یک سازمان و چند پرسش؛ ایران از شانگهای چه می‌خواهد؟

کارشناسان اقتصادی عضویت ایران در پیمان شانگهای را موجب افزایش معاملات تجاری و صادرات، خنثی‌کردن تحریم‌ها و باطل‌کننده ادعاهایی مبنی بر مشروط کردن هر نوع همکاری بین‌المللی به برجام و FATF می‌دانند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: در این باره روزنامه ایران با ۱۵ کارشناس و فعال اقتصادی گفت‌وگو کرد، و از قول آنها که در میان‌شان رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی، چند عضو اتاق بازرگانی، معاون سابق وزیر کار و رفاه، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، رئیس‌کمیسیون تسهیل کسب و کار در اتاق بازرگانی و چند استاد دانشگاه دیده می‌شود، درباره مزایای عضویت ایران در پیمان شانگهای نوشت:

- این عضویت، تحریم‌های غرب را خنثی می‌کند.

- باعضویت ایران در این پیمان، ورود به بازار ۲۱ تریلیون دلاری که ۴۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، تسهیل می‌شود.

- هر قدر ایران در این پیمان‌های منطقه‌ای حضور فعال داشته باشد به نفع اقتصاد ملی ایران است و مطمئناً عضویت در چنین پیمانی می‌تواند اثر تحریم‌ها را نیز تا حدود زیادی خنثی کند. تنها کافی است نگاهی به ظرفیت اقتصادی و بازار این کشورها داشته باشیم تا به تنوع تولید و تنوع نیازهای آنان پی ببریم. این تنوع به خودی خود می‌تواند یادآوری کند که ایران با عضویت در چنین پیمانی به چه ظرفیت بزرگی می‌تواند دست پیدا کند.

- عضویت در پیمان شانگهای، فریب FATF را آشکار کرد و عملاً خط بطلانی بر ادعاهای دولت قبل کشید و مشخص شد که هیچ پیمان منطقه‌ای منوط به امضای FATF، برجام، سند ۲۰۳۰ یا سایر توافقنامه‌های اقتصادی نیست. واقعیت این است که دنیای شرق و حتی دنیای غرب، راغب به ارتباط گرفتن با جمهوری اسلامی ایران هستند و با وجود موانع تحریمی، ایران توانسته حتی در حیاط خلوت آمریکا نیز نفت بفروشد و مراودات اقتصادی ایران با کشورها، همچنان برقرار است.

- این عضویت موجب رونق صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی کشاورزی خواهد شد.

- با عضویت در این پیمان، ایران عملاً وارد جریانات جهانی می‌شود و ازسوی دیگر می‌تواند رقابت‌پذیری خود را نیز افزایش دهد. در توسعه مراودات تجاری با کشورهای عضو این پیمان، می‌توان خط‌های ارتباطی راه آهن را توسعه داد. ایران می‌تواند در شرایط فعلی روسیه، قطعه خط آهن رشت-آستارا را تکمیل کند تا وارد مدار شود. این خط ریلی بی‌شک می‌تواند به دلیل شرایط روسیه، درآمد ترانزیت بالایی را نصیب ایران کند. یکی دیگر از این خطوط، خط راه آهن ریلی ایران به چین است که هرچند بخشی از آن وصل شده، اما باید آن را تقویت کرد تا مراودات و مبادلات تجاری کشور چین به عنوان یکی از اعضای پیمان شانگهای از طریق این کانال صورت بگیرد و درآمد خوبی به ایران سرازیر شود و خود در توسعه اقتصادی تأثیرگذار باشد.

- عضویت در پیمان شانگهای می‌تواند صادرات ایران را افزایش دهد و موجب ایجاد منابع پایدار درآمد ارزی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    0 0
    همچین می گی ورود انگار قبلا در بسته بود الان باز کردن!
  • شهرام IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    0 0
    يه نگاهي به كشورهاي عضو داشته باشيم پاكستان با هند چالش عجيبي دارند
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    0 0
    متاسفانه شرکتهایی با امکان صدور کالا به تمام جهان، حتی اگر از کشورهای پیمان شانگهای باشند به علت ترس از تحریم آمریکا باز هم کالا با کشور ما مبادله نمیکنند. راه حل موثر، پول مشترک جدید در شانگهای هست که اکنون وجود ندارد.
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    0 0
    لطفا این پیمان همکاری های شانگهای را با زبان ساده شرح دهید .
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    1 0
    اگر آمریکا کشورهای تجارت کننده با ایران را به تحریم تهدید کند، باز آنها از ترس آمریکا تجارت با ایران را قطع میکنند. پس این پیمان چه کمکی می‌تواند بکند؟
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    3 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس