کد خبر 1419183
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
هر پیامک واریز و برداشت ۹۰ تومان؟

یکی از بانک‌های خصوصی پیامکی مبنی بر افزایش هزینه پیامک‌های واریز و برداشت بانکی داشته است. اما این افزایش چقدر قابل قبول است؟

به گزارش مشرق، «مشتری گرامی! از ابتدای سال۱۴۰۱ با توجه به بخشنامه بانک مرکزی و با تعرفه جدید اپراتورهای تلفن همراه، کارمزد پیامک واریز و برداشت همه حساب‌های بانکی شما نزد این بانک محاسبه و هر ۶ماه یک‌بار به ازای هر پیامک ۹۰۰ریال اخذ خواهد شد.»

این پیامکی است که روز گذشته یکی از بانک‌های خصوصی برای مشتریان خود ارسال کرده و این سؤال را به همراه داشته که آیا هزینه پیامک‌های واریز و برداشت بانکی افزایش یافته است؟ محاسبات ما نشان می‌دهد در صورتی که یک مشتری بانک در سال به‌طور میانگین ۳۶۵پیامک واریز یا برداشت از حساب دریافت کند، با احتساب هر پیامک ۹۰تومان، باید سالانه ۳۲هزار و ۸۵۰تومان هزینه استفاده از پیامک به بانک بدهد؛ درحالی‌که هم‌اکنون آبونمان سالانه اشتراک پیامک بانکی ۲۰هزار تومان است که به این ترتیب هزینه خدمات پیامک بانکی با شیوه جدید حداقل ۶۴درصد افزایش می‌یابد.

پیگیری‌ها از بانک یادشده و همچنین بانک مرکزی نشان داد بخشنامه مورخ ۷آبان سال۱۳۹۹ در ارتباط با حداقل و حداکثر کارمزد خدمات بانکی تغییر نکرده و به این ترتیب تعرفه ارسال پیامک اطلاع‌رسانی در شبکه بانکی حداکثر ۳۰۰ریال به اضافه هزینه پیامک یا آبونمان سالانه است و آبونمان سالانه هم متناسب با کارکرد و اخذ رضایت مشتری بانک دریافت خواهد شد.

یک مقام مسئول در بانک مرکزی می‌گوید: بخشنامه سال۹۹ همچنان معتبر است و از آن تاریخ به بعد تغییری در تعرفه خدمات بانکی ایجاد نشده است اما بانک‌ها به ۲شیوه می‌توانند با اخذ رضایت مشتری اقدام به اخذ کارمزد پیامک اطلاع‌رسانی واریز یا برداشت وجه از حساب مشتریان کنند.

او توضیح می‌دهد: یک روش اعلام یک مبلغ حق آبونمان سالانه است و روش دوم محاسبه کارکرد مشتریان و دریافت مبلغ ۳۰۰ریال حداکثر به ازای هر پیامک به اضافه هزینه تمام‌شده پیامک. به این ترتیب بانک می‌تواند با رضایت مشتریان بر سر یکی از این ۲روش به توافق برسد و اجازه دریافت مبلغ بیشتر را نخواهد داشت.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که مبلغ ۹۰۰ریال به ازای هر پیامک با توجه به تعرفه اپراتورهای تلفن همراه زیاد نیست؟ اعلام کرد: بستگی به تعداد کاراکترهایی است که در پیامک‌های ارسال شده استفاده می‌شود و ممکن است از این حیث هزینه تمام‌شده هر پیامک بیشتر باشد و البته آنچه بانک از مشتریان دریافت می‌کند بستگی به کارکرد مشتری دارد.

خبرنگار همشهری از بانکی که این پیامک را برای مشتریان ارسال کرده، موضوع را پیگیری و کارشناس پاسخگو نیز در توضیح اعلام کرد: براساس بخشنامه بانک مرکزی این اقدام صورت گرفته، زیرا در روش اخذ حق آبونمان سالانه، از هر مشتری یک مبلغ ثابت دریافت می‌شود اما در روش جدید این بانک، به جای دریافت مبلغ ثابت حق آبونمان سالانه ۹۰۰ریال به ازای هر پیامک محاسبه و هر ۶ماه یک‌بار کسر خواهد شد.

هزینه سالانه یا به ازای هر پیامک

در سال۹۹ وقتی بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شد، نخست این بانک‌های خصوصی بودند که به توافق رسیدند که از هر مشتری و البته با اطلاع و رضایت او سالانه مبلغ ۲۰هزار تومان کارمزد پیامک اطلاع‌رسانی واریز و برداشت وجه دریافت شود که بانک‌های دولتی موافق نبودند اما بعدا آنها هم همراه شدند.

آذرماه سال گذشته بود که محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی از افزایش هزینه سرویس پیامکی بانک‌ها به ۲۰هزار تومان خبر داد و اعلام کرد هزینه سرویس پیامکی بانک‌های خصوصی برای شرکت‌ها سالانه ۱۰۰هزار تومان تعیین شده است.

همان زمان یکی از اختلاف‌نظرهای جدی بین بانکداران این بود که آیا دریافت یک مبلغ ثابت از هر مشتری بابت پیامک عادلانه است یا نه؟ چرا که ممکن است یک مشتری عادی در نهایت در سال تعداد معدودی پیامک دریافت کند اما یک مشتری دیگر روزانه به اندازه پیامک یک مشتری عادی، پیامک واریز یا برداشت دریافت کند که به‌نظر این شیوه عادلانه نیست؟

البته بخشنامه سال ۹۹بانک مرکزی تأکید دارد که بانک‌ها می‌توانند به‌منظور رقابت با یکدیگر حداکثر تا ۳۰درصد و برای افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، مستمری‌بگیران و مددجویان کمیته امداد تا ۱۰۰درصد تخفیف درنظر بگیرند و به هر حال دریافت هرگونه وجه تحت عنوان کارمزد خدمات بانکی خارج از چارچوب بخشنامه بانک مرکزی بدون اجازه این بانک ممنوع است.

اپراتورها چند می‌گیرند؟

شرکت ایرانسل هزینه ارسال پیامک به زبان فارسی به سیم‌کارت‌های دائمی را ۱۱.۹تومان، به سیم‌کارت‌های اعتباری ۱۳.۳تومان، به سیم‌کارت پیام‌رسان‌های دائمی را ۱۴تومان و سیم‌کارت پیام‌رسان‌های اعتباری را ۱۳.۹تومان اعلام کرده است.

شرکت همراه اول هم هزینه ارسال پیامک به زبان فارسی به سیم‌کارت‌های دائمی را ۸۹ و سیم‌کارت‌های اعتباری را ۱۰۶ریال اعلام کرده است. از سوی دیگر قانون بودجه۱۴۰۱ اپراتورهای تلفن همراه را ملزم کرده تا علاوه‌بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۳۰ریال از استفاده‌کنندگان دریافت و به خزانه واریز کند تا صرف حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابانی و همچنین شبکه ملی اطلاعات شود.

یک مقام بانک مرکزی با اشاره به افزایش تعرفه پیامک بانک‌ها توسط اپراتورهای مخابراتی در سال۱۴۰۱ تاکید کرد: تعرفه ارسال پیامک ارسالی بانک‌ها توسط اپراتورها به‌طور میانگین به‌ازای هر پیامک حدود ۶۰تومان شده است و بانک‌ها تنها اجازه دارند ۳۰تومان علاوه‌بر تعرفه اپراتورها کارمزد از مشتریان دریافت کنند و به‌زودی شیوه جدید توسط بانک‌ها به مشتریان اعلام خواهد شد.

۹۰۰ریال زیاد نیست؟

سؤال مهم اینجاست که اگر هزینه تمام‌شده هر پیامک به‌طور میانگین ۲۰۰ریال باشد و بانک هم بخواهد از هر پیامک ۳۰۰ریال دریافت کند، پس مبنای محاسبه مبلغ ۹۰۰ریال به ازای هر پیامک چیست و آیا این به‌معنای اجحاف در حق مشتریان بانک نیست؟

بانک مرکزی اعلام کرده که بانک‌ها بسته به میزان عملکرد هر مشتری، اجازه دریافت بیش از ۳۰تومان به‌عنوان حق کارمزد پیامک ارسال شده جدای از هزینه پیامک دریافتی توسط اپراتورها را ندارند و در صورت تخلف با بانک‌ها برخورد می‌شود.

سؤال مهم این است که اپراتورهای تلفن همراه هزینه تمام‌شده پیامک‌های اطلاع‌رسانی بانک‌ها را در سال جدید شفاف اعلام کنند و در نهایت این حق مشتری است که رضایت خود را به بانک اعلام و در صورت عدم‌رضایت به بانک مرکزی شکایت کند.

منبع:همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    52 1
    این بانکها خون مردو را میمکن
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      4 2
      دادستانی بعنوان مدعی العموم تو هیچ زمینه ای موفق نبوده و تبعاتش گریبانگیر کشور خواهد شد نارضایتی مدنی درحال تبدیل به بحران است، خودرو، سود بانکی، بروکراسی اداری و....
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      8 0
      بانکهای خصوصی باید جمع شوند عامل اصلی فساد و اختلاس و تورم هستند
  • صفدر IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    25 1
    بانکی هر روز دو بار یکی موقع اذان صبح یکی هم ساعت ۸ صبح پیامک واریز ارسال میکنه یعنی دو بار از ما میکنه . اگه اینجوری است من راضی نیستم و این پول حرام است . گاهی هم وقتی به نفع خودشون باشه واریز را کش میدن ، در ضمن با اپلیکیشن های جعلی هم برخورد شود ، پلیس اصلا رسیدگی نمیکنه ،، و انتظار داره بریم شکایت کنیم بعد رسیدگی کنه ، وقتی یک نفر کلاهبرداری مستند می کند چرا باید بریم دادگاه و الکی وقت تلف کنیم ، دوربین هست ، افرادی شاهد هم هستن که این اتفاق از طرف شخص مشخص روی داده ، حلا این دیگه قاضی نمی خواد که امر و نهی کنه و تصمیم بگیره . پلیس باید بره این فرد را بازداشت کنه .
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    27 1
    در جامعه لیبرالی مثل ایران ، بانکها هر قاعده ای را می توانند اجرایی کنن
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    30 0
    چرا به هر بهانه ای جیب بانکی ها را پر می کنید یک کارمند بانک هر سال ماشین اخرین مدل یا خونه و وسائلش با پول مردم نو میکنه و مسافرت خارج کشورش هم ما باید تامین کنیم این انصاف نیست کارمند سایر ارگانها برای دم میلیون وام باید اسیر این اقایون بشن
    • ترابیان IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      32 0
      وقتی مملکت باید قربانی چند هزار کارمند بانک بشه باید مردم را به زور بیاریم پای صندوق های رای چرا مجلس حقوق بانکها و .... را از نظام پرداخت مستثنی کرده است در مملکت جمهوری اسلامی یک عده بانکی از سیری می میرند و یک عده از گشنگی
  • htn IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    15 0
    من که چند ماه پیش پیامک بانکی رو حذف کردم رفت، هزینه عجیب غریبی میگیرن
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    4 0
    اقا یکی پیگیر بشه اپ بانکیها کار نمیکنه تماس ها کار نمیکنه فکرکنم حمله هکری شده
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    18 0
    چرا باید به کارکنان بانک وام های مبلغ بالا بدن با زمان پرداخت 30 یا 40 ساله
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    0 0
    بانک به عنوان یک بنگاه اقتصادی باید درآمد داشته باشه و بهترین درآمد هم درآمد کارمزدیه! ولی اینکه هزینه 20 تومنی رو 90 تومن بگیره بانک پا... ، نزول خورای قدیممم اینجوری سود نمی گرفتن
  • کمیل IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    2 0
    هر دم از این باغ بری می آید تازه تر از تازه تری می آید .
  • مژگان IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    4 0
    یک زمانی تو بانک پول میگذاشتی جایزه میدادند حالا مالیات بر میدارند بابت انجام عملیات پول میگیرند جیب این ها ته ندارد و یا عرضه ندارند اگر عرضه ندارند پستهایشان را تحویل بدهند
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    2 0
    آخرش کنتورمیبندن پشتمون وبابت .........هم پول میگیرن!!!!!!
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    3 0
    دیگه بایدبگردیم به قبل ونقدی معامله کنیم!
  • حمید IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    4 0
    در ماه گذشته همراه بانک ملت به ازای هر بار برداشت از کارت ،به جای یک پیامک برداشت از کارت ، ۵ بار پیامک تکراری و دقیقا مشابه هم ارسال می کرد!مشرق نیوز لطفا پیگیری کنید که نخوان آخر سال پنج بار پول پیامک از حساب کسر کنند!!!!!
  • امین IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    2 0
    مبنای تخمین اشتباه است . اول بپرسید هر کاربر به طور میانگین چند پیامک دریافت می کند بعد تخمین بزنید! من که فکر می کنم حتی کاربر عادی هم بیشتر از میانگین یک پیامک در روز دارد چه برسد به کسب و کارها. من بعید می دانم خدمات پیامک برای بانک ها درآمد داشته باشد و داشته باشد هم آن قدری نیست که در مقیاس یک بانک موضوعیت داشته باشد ولی توزیع یکنواخت این قضیه واقعا ظلم است . در واقع هزینه استفاده از خدمات کسب و کارها را دارند کاربرهای خانگی می دهند!
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    3 0
    دیگه کم کم بتوالت مردم هم مدارمیزارند که دفع مردم را پول بگیرند
  • محمد IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    2 1
    نتیجه حضور ناظران شرعی در بانک ها
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    3 0
    خیلی جالبه هزینه ارسال پیامک برای اپراتور 20 تومن و کارمزد بانک 30 تومن! چطوری حساب میکنید آخه نامسلمونها؟؟؟ مگه میشه کارمزد بانک از خدمات اپراتور بیشتر باشه؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    0 0
    اگه یه بچه ای لوس ونکوور باشه تو خانواده ایران همین بانک ها هستند وهیچ کس جرات برخورد ندارد حتی....
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 0
    از شخص رئیس بانک مرکزی که شخص بی تجربه و خوشخدمت بیش نیست انتظار دیگری نمی رود در واقع هم بانک و مردم را فلج می کنه زیاد خوردن از کم خوردن هم محروم میشه
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    2 0
    بانک شهر سالیانه دو مرتبه و هر مرتبه300/000ریال بعنوان ارسال پیامک از حساب ها کم میکند
  • سعید IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 0
    پول مردم دستشونه خون مردم و این بانکها توشیشه کردن باز راه جدید برای کسب درآمد وتیغ زدن مردم پیدا کردن فقط گران کردن و هزینه تراشیدن بلدن
  • موسوی IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    2 0
    خدا لعنت کنه بانکها رو مثل زالو افتادن به جون مردم خدا لعنتشون کنه دشمن خدا و پیامبر هستند بانک های ما با رباهایی که از مردم می گیرن.
  • ناشناس IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 0
    باسلام وقتی دولت سیزدهم و مجلس انقلابی و جهادی وعدالت قیمت ها با دلار آمریکای بالا می برند مانند خوانین سابق از مردم باجگیری می کنند در داخل کشور و خارج از کشور جلوی اختلاس نهادهای انقلابی و جهادی بگیرید دیگر نیازی نیست به هر راهی دست تو جیب مردم ایران کنید با در آمد زیر خط فقر آن هم به ریال ایران
  • منوچهر دهقان منشادی IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 0
    درود . در حقیقت برای هر تراکنش دو پیامک ارسال می‌شود. یکی برداشت و یکی واریز . یعنی ۱۸۰ تومان .. خدا میداند تا بکی دست از جیب مردم بر می‌دارید. واقعا تا بکی تمام
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 0
    چه خبره؟؟ کلاهبرداری...
  • ناشناس IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 0
    دزدی است
  • ناشناش IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 0
    باید نقدی کارکونیم به نه به بانک پول بدیم نه مالیات شورش در آوردن بانک خصوص فقط فساداست کم میاره دولت ملت باید به گردن بگیرند
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 0
    حالا‌سر‌مردم‌در‌گیر‌پرونده‌مهسا‌امینی‌است‌هر‌غلطی‌می‌خواهید‌بکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس