تعطیلی یک راکتور هسته‌ای بلژیک در بحبوحه افزایش بهای انرژی در اروپا

بلژیک امروز (جمعه) در حالی تصمیم خود را برای تعطیلی یک راکتورهای هسته‌ای اجرا می‌کند که این اقدام با توجه با افزایش قابل توجه بهای انرژی در اروپا با تردید مواجه است.

به گزارش مشرق از روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، خروج راکتور هسته ای «دوئل» از سال ۲۰۰۳ برنامه ریزی شده بود و این نخستین راکتور بلژیک است که از برنامه هسته ای این کشور خارج می شود. اما وضعیت به وجود  آمده از افزایش بهای انرژی در اروپا در سایه جنگ اوکراین، تردیدهایی را در

مورد درستی این تصمیم به وجود آورده و نظرهای مخالف بسیاری را برانگیخته است.  

اوپراتور انرژی (انژی) قرار است امشب ساعت ۲۱ به وقت محلی یکی از چهار راکتور نیروگاه هسته ای دوئل در بندر آنور (Anvers) در شمال بلژیک را از شبکه خارج کند. این امر تولید برق این کشور را ۱۰ درصد کاهش خواهد داد.  

دولت بلژیک در چارچوب برنامه ای بلند مدت قرار است فعالیت هفت رآکتور هسته ای را تا سال ۲۰۲۷ متوقف کند. این رآکتورها تقریبا نیمی از برق این کشور را تامین می کنند.

بر پایه این گزارش، با این حال با نزدیک شدن به سررسید زمان اجرا، به نظر می رسد که شک و تردید در دولت فدرال که در این موضوع اختلاف نظر دارند افزایش یافته است چرا که افزایش هزینه های انرژی، خانواده ها و مشاغل را تحت فشار قرار می دهد.  

در ماه مارس، دولت به سختی موافقت کرده بود که فعالیت دو راکتور از هفت رآکتور هسته ای مورد بحث را تا سال ۲۰۳۶ تمدید کند. دولت بلژیک همچنین احتمال استفاده از نسل جدید راکتورهای هسته ای را رد نمی کند.  

هفته گذشته وزیر کشور آنلیس ورلیندن (Annelies Verlinden) از حزب دموکرات مسیحی فلاندری از مقامات ایمنی هسته ای بلژیک (AFCN) پرسید که آیا امکان به تعویق انداختن عملیات برچیدن نیروگاه دوئل در صورت راه اندازی مجدد راکتور وجود دارد؟ این سوال به آغاز جنجال داخلی و بالا گرفتن

تردیدها در مورد درستی این اقدام آن هم زمانی که بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی از اجرای برنامه های مشابه دست کشیده اند، منجر شد.  

پترا دل سوتر (Petra De Sutter ) معاون وزیر محیط زیست اعلام کرد از این پرسش آن هم تنها چند روز قبل از اجرای این تصمیم که مدت ها پیش برنامه ریزی شده بود، شوکه شده است.  

سخنگوی اپراتور انژی که تاکید کرد هیچ درخواستی از دولت در این زمینه دریافت نکرده است، به خبرگزاری فرانسه گفت: راکتور برای همیشه تعطیل خواهد شد و بنابراین قصد راه اندازی مجدد ندارد.  

با اینحال شرکت ایمنی هسته‌ای بلژیک به سوال وزیر کشور پاسخ منفی نداده اما گفته است برای تمدید فعالیت راکتور دیر شده و این اقدام «نشانه ای از حکمرانی خوب» نیست با اینحال این سناریو خطری برای امنیت هسته ای ندارد.  

افراد طرفدار هسته ای قرار بود صبح امروز در دوئل تظاهرات کنند تا بخواهند که راکتور «در حالت عملیاتی» حفظ شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس