چهارمین جشنواره ملی حاتم با حضور اندیشمندان اقتصادی و مسئولین دولتی برگزار شد

چهارمین جشنواره ملی حاتم (حمایت از تولید ملی) در روز دوشنبه 14 شهریورماه به همت موسسه مطالعات اقتصاد خلیج فارس و با همکاری دانشگاه صنایع و معادن ایران وابسته به وزارت صمت برگزار شد. در این نشست مهم اقتصادی جمعی از نخبگان کشور و مسئولان عالیرتبه نظام حضور پیدا کردند و مطالبی در موضوع راهکارها و چالش های تحقق تولید و اقتصاد دانش­بنیان ارائه دادند. از نکات مثبت این جشنواره حضور کارآفرینان و مدیران شرکت­های دانش­بنیان در کنار بنگاه های اقتصادی بزرگ کشور بود که با ارائه دستاوردهای خود در قالب طرح هایی که به دبیرخانه مراسم موفق به کسب نشان ملی حاتم شدند.

چهارمین جشنواره ملی حاتم با حضور اندیشمندان اقتصادی و مسئولین دولتی برگزار شد

دکتر وحید محمودی: فروپاشی اقتصادی نزدیک است.

دکتر وحید محمودی، از اقتصاددانان نخبه و مطرح کشور در ابتدای صحبت­های خود دو مفهوم مهم در اقتصاد را برای شرکت­کنندگان در جشنواره توضیح داد. هزینه مبادله اولین موردی بود که به آن اشاره کرد. هزینه مبادله شامل مجموعه هزینه­هایی است که بیرون از محیط کار به تولید­کننده تحمیل می­شود. برای مثال زمانی که قصد گرفتن وامی از بانک داریم مدت زمانی که برای گرفتن این وام تلف می­شود هزینه مبادله است. محمودی به نقل از چند اقتصاددان بزرگ دنیا کاهش هزینه مبادله را اصلی­ترین وظیفه حکومت دانست و آن را مانعی برای تولید تلقی کرد. او با اشاره به سابقه کاری خود در آلمان ذکر کرد: در شرکت­های اروپایی برای اخذ تسهیلات از بانک به هیچ وجه با شرایطی مثل شرایط فعلی ایران مواجه نشدیم. زمان درخواست تا واریز تسهیلات ما به قدری کوتاه بود که هزینه مبادله را کاهش می­داد.

درحالی که در ایران هزینه مبادله برای تولید­کننده بسیار زیاد است. نکته دومی که دکتر محمودی از آن نام برد ظرفیت جذب بود. به عقیده دکتر محمودی بسیاری عقیده دارند که نقدینگی سبب تورم است که نظر درستی هم است. درحالی که نقدینگی می­توانست به اقتصاد ما کمک کند. درست مثل وقتی که یک انسان مدت زیادی در بستر بیماری قرار بگیرد، نمی­تواند مثل دوران قبل از بیماری غذا بخورد چراکه هنوز اندام او درگیر بیماری است. اقتصاد ما نیز بیمار است و درحال حاضر نمی­تواند به نقدینگی به دید مثبت بنگرد.

او با تایید صحبت­های دکتر هادی قوامی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی  به مسئله هدفمند­سازی یارانه­ها اشاره کرد و پرداخت یارانه به مصرف کننده را اشتباه دانست. به عقیده او این ظرفیت باید در اختیار بخش تولید قرار می­گیرفت تا شاهد تغییر و تحول در اقتصاد می­بودیم. او همچنین با تکیه بر تحقیقات خود درباره شاخص­های فقر و اقتصاد به مسئولان نظام یاددآوری کرد که زمان زیادی برای اصلاح روند فعلی نداریم و احتمال فروپاشی اقتصاد ایران بالاست. او گفت: ما نتیجه تحقیقات را با کشور­هایی مثل ونزوئلا مقایسه کردیم اما دیدیم که آنها از ما جلوتر هستند. به دلیل اینکه در برخی از شاخص­ها مثل آزادی فردی، شادی و ... امتیاز بیشتری می­گیرند.

چهارمین جشنواره ملی حاتم با حضور اندیشمندان اقتصادی و مسئولین دولتی برگزار شد

معاون قضایی دادستان کشور: مسئولان رعیت هستند، نه مردم

دکتر محمد عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور در نیمه دوم مراسم یک سخنرانی طولانی در باب مشکلات اقتصادی کشور ارائه داد. او با تایید صحبت­های سخنران قبلی تاکید کرد که باید با توجه به صحبت­های رهبری مانع­زدایی شدت بگیرد. درحال حاضر موانع زیادی بر سر راه تولید وجود دارد که بخش عمده­ای از آن مربوط به بانک­هاست. دکتر عمرانی اشاره کرد که من با مقام فعلی خود از بانک­ها می­ترسم. او گفت: چند وقت پیش با مشکلی مواجه شدیم که کاملا مربوط به بانک­ها بود.

به سبب همین مشکل خانواده­ای وارد چرخه تولید شده بودند اما شکست خوردند. پس از طی یک پروسه طولانی ما توانستیم مشکل این خانواده را حل کنیم و دوباره آنها را کنار همدیگر ببینیم. چنین موانعی باید از سر راه تولید برداشته شود و مدیران باید به چشم خادم به نگاه کنند. نه اینکه مردم رعیت باشند و ما ارباب. بلکه ما رعیت هستیم چراکه حقوق ما از مالیات همین مردم تامین می­شود. با همین نگاه بسیاری از ادارات در­های خود را به روی مشکلات مردم بسته­اند و به کلی آنها را فراموش کرده­اند.

چهارمین جشنواره ملی حاتم با حضور اندیشمندان اقتصادی و مسئولین دولتی برگزار شد

بسیج دارای پتانسیل برای هماهنگی کل کشور است

جانشین سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن دکتر مجتبی اصغری طی ارائه کوتاهی به ظرفیت­های سازمان بسیج اشاره کرد و گفت که سپاه و بسیج می­توانند در هماهنگی ادارات و سازمان­های کشور نقش داشته باشند. ظرفیت­های این سازمان به مراتب نسبت به سازمان تسهیل بیشتر است و بهتر می­تواند که بار مسئولیت­های این حوزه را به دوش بکشد. او اشاره کرد که: در شرایط فعلی سفره مردم کوچک­تر شده و ما نمی­توانیم آن را انکار کنیم. همین قضیه در بخش تولید هم هست.

زمانی که سود تجارت بیشتر از تولید است، مسلما تولیدکنندگان ما که ضریب هوشی بیشتری نسبت به دیگر اقشار جامعه دارند، حداقل بخشی از سرمایه خود را در بستر تجارت قرار می­دهند. یعنی تصمیم منطقی هم همین است. او گفت: ما برای جبران کمبود­هایی که در شرایط تحریمی برایمان ایجاد شده مثل نبود دانش کافی از شرکت­های دانش­بنیان کمک گرفتیم بدون آنکه بستر بقا را برای این شرکت­ها فراهم بیاوریم. ما نمی­توانیم که از این شرکت­ها انتظار معجزه داشته باشیم. اگر شرایط حیات آنها مهیا نشود بی­شک آنها نیز به زودی با فروپاشی روبرو خواهد بود یا تاثیر لازم را نخواهند داشت.

چهارمین جشنواره ملی حاتم با حضور اندیشمندان اقتصادی و مسئولین دولتی برگزار شد

اهدای جوایز به طرح های برگزیده تولید­کنندگان برتر کشور

در بخش پایانی مراسم و با حضور دکتر برادران معاون صنایع عمومی وزیر صمت و نمایندگان دانشگاه صنایع و معادن ایران دکتر سید علیرضا شجاعی سرپرست دانشگاه و رییس کمیته علمی و دکتر هادی زادسر دبیر کمیته علمی جشنواره و نیز مهندس علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر و رییس شورای سیاستگذاری و پوریا قلیخان مدیرعامل موسسه مطالعات خلیج فارس و دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره بر اساس 15 محور مصوب رویداد به واحدهای صنعتی و اقتصادی که طرح های ایشان از نظر کمیته ارزیابی تایید شده بود تقدیرنامه و نشان ملی حاتم اهدا شد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس