رئیسی

رئیس جمهور بروز درگیری میان ادیان الهی را باعث فرسایش ادیان و موجب رواج الحاد و بی‌خدایی در جوامع دانست و خاطرنشان کرد: به جای درگیری، برخورد و حذف، پیشنهاد گفتگوی اندیشه‌ای میان ادیان را مطرح کرده و

به گزارش مشرق،آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی عصر امروز سه‌شنبه به وقت محلی، در ادامه برنامه‌های دومین روز از سفر به نیویورک، در نشستی با دیدار با رهبران ادیان الهی با بیان اینکه نقطه اشتراک همه ما پیروان ادیان الهی، خداپرستی است، گفت: توجه به خدا در میان ادیان الهی را به عنوان یک اصل مشترک را پایه هم‌اندیشی، هم‌افزایی و همکاری برای آینده قرار دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه باورمندان به ادیان الهی بر این نکته اتفاق‌نظر دارند که جامعه بدون خدا و اعتقاد به مبدا و معاد برای بشر تباهی خلق می‌کند، نه رشد و سعادت، افزود: بشریت پیش روی خود دو جنگ خونین و فاجعه‌بار جهانی و ۷۰ سال ظلم به مردم فلسطین را به عنوان بخشی از مصادیق کنار نهادن خدا از عرصه اداره جامعه می‌بیند، لذا ضرورت دارد خداباوری را در کنار همه تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در نظر بگیریم.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه وحدت ادیان الهی به این معنا نیست که افراد از دین و آئین خود دست بردارند، اظهار داشت: وحدت و یکپارچگی به این معنی نیست که پیروان ادیان مختلف از دین و آئین خود دست بردارند، بلکه به این معنا است که بر نقاط اشتراک و اتفاق به ویژه خداپرستی، تاکید کرده و اختلافات را کنار بگذاریم.

رئیس جمهور خداپرستی و توجه به قوانین الهی را بزرگترین مانع درر مسیر استکبار، خودبینی و خودمحوری و میل بر سلطه به دیگران برشمرد و تصریح کرد: اساس ظلم و تعدی در جهان ناشی از خودبزرگ‌بینی بوده و راه پرهیز از خودبرتربینی توجه به قوانین الهی و خداپرستی است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه حق زندگی اجتماعی به معنای این نیست که کسی حق داشته باشد خواسته و دریافت‌های شخصی خود را به دیگران تحمیل کند، خاطرنشان کرد: سلطه‌طلبی یکی از جلوه‌های الحاد است که مجال تفکر و اندیشه را از انسان‌های دیگر سلب می‌کند.

رئیس جمهور توحید و عدالت را دو محور مورد تاکید و قبول همه ادیان الهی دانست و گفت: در پرتو عدالت است که انسان می‌تواند زندگی سالم، امن و آسانی داشته باشد. بنا به فرموده امام محمدباقر علیه‌السلام وقتی انسان رابطه با خودش، با خدا، با دیگران و با هستی و طبیعت را به درستی تنظیم کرده باشد، می‌تواند در مسیر کمال قرار گیرد و اگر این ۴ ساحت ارتباط را به شکل صحیح تنظیم نکند، ناگزیر در مسیر ظلم به خود و دیگران و هستی حرکت خواهد کرد.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه عدالت و چگونگی اقامه آن در ادیان الهی بسیار مورد تاکید قرار دارد، افزود: خداوند در قرآن به پیامبر اسلام تاکید می‌کند که تو موظف به هدایت مردم هستی تا خودشان قسط و عدل را برپا دارند و این شرط تحقق جامعه و زندگی عادلانه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در کنار گسترش الحاد، گرایش به دین نیز به ویژه در میان جوانان گسترش بسیاری یافته است، تصریح کرد: گسترش معنویت در میان جوامع برای رهبران ادیان الهی مسئولیت‌آور است و رهبران ادیان الهی با دقت و جدیت از بروز هر گونه درگیری میان ادیان الهی ممانعت کنند.

آیت‌الله رئیسی بروز درگیری میان ادیان الهی را باعث فرسایش ادیان و موجب رواج الحاد و بی‌خدایی در جوامع دانست و خاطرنشان کرد: به جای درگیری، برخورد و حذف، پیشنهاد گفتگوی اندیشه‌ای میان ادیان را مطرح کرده و تثبیت کنیم تا نظرات پیروان ادیان مختلف به یکدیگر نزدیک‌تر شود زیرا گفتگو میان ادیان به همکاری سازنده و موثر آنها منجر خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به آفت ضربه زدن به دین با پوشش دینداری در طول تاریخ افزود: داعش به نام خدا و با پرچم منقش به نام خدا و رسول‌الله (ص) جنایات هولناکی مرتکب شد که هیچ فرد دیندار و آزاده‌ای آنها را تایید نمی‌کند.

دکتر رئیسی با تأکید بر ضرورت توجه رهبران و پیروان ادیان الهی به مساله عدالت و مقابله با بی‌عدالتی در جهان، افزود: اگر می‌خواهیم عصرها و نسل‌ها به دین گرایش پیدا کنند، باید در مقابل ظلم و تجاوز به حقوق انسان‌ها حساس باشیم. دین اسلام برای این منظور راهکاری مترقی به نام امر به معروف و نهی از منکر اندیشیده است که به نوعی ضمانت اجرای دین در جامعه محسوب می‌شود. این اصل مهم در اسلام، یک نظارت اجتماعی به خصوص نسبت به سیاستمداران، صاحبان قدرت و ثروت است.

رئیس جمهور با اشاره به برگزاری راهپیمایی عظیم و بی‌نظیر اربعین اظهار داشت: این راهپیمایی گرامی‌داشت یاد نماد مظلومیت و ایستادگی در برابر ظلم است، نمادی که به بشریت نشان داد اگر در برابر ظلم سکوت شود، فساد و ظلم همه جامعه را در بر می‌گیرد.

آیت‌الله رئیسی در پایان سخنان خود با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای میزبانی از نشست گفتگوی میان ادیان الهی، گفت: همچنین پیشنهاد می‌کنم برگزاری این نشستها را به عنوان مجالی برای همفکری و هم‌افزایی برای رفع مشکلات و گره‌های زندگی انسان معاصر ادامه دهید.

در آغاز این نشست ۱۳ نفر از رهبران ادیان مختلف حاضر در نشست، در سخنانی به تشریح دیدگاه‌ها و بیان نظرات خود پرداختند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
    0 0
    ازجنگ جهانی دوم به بعد این سازمان ملل خودیشون،فقط برای غارت وتامین استکبار وکشورهای غربی طراحی شده
  • نیما IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
    0 0
    برخلاف مسیحیت پروتستان کاتولیک که علیه همدیگر جنگ صلیبی داشتند شیعه سنی هرگز درگیری آنچنانی نداشتند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس