اربعین تداوم رشادت و رسالت حضرت زینب (س) است

طاهره زرنگار در نشست زنان و مقاومت در امتداد اربعین گفت: اربعین تداوم رشادت و رسالت حضرت زینب (س) است؛ وقتی پرچم هدایت بر دوش زنان باشد زن و مرد بودن معنایی ندارد و انسانیت معنا پیدا می‌کند.

به گزارش مشرق، همزمان با فرارسیدن ایام اربعین حسینی ویژه برنامه فرهنگی «زنان و مقاومت در امتداد اربعین» توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران با مشارکت بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش با سخنرانی طاهره زرنگار، مدرس و عضو هیأت علمی دانشگاه و حضور همسر روح‌الله قربانی شهید مدافع حرم، جمعی از شاعران، نویسندگان، کتابداران و اصحاب رسانه ۲۰ شهریور ماه در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

معرفی و مروری بر کتاب «حکایت زخم‌ها» توسط الهه آخرتی، نویسنده اثر و شعرخوانی از جمله برنامه‌های این نشست بود. این برنامه با مشارکت بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش، ستاد مرکزی اربعین حسینی و مرکز دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر برگزار شد.

الگوسازی برای زنان توسط حضرت زینب (س)

طاهره زرنگار، مدرس و عضو هیأت علمی دانشگاه درباره زنان و مقاومت اسلامی و ارتباط آن با اربعین گفت: اربعین تداوم رشادت و رسالت حضرت زینب (س) است. درست است که اساس و فطرت زن بر لطافت استوار است اما وقتی پرچم هدایت بر دوش زنان باشد زن و مرد بودن معنایی ندارد و انسانیت معنا پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تربیت و پرورش نسل، رسالت زنانه است و در دامن زنان است که نسل پرورش می‌یابد، افزود: اینکه برخی می‌گویند زنان نقشی در هدایت و رهبری جامعه ندارند، درست نیست و حضرت زینب (س) مدیریت زنانه خود در حکمرانی اسلامی را در اربعین نشان داد. اگرچه زن نمی‌تواند امام باشد اما گاهی دفاع از ولایت بر دوش او است؛ مانند نقش حضرت فاطمه (س) در دفاع از ولایت حضرت علی (ع) و حضرت زینب (س) در ماندگاری و حفظ اصالت عاشورا با ایراد خطابه‌ها توسط ایشان.

زرنگار با اشاره به مؤلفه‌های الگوسازی برای زنان توسط حضرت زینب (س) گفت: نقش افشاگری و بیدارسازی جامعه از ظلم، رسالتی بود که حضرت زینب (س) در برابر بنی امیه ایفا کرد و نقش بنی امیه را در شهادت حضرت حسین (ع) نشان داد. پیام رسانی خون شهدا به نسل‌های آینده رسالت عظیمی بود که حضرت زینب (س) انجام داد؛ همچنین مساله پرستاری، مراقبت، پشتیبانی، حمایت، مدیریت و برنامه ریزی پشت جبهه از دیگر مولفه‌هایی است که می‌توان برای زنان الگوسازی کرد.

وی با بیان اینکه روحیه بخشی به بازماندگان و خانواده اسرا حتی در سخت‌ترین شرایط، شاخصی از الگوسازی و مدیریت بحران است، گفت: تبدیل تهدید اسارت به فرصت با ایراد سخنرانی‌های کوبنده‌ای که حضرت زینب (س) داشتند و جامعه را به سمت درستی جهت دادند؛ عمق بخشیدن حماسه پردازی با برپایی عزاداری و تحریک احساسات و عواطف انسانی؛ شهید پروری با تربیت فرزندان مجاهد و حق گرا و تشویق و ترغیب آنها به دفاع از دین و مقاومت و صبر پایداری و تاسی از قرآن کریم و سیره اهل بیت (ع) رسالتی بود که حضرت زینب به خوبی در آن ایفای نقش کردند.

زرنگار عنوان کرد: مساله آخر که اسلام روی آن تاکید کرده حفظ حدود الهی با پایبندی به عفاف و حجاب حتی در شرایط سخت و اسارت دشمن است. اینها مطالبی است که زنان با توجه به الگوگیری از حضرت زینب (س) می‌توانند در جامعه ایفای نقش کرده و رسالت همسری، مادری و فرزندی خودش را در جامعه انجام دهد.

«حکایت زخم ها» چگونه با اربعین پیوند می‌خورد

الهه آخرتی، نویسنده کتاب «حکایت زخم ها» نیز در این نشست در معرفی این اثر گفت: این کتاب اربعینی است؛ بدین جهت که تنوع و گوناگونی ملیت‌ها در چهار راوی آن یعنی جانباز ایرانی، لبنانی، افغانستانی و پاکستانی وجود دارد. ویژگی دیگر کتاب که آن را به اربعین پیوند می‌زند این است که قهرمانان از دل حادثه بر می‌گردند و راوی مستقیم حادثه‌ها هستند و نقل قول غیر مستقیم نداریم. همچنین ویژگی دیگر این اثر نقش همسران و مادران این افراد است که هریک نقش ویژه ای در تربیت و همراهی افراد دارند.

وی ادامه داد: تمام این افراد وقتی می‌بینند حریم اسلام و قبیله بنی هاشم به خطر می‌افتد فارغ از نژادهایشان، خودشان را به یک هدف مشترک برای دفاع می‌رسانند. نخ تسبیح این چهار جانباز هم حاج قاسم است که در روایتشان آمده است.

آخرتی درباره ایده نگارش کتاب گفت: دیدار با یک جانباز لبنانی بدون دو دست سبب تألیف این کتاب شد. من بعدها تلاش کردم با خانواده او آشنا شوم و دیدم او فرد منفعلی نیست و در دانشگاه درس می‌خواند. آن وقت به ذهنم رسید که به سراغ این افراد به عنوان راوی مستقیم برویم. بعد به سراغ رضا سلمانی رفتم و با دو جانباز دیگر خاطراتشان را به اشتراک گذاشتند و در نهایت این کتاب شکل گرفت.

وی افزود: من در کتاب تلاش کردم تفاوت زبانی این افراد و ویژگی‌های گفتاری این افراد با زبان خودشان مشخص شده باشد مثلاً ما ایرانی‌ها حضرت زینب (س) می‌گوییم، افغانی‌ها بی بی زینب، یا لبنانی‌ها سیده زینب می‌گویند.

شهید قربانی دغدغه مند ظهور امام زمان (عج) بود

زینب فروتن، همسر شهید روح الله قربانی درباره این شهید گفت: من با افتخار همسر مدافع حرم شهید قربانی هستم و خوشحالم که در ابتدای جوانی توانستم از بهترین فرد زندگی ام بگذرم. امیدوارم در این راه ثابت قدم بمانم.

وی با اشاره به بیوگرافی شهید قربانی، گفت: شهید قربانی متولد اول خرداد ۱۳۶۸ در یک خانواده مذهبی و نظامی بود. پدرشان از سرداران جبهه مقاومت و از دوستان حاج قاسم بودند و از همان ابتدا به دلیل جنگاوری‌ها پدرشان سال‌ها در بوسنی زندگی می‌کردند و آنجا با فرهنگ شهادت آشنا می‌شود و از پدر این فرهنگ را می‌آموزد.

فروتن افزود: شهید قربانی در سن ۱۵ سالگی مادرش را از دست می‌دهد و مسیر زندگی اش تغییر می‌کند. چون مارش می‌گفت دوست دارم یا طلبه شوی یا شهید، او مسیر طلبگی را طی کرد اما به دلیل علاقه به کار نظامی و جنگاوری از عرصه طلبگی وارد دانشگاه افسری سپاه می‌شود و به نیروی قدس سپاه می‌پیوندد.

همسر شهید مدافع حرم با بیان اینکه شهید قربانی همیشه مشکل گشای کار دیگران بود، گفت: از ویژگی‌های شهید قربانی این بود که به شدت غصه دیگران را می‌خورد و گاهی آنقدر که من تعجب می‌کردم. سعی می‌کرد از نیازمندان دستگیری کند. او بسیار آدم با نظم و ترتیب و با برنامه ریزی بود. در نماز خواندنش انگار یک هیچ بود که در برابر همه چیز می‌ایستاد. همیشه با یک مهر کربلا نماز می‌خواند و گویی دیگر خودش نبود.

وی با اشاره به اینکه شهید قربانی دغدغه مند ظهور امام زمان (عج) بود، گفت: من وقتی کتاب «دلتنگ نباش» را کار می‌کردم فکر نمی‌کردم حضرت آقا پیام بدهند که من این کتاب را خواندم و به دیدار ایشان برویم. من در دیدار با ایشان خیلی گریه می‌کردم. اولین چیزی که به ایشان گفتم این بود که چند ماه بعد از اعزام ایشان به سوریه یک روز می‌خواستیم بیرون برویم دیدم در ماشین سکوت کرده و گفت: خانم صدای پای امام زمان (عج) می‌آید می شنوی. اگر این هفته بیاید چه کاری می‌کنی. گفتم، تو واقعاً به این موضوع فکر می‌کنی. گفت؛ من کل هفته را به این فکر می‌کردم که چه کاری می‌توانم برای امام زمان (عج) بکنم. همیشه به من می‌گفت کارت را خوب انجام بده و ببین برای امامت چه می‌کنی.

فروتن گفت: شهید قربانی خیلی اهل خرید بود و گاهی هفت ساعت زمان می‌گذشت که در بازار برای من یک روسری بخرد. اما در پایان می‌گفت این روسری را خریدی اما به آن دل نبند چون باید یک روز آن را باید بگذاری و بروی. شهدا مثل ما دوست داشتند و عاشق بودند اما می‌دانستند دنیا محل گذر است و باید از همه چیزهای مادی عبور کنند.

فرحروز فاتحی، مدیرعامل بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش نیز در پایان این نشست درباره کارگروه ایثارگران توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این برنامه یکی از برنامه‌های ستاد اربعین است و امیدوارم در سال‌های آتی این برنامه را بتوانیم در عتبات عالیات برگزار کنیم.

در پایان این نشست از نویسنده، سخنران نشست و همسر شهید قربانی با اهدای لوح تقدیر و هدیه قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس