کد خبر 1418757
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۲
فریاد مرگ بر آل‌سعود مقابل سفارت عربستان در لندن + فیلم

ده‌ها تن از فعالان حقوق بشری، مخالفان رژیم آل سعود و اقشار مختلف مردم انگلیس عصر امروز شنبه مقابل سفارت این کشور در لندن تجمع اعتراضی برپا کردند.

به گزارش مشرق، شرکت کنندگان در این حرکت اعتراضی علاوه بر حمل تصاویری از جنایات رژیم آل سعود، شعارنوشته‌هایی را در دست داشتند که روی آنها عبارت‌هایی همچون 'عدالت برای خاشقچی'، 'آدمکش‌ها را بایکوت کنید'، 'دست از یمن بردارید' و 'فعالان مدنی را آزاد کنید' نوشته ‌شده بود.

آن‌ها همچنین در شعارهای خود خواستار سرنگونی رژیم آل سعود شده و فریاد می‌زدند 'مرگ بر آل سعود'، 'مرگ بر بن سلمان' و 'حقیقت سرنوشت خاشقچی را بازگو کنید'.

جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی مهرماه ۱۳۹۷ به دست عوامل رژیم عربستان به قتل رسید. او ۱۰ مهر که برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترک خود، وارد ساختمان کنسولگری عربستان شده بود، پس از ورود به کنسولگری ناپدید و از آن محل خارج نشد. نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقامات عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد.

مقامات آل سعود پس از ۱۸ روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه‌ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف کرده و مدعی کشته شدن خاشقچی در پی یک مشاجره شد اما بعدا مشخص شد که ولیعهد سعودی در صدور دستور قتل نامبرده نقش داشته است.

مقامات دولت انگلیس همان سال با صدور بیانیه‌ای بی‌رمق نسبت به این حادثه ابراز نگرانی اما به نتایج تحقیقات ساختگی ریاض در این رابطه اکتفا کردند. این درحالیست که گروه‌های حقوق بشری در انگلیس خواستار محاکمه بن سلمان و سران رژیم سعودی در محافل بین‌الملل هستند.

«استفن بل» از برگزار کنندگان این حرکت اعتراضی گفت: بن سلمان برای سوگواری مرگ الیزابت به انگلیس سفر کرده است اما سوال ما از او این است چه کسی برای هزاران یمنی که در نتیجه جنگ تحمیلی او جان خود را از دست داده‌اند عزاداری می‌کند. چه کسی برای زندانیان سیاسی که به دلیل حکومت دیکتاتوری او خودسرانه اعدام شده‌اند ناراحت می‌شود.

وی تصریح کرد که این وضع باید متوقف شود و دولت لندن دست از حمایت رژیم سعودی بردارد. 

درحالی که عربستان سعودی یکی از شرکای بزرگ تجاری انگلیس به شمار می‌رود، بدیهی است که مقامات لندن تمایل به انجام اقدامی که مناسبات دو کشور را تحت شعاع قرار بدهد، نیستند.

این کشور در ماجرای جنگ یمن که موجب کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی و ویرانی این کشور اسلامی‌شده، مجوز فروش حدود ۷.۱ میلیارد پوند سلاح به عربستان را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش مهمی داشته است. البته پویش مخالف تجارت اسلحه در انگلیس تخمین می‌زند که این رقم حدود ۲۳ میلیارد پوند باشد.

لیز تراس نخست وزیر انگلیس که پیشتر سکان وزارت تجارت بین‌الملل را برعهده داشت، ۱۷ تیر ۱۳۹۹ منع فروش سلاح به عربستان را رفع و ادعا کرد که بر اساس تحقیقات صورت گرفته خطری متوجه فروش تسلیحات نظامی به عربستان نیست و احتمال استفاده از آن در موارد نقض جدی حقوق بشر وجود ندارد.

وی در بیانیه‌ای ادعا کرد که تنها در جریان حملات هوایی معدودی از سوی ائتلاف سعودی در جنگ یمن، قوانین حقوق بشری نقض شده که این مساله با انجام اصلاحاتی در فرآیند صدور مجوز فروش سلاح به عربستان مرتفع شده است.

این در حالیست که دادگاه عالی انگلیس با صدور حکمی خواستار توقف و بازنگری مجوزهای فروش سلاح به عربستان شد. دادگاه اعلام کرد که فرایند تصمیم‌گیری دولت برای فروش سلاح به عربستان اشتباه بوده است. 

معترضان در تظاهرات امروز شعار 'دست از حمایت تسلیحاتی آل سعود بردارید' سر می‌داده و خواستار اجرای عدالت شدند.

محمد بن سلمان از جمله رهبرانی است که برای شرکت در مراسم تشییع جنازه الیزابت دوم ملکه انگلیس به این کشور سفر کرده است. طبق برنامه اعلام شده مراسم خاکسپاری روز دوشنبه با حضور سران برخی کشورها در کلیسای «وستمینستر ابی» برگزار می‌شود و ولیعهد سعودی در این برنامه تشریفاتی حضور دارد.

لیز تراس نخست وزیر انگلیس قصد دارد تا از این فرصت برای انجام ملاقات‌های دیپلماتیک استفاده کند. طبق برنامه اعلام شده از سوی دفتر نخست وزیری، ملاقات با رئیس جمهور آمریکا، نخست وزیر کانادا، زولاند نو و لهستان تدارک دیده اما تا زمان انتشار این خبر، اشاره‌ای به ملاقات با بن سلمان نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس