین چیزی که میش ساخت پهپاد تک تیر انداز با تیر نارنجکی فولادی برای شکار سی رام ... ارزانترین راهش بستن نصب سلاح تک تیر زیرشون با دوربین اپتیکی
  • IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    1 0
    پوتین بایو فراخوان نیروی داوطلب برای جنگ با ناتو در اکراین کند و حد اقل یک میلیون نیروی مبارز از کشورهای مختلف آماده کند
    • محمد حسین IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      0 0
      فکر میکنید چه تعداد از این یکملیون ایرانی خواهند بود ؟ هر چند من حدس میزنم به خاطر روسیه ، ایران کلا مجبور بشه جور جنگ اوکراین رو هم بکشه و دست آخر غرامت جنگ رو هم متقبل بشه ،مثل سوریه .
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    4 1
    میبینم باز پوتینتون خراب کرده
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    1 2
    اوکراین اشتباه کرد که نوکری آمریکا رو کرد. حالا داره سقوط میکنه
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    0 0
    پهباد روسیی یا ایرانی
    • DE ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      3 1
      پهباد روسیی یا ایرانی؟ چه فرقی با تفاوت میکنه . والا . حالا فرض کن پهباد درون ایرانی برون روسی . مهم اینه که خوب جنگ اعصابی و خسارت های چند صد میلیونی همین مدت کوتاه به لشکر دلقک زده. اصلا بگو پهباد روسانی یا ایراسی .والا
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    1 0
    واقعا ارتش روسیه طبل توخالی بوده.خیلی ضعیفه.ابروی ابرقدرتی روسیرو لگد مال کرد.حتما سرانشو آمریکا خریده.والا پایتخت اوکراین و محاصره کرده بودند .خاک برسرشون عقب نشستند ..دست از پا درازتر..ننگیست برروسیه
  • محمد حسین IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    2 2
    اوکراین ، میهن پرستی و جنگ با متجاوز رو داره یاد همه دنیا میده .
  • IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    0 1
    بهتره ما از زلنسکی حمایت کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس