کد خبر 1417510
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹
انگلیس

رسانه‌ها از تبعض نژادی نظام‌مند در دولت‌های انگلیس علیه مسلمان مقیم این کشور که عمدتا اهل جنوب آسیا هستند، خبر دادند.

به گزارش مشرق، در تداوم تبعیض علیه مسلمانان مقیم انگلیس، رسانه‌های این کشور روز دوشنبه از سلب تابعیت شهروندی انگلیس و معرفی مسلمانان مقیم این کشور به عنوان «شهروند درجه دوم» خبر دادند.

به گزارش وبگاه «ایسترن آی» اندیشکده «روابط نژادی» مستقر در لندن گزارش کرد که اختیارات سلب شهروندی که از سال ۲۰۰۲ در انگلیس ارائه شد، اعطای «شهروندی درجه دو» را به طور عمده برای مسلمانان مقیم این کشور در نظر گرفته است.

اندیشکده روابط نژادی در گزارش خود نوشته است که اختیاراتی که اجازه می‌دهد عنوان شهروندی انگلیس بدون اطلاع قبلی حذف شود، اینک منجر به ایجاد شکل دیگری از اقلیت در این کشور شده است.

در حالی که دولت انگلیس مدعی است تنها کسانی که اقداماتشان تهدیدی جدی برای امنیت ملی باشد یا مرتکب جنایات فجیع شوند، تابعیت خود را از دست می‌دهند، این گزارش نشان می‌دهد که معیارهای مبهم، احتمال تصمیمات خودسرانه و تبعیض آمیزعلیه مسلمانان را افزایش خواهد داد.

بر اساس گزارش این اندیشکده، دولت‌های کارگر و محافظه‌کار انگلیس هر دو به وزرا اختیارات گسترده‌تری برای لغو تابعیت شهروندی داده‌اند.این گزارش نشان می‌دهد که هدف‌ها تقریباً منحصراً «مسلمانان انگلیسبی جنوب آسیا» هستند.

این اندیکشده یادآور شد که در دسامبر ۲۰۱۳، «ترزا می» وزیر کشور وقت انگلیس  برخلاف آنچه که پیشتر اظهار داشته بود تابعیت ۲۰ مسلمان مقیم این کشور را لغو کرد.

در گزارش این اندیشکده تحت عنوان «شهروندی، از حق تا امتیاز» آمده است که این اقدام تبعیض آمیز که توسط مقامات بعدی وزارت کشور تکرار شد، تنها متوجه مسلمانان و نه کل جمعیت انگلیس است.

بر این اساس، برای انگلیسی‌های «بومی»، شهروندی انگلیس یک حق مسلم، فسخ‌ناپذیر و بدون قید و شرط است اما برای دیگران اعم از متولد انگلیس، یا اخذ تابعیت، تنها یک امتیاز قابل پس گرفتن است.

«فرانسیس وبر» معاون این اندیشکده  که نویسنده این گزارش نیز است، گفت: «پیام این قانون سلب تابعیت و اجرای آن عمدتاً علیه مسلمانان مقیم انگلیس اهل جنوب آسیاست.»

چندی قبل نیز گزارش شد که از هر ۱۰ مسلمانی که در انگلیس مشغول به کار است، هفت نفر  گفته‌اند که نوعی برخورد  اسلام ستیزانه را تجربه کرده‌اند.

بر اساس نظرسنجی که موسسه «ساوانتا کامرس» انجام داد رفتارهای اسلام ستیزانه در اروپا و انگلیس طی دوره اخیر افزایش داشته است.

 نتایج این نظرسنجی نشان داد که مسلمانان سیاه پوست انگلیسی شاهد رفتارهای بدتری در مقایسه با دیگر مسلمانانان بوده‌اند. در حالی که رفتار تبعیض آمیز با تمام مسلمانان در انگلیس ۳۷ درصد گزارش شد، این آمار میان مسلمانان سیاهپوست تا ۵۸ درصد افزایش داشت.

جامعه مسلمانان انگلیس بار سنگین بحران هزینه‌های زندگی در این کشور را احساس کرده به طوری که ۵۴ درصد از پاسخ دهندگان اعلام کردهند که تامین مخارج اولیه خانوارهایشان در مقایسه با پنج سال پیش به چالشی بزرگ تبدیل شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس