درخواست چارچوب هماهنگی شیعی برای ازسرگیری جلسات پارلمان عراق

به دنبال صدور حکم دادگاه عالی فدرال عراق و مخالفت آن با درخواست انحلال پارلمان، چارچوب هماهنگی شیعی خواستار ازسرگیری جلسات پارلمان شد.

به گزارش مشرق از بغداد الیوم، «رفیق الصالحی» نماینده چارچوب هماهنگی شیعی در پارلمان عراق در سخنانی از «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان این کشور خواست که هرچه سریع‌تر برگزاری جلسات نهاد قانون گذاری عراق را ازسر بگیرد.

وی در این باره گفت: پس از مخالفت دادگاه عالی فدرال عراق با درخواست انحلال پارلمان، تعطیلی این نهاد دیگر توجیهی ندارد.

الصالحی در ادامه افزود: الحلبوسی پارلمان را با اهداف سیاسی تعطیل کرده است.

دادگاه فدرال عراق روز چهارشنبه درباره درخواست ارائه شده از سوی جریان صدر برای انحلال پارلمان این کشور اعلام کرد که رسیدگی به این موضوع در حیطه اختیارات این دادگاه نیست.

دادگاه فدرال عراق بعد از جلسه امروز خود اعلام کرد که اختیارات و حیطه صلاحیت دادگاه فدرال در قانون اساسی مشخص شده و انحلال پارلمان در چارچوب آن نیست.

این جلسه تاکنون چهار بار به تعویق افتاده بود.

جریان صدر در درخواست خود گفته بود که پارلمان مهلت قانونی خود را نقض کرده است.

پیشتر شورای عالی قضایی عراق نیز این درخواست را به دلیل نداشتن صلاحیت درباره بررسی آن، رد کرده بود.

این درحالی است که جریان صدر همچنین درخصوص قبول استعفای نمایندگان خود از جانب رئیس پارلمان نیز به دادگاه فدرال شکایت برده است. جریان صدر می گوید که صرف موافقت رئیس پارلمان با استعفا نمی تواند باعث قبولی استعفا شود و اعضای پارلمان باید به آن رای دهند.

به گفته برخی تحلیلگران سیاسی، هدف جریان صدر از این شکایت بازگرداندن نمایندگان مستعفی خود به پارلمان است.

درپی پذیرش استعفای نمایندگان صدر از جانب رئیس پارلمان، نمایندگان دیگری براساس نتایج انتخابات پارلمانی جایگزین آنها شدند که اکثر آنها از ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعی بودند. حال، جریان صدر می خواهد از طریق گرفتن حکمی از دادگاه فدرال، آنها را بازگرداند تا با ۷۳ کرسی دست بالا را برای خود در پارلمان داشته باشد.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد، اما گروه‌ها و احزاب سیاسی و فراکسیون‌های حاضر در پارلمان با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد، به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس