ملکه الیزابت دوم - نمایه

الیزابت دوم طولانی‌ترین سلطنت را در تاریخ بریتانیا داشت و با فرازونشیب زیادی مواجه شد: از افول امپراتوری بریتانیا و استقلال مستعمره‌های این کشور تا کودتای ۲۸ مرداد و برگزیت.

سرویس جهان مشرق - الیزابت دوم، ملکه‌ی بریتانیا، پنج‌شنبه ۸ سپتامبر ۲۰۲۲ (۱۷ شهریور ۱۴۰۱) در سن ۹۶ سالگی فوت کرد. وی که روز دوشنبه در دو دیدار جداگانه با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر سابق، و «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید بریتانیا، فرآیند انتقال قدرت را تکمیل کرده بود، روز سه‌شنبه به توصیه‌ی پزشکان، استراحت کرد و حتی برخی از دیدارهایش را نیز لغو نمود. در این گزارش، اطلاعات بیش‌تری درباره‌ی ملکه الیزابت دوم خواهید خواند.

پایان هفتاد سال سلطنت الیزابت دوم/ عاشق ۱۳ ساله و حامی کودتای ۲۸ مرداد

ملکه «الیزابت دوم» روی کرسی سلطنت در مجلس اعیان بریتانیا در ماه می سال ۲۰۲۱. الیزابت پس از هفتاد سال سلطنت بر بریتانیا، که طولانی‌ترین دوره‌ی سلطنت در تاریخ این کشور به شمار می‌رود، در سن ۹۶ سالگی فوت کرد. (+)

مروری بر روابط ایران و بریتانیا در دوران سلطنت ملکه «الیزابت دوم» [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› از نژادپرستی تا رسوایی جنسی؛ «بوریس جانسون» کیست؟

 

زندگی خانوادگی؛ از تولد تا سلطنت

«الیزابت الکساندریا ماری[۱]» ۲۱ آوریل ۱۹۲۶ (۳۱ فروردین ۱۳۰۵) ساعت ۲:۴۰ صبح به وقت گرینویچ، با عنوان «شاهدخت الیزابتِ یورک» در منطقه‌ی اعیانی «می‌فر» در لندن به دنیا آمد. آن موقع پدربزرگش «جورج پنجم» پادشاه بریتانیا بود. الیزابت که فرزند اول خانواده‌اش و صاحب تنها یک خواهر کوچک‌تر بود، پس از رسیدن پدرش «جورج ششم» به پادشاهی، «وارث مقدر» سلطنت لقب گرفت؛ به این معنا که اگر پدرش صاحب فرزند پسر می‌شد، الیزابت باید به‌رغم ارشدیت سنی، سلطنت را دودستی به او تقدیم می‌کرد. با این وجود، این اتفاق نیفتاد و الیزابت ماه فوریه‌ی سال ۱۹۵۲، در سن ۲۵ سالگی، ملکه‌ی هفت کشور مستقل مشترک‌المنافع شد: پادشاهی متحده (بریتانیا)، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، آفریقای جنوبی، پاکستان و سیلان (سری‌لانکای امروزی).

پایان هفتاد سال سلطنت الیزابت دوم/ عاشق ۱۳ ساله و حامی کودتای ۲۸ مرداد

«شاهدخت الیزابت» در کنار مادرش «الیزابت مادر» یا «ملکه الیزابت» که لقب «ملکه» را به خاطر پادشاهی همسرش دریافت کرده بود، نه به خاطر سلطنت خودش بر بریتانیا. ملکه الیزابت دوم در سال ۱۹۲۶ به دنیا آمد و سال ۲۰۲۲ در ۹۶ سالگی فوت کرد. (+)

ملکه الیزابت، در طول سلطنت خود و پیش از فوتش در روز پنج‌شنبه، رکوردهای ملی و بین‌المللی مختلفی را به نام خود ثبت کرد: طولانی‌ترین عمر و طولانی‌ترین سلطنت در تاریخ بریتانیا (۷۰ سال و ۲۱۴ روز)، مسن‌ترین فرد زنده در رأس حکومت یک کشور (۹۶ سال و ۴ ماه و ۱۸ روز) و صاحب طولانی‌ترین دوره در رأس حکومت یک کشور در قید حیات، و همچنین صاحب دومین حکومت طولانی در رأس یک کشور در تاریخ ثبت‌شده‌ی بشر (بعد از لوئی چهاردهم پادشاه فرانسه بین سال‌های ۱۶۴۳ و ۱۷۱۵، با ۷۲ سال و ۱۱۰ روز[۲]). ملکه الیزابت در دوران سلطنتش بر بریتانیا ۱۴ نخست‌وزیر مختلف در کشورش، ۱۴ رئیس‌جمهور در آمریکا، و ۷ پاپ را درک کرد[۳].

پایان هفتاد سال سلطنت الیزابت دوم/ عاشق ۱۳ ساله و حامی کودتای ۲۸ مرداد

ملکه «الیزابت دوم» (مرکز تصویر با لباس زردرنگ) در حاشیه‌ی نشست سال ۱۹۷۷ «گروه ۷» در لندن، در کنار شماری از سران کشورهای عضو این گروه و اعضای خاندان سلطنتی بریتانیا، از جمله «شاهدخت مارگارت» (جلوی تصویر، دوم از چپ) خواهر کوچک‌تر ملکه الیزابت دوم، «جیمز کالاهان» (جلوی تصویر، چهارم از چپ)، نخست‌وزیر وقت بریتانیا، شاهزاده «فیلیپ» (پنجم از راست) همسر ملکه الیزابت دوم، ملکه «الیزابت» (چهارم از راست) مادر ملکه الیزابت دوم، و «جیمی کارتر» (سوم از راست) رئیس‌جمهور وقت آمریکا. ملکه الیزابت دوم در دوران سلطنت خود با بسیاری از رؤسای‌جمهور و رؤسای حکومت در کشورهای مختلف دیدار کرده بود. (+)

ازدواج جنجالی الیزابت

الیزابت سال ۱۹۴۷ با «فیلیپ ماونت‌باتن[۴]» شاهزاده‌ی سابق یونان و دانمارک ازدواج کرد. این ازدواج، حتی بیش از سلطنت ملکه الیزابت عمر کرد، از سال ۱۹۴۷ تا فوت فیلیپ در سال ۲۰۲۱، یعنی به مدت ۷۳ سال و چهار ماه و ۲۰ روز. الیزابت و همسرش صاحب چهار فرزند شدند: چارلز (که اکنون تحت عنوان چارلز سوم، پادشاه بریتانیاست)، آن، اندرو، و ادوارد. فیلیپ ۹ آوریل ۲۰۲۱ (۲۰ فروردین ۱۴۰۰) دو ماه پیش از تولد ۱۰۰ سالگی‌اش و ۱ سال و ۵ ماه پیش از الیزابت، فوت کرد. اگرچه ازدواج این دو با در نظر گرفتن معیارهای غربی، یک ازدواج کاملاً موفق بود، اما آغاز چندان ساده‌ای نداشت.

معرفی «شاهزاده فیلیپ» همسر ملکه «الیزابت دوم» که بیش از ۷۳ سال با او زندگی مشترک کرد [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› جای خالی بی‌خانمان‌های انگلیس در عروسی شاهزاده «هری»

›› دامادِ از همه‌جا رانده و عروسِ تکراری؛ ازدواج «شاهزاده هری و مگان مارکل»

الیزابت اولین بار سال ۱۹۳۴ فیلیپ را دید؛ زمانی که فقط هشت سال داشت. این دو که ارتباط نسبی نسبتاً دوری هم با یک‌دیگر داشتند، سال ۱۹۳۷ بار دیگر همدیگر را دیدند. سال ۱۹۳۹، برای بار سوم، این‌بار در دانشکده‌ی نیروی دریایی بریتانیا، موسوم به «دارتموث» با یک‌دیگر ملاقات کردند و الیزابت که آن موقع ۱۳ سال داشت، گفت عاشق فیلیپ شده است. این دو سپس شروع به نامه‌نگاری با یک‌دیگر کردند. ماه جولای ۱۹۴۷ پس از آن‌که الیزابت به سن ۲۱ سالگی رسید، بالأخره خبر نامزدی این دو رسماً اعلام شد. با این وجود، مشکلات از همان موقع آغاز شدند.

پایان هفتاد سال سلطنت الیزابت دوم/ عاشق ۱۳ ساله و حامی کودتای ۲۸ مرداد

«شاهدخت الیزابت» در سال ۱۹۳۹ در حال غذا دادن به یک فیل در باغ‌وحش لندن. الیزابت عاشق حیوانات بود و بعدها، سال ۱۹۷۲، از رئیس‌جمهور کامرون یک فیل هدیه گرفت. او در این تصویر تنها ۱۳ سال دارد، همان سال ۱۹۳۹ پس از دیدار با «شاهزاده فیلیپ» برای بار سوم، گفت عاشق او شده است. (+)

فیلیپ اوضاع مالی فوق‌العاده‌ای نداشت؛ متولد خارج از بریتانیا بود، و خواهرهایش با اشراف‌زادگان آلمانی‌ای ازدواج کرده بودند که با حزب نازی آلمان ارتباط داشتند. گفته می‌شود برخی از مشاوران پادشاه وقت، یعنی پدر الیزابت، معتقد بودند که فیلیپ لیاقت الیزابت را ندارد. فیلیپ پیش از ازدواج با الیزابت، همه‌ی القاب یونانی و دانمارکی‌اش را کنار گذاشت و عملاً به یک شاهزاده‌ی بی‌خانه و بی‌سلطنت تبدیل شد. همچنین مذهب خود را از ارتدوکس یونانی تغییر داد و به کلیسای انگلستان، موسوم به «انگلیکانیسم»، گروید. مراسم ازدواج الیزابت و فیلیپ ماه نوامبر سال ۱۹۴۷ برگزار شد، اما در مقطعی که هنوز جنگ جهانی دوم داغ بود، از اقوام فیلیپ که در آلمان زندگی می‌کردند یا با آلمانی‌ها رابطه داشتند، از جمله سه خواهر او، دعوت نشد.

پایان هفتاد سال سلطنت الیزابت دوم/ عاشق ۱۳ ساله و حامی کودتای ۲۸ مرداد

مراسم ازدواج «الیزابت» و «شاهزاده فیلیپ» در سال ۱۹۴۷. فیلیپ پیش از ازدواج با الیزابت، القاب و عناوین خود، از جمله «شاهزاده‌ی یونان و دانمارک» را رها کرد و مذهب خود را به «انگلیکانیسم» تغییر داد. با این وجود، با توجه به حساسیت‌های جامعه‌ی بریتانیا پس از جنگ جهانی دوم، اقوام فیلیپ که با حزب نازی آلمان ارتباط داشتند، از جمله خواهرهایش که با افراد مرتبط با نازی‌ها ازدواج کرده بودند، به مراسم ازدواج الیزابت و فیلیپ دعوت نشدند. (+)

هفتاد سال سلطنت

طولانی‌ترین دوران سلطنت در تاریخ بریتانیا، خواه‌ناخواه با فرازونشیب‌های فراوانی نیز برای ملکه الیزابت همراه بود. الیزابت، در جریان سفری به مقصد استرالیا و نیوزیلند، در کنیا بود که خبر فوت پدرش و ملکه شدن خودش را به او دادند. اگرچه سال ۱۹۵۲ بلافاصله پس از فوت پدرش، خودبه‌خود ملکه‌ی بریتانیا شد، اما مراسم تاج‌گذاری‌اش سال بعد برگزار شد. در مقطعی که «امپراتوری بریتانیا» در حال گذار به «اتحادیه‌ی کشورهای مشترک‌المنافع» بود، الیزابت به اولین ملکه‌ی انگلیس تبدیل شد که همزمان با سلطنت بر استرالیا و نیوزیلند، به این دو کشور سفر کرد. برخی تخمین‌ها حاکی از آن است که سه‌چهارم از کل جمعیت استرالیا در این سفر، در سال ۱۹۵۳، ملکه الیزابت را از نزدیک دیدند.

پایان هفتاد سال سلطنت الیزابت دوم/ عاشق ۱۳ ساله و حامی کودتای ۲۸ مرداد

«الیزابت» و شاهزاده «فیلیپ» در مراسم تاج‌گذاری ملکه «الیزابت دوم» به عنوان ملکه‌ی بریتانیا در سال ۱۹۵۳؛ مراسمی که آغاز رسمی طولانی‌ترین دوران سلطنت یک پادشاه یا ملکه در تاریخ این کشور بود (+)

عضو حزب محافظه‌کار حاکم در بریتانیا: ملکه الیزابت دوم، صددرصد طرفدار محمدرضا شاه بود. [دانلود]

الیزابت علاقه‌ی زیادی به سفر به کشورهای مختلف داشت و با انجام بیش از صد سفر به کشورهای مختلف، بیش‌ترین سفرهای گردشگری را در میان رؤسای حکومت در جهان داشت. ملکه الیزابت سال ۱۹۵۷ طی یک سفر رسمی به آمریکا رفت و به نیابت از کشورهای مشترک‌المنافع در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. بلافاصله در نشست افتتاحیه‌ی پارلمان کانادا شرکت کرد و به این ترتیب، به اولین پادشاه یا ملکه‌ی کانادا تبدیل شد که یک نشست پارلمان را شروع می‌کرد. دو سال بعد، دوباره به آمریکا و کانادا سفر کرد. و سال ۱۹۶۱ به قبرس، هند، پاکستان، نپال، ایران و غنا سفر کرد. ملکه الیزابت همچنین سال ۱۹۸۶ با یک سفر رسمی شش‌روزه به چین، تبدیل به اولین پادشاه یا ملکه‌ی بریتانیا شد که به این کشور آسیایی سفر می‌کرد. وی ضمناً، اولین پادشاه یا ملکه‌ی بریتانیا بود که به کشورهای شوروی سابق سفر کرد.

سفر ملکه «الیزابت دوم» به تهران در اسفندماه ۱۳۳۹ و دیدار با محمدرضا پهلوی، شاه ایران. دولت بریتانیا در سال ۱۳۳۲ از اصلی‌ترین مجریان و حامیان کودتای ۲۸ مرداد در ایران، سرنگونی محمد مصدق، نخست‌وزیر منتخب ایرانی‌ها، و روی کار آمدن محمدرضا پهلوی بود. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› نماینده ملکه در کشورهای جنگ‌زده/ «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در ایران کیست؟

›› پایان مأموریت «راب مک ایر»؛ سفیر جنجالی انگلیس که در تهران بازداشت شد

دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ با تسریع استقلال مستعمره‌های بریتانیا در آفریقا و کارائیب همراه بود؛ به که گونه‌ای بیش از بیست کشور از زیر سلطه‌ی امپراتوری بریتانیا خارج شدند. سال ۱۹۸۱ در جریان «رژه‌ی رنگ‌ها» در لندن، در حالی که الیزابت سوار بر اسبش «برمه‌ای» از نیروهای نظامی سان می‌دید، شش گلوله از فاصله‌ی نزدیک به سوی او شلیک شد. پلیس بعداً فهمید که این گلوله‌ها مشقی بوده‌اند، اما «مارکوس سارجنت» عامل ۱۷ ساله‌ی این «تیراندازی»، به پنج سال حبس محکوم، و البته بعد از سه سال، آزاد شد. در عین حال، مطبوعات، خون‌سردی ملکه الیزابت و تسلط او بر اسبش در آن لحظات را ستودند. همان سال، الیزابت طی سفری به نیوزیلند مورد یک سوءقصد دیگر، باز هم توسط یک نوجوان ۱۷ ساله، این‌بار به اسم کریستوفر جان لوئیس، قرار گرفت. لوئیس از طبقه‌ی پنجم یک ساختمان، یک گلوله به سمت الیزابت شلیک کرد، اما تیرش به خطا رفت.

پایان هفتاد سال سلطنت الیزابت دوم/ عاشق ۱۳ ساله و حامی کودتای ۲۸ مرداد

ملکه «الیزابت دوم» سوار بر اسبش «برمه‌ای» در حال اسب‌سواری همراه با «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در کاخ «وینزر» در شهری به همین نام در جنوب شرقی انگلیستان، در جریان سفر سال ۱۹۸۲ ریگان به بریتانیا (+)

این روزها همه درباره‌ی خوبی‌های ملکه «الیزابت دوم» صحبت می‌کنند. با این وجود، هفتاد سال سلطنت ملکه‌ی بریتانیا، روی دیگری نیز دارد. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› کمک یونیسف به کودکان گرسنه در انگلیس/ بیش از یک‌پنجم انگلیسی‌ها فقیر هستند

›› نوزادانی که در سطل بیمارستان رها می‌شوند و کودکانی که از سطل آشغال غذا می‌خورند

›› کرونا و افشای چهره پشت ماسک؛ دزدی مردم از بیمارستان‌ها در انگلیس

جشن‌های «نقره‌ای»، «طلایی»، «الماسی» و «پلاتینی» و دوران افول

ملکه الیزابت سال ۱۹۷۷، «جشن نقره‌ای» یعنی ۲۵ سالگی سلطنتش، سال ۲۰۰۲، «جشن طلایی» یعنی ۵۰ سالگی سلطنتش، سال ۲۰۱۲، «جشن الماسی» یعنی ۶۰ سالگی حکومتش، و سال ۲۰۲۲، «جشن پلاتینی» یعنی ۷۰ سالگی حکومتش را برگزار کرد. ملکه الیزابت دوم شاهد دوره‌های مختلفی از تاریخ کشورش بود: از امپراتوری تا اتحادیه‌ی مشترک‌المنافع؛ و از پیوستن به اتحادیه‌ی اروپا تا برگزیت. روزهای شیرین و تلخ زیادی را نیز تجربه کرد. از عشق در ۱۳ سالگی تا زمانی که به خاطر محدودیت‌های کرونایی مجبور شد به‌تنهایی در مراسم ترحیم همسرش فیلیپ بنشیند؛ تصویری که رسانه‌های غربی نوشتند دل بسیاری از مردم را در سراسر جهان به درد آورد[۵].

پایان هفتاد سال سلطنت الیزابت دوم/ عاشق ۱۳ ساله و حامی کودتای ۲۸ مرداد

ملکه «الیزابت دوم» به خاطر مقررات سخت‌گیرانه‌ی کرونایی، به‌تنهایی در مراسم ترحیم همسرش شاهزاده «فیلیپ» در کلیسای «سنت جورج» در لندن شرکت می‌کند. فیلیپ ۷۳ سال در کنار الیزابت بود و ملکه‌ی انگلیس کم‌تر از یک سال و نیم پس از فوت او، از دنیا رفت. (+)

خود ملکه الیزابت که در عمده‌ی عمرش از نظر سلامتی مشکل خاصی نداشت، از ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ به بعد هنگام حضور در انظار عمومی از عصا استفاده کرد. درگیری او با درد کمر رسانه‌ای شد و شرکت او در بسیاری از مراسم‌های عمومی بعد از آن، لغو شد. کم‌کم چارلز، پسر ارشدش و وارث سلطنت، بخشی از مسئولیت‌های ملکه الیزابت را به عهده گرفت. این در حالی بود که ملکه هرگز قصد نکرد داوطلبانه سلطنت را به پسرش تحویل بدهد. الیزابت که روی هم رفته ملکه‌ای محبوب در بریتانیا به شمار می‌رفت، در مراسم هفتاد سالگی سلطنتش، بار دیگر وعده‌ای را داد که سال ۱۹۴۷، پیش از نشستن بر تخت سلطنت، به مردم کشورش داده بود: یک عمر خدمت عمومی.

خبر فوت ملکه الیزابت دوم و توضیحاتی درباره‌ی او در بی‌بی‌سی فارسی [دانلود]

فوت ملکه الیزابت و انتقال قدرت

کاخ باکینگهام، ساعت ۱۲:۳۰ بعدازظهر پنج‌شنبه، به وقت بریتانیا، اعلام کرد که ملکه الیزابت در کاخ «بالمورال» در اسکاتلند تحت مراقبت پزشکی قرار دارد و پزشکان درباره‌ی وضعیت سلامت او اظهار نگرانی کرده‌اند[۶]. البته در این بیانیه اشاره شده بود که «ملکه آسوده در کاخ بالمورال» است. فرزندان الیزابت بلافاصله به اسکاتلند رفتند و بر بالین ملکه حاضر شدند[۷]. ساعت ۲ بعدازظهر، شبکه‌ی «بی‌بی‌سی یک» برنامه‌های عادی خود را قطع کرد و منحصراً وضعیت سلامت ملکه را گزارش کرد. همه‌ی خبرنگاران و مجریان این شبکه نیز لباس مشکی پوشیدند. «یلدا حکیم» خبرنگار بی‌بی‌سی، حدود ساعت ۳ با انتشار یک توئیت، پیش از هرگونه اعلام رسمی، از فوت ملکه الیزابت خبر داد؛ اما بعداً این توئیت را حذف کرد. ساعت ۴:۳۰ بعدازظهر، لیز تراس، نخست‌وزیر جدید بریتانیا، از فوت ملکه باخبر شد.

پایان هفتاد سال سلطنت الیزابت دوم/ عاشق ۱۳ ساله و حامی کودتای ۲۸ مرداد

دیدار «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس، با «الیزابت دوم» ملکه‌ی این کشور. ملکه الیزابت در این دیدار رسماً از تراس دعوت کرد برای اداره‌ی کشور کابینه تشکیل دهد. این اقدام ملکه به معنای مهر تأییدی بر نتیجه‌ی انتخابات داخلی حزب محافظه‌کار و انتصاب تراس به عنوان نخست‌وزیر کشور است. تراس نیز با پذیرش این دعوت، نخست‌وزیر و مأمور تشکیل کابینه می‌شود. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› نارضایتی انگلیسی‌ها از عملکرد دولتشان در پرونده نازنین زاغری

نهایتاً حساب کاربری خاندان سلطنتی بریتانیا ساعت ۶:۳۰ بعدازظهر با انتشار توئیتی، رسماً خبر از فوت ملکه داد و نوشت: «امروز بعدازظهر، ملکه با آسودگی در بالمورال فوت کرد. پادشاه [چارلز سوم] و ملکه [همسر پادشاه] امشب در بالمورال می‌مانند و فردا به لندن بازخواهند گشت.» اولین اعلامیه‌ی تلویزیونی درباره‌ی فوت ملکه، یک دقیقه بعد پخش شد: مجری خبر بی‌بی‌سی ضمن اعلام این خبر، بیانیه‌ی خاندان سلطنتی را نیز به صورت زنده قرائت کرد. پس از فوت ملکه الیزابت، پایگاه اینترنتی خاندان سلطنتی با انتشار تصویری از او در جوانی و متن بیانیه‌ی مذکور، این‌گونه نوشت: «وب‌سایت رسمی خاندان سلطنتی، موقتاً خارج از دسترس است تا تغییرات لازم اعمال شود.»

پایان هفتاد سال سلطنت الیزابت دوم/ عاشق ۱۳ ساله و حامی کودتای ۲۸ مرداد

«ملکه الیزابت دوم: ۲۰۲۲-۱۹۲۶. امروز بعدازظهر، ملکه با آسودگی در [کاخ] بالمورال فوت کرد. پادشاه [چارلز سوم] و ملکه [همسر پادشاه] امشب در بالمورال می‌مانند و فردا به لندن بازخواهند گشت. پنج‌شنبه ۸ سپتامبر ۲۰۲۲ [۱۷ شهریور ۱۴۰۱] --- وب‌سایت رسمی خاندان سلطنتی، موقتاً خارج از دسترس است تا تغییرات لازم اعمال شود.» تصویری از صفحه‌ی اصلی پایگاه اینترنتی خاندان سلطنتی بریتانیا طی دقایق ابتدایی پس از فوت ملکه «الیزابت دوم». این صفحه اکنون با گزارش‌های مختلفی درباره‌ی زندگی و سلطنت ملکه الیزابت دوم، پر شده است. (+)

الیزابت دو روز پیش از فوتش، لیز تراس، نخست‌وزیر جدید بریتانیا، را رسماً مسئول تشکیل کابینه کرد. تراس (با در نظر گرفتن دو دوره نخست‌وزیری «هارولد ویلسون») پانزدهمین نخست‌وزیری بود که حکم تشکیل کابینه را از الیزابت گرفت. با این وجود، ملکه شاهد تشکیل کابینه‌ی تراس نبود. بسیاری از مقامات دولتی و غیردولتی در سراسر جهان نسبت به فوت ملکه الیزابت واکنش نشان دادند[۸]. تراس فوت ملکه الیزابت را «شوک» به مردم بریتانیا و تمام جهان توصیف کرد. علاوه بر بریتانیا، پرچم شماری از کشورها، از جمله پرچم آمریکا بر فراز ساختمان کنگره، در احترام به ملکه الیزابت، به حالت نیم‌افراشته درآمد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، و همسرش، در توئیتر درباره‌ی فوت ملکه الیزابت بیانیه صادر کردند. تمام رؤسای‌جمهور سابق آمریکا که در قید حیات هستند، نیز بیانیه‌های جداگانه‌ای صادر کردند. بایدن همچنین دستور داد پرچم‌های آمریکا تا غروب روزی که ملکه الیزابت دفن می‌شود، به حالت نیم‌افراشته باقی بمانند.

 

بیانیه‌ی «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید بریتانیا، درباره‌ی فوت ملکه «الیزابت دوم». تراس تنها دو روز پیش از فوت ملکه،‌ حکم نخست‌وزیری‌اش را از او گرفته بود. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› موردِ عجیبِ وزیر بهداشت انگلیس/ از رسوایی جنسی تا عذرخواهی بدتر از گناه +عکس و فیلم

›› سوءاستفاده از کارآموزان و رابطه جنسی در ازای ترفیع شغلی در پارلمان انگلیس

هنوز جزئیات مراسم تدفین ملکه الیزابت به طور رسمی اعلام نشده است، اما انتظار می‌رود این مراسم حدود ۱۲ روز دیگر برگزار شود. پس از فوت ملکه الیزابت، چارلز پسر ارشدش خودبه‌خود به پادشاهی رسیده و اکنون با عنوان «چارلز سوم» پادشاه بریتانیا و چهارده منطقه‌ی دیگر در چارچوب اتحادیه‌ی مشترک‌المنافع است[۹]. لیز تراس، نخست‌وزیر بریتانیا، در همین‌باره بیانیه‌ای به این شرح صادر کرد: «امروز، تاج (چنان‌که بیش از هزار سال است اتفاق می‌افتد) به شهریار جدیدمان، رأس حکومت، منتقل می‌شود: اعلی‌حضرت چارلز سوم.» گفته می‌شود دست‌کم ۱۰ روز در بریتانیا عزای عمومی اعلام می‌شود[۱۰].

سفر سال ۱۳۸۲ «چارلز» پادشاه جدید بریتانیا به ایران بعد از زلزله‌ی بم. چارلز تنها عضو خاندان سلطنتی بریتانیاست که پس از انقلاب اسلامی به ایران سفر کرده است. [دانلود]

اگرچه گذر زمان سبک پادشاهی چارلز سوم را نشان خواهد داد، اما کارشناسان، محبوبیت، پختگی، و دنیادیدگی الیزابت دوم را کم‌سابقه یا حتی بی‌سابقه و غیرقابل‌تکرار توصیف می‌کنند و معتقدند با فوت ملکه الیزابت، بریتانیا وارد عصر متفاوتی خواهد شد؛ عصری که ممکن است خاندان سلطنتی در آن موضوعیت خود را از دست بدهد و مانند خاندان‌های سلطنتی در برخی کشورهای دیگر، صرفاً به این تکاپو بیفتد که دست‌وپاگیر سیاست‌های کشور نشود، چراکه نه چارلز، وارث سلطنت از الیزابت، و نه شاهزاده ویلیام، وارث سلطنت از چارلز، «هیچ‌کدام نشانی از نیروی اراده‌ی او [ملکه الیزابت] ندارند[۱۱]

در همین‌باره بخوانید:

›› «تاچر جدید»؛ «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس کیست؟


[۱] Elizabeth II Link

[۲] List of longest-reigning monarchs Link

[۳] Truss Says Queen Elizabeth II's Death 'Shock' to Nation and the World Link

[۴] Prince Philip, Duke of Edinburgh Link

[۵] Image of Queen Elizabeth II sitting alone at Philip’s funeral breaks hearts around the world Link

[۶] Death of Elizabeth II Link

[۷] Queen Elizabeth II: Royal Family gather by monarch's side as doctors keep her under supervision Link

[۸] Reactions to the death of Elizabeth II Link

[۹] Explainer: Britain's rules of succession for a new sovereign Link

[۱۰] UK National Mourning After Queen's Death Reportedly to Last ۱۰ Days Link

[۱۱] Britain’s Queen Elizabeth was the last of her kind Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    44 12
    با این خبر، خیلی ها در داخل ایران یتیم شدند
    • روزبه US ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      14 8
      در انگلیس سرود رسمی ملی وجود نداره و در مراسمات دعای سلامتی ملکه خونده میشه، الان تکلبف چی هست؟ غرب گرایان و انگلوفیل های داخلی فقط همین یه مورد رو در مورد دموکراسی غربی توضیح بدن خیلی ممنون میشم! بجای سرود ملی دعای سلامتی ملکه! سوال زیاد سختی نیست اگه سفسطه نفرمایند
    • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      3 5
      والا نمی دونم اگر یکی از افراد بلند پایه ایران بمیرد همین چیز ها رو بازم میگید ؟
    • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      4 5
      فکر کنم اونی که یتیم شده تویی
    • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      2 5
      عاشق چارلز شدم وقتی به ایران سفر کرد
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      8 2
      روح ملکه شاد با بنی امیه محشور بشه
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    29 5
    بی مادر شدن ...های مزدور ملکه در ایران
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      11 10
      یه فاجعه کم شدبه اسم الیزابت
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    28 11
    تسلیت می گم درگذشت مادر اصلاحطلبان زیباکلام فریدونها و خاتمی و انگلوفیل ها و تاجزاده و خاتمی و ابطحی و عبدی
  • بحث علمی کنید نه خیابانی IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    22 11
    حالا مصدق و ملییون خوب شدن و شما ناراحت کودتا بر ضد مصدقی ها و ملییون شدین؟! از یک طرف اعلام می شود ملییون مرتد هستند و از طرف دیگر اعلام می شود چرا بر ضد آنها کودتا شد ؟!
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      15 14
      مصدق تا وقتی با مردم بود خوب بود و در قدرت هم می ماند اگر بجای اعتماد به آمریکا به مردم اعتماد می کرد به آمریکا اعتماد کرد سیلی اش را هم خورد
    • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      4 0
      زندگی هر فردی فراز و نشیبهای زیادی دارد اما بی بی سی و شبکه های فارسی زبان وابسته به سعودی به صورت مریم مقدسش در آوردن در حالیکه حمایت از سقوط یکی از دولتهای مردمی تاریخ معاصر ایران لکه ی ننگینی بر پیشانی اوست
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    17 7
    برای کشور خودش خوب بود ولی پدر مردم دنیا رو در اورد کم کم سلطنت در انگلیس به صورت تشریفاتی خواهد در امد ایها فقط به فکر منافع خودشون بودند بس روباه صفتانی که شیطان را درس می دهند کاش پرده از جلوی چشمانمان بر داشته میشد تا ببینیم وضعیت این به اصطلاح نجیب زاده را
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      5 13
      سلام اگه برای کشورش خوب بود چرا مردمش ناراضی اند؟
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      1 0
      برو امار فقر و بدیختی در کشورش که خودشان اعلام می کنن بخوان بعد بیا از این حرفها بزن بعدش هم مال دزدی و جنایت یک جا باید تاوانش را بدهد اه مظلوم که الکی نیست
    • اکبر IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      0 0
      ننگ بر دموکراسی ظاهر فریب غرب و مزدوران ماسونی، ام آی ۶ و طرفداران بی هویت آنگلو ساکسونها. این همه فقیر، گرسنه و بی خانمان در انگلیس و میلیاردها ثروت چپاول شده در خاندان این پیر کفتار!؟ او حتی برای مردم انگلیس هم خوب نبود! این خاندان فاسد امید وارم بزودی بوسیله مردم تحقیر شده، سرنگون و هر فرد ارزش رای دادن به یک رییس جمهور برای مدت محدودی ریاست را پیدا کنند. نه تا قبل الموت!!! و بعد هم تخت صاحب مرده به ارث برسد به یک آفسد...کش و دلال زنان و دختران برای عیاشها.......
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    14 14
    با بی لیاقتیش مردم انگلیس رو در سرما گذاشت و رها کرد و احتمالا خودش رفت به گرمای سوزان(جهنم)
    • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      3 1
      گل گفتی
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      2 2
      احتمالا رفت جهنم؟ ایشون علیه جهان ظلم خیلی بزرگی کرد
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    12 8
    با مرگ ملکه، استعمار پیر به موزه تاریخ پیوست. بزودی تجزیه بریتانیا را شاهد خواهیم بود.
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    2 1
    تم مشکی شدی؟ این متن من را متاثر کرد
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    0 9
    انصافا بهترین و شایسته ترین زمان و مکان و کامل ترین مصداق برای برازنده ترین فرد برای این تعبیر ،همین داغی است که بر دل آنها نشست و ماهم با تمام وجود و صادقانه میگوییم: حیوان وفادار تو روحت
  • پری مجرد ۴۶ ساله IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    13 8
    لعنة الله علی القوم الظالمین
  • پری مجرد ۴۶ ساله IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    8 6
    گراز نجس رفت و گراز نجس تر از او آمد
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    2 9
    باعث تاسف است حتی مشرق تیوز هم برای این عفریته بدنام رسوای صهیونیست متن تبلیغاتی منتشر می کند
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    8 5
    فعال اسلاحتلب : ما نوکر ملکه هستیم و به آن افتخار می کنیم!
  • پایدار IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    4 5
    شکرخدا که عنایات ایزدی حاصل شد شیطان بریتیش به درک واصل شد در ماه عزا عید خدا ظاهر شد ای خلق جهان، سجده شکر واجب شد یارانه سوخت جهنم دیشب وارد شد
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    1 7
    جنازه ش روتوتابوت نذاشته دیلی میل ورسانه هاشون شروع کردن برای خوب نشون دادن این جنایتکارجنگی ازتعارف کردن شکلات تااهدای کمک مالی به بیماران خاص
  • آرش ایرانی IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    5 0
    این چه وضع نشر خبر هست. بجز آن پاراگراف آخر بقیه اش هیچ فرقی با اخبار BBC فارسی و مدحی که از ملکه میکنه نداشت.
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    4 9
    کمر دودمان پهلوی با مرگ ملکه اعظم بریتانیا شکست.
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    1 2
    به بهانه این اتفاق رفتم ویکی پدیا سری به قصرهای سلطنتی ملکه زدم از قلعه بالمورال گرفته تا کاخ هولی وود، قلعه ویندز، کاخ ساندرینگهام، کاخ باکینگهام و... کیف کردم با خودم گفتم ای کاش جای ملکه بودم
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      0 0
      دنیا همین اینقدر دزدید و جنایت کرد عاقبت همه را گذاشت و رفت به درک بقیه شان هم پشت سرش
  • مجتبی از زنجان IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    4 8
    با سلام بازم میگم بنده حق اظهار نظر ندارم باید دنیا رو از آدم های نژاد پرست و افراطی گر پاک کنیم
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    4 5
    زنده باد جنتی خودمون. ان شاء الله حلوای بایدن رو هم بخوره.
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    3 5
    به لعنت خدا رفت
  • شیعه انگلیسی IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    2 12
    آبروی اهل دل از خاک پای مادر است/ هر چه دارند این جماعت از دعای مادر است/ آن بهشتی را که قرآن می کند توصیف آن/ صاحب قرآن بگفتا زیر پای مادر است
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    1 0
    براساس بررسی‌های منتشر شده، در روزهای اخیر سرچ گوگل فارسی‌زبانان درباره سن و سال ملکه افزایش یافته است. اما سن او واقعا چقدر است؟
  • FR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    2 0
    به قطع 80درصد مردم ایران از انگلیس نفرت شدید دارند بخصوص سیاست این کشور در ایران در دوران قاجارهای وطن فروش. مردم ایران- انگلیس و انگلیسی را روباه پیر می دانند و تنفر شدید دارند. این واقعیت است. از اینکه زمین از لوث وجود زنی پاک شد که مهر تائید بر جنایت نخست وزیرانش میزد مردم ایران شاد شدند. بخصوص حمایت از صدام کودتا در ایران جنایت در افغانستان عراق سوریه افریقا و سایر کشورها.
  • رحمت عیدی IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    2 1
    عفریته باکینگهام ریق مرگ را سرکشید و سَقط شد،شادباش به مظلومان و ستمدیدگان عالم خصوصا مردم میهنم ایران زمین که بخاطر استعمار این خاندان نحس باکینگهام میلیونها کشته در تاریخ استعمار انگل لیس داشته اند از قحطی های هر دو جنگ جهانی تا اشغال ایران و کودتای 1332و...،و یتیم شدن نوچه های وطن فروش داخلی که عمری جیره خور و نوکر عفزیته عجوزه باکینگهام و خائن به خون پاک میلیونها ایرانی کشته استعمار هستند خصوصا فراماسونها و ایلومیناتها و صهیونیستها و اعضای لژهای مخفی و سایر اعضای هرم قدرت ماسونی که شاه جهان خودرا از دست دادند تسلیت میگویم، یک نکته بسیار مهم که قابل توجه مردم عزیز و نهادهای امنیتی است عرض میکنم مرگ عجوزه بهترین فرصت برای شناسایی نفوذیها جاسوسان و نوکران و نوچه ها و عشاق سینه چاک انگل لیس است هرکسی یا هر گروه و رسانه ایی که عزاداری خود در مرگ عجوزه باکینگهام را به هر نحوی در صفحات مجازی نشریه یا روزنامه یا بصورت میدانی اعلام کرد بی شک یکی از عشاق انگل لیس و فراتر از آن است مردم عزیز دقت کنند که چه افراد و رسانه هایی را که میبینند و تعجب میکنند،یحتمل الان در جهنم برزخی همنشین با سامری و سایر دیکتاتورهای خونخوار میباشد البت آنجا هم بر تخت سلطنت
  • محمد IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    4 1
    پایان عمریک عفریته خبیثه جنایتکار
  • ... IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    1 1
    تسلیت به همه داغدیدگان!!!!! غم همیشه تون باشه!!!!
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    0 1
    هند جگر خواراز غصه پایداری نظام اسلامی ایران مرد ده روز شادی وسرور برپا کنید دیدید سفیر روباه صفت وکفتارشان درتهران در میان نااهلان بازداشت شد داشتند جه میکردن ملکه کودتای 28 مرداد را هدایت کرد امااز انقلاب ما تودهنی رخورد فراوان
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    1 0
    عزیزان مجبور نیستید کلمه به کلمه از رو مقاله انگلیسی ترجمه کنید،
  • سرباز ولایت IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    3 1
    ملکه جنایات بشریت به درک واصل شد. الحمد لله رب العالمين
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    1 1
    تو روحت !!!!!!!!!!!1
  • احسنت IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    2 0
    کاش افرادی که به مردم ظلم می کنند، علاوه بر آخرت، در همین دنیا هم به سزای اعمالشون میرسیدند تا مظلومان میتونستند در همین دنیا هم شاهد عدالت باشند. نه اینکه بعد از یک عمر طولانی و رفاه و ...، خیلی راحت سرشون را بگذارند و خداحافظ واقعا من ناراحت میشم اینها اینقد راحت از این دنیا میرن.
  • حسن +يك IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    2 1
    حالا چرا كسي در مورد موروثي بودن پادشاهي در انگليس نظري نمي ديده مثلا كدون فكر ها ( روشنفكر ها )؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اون هم مثلا در مهد تمدن و دموكراسي دنيا يك نفر به من بگه مادر بميره پسر به جاي اون پادشاه بشه كجاش دموكراسي هست ؟؟؟؟؟؟؟ حالا تو ايران هنوز خبري نيست همين بي بي سي كه در نظام سلطنتي انگليس كار ميكنه و تلوزيون سعودي كه از قضا اون در در نظام پادشاهي كار ميكنه دارن از عدم دموكراسي در ايران حرف ميزنند و همين طور دنباله رو هاي داخلي كور كورانه اون را تاييد ميكنند لااقل يك نظري در مورد پسر ملكه و پسر پادشاه عربستان بدين تا ببينيم چند چجورياست تو انگليس و عربستان موروثي شدن خوب و عاليه ولي تو ايران نه
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      1 1
      تو تاریخ و تمدن و ریشه حالیت نیست وگرنه پادشاهی مشروطه برای کشورهایی مثل بریتانیا و ایران هویتشون محسوب میشه
  • امیر IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    1 0
    بسی مایه خوشحالی روسوفیلا و شوروی گرایان هست مرگ ملکه الیزابت
  • DE ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    3 0
    توطئه دهها ساله- مشترک امپرالیسم و همدستان داخلی (نفوذیهای اسلام گرانما و ملی گرا نما اما در حقیقت مفسدان سیاسی و اقتصادی یا همان مافیایی ها و کاسبان تحریم) بر ناکام کردن تلاش 150 ساله مردمان ایران برای رسیدن به آبادی و آزادی و تمدن اسلامی ایرانی در لوای حاکمیت دموکراسی- سرانجام شده (با تعلل احیای برجام، برای نافرجامی کامل نجات از باتلاق تحریم سازان داخلی یا همان کاسبان تحریم ضد بشری) نشانه های سرانجام رسیدنش با به ظاهر یکدست شدن حاکمیت جناح راست در مجلس و دولت وشوراها و نهادهای انتصابی (تحت نفوذ عوامل اجنبی ضد ایرانی و معاندان پان تجزیه طلب+صهیونیستی و... )، افسوس که چنین امیدهای مردم برای حکومت عدالت علوی و ائمه (ع) چنین بر باد میرود، هر روز در دولت-مجلس اصول گرایان راست گراها، خبر گرانی لجام گسیخته و تورم ظالمانه، علی رغم ادعاهای بهبود درامد صادارتی! نشانه های واضح قدرتمانمایی مثل مافیای خودرو و مضحکه آزادی واردات خودرو، کذابه های مقابله قاچاق ارزاق یارانه ای! کذابه های حلق پول کاذب و نقدینگی تورم زا، ایرانیان در مظلومانه کربلای قرن 15 امی از جولانگاه مفایای و حرامخوران ار بیت المال.. یا حسین (ع) گویان خدایا به داد این مردم فرودست ایران برس.
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    1 0
    بر بورس ایران چقدر تاثیر داشت امروز شنبه شاخص بورس 15424منفی خورد ای ول الیزابت خدانه کنه روز تولدت هم مثبت بخوریم
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    مشرق انقدر سوتی نده یکبار فیلم و ببین چه صحنه هایی داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس