تلاش عربستان برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۰؛ رویای آل‌سعود با دست‌های آلوده

عربستان در نظر دارد به همراه مصر و یونان برای میزبانی مشترک جام‌جهانی ۲۰۳۰ پیشنهاد دهد.

به گزارش مشرق، شمارش معکوس برای آغاز جام‌جهانی قطر آغاز شده است و تلاش کشورهای مختلف برای کسب میزبانی این رقابت‌ها در سال ۲۰۳۰ ادامه دارد. جام‌جهانی ۲۰۲۶ به میزبانی مشترک آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار می‌شود و فدراسیون جهانی فوتبال قرار است در سال ۲۰۲۴ میزبان دوره بعدی را که در سال ۲۰۳۰ برگزار خواهد شد، مشخص کند.

پیشنهاد میزبانی مشترک عربستان، مصر و یونان

عربستان جدیدترین کشوری است که برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۰ تلاش‌های خود را آغاز است. سعودی‌ها در تلاش برای ارائه پیشنهاد میزبانی مشترک با مصر و یونان هستند.

البته در این پیشنهاد عربستان به عنوان میزبان اصلی در نظر گرفته شده است و اکثر بازی‌ها از جمله مراحل حذفی  در این کشور برگزار خواهد شد.

عربستان در نظر دارد ۴۰ میلیارد دلار برای میزبانی جام‌جهانی هزینه کند، سعودی‌ها همچنین در تامین هزینه‌های زیرساختی به مصر و یونان هم کمک خواهند کرد.

تلاش عربستان برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۰؛ رویای آل‌سعود با دست‌های آلوده

در صورت موفقیت سعودی‌ها در جلب نظر اعضای فیفا، این مسابقات با توجه به آب و هوای حاکم بر این کشور، مانند جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در زمستان برگزار خواهد شد.

یک منبع آگاه در فیفا گفته است: این یک پیشنهاد بزرگ است و با توجه به روشی که فیفا کشورهای میزبان را با رای همه فدراسیون‌ها انتخاب می‌کند، شانس زیادی برای موفقیت دارد.

روزنامه‌های مصری ماه گذشته خبر دادند که اشرف صبحی، وزیر ورزش این کشور با همتایان سعودی و یونانی خود درباره این موضوع دیدار کرده است.

به نوشته رسانه‌های مصری، صبحی با همتای سعودی خود عبدالعزیز بن ترکی الفیصل درباره جزئیات کلیدی در رابطه با ورزش گفت‌وگو کرد.  

صبحی در این باره گفته است: ما به دنبال سازماندهی جام‌جهانی فوتبال و بررسی ایده ارائه درخواست برای میزبانی آن در سال ۲۰۳۰ هستیم.

محمد فوزی، سخنگوی وزارت ورزش مصر هم روز جمعه گفت: سه کشور کاملاً روی این پیشنهاد کار می‌کنند و برنامه سازماندهی مسابقات در حال بررسی است. مصر در سه سال گذشته میزبان مسابقات جهانی بسیاری بوده و واجد شرایط برگزاری مسابقات مطرح فوتبال است.

یک منبع در فدراسیون فوتبال یونان در آتن نیز تأیید کرد که سه کشور، در حال مذاکره در مورد یک پیشنهاد مشترک هستند.

حمایت فیفا از میزبانی عربستان؟

میزبانی رویدادهای مهم ورزشی بین‌المللی، از جمله مسابقات فوتبال باشگاهی اروپا و مسابقات قهرمانی بوکس جهان، بخش کلیدی استراتژی توسعه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی است.

این آخرین اقدام عربستان سعودی به عنوان بخشی از یک برنامه بزرگ برای آوردن رویدادهای ورزشی بزرگ به این کشور حاشیه خلیج فارس است. آخرین این رقابت‌ها، میزبانی مسابقات گلف و جایزه بزرگ فرمول یک بود و حالا آنها به دنبال برگزاری جام‌جهانی هستند.

به نظر می‌رسد پیشنهاد میزبانی مشترک عربستان، مصر و یونان با حمایت جیانی اینفانتینو رئیس فیفا نیز همراه شده و نشریه تایمز تائید کرده است که اینفانتینو در هفته‌های اخیر با رهبران و مقامات هر سه کشور دیدار داشته است.

همچنین ماه گذشته اینفانتینو در ریاض به همراه محمد بن سلمان، ولیعهد بلندپرواز سعودی از نزدیک تماشاگر مسابقه بوکس آنتونی جاشوا و الکساندر اوسیک بود تا گمانه زنی‌ها در این باره تقویت شود.

تلاش عربستان برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۰؛ رویای آل‌سعود با دست‌های آلوده

دو روز پس از مسابقه ۲۰ آگوست جاشوا و اوسیک، اینفانتینو مذاکراتی را با اتحادیه فوتبال یونان و در راستای ادامه همکاری بین دو سازمان انجام داد.

با این حال، فیفا اصرار دارد که اینفانتینو از هیچ پیشنهاد خاصی حمایت نمی‌کند و مدعی است که هر چه پیشنهاد بیشتری برای میزبانی باشد، بهتر است.

میزبانی ورزشی با دست‌های آلوده

پیشنهاد احتمالی عربستان با واکنش فعالان حقوق بشری روبرو شده است و سازمان عفو بین‌الملل تاکید می‌کند که فیفا باید معیارهای حقوق بشری را هنگام ارزیابی هرگونه پیشنهاد احتمالی مربوط به عربستان سعودی به‌ دقت اعمال کند تا از «اشتباه» کمیته اجرایی این سازمان جلوگیری کند.

فلیکس جاکنز از فعالان حقوق بشری در انگلیس هم در بیانیه‌ای که در خبرگزاری PA منتشر شد، گفته است: در زمان محمد بن سلمان شرایط حقوق بشر به طرز نگران کننده‌ای بدتر شده است و سعودی‌ها قصد دارند با میزبانی فعالیت‌های ورزشی بزرگ روی آن سرپوش بگذارند.

تلاش عربستان برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۰؛ رویای آل‌سعود با دست‌های آلوده

در ادامه این بیانیه آمده است: اگر عربستان سعودی یکی از متقاضیان رسمی جام‌جهانی ۲۰۳۰ شود، فیفا باید اطمینان حاصل کند که در اعطای امتیاز میزبانی این مسابقات به ریاض، ارزیابی دقیقی از مخاطرات حقوق بشر انجام شود.

رقبای سرسخت سعودی‌ها

به نظر می‌رسد رقابت برای کسب میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۰ یک رقابت سخت و نزدیک باشد.

آرژانتین، شیلی، پاراگوئه و اروگوئه در اوایل ماه آگوست برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۰ اقدام کردند. بر اساس پیشنهاد مشترک ۴ کشور آمریکای جنوبی، فینال ۲۰۳۰ در همان استادیوم سنتناریو در مونته ویدئو برگزار می‌شود که ۱۰۰ سال قبل میزبان اولین فینال این مسابقات بود.

تلاش عربستان برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۰؛ رویای آل‌سعود با دست‌های آلوده

اسپانیا و پرتغال هم دو کشوری دیگری هستند که سال گذشته پیشنهاد مشترک خود را مطرح کردند. در حال حاضر گفته می‌شود پیشنهاد میزبانی مشترک پرتغال و اسپانیا، بیشترین شانس را دارد.

با این حال به گفته یک منبع آگاه، پیشنهاد عربستان می‌تواند معادلات را به هم بزند. این منبع آگاه گفته است: با پیشنهاد عربستان موفقیت میزبانی مشترک پرتغال و اسپانیا متزلزل شده است. انتخاب این دو کشور اروپایی قطعی به نظر می‌رسید و به همین دلیل انگلیس از میزبانی انصراف داد.

اما به نظر می‌رسد با توجه به پیشنهاد عربستان، بسیاری از فدراسیون‌های آفریقایی و آسیایی به انتخاب میزبانی مشترک سعودی‌ها با مصر و یونان رای بدهند.

تلاش عربستان برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۰؛ رویای آل‌سعود با دست‌های آلوده

البته این پیشنهاد احتمالاً با مخالفت شدید کشورهای اروپایی روبرو که دوباره با اختلال بزرگی در لیگ‌های داخلی خود مواجه خواهند شد، روبرو می‌شود زیرا این مسابقات احتمالاً در ماه‌های نوامبر و دسامبر برگزار خواهد شد.

پیش بینی می‌شود پیشنهاد دو کشور اروپایی اسپانیا و پرتغال، با حمایت یوفا همراه  باشد، اما انتظار می‌رود آسیا و آفریقا و شاید برخی از کشورهای اروپایی، از پیشنهاد سه جانبه عربستان حمایت کنند.

بریتانیا و ایرلند نیز قصد داشتند با یک پیشنهاد مشترک شانس‌شان را برای جام‌جهانی ۲۰۳۰ امتحان کنند اما این دو کشور زمستان سال گذشته از ارائه پیشنهاد انصراف دادند و توجه خود را به گرفتن میزبانی یورو ۲۰۲۸ معطوف کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    مطمئن باشید و صد در صد و به یقین که میزبانی جام جهانی 2030 به عربستان داده می شود. چون امروزه پول و ثروت حرف اول را در فوتبال می زند. قوانین مذهبی و دینی به دلیل اجرای سند 2030 عربستان در حال برداشته شدن هستند و این کشور مدرنترین ورزشگاه های منطقه ی خاورمیانه را دارد و تعدادی را هم در حال ساخت دارد. قوانین پذیرش توریست های خارجی هم در این کشور به خوبی اجرا می شوند و اماکن تفریحی مدرن و زیبایی در شهرهای مختلف عربستان احداث شده اند.
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    البته اگه تا ۲۰۳۰ آل سعود ملعونی روی کار باشه!!
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    1 1
    فرق تاج با بن سلمان ، اولی حیثیت و اقتصاد کشور را اره میکند دومی جان اتباعش را . لعنت بر هر دوشان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس