کد خبر 1415733
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۲
حصول توافق در مذاکرات وین به جدیت و حسن نیت آمریکا بستگی دارد

آنچه بیش از همه مولفه‌های موثر در یک مذاکره و توافق مورد نقد است، نوع نگاه ما به موضوع مذاکره است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: سایت غربگرایی با طرح این پرسش انتقادی که چرا پرونده هسته‌ای ایران ۲۰ سال طول کشید؟‌، ادعا کرد میز مذاکره تشک کشتی نیست و تزریق مفاهیم انتزاعی مانند اقتدار و عزت و غیرت به حوزه سیاست خارجی دیپلمات را به کشتی‌گیری تبدیل می‌کند که چاره‌ای جز خروج از تشک به‌عنوان برنده ندارند.

«عصر ایران» نوشت: «اطاله مذاکرات هسته‌ای در دور جدید از تاریخ ۲۰ ساله این مناقشه، نیاز جدی به یک آسیب‌شناسی در باب این موضوع را گوشزد می‌کند. با قبول این پیش‌فرض که تعجیل در هر نوع معامله و معاهده، قطعا امری نکوهیده و زیان‌آور است اما طولانی شدن هم در یک مذاکره بین‌المللی با توجه به سرعت تحولات جهانی و همچنین درک درست از موقعیت کشور و فشارهای سنگین اقتصادی، ممکن است باعث از دست رفتن زمان طلایی توافق شود. یکی از مهم‌ترین دلایل ۲۰ ساله شدن روند پرونده هسته‌ای ایران، پرهیز دو کشور از مذاکره مستقیم بوده است. میزهراسی، شاید نام مناسبی باشد برای این فوبیا و ترس از مذاکره و بهتر است بگوییم مذاکره مستقیم. ما مذاکره مستقیم با ایالات متحده  (به جز مواردی انگشت‌شمار و موضوعی) را در ۴۳ سال اخیر در ردیف تابوها و خط قرمزها قرار دادیم، در حالی که مذاکره حتی به همان روش موردی یک امکان است نه یک تهدید. آن‌هم در یک پرونده امنیتی و چندجانبه که همه می‌دانند مهم‌ترین و موثرترین بازیگر در صف حریف آمریکاست.

پس چرا ما خود را از این امکان محروم کردیم؟ جواب دستگاه دیپلماسی این بوده است: به‌خاطر تنبیه آمریکا به‌دلیل عهدشکنی ترامپ در پایبندی به برجام. اما واقع ماجرا این است که اثرات تنبیهی این رفتار بیشتر شامل حال ما می‌شود تا ایالات متحده و این نقض غرض نتیجه یک تصمیم احساسی است تا منطقی، آن‌هم در بالاترین سطح سیاست خارجی.

چراکه تحریم‌های ظالمانه اقتصادی به‌رغم همه شعارها مبتنی بر مقاوم شدن پیکر اقتصاد در برابر تحریم و ... حقیقتا آسیب جدی به اقتصاد ما زده است.

آنچه بیش از همه مولفه‌های موثر در یک مذاکره و توافق مورد نقد است، نوع نگاه ما به موضوع مذاکره است. متاسفانه یک نگاه غلط در حال تئوریزه شدن است که معتقد است مذاکره به مثابه تسلیم است و مذاکره و مصالحه را مساوی با اعتماد به دشمن و وادادگی برمی‌شمرد. در حالی که به‌طور طبیعی انسان زمانی گفت‌وگو و چانه‌زنی می‌کند که اعتماد ندارد و در پی کسب و یا حفظ منافع بیشتر است. خروجی این مدل نگاه صلب و دگم دقیقا محصولی است به نام انزوا در سطح بین‌الملل که نهایتا منافع ملی را قربانی می‌کند.

اما نقد دوم و جدی درباره چرایی طولانی شدن مذاکرات وارد کردن مفاهیم انتزاعی به حوزه روابط بین‌الملل است که هم در زمان سعید جلیلی و هم‌اکنون شاهدیم؛ مفاهیمی مانند: عزت و اقتدار. زمانی که این مفاهیم انتزاعی (اقتدار، عزت، غیرت) را وارد حوزه سیاست خارجی (در سطح دیپلماسی و مذاکره‌کنندگان) می‌کنیم، دیپلمات‌ها را ناخواسته مانند کشتی‌گیری که چاره‌ای ندارد جز پیروزی و بالا رفتن دستش به‌عنوان برنده نبرد، به میز مذاکره می‌فرستیم که این اساسا با ذات دیپلماسی و مذاکره در تضاد است.

 در دنیای مذاکرات بین‌المللی مهم این است که دست خالی میز را ترک نکنی، نه اینکه مانند میدان کشتی دستت بالا برود. اینکه ما برای ژست موقعیت بین‌المللی(که در جای خود قطعا مولفه مهمی است) خود را از مذاکره مستقیم با طرف اصلی اختلاف محروم کنیم، نتیجه‌ای جز طولانی‌تر شدن مذاکره و عدم ایجاد مفاهمه درست بین طرفین ندارد.

مخلص کلام، مذاکره و چانه‌زنی به‌دلیل عدم اعتماد به طرف مقابل و برای کسب حداکثری منافع ملی صورت می‌گیرد. ما برای برنده شدن مذاکره نمی‌کنیم، بلکه برای مصالحه، حل و کاهش مناقشه گفت‌وگو می‌کنیم تا اثرات این تنش‌زدایی با هنر حکمرانی خوب در سیاست‌های اقتصادی و داخلی، ما را به کشوری توسعه‌یافته با موقعیت ممتاز منطقه‌ای- بین‌المللی تبدیل کند».

درباره این تحلیل غلط‌انداز گفتنی است که اولا یک دلیل طولانی شدن مذاکرات، همین وادادگی‌هاست که موجب‌شده طرف مقابل زیر تعهدات خود بزند یا احساس کند اگر تعلل به خرج بدهد، می‌تواند امتیاز بیشتری بگیرد. مشکل ما با آمریکا توافق نیست بلکه تیم روحانی به فاصله ۱۲-۱۳ سال دو توافق را با غرب و آمریکا شکل داد که به‌خاطر تلقی غلط مشابه تلقی نویسنده متن بالا، قابلیت پایمال شدن و زیر پا گذاشتن حقوق ایران را داشت. بدترین نسخه این نگاه وهمی به مذاکره، توافق نامتوازن برجام است که می‌تواند تا دهه‌ها در آکادمی‌های دیپلماسی و روابط بین‌الملل به‌عنوان نمونه یک توافق بد و عبرت‌آموز، تدریس و تحلیل شود! در حالی که اهل فن در شرق و غرب، دیپلماسی را ادامه جنگ در کریدورهای سیاسی تعریف می‌کنند، کسانی در کشور ما پیدا شدند که از سر نفوذزدگی، گروگان گرفته شدن بر سر وعده‌ها یا خوش‌خیالی، مذاکره و توافق با شیطان بزرگ را شراکت و توافق بُرد- بُرد تعریف کردند؛ همه امتیازات را نقداً و پیشاپیش واگذار کردند و چند سال بعد را برای نقد کردن امتیازات نسیه واگذارشده به ایران دویدند. بنابراین هشت سال عمر دو دولت آقای روحانی به مذاکره برای تعیین تکلیف یک توافق نامتوازن سپری شد! اما با این همه، یک سایت همسو ادعا می‌کند علت عدم توفیق در این بوده که مذاکره را تشک کشتی تصور کرده‌ایم! نویسنده باید توضیح بدهد که چرا حاصل نگاه شراکت با آمریکا، دو برابر شدن میزان تحریم‌ها با برجام شد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    2 0
    به قول روزنامه ذکیهان اون غربگرا درست گفته
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    6 0
    مگر برای تاراج نوامیس کشور برد برد هم معنا دارد؟
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      4 2
      اصلاح طلبان عشق مذاکره با غربب برای پیشبرد مذاکره! از سیاست خارجی همین را فقط بلدند! کاش نگاهی به نتایج ده ها سال مذاکره بین اصلاح طلبان فلسطینی به رهبری سیاستمدار اصلاح طلبش محمود عباس با کیان صهیونی بیندازند و بعداً نسخه مشابه برای ایران بپیچند!!!!
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      4 1
      اصلاح طلبان عشق مذاکره با غربب برای پیشبرد مذاکره! از سیاست خارجی همین را فقط بلدند! کاش نگاهی به نتایج ده ها سال مذاکره بین اصلاح طلبان فلسطینی به رهبری سیاستمدار اصلاح طلبش محمود عباس با کیان صهیونی بیندازند و بعداً نسخه مشابه برای ایران بپیچند!!!!
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      4 1
      اصلاح طلبان عشق مذاکره با غرب برای پیشبرد مذاکره! از سیاست خارجی همین را فقط بلدند! کاش نگاهی به نتایج ده ها سال مذاکره بین اصلاح طلبان فلسطینی به رهبری سیاستمدار اصلاح طلبش محمود عباس با کیان صهیونی بیندازند و بعداً نسخه مشابه برای ایران بپیچند!!!!
  • مجتبی IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    11 3
    برجام رابزارید کنار واز ظرفیتهای داخل کشور مثل پرورش قارچ و تولید استکان نعلبکی اقتصادرا رشد بدید
    • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      6 1
      ... و البته تولید موشک و پهپاد 😉
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      2 4
      ایران اینقدر منابع داره که احتیاج به هیچ کشور دیگری نیست ولی متاسفانه بیشتر مسئولین یا یا به فکر جیب خودشونن یا خواب تشریف دارن تو هم برو کشکتو بساب
    • ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      3 4
      پیشنهاد خوبی است شما را هم میکنیم نگهبان نعلبکی ها
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      0 0
      بیشتر مردم هم متاسفانه دنبال کندن از ایران به هر طریق ممکن و راه ناصواب هستند
    • فرهاد IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      0 0
      عالی بود آقا مجتبی ...
  • ترابیان IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    6 4
    لعنت بر افساد طلبان وطن فروش اگر اینها در مقابل چهار حقوقدان بین الملل به پای میز محاکمه کشیده شوند دیگر اراجیف تحویل ملت نخواهند داد یک مشت بی سواد هستند که هیچ گونه اطلاعی نیبت به مرایای دانش هسته ای ندارند و نفوذی اربابان غربی شان هستند و می خواهند با شانتاژ و شلاطان بازی برای بار سوم کشور از دانش هسته ای محروم کنند
  • هوشمند IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 1
    برد برد یعنی چه
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    4 2
    برد برد معنى نداره اگه كسى برده باشه يعنى ديگرى باخته
  • رضایی IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    1 1
    ایران نیاز به یک دلسوز در سطح ایران ایران دارد الان ما دلسوزی یا کسی که بلد باشه مذاکره کنه وجود ندارن سرنوشت کشور با پیغام پس قام درست نمیشه و نخواهد شد
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    2 3
    میفرماید اگر دشمن پشت سر شما ایستاده برای نابودی او چاقو را در شکم خود فرو نکنید که او را بکشید چون اول خودتان نابود میشوید و شاید دشمن نیز آسیب کوچکی ببیند شاید حالا شده جریان ایران و آمریکا بابا ، با شجاعت بشینید جلو دشمن و حقتان را بگیرید
  • ایلیا IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    3 1
    روزنامه شرق معلوم الحال...همین که ایران حاضر نیست به هر قیمتی توافق کنه یعنی دنبال یه توافق دوسر برده...به نظر شما اگه سریع و بدون تضمین با کدخدا ببندیم ،یعنی اهل دیپلماسی هستیم و مایل به توافق...نخیر...تا زمانی که مطالبات بحقمون رو ندند،همون بهتر که توافق نشه...قابل توجه کدخداپرستان ازلی و ابدی
  • Zzz IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 1
    بسم الله الرحمن الرحیم قربان پیامبر و اولاد بزرگوار ایشان تا روز قیامت
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    2 1
    این طیف غربگرا، بارها و بارها منافع کشور را به چالش کشیده و خسارات سنگینی به ملت وارد کرده! از مسئولین مربوط تقاضا داریم مجوز فعالیت این حزب مکّار باطل شده و تک تکِ نوچه گان و سرانِ این حزب بازخواست و محاکمه شوند، و هر آنچه از بیت المال به بهانه ارز ۴۲۰۰ و امضاهای طلائی و نفوذ در کارخانجات و شرکت های دولتی چپاول نمودند به بیت المال برگردانده شود.
  • سعید IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    1 0
    کاملا درست است
  • عباسی IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    2 1
    انچه مسلم است و همه به ان معتقدند این است که طرف اصلی مذاکره ایران کشور امریکاست و مابقی سایه هستن اگر می خواهیم مذاکره کنیم خیلی با اقتدار و محکم در میز مذاکره رو به روی امریکا بشینیم و مطالبات خود را عرضه کنیم و خط قرمز ها را برای طرف مقابل ترسیم کنیم در اصل مذاکره یعنی بده و بستان است که نهایتا به یک نتیجه برسد البته با رعایت خطوط قرمز این روشی که چندین ساله دیپلماسی کشور مبنی بر مذاکره غیر مستقیم در پیش گرفته روش درستی نیست و فکر نکنم به جایی برسد شاید هم عده ای نظرشان این است با این روش ها مذاکره به نتیجه نرسد واز این اوضاع نابسامان اقتصادی منفعت بیشتری می برند ما باید مذاکرات را به سرانجامی برسانیم یا شکست ان را بپذیریم و اقتصاد کشور را از این بلاتکلیفی نجات دهیم
  • رشید IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    6 5
    برای ما مردم ثابت شده که همه تون سر و ته یک کرباس هستید.
    • ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      2 1
      از طرف خودت حرف بزن نه مردم که من هم جزوی از آنها هستم
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      1 0
      برای شما چی!؟!؟ مردم یا مَر دُم!!!!!!!
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      0 0
      شما هم سر تا پا یه کرباسید
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    اولا تعلل همیشه از جانب (کاسبان تحریم) بوده
  • US ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    4 4
    پس با وارد کردن موارد انتزاعی تا انقلاب مهدی عج مذاکره ادامه دارد.وارد کنید پس...تحریم و طرف عجله‌ای به برداشتن تحریم ها ندارد
    • ایرانی IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      0 0
      تحریم وقتی اثرمیکند که بی عرضه هایی چون دولت تنبل و فَشل بنفش بر مسند باشد و جز سمفونی فالش برجام برجام در همه ارکان آن خروجی دیگری نداشته باشد طبیعی است هیچ دشمنی آنقدر کودن نیست ابزار خود را که علیه حریف کارایی دارد کنار بگذارد!
  • محمد IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    از قدیم گفتن خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج ، حالا اگه نویسنده محترم عصر ایران معنی همین ضرب المثل رو خوب و عمیق بفهمه نیازی به اینهمه افاضات نیست
  • IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    1 2
    چرا پول ما از بین بره چون با امریکا رابطه راهبردی نداریم چرا به خوشان میگیرندند ما با ربطه با امریکا فشار به شرق میشه گذاشت تا کودکان کره شمالی از ظلم افراد فاست کشوره کره شمالی ازاد بشوند و قیمت ها سقوط می کند این یک پیشنههاد تا باری افزایش دین ما
    • غربگدا IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      0 0
      فارسیت پیشرفت کرده ولی هنوز مفهوم نیست بیشتر تلاش کن🤣🤣🤪🤪
  • رضا IR ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    1 10
    خدا گواهه همه حرف هاى عصر ايران متين و منطقيه ! حالا خودتون ميدونيد و حاج حسين
  • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    2 3
    روزنامه کیهان ارگان حزب الله
    • شائول از هادار حیفا IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      0 2
      تا چشم هرچی صهیونیسته دربیاد مناخیم!!!!
  • ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    3 0
    میگوید نباید حتما پیروز از مذاکرات بیرون آمد ! پس برای شکست به مذاکرات میروی ؟ فکر میکنی طرف مقابل به تو رحم میکند ؟ امریکا کشوری است که دشمنی اش با مردم ایران نیاز به اثبات ندارد حالا شما می گویید نباید پیروز مذاکرات باشیم ؟ ما برای حفظ مملکت از دست این اوباش غربی چاره ای جز پیروزی نداریم
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    کیهان همونیه که از تاج و کی روش حمایت می کنه؟؟؟
  • GB ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    1 1
    تابه امروز حرف های قلمبه سلمبه توخالی بااین شدت وبااین درجه از بی دقتی را ازمنتقدین داخلی ندیده بودم که به لطف این روزنامه حاصل گردید.
    • صادق IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      0 0
      حق با شماست حرف باید خیلی توپُر!!! و ساده(لوحانه) باشه تا امثال شما بفهمید و بپذیرید، مثلاً بستن با کدخدا راحته!
  • محمد IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    کیهان
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    اصلاحات چی های ....اگر عزت و قدرت مفاهیم انتزاعی هستند پس چرا از قرارداد ترکمنچای بد میگید؟ فتحعلی شاه از شما خیلی بهتر و با شرف‌تر بود.
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    3 2
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
    • فرهاد IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      0 1
      آخه برای همه روغن و گوشت و مرغ و خودرو مفتی و تجهیزات با دلار 4200 در خونشون نمی برن ... شما باید هم مخالف برجام باشید
  • علی IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    با این نقد بامجان هم قهقهه میزنه.غرب گدایی تا چه اندازه
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    بعضی ها برجام را اشتباه فهمیدند. برد برد یعنی با برجام همه چیزو آمریکا برد برد.
  • US ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    ایران اگر بمب اتم. میساخت اینقدر آسیب نمیدید هم چوب رو خوردیم هم پیاز را

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس