زکات فطره

میزان پرداخت زکات در استان زنجان؛ 80 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته. این افزایش پرداخت وجوهات شرعی نشان‌دهنده علایق مذهبی اکثریت مردم ایران است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

پس از قطع رابطه آلبانی و بیانیه علیه جزایر ایرانی چه رخ می‌دهد؟

ایران و خطر زوزه سگ‌های شلّاق خورده!

حجاریان: برای مبارزه با فساد "ناظر خارجی" بیاورید/ پس از قطع رابطه با آلبانی چه می‌شود؟

روزنامه شرق در شماره اخیر خود با فردی که گفته شده کارشناس مسائل بین‌المللی است، پیرامون ماجرای قطع روابط آلبانی با ایران مصاحبه کرده است.

فرد مذکور که احد رضایان قیه‌باشی نام دارد در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: زمانی که در بیانیه پایانی نشست وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس دوباره ادعاها بر سر مالکیت جزایر سه‌گانه توسط امارات مطرح می‌شود و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس از آن حمایت می‌کنند یا کشور اروپایی مانند آلبانی با اتهام‌زنی علیه ایران، قطع روابط با تهران و حتی حمله به سفارتخانه‌ها و اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی را در این کشور کلید می‌زنند، نوعی تلاش برای تصویرسازی از ایران رو به افول است، چراکه این اقدامات نشان می‌دهد ایران دیگر دارای آن‌چنان قدرت تأثیرگذاری در منطقه و جهان نیست که بتوان با استفاده از این قدرت، کشورها، حتی کشورهایی مانند آلبانی را از تقابل با ایران بازداشت.

سپس شرق از وی می‌پرسد: در سایه همین آسیب‌شناسی شما تا چه اندازه تأخیر در احیای برجام سبب شده است که تصویری از ایران رو به افول توسط دیگر کشورها در دستور کار قرار بگیرد؟

و رضایان پاسخ می‌دهد: به سؤال بسیار مهمی اشاره کردید؛ به‌هرحال پارامترهای قدرت ایران به واسطه عدم احیای برجام و تداوم تحریم‌ها به نقطه شکننده و کم‌رمقی رسیده است؛ بنابراین هر اندازه که پروسه مذاکرات وین برای احیای برجام و لغو تحریم‌ها به تأخیر بیفتد، به همان اندازه تأثیرات مخرب و منفی خود را روی توان اثرگذاری ایران در منطقه و جهان خواهد داشت. چون کافی است که به شرایط، تحولات و اتفاقات چند روز اخیر نگاه کنید. در ۷۲ ساعت از چهارشنبه گذشته تا جمعه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شورای همکاری خلیج فارس، آمریکا، ناتو، انگلستان، عربستان، اسرائیل و حتی آلبانی در ابعاد و جهات مختلف به دنبال فشار به جمهوری اسلامی ایران هستند.[1]

*از لوازم "تحلیل صحیح" و سیاست‌ورزی اصولی البته توجه به همان ضرب‌المثل ایرانی است که بر "سردی نکردن با خوردن یک غوره و گرمی نداشتن با خوردن یک مویز" تأکید دارد.

با فروض مطرح شده در اظهارات این کارشناس؛ حکما جهانِ پیرامون پس از قطع روابط آمریکا با ایران در دهه 60 و همینطور پس از قطع روابط جیبوتی با ایران هم قرار بود شاهد یک ایران رو به افول(!) باشد اما جهان به تماشای ایرانی نشست که  از میانه آتش جنگ و ترور و تحریم برخاست و به "هژمون ایران" تبدیل شد.

هژمونی که هم‌اکنون قدرت بلامنازع منطقه و جهان است، از حامیان خود حمایت‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی دارد و در زمزمه‌های اروپای سرد اما توانسته یک کشور گرم را برای شهروندان خود در فصل سرد پیش رو مهیا کند.

از طرف دیگر این نکته را هم باید دانست که بیانیه کشورهای حاشیه خلیج فارس پیرامون جزایر ایرانی همانند زوزه سگ‌های شلاق خورده است که هر از گاهی به گوش می‌رسد و البته همانطور که به رأی‌العین می‌بینیم اثری هم ندارد.

همانطور که رفتارهایی مثل قطع رابطه دولت میکروسکوپی آلبانی با ایران هیچ اهمیتی ندارد.

دقت شود که ایران اسلامی در ذهن عقلای جهان؛ کشوری است که ارباب تمام این دشمنان ریز و درشت یعنی آمریکا را شکست داده و با آمریکا در قطع رابطه به سر می‌برد. و البته در شکست ایران پس این قطع رابطه نیز تردیدهای جدی وجود دارد!

لذاست که تلاش و فرض موصوف مبنی بر ارائه تصویر از یک ایران رو به افول؛ تلاش و فرضی است که در میدان بدیهیات اثری از آنها دیده نمی‌شود.

اظهارات تحلیلگر موصوف مبنی بر اینکه ایران به نقطه شکنندگی رسیده است نیز با واقعیات صحنه تطابقی ندارد.

***

 

اکثریت متدین ایرانی و افزایش پرداخت زکات

حجاریان: برای مبارزه با فساد "ناظر خارجی" بیاورید/ پس از قطع رابطه با آلبانی چه می‌شود؟

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان زنجان گفت: بر اساس آمارهای موجود از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۶ میلیارد تومان زکات در استان زنجان جمع آوری و ساماندهی شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد افزایش دارد.

روح‌ا... صالحی در گفت و گو با ایرنا همچنین افزود: تعامل و همکاری خوب مسوولان دستگاه‌های اجرایی و مشارکت مناسب خیران نیک اندیش در برنامه های کمیته امداد موجب تحقق بالای ۱۰۰ درصدی برنامه هدف گذاری این نهاد در حوزه ساماندهی و جمع آوری زکات شده است.[2]

*این خبر مسرّت‌بخش و مبیّن را بایستی باطل‌السحر القائات هر روزه کسانی دانست که می‌گویند مردم ایران از دین بری شده‌اند، جوانان با حاکمیت اسلام در تنافر قرار گرفته‌اند و اکثریت جامعه ایرانی دچار علایق غیر دینی شده‌اند!

و البته این افزایش 80 درصدی پرداخت زکات در یک استان، تنها یک ورق از کتاب قطور و نفیس دین‌گرایی مردم ایران است.

کتابی که در سایر صفحات آن بایستی حضور گسترده مردم در مراسم اربعین، تشییع چند ده میلیونی حاج‌قاسم، برگزاری پرشور مراسم مذهبی از قبیل احیا و عرفه و اعتکاف، اجرای قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران توسط اکثریت مردم و... را به مطالعه و تماشا نشست و به این حقیقت عالی رسید که اکثریت مردم ایران، دیندار و دین‌دوست هستند و حکومت اسلام را می‌خواهند.

اینکه دشمن خارجی یا دنباله‌های داخلی آن نمی‌خواهند این حقایق را بپذیرند یا نمی‌خواهند، بگذارند عده‌ای این حقایق را ببینند البته موجب خاموش شدن نور حقیقت نخواهد شد.

سایر اخبار کمیته امداد نیز حاکی از افزایش سالانه میزان پرداخت وجوهات شرعی و صدقات از سوی مردم ایران است. مقوله‌ای که جدای از اثبات دین‌مداری مردم، نشان از اعتماد عمومی نسبت به نهادهای امین نظام اسلامی است.

***

حجاریان: برای مبارزه با فساد "ناظر خارجی" بیاورید

حجاریان: برای مبارزه با فساد "ناظر خارجی" بیاورید/ پس از قطع رابطه با آلبانی چه می‌شود؟

سعید حجاریان اخیراً در یادداشتی با عنوان "پیشگیری از فساد" که وبسایت مشق نو آنرا منتشر کرد، نوشته است: هر از گاهی از ناحیه‌ای صوتی بلند می‌شود: فسادی کشف شد! متعاقباً نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی پیگیری می‌کنند، بعضاً قرارگاهی تشکیل می‌شود و عده‌ای بازداشت و مجازات می‌شوند؛ ولی این حکایت ادامه پیدا می‌کند. پرسش این است چرا منحنی فساد نزولی نمی‌شود و از پیش از انقلاب تاکنون میل به افزایش دارد.

او در ادامه به طرح پیشنهاداتی مثل "آوردن ناظران خارجی برای کاهش دادن فساد" می‌پردازد و در خاتمه می‌نویسد: اهتمام به اجرای پیشنهادهایی از جنس موارد چهارگانه فوق از آنجا اهمیت می‌یابد که ما امروز علاوه بر فساد و تبعات‌اش با وضعیتی مواجه هستیم که من آن را «اضطرار فساد» می‌نامم. در اتمسفر اضطرار فساد، برخلاف الگوهای فساد ساختاری و ساختارهای حامی-پیرو (به‌معنای کلاسیک آن) با رویه‌های طولانی‌مدت مواجه نیستیم؛ زیرا بناست همه‌چیز در زمانی کوتاه انجام گیرد چرا که اضطراب مشاغل رانتی کوتاه‌مدت و رقابت‌های افشاگرانه حتی منطق فساد ساختاری را هم که از شبکه‌سازی و کلان‌نگری تبعیت می‌کند، تحت تأثیر قرار می‌دهد. در چنین شرایطی حامیان و حاملان فساد بلندمدت می‌کوشند منطق خود را بر بازیگران جدید تحمیل کنند و یا آن‌ها را در مدار جاذبه خود ببلعند.[3]

*این اظهارات حجاریان از حیث علمی و اعتباری ساقط است زیرا فساد از آنجا که یک امر نفسانی است، در همه حکومت‌های جهان و اعصار و حتی در حکومت امام معصوم نیز وجود دارد و هرگز به صفر نخواهد رسید. ضمن اینکه فساد کم یا زیاد نیز معنی ندارد و بلکه این "احساس فساد" است که می‌تواند در ذهن افراد بزرگ باشد یا کوچک.

احساسی که همه می‌پذیریم منشأ گرفته از گفته‌های خواص و میزان مفسدنمایی یا پاک‌نمایی از یک نظام سیاسی است.

پس می‌پذیریم که ژست "چرایی ادامه حکایت فساد"، یک ژست نمایشی است.

جالب است که بدانیم حتی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی که در بحث مبارزه با فساد فعال هستند نیز شاخص‌های خود را با عنوان "شاخص ادراک فساد" منتشر می‌کنند نه با تعداد فساد! (چون همانطور که اشاره شد وزن کردن و شمارش فساد به لحاظ فلسفی غیر ممکن است)

مثل سازمان شفافیت بین‌الملل که اصلاح‌طلبان دائم به آمار آن اشاره می‌کنند اما نمی‌گویند که این سازمان اولا یک موسسه غیر دولتی است و ثانیا طبق شناسنامه آن صرفا اقدام به انتشار "شاخص ادراک فساد" می‌کند.

در بحث نظام جمهوری اسلامی ایران هم همانطور که واضح است؛ ‌ دستاوردهای بزرگی در طول 43 سال گذشته در ایجاد عدالت و مبارزه با فساد به دست آمده است.

امروز همه می‌دانند کسی که در نظام جمهوری اسلامی ایران؛ ارتکاب به فساد مالی اولا کاری سخت است و ثانیا کسی که مرتکب فساد شود و دادگاه هم به اثبات جرم او برسد یقینا مجازات خواهد شد و چوبه اعدام نظام جمهوری اسلامی برای مفسدان مالی در هر سطح و مقامی برافراشته است.

در اظهارات حجاریان؛ تأکید او بر آوردن ناظران خارجی برای کاهش دادن فساد نیز ناشی از یک ژنتیک خودتحقیر و اجنبی پرست است که از هیچ تلاشی برای تقلیل دادن حقانیت حکومت اسلامی در ذهن مردم و ربط دادن قیام و قعود کشور به خارج از مرزها اِبایی ندارد.

(کما اینکه در سابقه همین ژن دیده‌ایم که چطور نان مردم و کاهش مشکلات را به امضای برجام یا FATF مرتبط می‌دانستند!)

گفتنیست، زمانی در اواسط دهه 80 که برخی ایادی داخلی دشمن از لزوم حضور ناظر خارجی در انتخابات ایران سخن گفته بودند؛ موسوی لاری، از رجال اصلاح‌طلب در سخنانی گفته بود: این امر توهین به ملت، جامعه و فرهیختگان ایران است که ما در داخل نتوانیم مشکلات خود را حل کنیم و ناظر از خارج بیاوریم در حالی که ما ساز وکارهای قانونی لازم برای برگزاری انتخابات سالم را داریم و نیازی به ناظر خارجی و بین المللی نداریم. [4]

***

1_ https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-855776

2_ https://irna.ir/xjKwxF

3_https://mashghenow.com/?p=5755

4_ mehrnews.com/x7gMk

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 91
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • علی IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    31 8
    تو یکی خفه شو که خودت عمق فساد بودی و هستی با رانتهای که از دولتهای فاسد یازدهم و دوازدهم گرفتی و خودت عین مثل رطب خورده ای حنجارشکن حجاریان
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      14 4
      یعنی قطع رابطه آلبانی که پایگاه منافقین شده است با ایران افول جایگاه سیاسی ایران را نشان می دهد اما موضع گیری ضدایرانی جیبوتی و بحرین در دوره حسنک وزیر نشان از ارتقاء جایگاه سیاسی ایران در آن دوران بود؟!
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      6 16
      علی آقا تو یکی هم اگه ساکت بشی بهتره
    • حمیدرضا IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      13 2
      *** خطاب به حجاریان .... نیاز به ناظر خارجی نیست. در دادگاه رسیدگی به ضارب خیابان بهشت که با تیر زد ..‌‌ گفتی این هیچ کاره هست با عوامل پشت سرش کار دارم. ..‌. چند سال بعد با حضور ضارب در --- ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی --- ظاهراً سکوت چاره کار بود .. چرا چیزی نگفتی ؟؟؟
    • نژاد اریایی IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      4 10
      چه خبرتون توهین فحش،؟؟؟
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      1 0
      حجاریان راست میگه ! .... جاسوسی بازاری داره !
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      7 0
      خاجی منافق اسقاطیلی تو خفه بشی سنگینتر هستی فقط شنا شنا شنا اگر بفهمی که نمیفهمی، فقط بعدا گله نکنی که ....
    • سوخته IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      5 0
      فقد وقتی چهره چندش آور این و همدستانش را میبینم حالم خراب میشود خدا بداد جهنم برسد که این کثافات را باید تا ابد تحمل کند
    • DE ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      2 0
      حجاریان: برای مبارزه با فساد "ناظر خارجی" بیاورید خخخخخخخ صدها بار نوشته ام اصلاحطمعکاران و اشرافیون و غربگداهای ذلیل توسری خور به سیاست فوتبالی نگاه میکنند .
  • عدالت خواه IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    3 5
    در اینجا افشای فساد و مفسد عواقب دارد، ندارد؟
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      3 1
      حجاریان را به عنوان ناظر و نماینده خارجی ها قبول داریم!!!!!!
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      7 1
      نفوذی = کشور دست شماست هاشمی گفته = خجالت بکش = گندم کیلو چند حجاری
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      3 1
      ندارد! نه افشای فساد نه خود فساد، اگر داشت تو و حجاریان باید هفت کفن پوسانده بودین. به دو جرم مفسد بودن ، دوم مدعی دروغین مبارزه با فساد
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      3 0
      عدالت خواه قلابی اگر افشای فساد با دلیل و مدرک باشد عقوبت ندارد وگرنه امثال تو که فقط در فضای مجازیحرف رایگان میزنید و سر و صدای بیخود میکنید چرا باید پوستتون را کند که همه جای دنیا این مدلی هست
  • كريم IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    17 3
    حجاريان افسادطلب گفته اي كه: ولی این حکایت ادامه پیدا می‌کند. پرسش این است چرا منحنی فساد نزولی نمی‌شود و از پیش از انقلاب تاکنون میل به افزایش دارد.... بدان كه پيش از انقلاب هم افراد افسادطلبي كه بعد از انقلاب دستشان رو شد، وجود داشته اند و از زمان خاتمي و روحاني حسابي دستشان رو شد. اينها كه مي بيني بازمانده رفقاي خودتان هستند.
  • احمد IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    8 2
    اسم این مبارزه با فساد را بزارید بازی با فساد وگرنه اگه با مفسد و دزد قاطعانه رفتار شود چه کسی جرعت آن را پیدا میکند که سراغش برود
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      1 1
      به حساب شما چرا قاچاقچیانی مواد مخدر با اینکه اعدام میشوند باز کسانی پیدا میشوند که قاچاق میکنند؟!!! پس حرف رایگان نزن که خیلی بهتره
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    23 0
    فساد سخته؟ مثلا پول گرفتن مدارس، زیر میزی کارمند و پزشک و ... این ها الان سخته؟ کجا سیر میکنید؟ بله همه فاسد نیستن اما مردم خودشون برخورد با فساد ندارن؟
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    9 1
    آقای کارشناس اگر معتقد است امضای برجام سبب تقویت ایران می شود جواب دهد چرا اروپا و آمریکا اینقدر دلسوز ایران شده اند و می خواهد به قول ایشان با زور ایران را وادار به امضای برجام جدیدی بکنند تا به قول ایشان ایران تقویت شود!! البته جوابی ندارد.
    • ایرانی IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      0 5
      سلام ، من اطمینان دارم که عربستان و اسرائیل دشمن ایران و خواهان تضعیف کشور ما هستند . چرا این دو کشور به شدت مخالف احیای برجام هستند ؟؟ زمان پاسخ خواهد داد !!!
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      1 1
      ایرانی جان چون اینها همیشه نقش پلیس بدتر را دارند و اگر کمی مطالعه کنی خود اسقاطیلیها گفتن وظیفه ما این هست و هدف ما هدف آمریکا هست پس فرقی با هم نداریم و در جدول طراحی شده هم بازی میکنیم تا خودفروش های ایرانی همین را بگویند و ساده لوح ها هم تکرار کنند
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    5 0
    البته به غیر خودمون و بابک و آقا محمود که رفته دبی در جزیره صفا
  • امیر IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    3 1
    بیش از اونی که گمان کنی بوی تعفن و مرگ میدی حالا هی بسوز و بسوزید همانند خوک در حال مرگ زوزه بکشید . بی غیرت و بی هویت
  • ابلیس شناخت IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    9 1
    برای مبارزه با فساد ناظرین خارجی بیاورید؟؟!!!!!!!! طرف خودش و دامادش در دولت قبل که مسئولین کشاورزی تولید گندم ایران رو نیمه فلج کرده بودند با رانتهای ویژه و رفاقتهای سیاسی با مسئولین دولت قبل از قبل واردات گندم از قزاقستان میلیونها دلار سود ویژه خواری و رانت خواری به جیب زده و حالا که عزم جزم قوه ی قضاییه و دولت سیزدهم و مجلس فعلی رو برای قلم کردن دست رانت خواران و ویژه خواران گردن کلفت باند قدرت و ثروت دیده دست به دامان رفقای غربی اش شده تا مثلا به بهانه نظارت از محاکمه شدن بابت میلیونها دلار رانت خواری در دولت قبل بابت واردات گندم از قزاقستان نجاتش بدهند.طرف دست هاش به خون آلوده شده بود دید یه قصاب داره گوسفند میکشه گفت یه زحمتی بکش با همون دست هات بیا دستهای منو پاک کن.مثل بعضی ها در کمک خواستن از غربی ها برای مبارزه با فساد مثل همون آدم آلوده دست و قصابه. از طرف ملت فهیم و بصیر ایران عرض میکنم.ربنا نجنا من القوم المفسدین.
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      6 1
      دقیقا، این اوباش میگفتند دستمون بسته هست و کاری نمی‌تونیم بکنیم ولی ۸ سال هر غلطی خواستند کردند و حالا میگویند واکسن و تمام کارهای خوب این دولت کار ما هست!!!! این منافقین مخصوصا حجاریان مارمولکی هستند که مارمولکها پیش اینها رفتند چرای غاز!!!
  • SE ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    15 1
    سلطان دریافت ارز رانتی 4200 گندم تقاضای ناظ خارجی کرده، چه مضحک!
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    9 0
    ناظر خارجی چرا؟ از آقازاده های خارج نشین درخواست کنید با درآمد دلاری معادل کی روش تشریف بیارند ایران و به عنوان ناظر خارجی فساد ددی شون را بررسی کنند. اینجوری چند تا امتیاز با هم حاصل میشه اول اینکه اینها دیگه ایرانی نیستند و خارجی محسوب می شوند بعد هم چون فساد مال آشناهاشون هست کار به بحث و دعوا هم نمی کشه. ضمن اینکه می توانیم با افتخار ادعای مبارزه با فساد را هم بکنیم.
  • FR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    2 2
    وقتی تورم 300 درصد شده اون وقت تو افزایش 80 در صد ی رو اعلم میکنی
    • محمد IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      0 0
      بوی کباب به دماغت خورده؟ نه بابا، دارن داغ می‌کنند.
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    14 1
    آره ناظر خارجی بیاورید تا رفقای فاسد حجاریان راحت تر بعد از کشف فسادشان به خارج فرار کنند و به خاوری ملحق شوند
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    6 1
    این یاوه قابل مقایسه با سخن آن رزمنده آزاده مرحوم ابوترابی قابل قیاس نیست که وقتی افسر عراقی به او گفت ما که شما را شکنجه کرده بودیم پس چرا به مامور صلیب سرخ نگفتی و ایشان جواب داد که من شکایت دعوای مسلمان پیش نامسلمان نمی برم!!! یکی در عرش سیر می کند و یکی زیر فرش!
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    6 2
    اگر به جناب آقای حجاریان توصیه میشد کمی درس دین و اخلاق اسلامی را مجدد مرور کنند شاید نظراتشان بهتر می شد. این طور نظر دادن ، شائبه مطهر جلوه دادن غرب و حمایت از افراد حامی غرب را جلوه میدهد !!! خداوند سبحان در قرآن مجید به مسلمین دستور داده در امور خودتان غیر مسلمانان را بر خود ولی قرار ندهند حالا چه به عنوان ناظر چه به عنوان سرپرست و یا هر عنوان دیگر . ضمنا ریشه فساد عالم از فرهنگ غرب و غرب پرستی است و این ریشه در همان نفوذ فرهنگ غربی است که از پیش از انقلاب و تا به حال در برخی افراد و اجزاب ریشه کرده و ادامه یافته است والا پول فساد را در راه دین خدا نمی شود خرج کرد (و بیشتر برای رفتن آقازاده نماها و مسئول نماها به آمریکا و کانادا و انگلیس و اذنابشان مصرف میشود) ضمنا فرد خاسر الدنیا و الآخره که پیرو شیطان و نفس اماره شده باشد ربطی به نظام و حکومت اسلامی ندارد. بیشتر با مفاهیم قرآن مجید و احادیث پیامبر اسلام ص و اهل بیت پاکش ع مانوس شویم راه روشن قابل دستیابی است ، الله اعلم
  • FR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    2 1
    اقای حجاریان اگر از اسرائیل بیاریم که شما خیلی خوشحال میشوید ! یک از اشناهای ما قبر فامیل شما را در قبرستان یهودیان تعران پیدا کرد ! لطفا توضیح دهید اقای انوسی
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    5 1
    راست میگه ازکره شمالی ناظرخارجی بیارید تا همه اصلاح طلبهاراکه کشورراغارت کردندبریزنددراسید تاکشورپاک شود.
  • قریشی بوکانی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    2 2
    از میان گله ضدانقلابیان اصلاح طلب بیش از همه از این سقط حجاریان بدم میاد . کاش اینو یه جوری میزدن همون لحظه به جهنم ارسال میشد ...
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      0 1
      دوستهای خودش زدنش چون خودش تئوری در کرده بود که اصلاحات خون میخواهد!!!!! البته از ضاربش هم شکایت نکرده تا گندش درنیاد!!!؟
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    3 0
    حجر المغز
  • باقر IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    از قهرمانی اقای علیرضا فیروزجا در سطح جهانی مطلب بزارید
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    2 5
    با حجاریان موافقم
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      3 1
      اسراییل هم با آ قای حجاریان موافق است
  • MD ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    3 0
    آقای حجاریان!!! برای از بین فساد ناظر خارجی لازم نیست، بلکه باید عامل خارجی رو از کشور بیرون کنیم.....
  • محمدایوب IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    2 1
    تا زمانیکه اصلاح طلبان دزد وجود دارند فساد ازبین نمی‌رود با نگاهی به دزدان اخیر حسین فریدون مهدی جهانگیری دختر نعمت زاده داماد ودختر شریعتمداری رفاه پسر آخوندی خود آخوندی زن واعظی استاندار خوزستان دختر وزیر آموزش و پرورش روحانی مهدی هاشمی مفلوج بازم بگم
  • مرتضی IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    2 1
    همه اینهایی که گاه گدار حرافی می کنند نوکران آمریکا هستند فقط و فقط دستورات را اجرا می کنند آمریکا دست به دامان ریز کشوری مثل آلبانی و وابستگان جنوبی ما شده است.
  • کارمند ساده IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    1 0
    احتیاج به ناظر خدایی و درونی است که متاسفانه بدلیل فراموشی اخلاق و یا لقمه حرام از بین رفته ...و تو خود بخوان حدیث مفصل از....
  • ایرانی IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    5 1
    اندر حکایت آلبانی؛ پشه ای کنار گوش فیلی نشسته بود وقتی که میخواست پرواز کند به فیل گفت خودت رو محکم بگیر که میخوام بلند شم🤣🤣🤣 فیل جواب داد من اصلاً متوجه آمدنت نشدم که الان نگران رفتنت شوم🤗🤗 چهل وسه سال ارباب ارباب آلبانی داره نعره میکشه بلکه ایران بترسه و پاپس بکشه ولی ایران بهش محل سگ نمیده اونوقت این خانه اجاره ای مشتی پاتال از همه جا رونده که هیچکس حسابش نمیکنه اومده خودی نشون بده🤣🤣 خاک برسر اون کارشناس حقیری که براش تحلیل رفته یعنی حیف اکسیژن مملکت ایران که اینها تنفس کنن.
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      1 1
      ایول گل گفتی
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    2 1
    آقای حجاریان اطلاعاتی و امنیتی سابق از واردات و صادرات گندم چه خبر ؟ شما لطفا خفه شوید اصلاح طلب تاجر فاسد !
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    چون رو به افول نیست
  • حسن IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 2
    زکات زیاد نشده ،کم شده ،پارسال بیشترش رو کش رفته بودن وله جیب زده بودن،امسال ببین چی شده که نتونستن بردارم.
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      3 0
      آره چون تو رییس دزدها هستی مثل حجاریان از همه چی خبر داری
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    2 1
    ناظر بیاوریم! حتما از سازمان ملل، جاسوس آمریکا و اسرائیل! یا از روسیه آخ یادم افتاد از روسیه نقض نه شرقی نه غربی میشه.
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      3 1
      چیطوری منافق ؟!!!
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    2 1
    لعنتی تو خودت منشا فسادی.... بهایی کثیف
  • ناشناس IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    2 1
    کل اصلاحات فاسد هست
  • DE ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    3 0
    به دينم و به شرفم راست گفته ، اينها نميخوان جلوى فساد رو بگيرند وگرنه مثل آب خوردنه ! چون دزد را دزد ميشناسه
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      0 1
      دین و شرف از آلمانی نازی!!!!!!!!
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      1 1
      مثل تو که بی دین و شرف را می‌شناسی که مثل خودت هستند
  • فرزاد IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    1 1
    اول حجاریان و پسررانت خوار دزدش را بگیرید حجاریان داره آدرس غلط میده.نامرد دزد.
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    3 1
    آقای حجاریان تا شما هستی ناظر خارجی واسه چی؟ هم وطنفروشی، هم خائنی، هم از خارجی خارجی تری هم خیلی راحتی هم خیلی پررویی. شرم و حیا هم که یوخ. تا حالا زحمتشو کشیدی از این به بعد هم بکش. راستی وضع گندم و غلات چطوره؟
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      2 1
      آب و دونش براهه و داره حرف رایگان میزنه و دم تکون میده به اربابهاش منافق عصر حجری یعنی حجاریان .....
  • فرشاد IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    4 1
    آقای فلج اصلاحات و سلطان واردات گندم و چپاول نان مردم قطعا با اجرای برداشتن ارز4200 تومان و اجرای شفاف سازی فروش اردو و نان در کشور کارد به استخوانت رسیده چون امیدی برای چپاول دوباره نداری میخواهی با کشاندن مبارزان اقتصادی اربابان اجنبیت خودت نجات بدهی وطن فروش اگر قوه قضائیه مردانگی به خرج بدهد و امثال توی رانت خواران را محاکمه کند دیگر از این چیزا نمی خوردی
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    1 1
    خوب حالا که حرفتو زدی و مشرق عزیز هم لطف کرد و منعکس کرد، لطفا برو شکر خوری تا نوبت بعد.
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    2 1
    با سلام حجاریان و ما ادراک ما حجاریان! در هرشرایطی تلاش می کنه مشروعیت نظام سیاسی رو خدشه دار بکنه.
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    1 1
    لطفا اگه ممکنه عکس این دهن کثیف را هیچوقت نزارید، خزعبلاتش بزارید ولی بدون عکس وقیهش.
  • حسام IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    1 0
    اگر شاخص درک فساد هم باشه که خب من اصلا هیچ فسادی رو درک نمیکنم!!! . . . این که شوخی بود اما اقای مشرق نیوز شاید مردم انقدر با هوش نباشند که در دنیای ادرکشان درکی از رقم 124 میلیاد تومانی دهه 70 و رقم 3000میلیاردی دهه 80 و رقم 92 هزار میلیاردی اخیر داشته باشند ،خب لطف بفرمایید انشالله با چند تا صفر دیگر مردم فساد را درک میکنند ؟! درکشان که 124 میلیارد را نفهمید 3000میلیارد را هم نفهمید حتی 92000میلیارد را هم نفهمید پس تکلیف چیست ؟!! به قول یکی از دوستان، اخر این بحث ها میرسه به دو جا 1.جوانها با کوهی از حسرت بر دوش، یا پشت فرمان پراید مسافرکشی جوانمرگ میشوند 2.یا در نهایت در سن 60 یا 70 سالگی حسرت به دل و شرمنده زن و فرزند (اگر داشته باشند ) دق مرگ خواهند مرد !
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 1
    ایرانی وآن یهودی زاده از جوبشور اینکه عربستان واسراییل مخالف برجامند سیاه بازی است تا افرا ی مثل تو هول کنند وفکر کنند ما داریم چیزی را از دست می دهیم تخته کردن مبادی علم وصنعت کشور وتسلیم زورشدن هنر نیست وافتخار هم ندارد
  • روشن IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    1 1
    حجاریان که فامیلی شما هم نشان از اندیشه سیاسی عصر حجری دارد. فکر کردی اینجا افغانستان یا ...... که ناظر خارجی یا همان پدرخوانده های معنوی شما بتوانند پای نحس خودشان را بر آن بگذارند مرده متحرک به تعبیر قرآن کریم.
  • حسين DE ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    4 0
    خطاب به سعيد سنگتراش: از قديم قديما گفتند آدم يك چشم در شهر كوران پادشاه است ، اين يارو سعيد سنگتراش پيرو مكتب فرانكفورت چون سه تا و نصفى كتاب خونده شده پادشاه شهر كوران جريانات اصلاح طلبان و ليبرالها ،به پيشنهاد اين مردك كم سواد خوب توجه كنيد،(آوردن ناظران خارجى براى كاهش دادن فساد) تقريبًا بيش از سى سال جريان اصلاح طلبان و ليبرالها در ايران قدرت سياسى و اقتصادى ايران را در دست داشتند و اين مردك كم سواد كم شعور خفه خون گرفته بود و لام تا كام حرف نميزد ،ليبراليسم و اقتصاد ليبرالى در سراسر دنيا عامل و منشاء فساده،نگاهى به آمريكا و اروپاى غربى بياندازيد سر تا پاى اين جوامع ليبرالى غرق در فسادند و بويژه در عرصه اقتصادى،آخه مردك كم سواد از كدام كشور ميخواهى كارشناس وارد كنى؟آمريكا؟فرانسه ؟انگليس؟ و يا آلمان؟ چرا به ريشه و عامل فساد كه بانى و بنيان گذار آن شيخ مغروق خائن اعظم بود و تداوم آن در دولتهاى حامى تو ادامه يافت حرفى نميزنى ؟سنگتراش كم سواد كم شعور چرا به نقش بانكها و ترويج ربا خوارى و دلاليسم كه عامل توسعه فساد در ايران است اشاره ائى نميكنى ؟دلال گندم بگو اقتصاد دلاليسم چه نقشى بسيار مهمى در جهت توسعه و ترويج فساد داره؟ چرا در يك ميدان در تهران بايد بيست و دو شعبه بانك وجود داشته باشه؟ ويا در خيابانى در تبريز هشتادو نه شعبه بانك؟ بگو صاحبان كاخهاى آنچنانى در باستى هيلز چگونه از آلونك نشينى به كاخ نشينى رسيدند؟همون كسانى كه تو جيره و مواجب بگيرشون هستى مردك دلال، اگر شعور و سواد دارى بيا توضيح بده از چه زمانى و بوسيله چه كسانى و توسط كدام جريانات اقتصاد ليبرالى و به تبع آن فرهنگ منحط ليبراليسم در ايران رواج داده شد،فساد در وجود توست،در ذهنيت بيمار و ماليخوليائى تو و امثال تو و تمامى جريانات اصلاح طلبان و ليبرالها و با ريشه كن كردن شماها آغاز مبارزه با فساد در ايران شروع ميشود. ما نياز به كارشناسان خارجى داريم ولى نه در امر مبارزه با فساد بلكه در جهت تحقيق و پژوهش در اين زمينه كه شماها چرا اينگونه خائن و وطنفروش هستيد زيرا كه تو و امثال تو در خيانت و وطنفروشى يگانه هستيد.
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    2 1
    اگر با اظهار اینکه فساد در همه کشورها وحود دارد میخواهید خود را قانع کنید پیشنهاد میکنم اسلام و انقلاب را بدنام نکنید.
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    2 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • FR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    یکم یه اثری از روح شیطانی در چهره حجاریان وجود دارد که تمام سخنانش را از اعتبار میندازد
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    به شیطان نامه شرق بگو اینکه اربابودوستانش باایران دشمنی میکنند دلیل انزوای ایران که نیست اتفاقا دلیل پویایی ان است کارغرب بهکجا کشیده بهالتمس به نوکرانش که کاری کنید برجام احیا بشه وگرنه مرگ شماهم فرامیرسد شرق مامور شیطان
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    ازادی وعدم برخورد بامفسدین وعوامل غرب صدای خودانها رادراورده کهلااقل ازخارج بیارید شاید غیرت کنه یقه مارابگیره
  • امیر DE ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    ضمن عرض تسلیت بابت درگذشت مادر بزرگوار ملکه الیزابت دوم و بقای عمر برای بازماندگان ،علی الخلوص برادر صادق و سایرین از شما خواهش میکنم به برادر بزرگوار پرنس چارلز که تاج پادشاهی را بعد از ملکه مادر بر سر گذاشت ملتمسانه توصیه بفرمایید که در اولین فرصت از سران کشور آلبانی تقاضا کنند که مجددا روابط سیاسی را با کشور ایران برقرار نمایند.
  • مسعود IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    وقتی دولت روحانی با تعلل در نرخ خرید گندم کشت و فروش گندم به دولت را کاهش میده و واردات گندم افزایش پیدا میکنه و اتفاقا حجاریان از واردکننده های عمده ی گندمه یعنی فساد سیستماتیک در اصلاح طلبان نهادینه شده نه در نظام ، پس قیاس به نفس میفرمایند جناب حجاریان
  • احمد IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    حجاریان غلط اضافی نفرمایید به اندازه قد و قواره آن حرف بزن هشت روحانی چرا دهانت به پول غرب بسته بودند حالا باز شد برو خونه آن بنشین دعا کن زنده ای
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    1 0
    حجاریان مزدوریست که با رانت گندم پدر کشاورزان را دراورد ، این خائن واردات گندم ایران را در دولت روحانی در دست داشت ، برای اینکه گندم بیشتری وارد کنه ، قیمت گذاری بسیار پایینی برای کشاورزان تعیین کرد ،
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    1 0
    مصاحبه روزنامه شرق با اون کارشناس هم در پرسش ها و هم در پاسخ ها بسیار احمقانه و حتی کودکانه بود. بیشتر زردنامه است تا روزنامه
  • عزیزشاخی IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 1
    من سیاسی نیستم بخدااما اصلاخوبی ندیدم ازبزرگان که خیلیم کوچکن
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    1 0
    بنده با پیشنهاد جناب اقای دکتر سعید حجاریان مبنی بر استفاده از ناظران خارجی برای مبارزه با فساد داخلی کاملا موافقم و دلسوزی و دقت و هوشمندی ایشان را میستایم . جهت تکمیل نظر صائب ایشان و بالا بردن دقت نظارت عرض میکنم یقینا بهتر و به مصلحت است این ناظران از سازمان " اف بی ای " و " ام ای 6 " و... دعوت شوند چون این سازمانها در مبارزه با فساد اقتصادی و پولشویی و مبارزه با مواد مخدر و قاچاق اسلحه و ادم ربایی و جرم های سازمان یافته و خشن و... سابقه درخشان و ید طولایی دارند و بسیار خوشنام هستند . و نکته مهم اینکه تا حدود زیادی توقع و مطالبه و دغدغه احزاب و سازمانها و عناصر کلیدی اصلاح طلب را بر اورده کرده و به وفاق و اشتی ملی کمک میکند .
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    ناظران خارجی بعد نا ظران خارجی با تحفه ای که تو دانشگاههای خراب شده خودشون تربیت کردن میخوان چی کار کنن که تازه تز دکتراش هم تقلبی بوده وهم ابرو دانشگاه برده هم ابروی خودش البته اگر ابرو داشته باشه خفه شین شما خودتون امدالفسادین
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    1 0
    باتوجه به اینکه معروف است اقایان دکتر حجاریان و مهندس بهزاد نبوی " برژینسکی " و " کیسینجر " اصلاح طلبان هستند و دارای تجربیات گرانقدر و گسترده و متنوع اطلاعاتی و امنیتی و اقتصادی و سیاسی میباشند حتما به توصیه های مصلحانه و خیر اندیشانه انان توجه کنید .
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    1 0
    " چون قافیه تنگ اید / شاعر به جفنگ اید " قبلا هم دوست شفیق اقای حجاریان اقای تاجزاده و هم پالگی های انان پیشنهاد کرده بودند که ناظر خارجی برای انتخابات به ایران بیاید ! جریان غربگرای بعد از انقلاب از نظر ذلت پذیری وبیگانه پرستی و ابرو ریزی روی فراماسونرها و غربگراهای دوران مشروطه و حتی پهلوی اول را سفید کرده اند !تحجر و ساده لوحی و کودنی و عقب ماندگی ذهنی و شخصیتی انان در تاریخ ضرب المثل و خواندنی خواهد شد .
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    1 0
    حجاریان اوج حقارت و ذلت و خفت و کودنی جریان غربگرا ی داخلی را به نمایش گذاشت ! اقای حجاریان شکل گرفتن فساد اقتصادی و فرهنگی بخاطر نفوذ اندیشه های غیر اسلامی و عدول از قوانین و ارزشهای اسلامی و انقلابی است . تاهنگامی که دست جریان نفوذی و غربگرا و باند اشراف از راس هرم قدرت اقتصادی و فرهنگی قطع نشود فساد ادامه خواهد داشت .
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    چه چیزی از این جالبتر که دزد بگه من قاضی رو قبول ندارم از بین دزدها یک قاضی بزارید برای من
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    کسی که خودش مفسد است دنبال ناظر خارجی برای مبارزه با فساد است
  • ایلیا IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    0 0
    کاش این حجاریان میمرد از شر او راحت می شدیم
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 0
    حجاریان خود دهها و صدها مراقب و بپا می خواهد تا فساد او و خانواده فاسدش را رصد نماید.
  • F.A IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    0 0
    سلام . به آقاسعید بگید تو از روی نفهمی و شایدهم اشکال ژنتیکی ، با امام حسین علیه السلام مشکل داشتی و ایشون رو هم خشونت طلب میدونستی .لذا تو یکی دیگه دهنت رو ببند .
  • F.A IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    0 0
    آقای حجاریان ، تو که بانون این نظام مثلا گنده شدی ، خفه شو . خودت بهتر میدونی اگه این نظام نبود الان توچه وضعیتی بودی .... گنده لات محله
  • علی IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    0 0
    خوب است آقای حجاریان در باره انحصار تجارت گندم در دولت اصلاح طلبان صحبت کنند وفرا فکنی نکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس