لیز تراس - نمایه

لیز تراس علاوه بر حزب، از جهات دیگری نیز به بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق انگلیس، شباهت دارد؛ مثلاً سابقه خیانت به همسرش.

سرویس جهان مشرق - بعد از هفته‌ها کشمکش داخلی در حزب محافظه‌کار انگلیس، بالأخره «لیز تراس» به عنوان رهبر این حزب و نخست‌وزیر جدید بریتانیا انتخاب شد؛ چهارمین نفر در رأس دولت بریتانیا طی تنها شش سال. بوریس جانسون، رهبر سابق حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر سابق انگلیس، پیش از این و در نتیجه‌ی زنجیره‌ای از رسوایی‌های سیاسی شخصی و حزبی، از جمله نقض فاحش مقررات و پروتکل‌های مربوط به کووید که به رسوایی «پارتی‌گیت[۱]» شهرت پیدا کرد، از سمت خود استعفا داده بود. در گزارش پیش رو بیش‌تر با «تراس»، جایگزین جانسون، آشنا خواهید شد.

از مخالفت تا سلطنت تا نخست‌وزیری در دولت؛ «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید بریتانیا کیست؟ [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› از نژادپرستی تا رسوایی جنسی؛ «بوریس جانسون» کیست؟

 

زندگی خانوادگی

«ماری الیزابت تراس[۲]» مشهور به «لیز تراس» ۲۶ جولای ۱۹۷۵ (۴ مرداد ۱۳۵۴) در شهر «آکسفورد» انگلیس به دنیا آمد. از همان کودکی او را بیش‌تر با اسم میانی‌اش صدا می‌کردند: «لیز» کوتاه‌شده‌ی «الیزابت» است. اتفاقاً خود تراس از اسم اولش «ماری» نفرت دارد[۳]. رابطه‌ی تراس با سیاست از دوران ابتدایی شروع شد؛ زمانی که در رأی‌گیری نمایشی دبستان «وست پرایمری» در شهر «پِیزلی» در اسکاتلند، نقش مارگارت تاچر، نخست‌وزیر انگلیس بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰، را بازی کرد. البته تراس در آن انتخابات، به‌رغم سخنرانی شورانگیزی که کرد، صفر رأی به دست آورد؛ حتی خودش هم به «خودِ مارگارت تاچرش» رأی نداد[۴].

«تاچر جدید»؛ «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس کیست؟/ از مخالفت با سلطنت تا تصدی دولت

«لیز تراس» (چپ) که تنها فرزند دختر خانواده‌اش و صاحب سه برادر است، در این تصویر در کنار یکی از برادرهایش دیده می‌شود. (+)

«تاچر جدید»؛ «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس کیست؟/ از مخالفت با سلطنت تا تصدی دولت

«لیز تراس» (تصویر بزرگ‌تر) نایب وقت وزیر خزانه‌داری انگلیس، در کنار عکسی (تصویر کوچک‌تر) از دوران ابتدایی‌اش در دبستان «وست پرایمری». خانواده‌ی تراس به خاطر شغل دانشگاهی پدرش بارها وادار به مهاجرت شدند. تراس زمانی که چهار سال داشت، همراه با خانواده‌اش به اسکاتلند رفت و بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۵ در آن‌جا زندگی کرد. (+)

«تاچر جدید»؛ «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس کیست؟/ از مخالفت با سلطنت تا تصدی دولت

«لیز تراس» در سال‌های دبستان. تراس در انتخابات نمایشی مدرسه‌ی ابتدایی‌اش نقش «مارگارت تاچر» را بازی کرد، اما حتی خودش هم به «خودِ تاچرش» رأی نداد. (+)

در دوره‌های بالاتر نیز ارتباطش با موضوعات اجتماعی را حفظ کرد. دوستانش تعریف می‌کنند که در نوجوانی بسیار درس‌خوان بوده و از همان سنین به پیگیری مسائلی مانند وضعیت بی‌خانمان‌ها علاقه داشته است. تراس سال ۱۹۹۶ مدرک میان‌رشته‌ای «فلسفه، سیاست و اقتصاد» را از دانشکده‌ی «مرتون» دانشگاه آکسفورد دریافت کرد؛ جایی که ریاست «لیبرال‌دموکرات‌های دانشگاه آکسفورد» شاخه‌ی دانشجویی حزب انگلیسی لیبرال «لیبرال‌دموکرات‌ها» را به عهده داشت. همچنین عضو کمیته‌ی اجرایی ملی «جوانان و دانشجویان لیبرال‌دموکرات» نیز بود. تراس که در همان دانشگاه آکسفورد جناح سیاسی‌اش را به راست تغییر داد[۵] و در حال حاضر یک جناح راستی دوآتشه است، در مقطعی که لیبرال‌دموکرات بود از قانونی‌سازی استعمال حشیش و حتی انحلال نظام سلطنتی انگلیس نیز دفاع می‌کرد[۶]. 

«تاچر جدید»؛ «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس کیست؟/ از مخالفت با سلطنت تا تصدی دولت

«لیز تراس» در دوران دانشجویی‌اش در سال ۱۹۹۴ در دانشگاه آکسفورد. تراس از ده‌سالگی تصمیمش را گرفته بود که می‌خواهد سیاستمدار شود. هجده‌سالگی به هم‌دانشگاهی‌هایش در گفت می‌خواهد نخست‌وزیر شود حتی می‌دانست می‌خواهد (+)

سخنرانی «لیز تراس» در گردهمایی سال ۱۹۹۴ «لیبرال‌دموکرات‌ها» و دفاع عجیب او از «انحلال سلطنت» [دانلود]

 

در همین‌باره بخوانید:

›› جای خالی بی‌خانمان‌های انگلیس در عروسی شاهزاده «هری»

›› دامادِ از همه‌جا رانده و عروسِ تکراری؛ ازدواج «شاهزاده هری و مگان مارکل»

›› کمک یونیسف به کودکان گرسنه در انگلیس/ بیش از یک‌پنجم انگلیسی‌ها فقیر هستند

 

دعوای پدر-دختری بر سر سیاست

پدرش «جان کنث» استاد بازنشسته‌ی ریاضی محض دانشگاه «لیدز» و مادرش «پرسیلا ماری تراس» پرستار، معلم و عضو سازمان انگلیسی «کارزار خلع‌سلاح هسته‌ای[۷]» است. نکته‌ی جالب درباره‌ی خانواده‌ی تراس این است که پدرش کاملاً جناح چپی است[۸] و می‌گوید «به‌شدت نفرت دارد» از این‌که می‌بیند دخترش «به سیاست جناح راستی افراطی گرویده است[۹] پدر و مادر تراس در دهه‌ی ۱۹۸۰ او را با خود به تظاهرات علیه مارگارت تاچر، نخست‌وزیر محافظه‌کار وقت انگلیس، می‌بردند. این در حالی است که تاچر (یکی از اولین رؤسای زن «انجمن محافظه‌کار دانشگاه آکسفورد») اکنون یکی از شخصیت‌های موردعلاقه و الگوهای تراس است؛ برخی رسانه‌ها و سیاستمداران انگلیسی گاهی اوقات حتی او را «تاچر جدید» نیز توصیف می‌کنند[۱۰]؛ مقایسه‌ای که تراس عامدانه به دنبال زدن جرقه‌ی آن است[۱۱]. 

«تاچر جدید»؛ «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس کیست؟/ از مخالفت با سلطنت تا تصدی دولت

«لیز تراس» (راست) در سنین کودکی در کنار خانواده‌اش در یکی از تجمعات سازمان «کارزار خلع‌سلاح هسته‌ای» در شهر «پیزلی» در اسکاتلند. «کارزار خلع‌سلاح هسته‌ای» سازمانی مستقر در انگلیس است که از خلع‌سلاح یک‌جانبه‌ی این کشور، خلع‌سلاح هسته‌ای بین‌المللی و وضع مقررات سخت‌گیرانه‌تر با هدف خلع‌سلاح هسته‌ای از طریق توافق‌نامه‌هایی مانند «معاهده‌ی عدم اشاعه‌ی هسته‌ای» (ان‌پی‌تی) است. (+)

گزارش‌ها حاکی از آن است که وقتی تراس تصمیم گرفت نامزد تصدی رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری انگلیس شود، مادرش پذیرفت که برای او تبلیغ کند، اما پدرش هیچ‌وقت با این مسئله کنار نیامد و از او حمایت نکرد[۱۲]. اختلاف‌نظر میان این پدر و دختر تا جایی است که همکاران آن‌ها می‌گویند رابطه‌ی خانوادگی‌شان تحت تأثیر دعواهای سیاسی این دو قرار گرفته، و دانشگاه لیدز حتی گفت‌وگوی علنی درباره‌ی پدر تراس را برای کارکنانش قدغن کرده است[۱۳]. آشنایان پدرِ تراس می‌گویند آن‌قدر از دست دخترش و مواضع سیاسی او عصبانی است که حتی از پیش کشیدن این موضوع نیز خشمگین می‌شود و دلش نمی‌خواهد درباره‌ی سیاست‌های دخترش با کسی حرف بزند[۱۴].

«تاچر جدید»؛ «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس کیست؟/ از مخالفت با سلطنت تا تصدی دولت

«لیز تراس» ۱۵ جولای ۲۰۲۲ (۲۴ تیر ۱۴۰۱) در اولین مناظره‌ی درون‌حزبی محافظه‌کارها برای انتخاب رهبر حزب و نخست‌وزیر انگلیس، لباسی پوشید که کاربران اینترنتی به‌سرعت آن را با لباس مشابه «مارگارت تاچر» در جریان تبلیغات انتخاباتی‌اش در سال ۱۹۷۹ برای رسیدن به سمت نخست‌وزیری پوشیده بود. تراس را گاهی «تاچر جدید» توصیف می‌کنند و خودش هم از این مقایسه کاملاً راضی است. این در حالی است که پدر تراس در کودکی او را به تظاهرات علیه تاچر، نخست‌وزیر وقت انگلیس، می‌برد. (+)

 

سابقه‌ی شغلی و فعالیت‌های سیاسی

تراس اگرچه از ۱۰ سالگی می‌گفت می‌خواهد سیاستمدار شود، و «خود آینده‌اش» را هم در دفتر نخست‌وزیری انگلیس تصور می‌کرد، اما پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه آکسفورد، دوران حرفه‌ایش را با کار در بخش خصوصی و کمپانی نفت و گاز «شل»، بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰، آغاز کرد[۱۵]. وی سپس به شرکت مخابراتی «کابل و وایرلس» رفت و تا سال ۲۰۰۵ آن‌جا ماند[۱۶]. بعد از دو نامزدی ناموفق در انتخابات و مشغول شدن به فعالیت‌های سیاسی سطح پایین‌تر، مانند کار به عنوان مشاور در کارزار انتخاباتی شهرداری منطقه‌ای لندن، تحت حمایت دیوید کامرون، رهبر وقت حزب محافظه‌کار، به عنوان یکی از چهره‌های مطرح این حزب معرفی و شناخته شد[۱۷]. این قدم اول، اگرچه چنان‌که در ادامه توضیح خواهیم داد، متزلزل و پرتنش برداشته شد، اما بالأخره پای تراس را به طور جدی به دنیای سیاست باز کرد.

«تاچر جدید»؛ «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس کیست؟/ از مخالفت با سلطنت تا تصدی دولت

«لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس، در دوازده‌سالگی. تراس از کودکی با خانواده‌اش در فعالیت‌های سیاسی شرکت داشت و دوستان تراس می‌گویند از همان سنین نوجوانی به موضوعات اجتماعی علاقه داشته است. اگرچه پدر و مادر تراس جناح چپی بودند، اما تراس اکنون مواضعی دقیقاً مخالف مواضع آن‌ها اتخاذ کرده است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› نوزادانی که در سطل بیمارستان رها می‌شوند و کودکانی که از سطل آشغال غذا می‌خورند

›› کرونا و افشای چهره پشت ماسک؛ دزدی مردم از بیمارستان‌ها در انگلیس

فعالیت‌های اجتماعی رسمی او از ماه می سال ۲۰۱۰ با عضویتش در مجلس عوام، رسماً آغاز شد. تراس در زمینه‌های مختلفی فعالیت کرد، از مبارزه برای باقی ماندن جنگنده‌های نیروی هوایی انگلیس در پایگاه این نیرو در حوزه‌ی استحفاظی‌اش گرفته تا مبارزه با فروش جنگل‌ «ثتفورد»، و از حمایت از بازطراحی و ایمن‌سازی تقاطع‌های خیابان گرفته تا دفاع از آزادی مباحثه در فضای دانشگاهی. تراس سپس پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کرد و در سلسله‌مراتب دولت انگلیس بالا رفت. بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ معاون پارلمانی وزیر آموزش و بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ وزیر محیط‌زیست بود. از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۱۷ وزیر دادگستری و «لرد اعظم» (بالاترین نماینده‌ی سلطنت در دولت انگلیس) بود. تراس اولین زنی بود که روی هر یک از این دو کرسی می‌نشست؛ از جمله اولین لرد اعظم زن در تاریخ هزارساله‌ی این مسند.

مسیر دشوار «لیز تراس» تا رسیدن به نخست‌وزیری انگلیس [دانلود]

وی بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ نایب وزیر خزانه‌داری، بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ وزیر تجارت بین‌المللی، و پس از آن تا پیش از نخست‌وزیری، وزیر خارجه‌ی انگلیس بود. تراس که دومین وزیر خارجه‌ی زن بریتانیا بود، ۱۰ جولای ۲۰۲۲ (۱۹ تیر ۱۴۰۱) اعلام کرد قصد دارد نامزد جایگزینی بوریس جانسون به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر بعدی انگلیس شود. ده روز بعد، تراس و «ریشی سوناک» وزیر خزانه‌داری سابق انگلیس، به عنوان نامزدهای نهایی رهبری حزب و نخست‌وزیری بریتانیا معرفی شدند. نتیجه‌ی انتخابات، ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور ۱۴۰۱) اعلام شد و تراس با کسب ۵۷/۴ درصد آرای اعضای حزب محافظه‌کار، به عنوان رهبر حزب و نخست‌وزیر بعدی انگلیس انتخاب شد[۱۸].

«تاچر جدید»؛ «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس کیست؟/ از مخالفت با سلطنت تا تصدی دولت

«لیز تراس» (چپ) وزیر خارجه‌ی وقت انگلیس، ماه مارس سال ۲۰۲۲، پس از دیدار دوجانبه در ساختمان وزارت خارجه‌ی آمریکا در واشینگتن، مقابل رسانه‌ها حاضر شده‌اند. (+)

روز بعد، ملکه الیزابت که برای اولین بار در طول سلطنت ۷۰ ساله‌اش، به خاطر ناتوانی از سفر به انگلیس، در کاخی غیر از «باکینگهام» در پایتخت با نخست‌وزیر جدید ملاقات می‌کرد[۱۹]، در کاخ «بالمورال» در اسکاتلند از تراس برای تشکیل کابینه دعوت کرد. این کار به معنای انتصاب رسمی نخست‌وزیر است و تراس ضمن پذیرش دعوت ملکه، طی روزهای آینده کابینه‌ی جدیدش را معرفی خواهد کرد.

«تاچر جدید»؛ «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس کیست؟/ از مخالفت با سلطنت تا تصدی دولت

دیدار «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس، با «الیزابت دوم» ملکه‌ی این کشور. ملکه الیزابت در این دیدار رسماً از تراس دعوت کرد برای اداره‌ی کشور کابینه تشکیل دهد. این اقدام ملکه به معنای مهر تأییدی بر نتیجه‌ی انتخابات داخلی حزب محافظه‌کار و انتصاب تراس به عنوان نخست‌وزیر کشور است. تراس نیز با پذیرش این دعوت، نخست‌وزیر و مأمور تشکیل کابینه می‌شود. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› نماینده ملکه در کشورهای جنگ‌زده/ «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در ایران کیست؟

›› پایان مأموریت «راب مک ایر»؛ سفیر جنجالی انگلیس که در تهران بازداشت شد

 

سیاستمدار پاندولی؛ چرخش‌های ۱۸۰ درجه‌ای «تراس»

تراس در طول حیات سیاسی‌اش بارها درباره‌ی مسائل مختلف چرخش ۱۸۰ درجه‌اش داشته است. این مسئله صرفاً به تغییر رویکرد کلی او از لیبرال به محافظه‌کار یا از طرفداری‌اش از انحلال سلطنت تا تبدیل شدن به شخص دوم انگلیس بعد از ملکه منحصر نمی‌شود، بلکه درباره‌ی مسائل و موضع‌گیری‌های جزئی‌تر نیز صدق می‌کند. یکی از موضوعات اساسی‌ای که نخست‌وزیر جدید انگلیس نظر خود را درباره‌ی آن کاملاً معکوس کرده، «برگزیت» است. وزیر وقت محیط‌زیست، غذا و امور روستایی در کابینه‌ی «دیوید کامرون» که در جریان همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ از «ماندن در اتحادیه‌ی اروپا» حمایت کرده بود[۲۰]، سال بعد، وقتی نتایج همه‌پرسی مشخص شد، از جدایی بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا دفاع کرد و حتی گفت اگر همه‌پرسی دیگری در این‌باره انجام شود، به برگزیت رأی خواهد داد[۲۱].

«تاچر جدید»؛ «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس کیست؟/ از مخالفت با سلطنت تا تصدی دولت

«لیز تراس» وزیر وقت محیط‌زیست، غذا و امور روستایی، در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ درباره‌ی برگزیت، به ماندن انگلیس در اتحادیه‌ی اروپا رأی داد و یکی از رهبران کارزار ضدبرگزیت بود. (+)

تراس که قبلاً گفته بود به خاطر آینده‌ی دو دخترش و فرزندان خانواده‌های دیگر انگلیس می‌خواهد کشورش در اتحادیه‌ی اروپا باقی بماند، بعداً گفت: «من تصور می‌کردم [در نتیجه‌ی خروج انگلیس از اتحادیه‌ی اروپا] مشکلات اقتصادی گسترده‌ای به وجود خواهد آمد، اما چنین اتفاقی رخ نداد و به علاوه، اکنون فرصت‌ها[ی پیش رو پس از برگزیت] را نیز دیده‌ام.» وی در انتخابات رهبری حزب محافظه‌کار در سال ۲۰۲۲ نیز بر حمایت خود از برگزیت تأکید کرد و گفت: «من اشتباه می‌کردم و آماده‌ام که بپذیرم اشتباه می‌کردم... برخی از پیش‌گویی‌های فنا، محقق نشدند و اتفاقاً به‌عکس فرصت‌های جدیدی را به وجود آورده‌ایم.» تراس که طرفدار اقتصاد لیبرال و تجارت آزاد است، در موضوعات دیگری مانند حقوق همجنس‌گرایان و دگرباشان جنسی نیز از یک موضع به یک موضع دیگر پریده است[۲۲].

آیا با آغاز نخست‌وزیری «لیز تراس» بریتانیا به سمت‌وسوی جدیدی خواهد رفت؟ [دانلود]

رسوایی جنسی؛ طبق عرف سیاست در انگلیس

تراس سال ۲۰۰۰ با «هیو اولری» حساب‌دار و مدیر مالی و از اعضای حزب محافظه‌کار، ازدواج کرد[۲۳]. این دو سال ۱۹۹۷ در گردهمایی حزب جمهوری‌خواه یک‌دیگر را دیده بودند. تراس شوهرش را «عشق زندگی‌ام» توصیف می‌کند و این دو در کنار هم دو دختر به نام‌های «لیبرتی» و «فرانسز» را بزرگ می‌کنند. روی هم رفته زندگی خانوادگی خوبی دارد، اما اوضاع برای او همیشه این‌گونه نبوده است. سال ۲۰۰۶ چیزی نمانده بود که هم زندگی خانوادگی و هم حیات سیاسی‌اش از هم فرو بپاشد[۲۴]. ماه می آن سال روزنامه‌ی انگلیسی «دیلی‌میل» افشا کرد که تراس با «مارک فیلد[۲۵]» نماینده‌ی وقت لندن و وست‌مینستر در پارلمان انگلیس و از اعضای برجسته‌ی حزب محافظه‌کار رابطه‌ی نسبتاً طولانی‌مدتی داشته است[۲۶].

«تاچر جدید»؛ «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس کیست؟/ از مخالفت با سلطنت تا تصدی دولت

«لیز تراس» (جلوی تصویر، چپ) در کنار همسرش «هیو اولری» (راست)، در لحظه‌ای که نام تراس به عنوان پیروز انتخابات داخلی حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر جدید انگلیس اعلام شد. اولری حاضر شد از خیانت تراس در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ چشم‌پوشی کند. (+)

تراس سال ۲۰۰۱ در انتخابات مجلس عوام، نامزد نمایندگی شهر «همزورث» شد. اگرچه طبق انتظارات، با فاصله‌ی زیادی در انتخابات از نامزد حزب کارگر شکست خورد، اما توانست نظر حزب محافظه‌کار را به خود جلب کند. به این ترتیب، مقامات ارشد حزب، مارک فیلد را برای تربیت و هدایت تراس و بالا بردن احتمال پیروزی‌اش در انتخابات‌های آینده، انتخاب کردند. با این حال، این دو رابطه‌یشان را فراتر از سیاست بردند. سال ۲۰۰۴، زمانی که تراس ۲۹ ساله و فیلد ۴۰ ساله رابطه‌یشان را آغاز کردند، چهار سال از ازدواج تراس با همسرش اولری می‌گذشت و فیلد نیز بیش از ده سال می‌شد که متأهل بود[۲۷].

«تاچر جدید»؛ «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس کیست؟/ از مخالفت با سلطنت تا تصدی دولت

«لیز تراس» (راست) که آن زمان یک سیاستمدار تازه‌کار و جاه‌طلب بود، و «مارک فیلد» (چپ) نماینده‌ی وقت پارلمان انگلیس، به مدت هجده‌ماه بین سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، در حالی که هر دو متأهل بودند، وارد رابطه با یک‌دیگر شدند. (+)

اگرچه این رابطه، ماه ژوئن سال ۲۰۰۵، بعد از یک سال و نیم، قطع شده بود، اما افشای خبر آن در سال ۲۰۰۶، منجر به رأی‌گیری در حزب محافظه‌کار درباره‌ی اعتماد یا عدم اعتماد به تراس شد[۲۸]. تراس نهایتاً از حزبش رأی اعتماد دریافت کرد و توانست ازدواجش با اولری را نیز نجات بدهد[۲۹]. ضمن این‌که اولین فرزند تراس و اولری تنها چند ماه پیش از انتشار گزارش دیلی‌میل به دنیا آمده بود و تراس مجبور شد به همسرش ثابت کند، این فرزند متعلق به خود اولری است. با این حال، در طرف دیگر، فیلد پس از افشای رابطه‌اش با تراس، به ۱۲ سال زندگی مشترک با همسرش پایان داد.

«تاچر جدید»؛ «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس کیست؟/ از مخالفت با سلطنت تا تصدی دولت

«لیز تراس» مسیر دراز و پرفرزونشیبی را در زندگی خانوادگی و سیاسی‌اش تا رسیدن به نخست‌وزیری انگلیس طی کرده است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› موردِ عجیبِ وزیر بهداشت انگلیس/ از رسوایی جنسی تا عذرخواهی بدتر از گناه +عکس و فیلم

›› سوءاستفاده از کارآموزان و رابطه جنسی در ازای ترفیع شغلی در پارلمان انگلیس

 

سیاست خارجی

بسیاری از ناظران پیش‌بینی می‌کنند با توجه به بحران اجتماعی و اقتصادی داخلی در بریتانیا، دست‌کم در آینده‌ی قابل‌پیش‌بینی، عمده‌ی توجه تراس ناگزیر به سیاست داخلی معطوف باشد[۳۰]. با این وجود، مرور مختصری بر مواضع سیاست خارجی تراس نیز خالی از لطف نیست. نخست‌وزیر جدید انگلیس را به‌شدت جنگ‌طلب نسبت به روسیه[۳۱] و چین توصیف می‌کنند. اگرچه که گاف جغرافیایی تراس در اواخر سال ۲۰۲۱ موجب تمسخر «ماریا زاخاروا» دیپلمات روس شد: تراس، وزیر خارجه‌ی وقت انگلیس، در توصیف حمایت‌های دولت متبوعش از متحدان خود در حوزه‌ی بالتیک و همچنین اوکراین، گفت لندن از متحدانش در سراسر «دریای سیاه» حمایت می‌کند، در حالی که منظور او «دریای بالتیک» بود. تراس همچنین قرار بود به اوکراین نیز سفر کند، اما پس از مثبت شدن آزمایش کووید-۱۹ش در ماه ژانویه‌ی سال ۲۰۲۲، از این سفر بازماند.

«تاچر جدید»؛ «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس کیست؟/ از مخالفت با سلطنت تا تصدی دولت

سفر «لیز تراس» به مسکو در ماه فوریه‌ی سال جاری (۲۰۲۲) همزمان با آغاز جنگ اوکراین، با هدف گفت‌وگو با مقامات روسیه برای حل‌وفصل بحران. تراس پیش از رسیدن به نخست‌وزیری، وزیر خارجه‌ی انگلیس بود. (+)

تراس که از حامیان تحریم‌ها علیه روسیه و چین است، در مورد خاورمیانه نیز خواستار «همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری نزدیک‌تر» میان انگلیس و شورای همکاری خلیج فارس (از جمله شامل عربستان و قطر، کشورهایی که تراس سال ۲۰۲۱ به آن‌ها سفر کرد[۳۲]) شده[۳۳] و به طور خاص درباره‌ی ایران بر همکاری با رژیم صهیونیستی تأکید کرده است. وزیر خارجه‌ی وقت انگلیس، ماه نوامبر سال ۲۰۲۱، طی سفر یائیر لاپید (که او هم مانند تراس، آن زمان وزیر خارجه‌ی رژیم صهیونیستی بود و اکنون نخست‌وزیر این رژیم است) به لندن، پای توافق‌نامه‌ای تجاری، دفاعی و سایبری را با تل‌آویو امضا کرد که هدف آن جلوگیری از «ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران» اعلام شد[۳۴]. دو طرف در این دیدار اعلام کردند: «شب و روز تلاش خواهیم کرد تا نگذاریم رژیم ایران هیچ‌وقت تبدیل به یک قدرت هسته‌ای شود.»

«تاچر جدید»؛ «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس کیست؟/ از مخالفت با سلطنت تا تصدی دولت

«لیز تراس» (دوم از چپ) وزیر خارجه‌ی وقت و نخست‌وزیر فعلی انگلیس، در کنار «یائیر لاپید» (دوم از راست) وزیر خارجه‌ی وقت و نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی، در سفر لاپید به لندن در اواخر ماه نوامبر سال ۲۰۲۱. رسانه‌های اسرائیلی از همین الآن تراس را یک «دوست واقعی» برای رژیم صهیونیستی توصیف می‌کنند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› تحقیر لندن بعد از دزدی دریایی از ایران به نیابت از واشینگتن

›› باراک اوباما؛ انگلیسی‌ها از حرص نفت، مصدق را سرنگون کردند

›› نارضایتی انگلیسی‌ها از عملکرد دولتشان در پرونده نازنین زاغری

 


[۱] پارتی‌گیت لینک

[۲] Liz Truss Link

[۳] Loves cheese, hates her first name: ۱۰ things you may not know about Liz Truss Link

[۴] Liz Truss: I played Margaret Thatcher at my primary school in Paisley Link

[۵] From child of radicals to the door of No ۱۰... Link

[۶] Liz Truss: from teenage Lib Dem to darling of the Tory right Link

[۷] Campaign for Nuclear Disarmament Link

[۸] The lady’s for turning, right from CND to Conservative Link

[۹] Liz Truss's Dad is said to be 'distraught' by his daughter's own policies Link

[۱۰] ‘Ambition greater than ability’: Liz Truss’s rise from teen Lib Dem to would-be PM Link

[۱۱] Liz Truss copies Margaret Thatcher’s style ‘down to last detail’ at leadership debate Link

[۱۲] Next right Link

[۱۳] University of Leeds bans staff from talking publicly about Liz Truss’s left-wing father Link

[۱۴] Meet Liz Truss' 'true blue' husband...

[۱۵] Liz Truss: Conqueror of the Turnip Taliban Link

[۱۶] How Liz Truss transformed herself from also-ran to potential PM Link

[۱۷] A political affair: We profile cabinet minister Liz Truss Link

[۱۸] How Liz Truss won the Conservative leadership race Link

[۱۹] Queen won't return to London to appoint new British PM, for first time in her reign Link

[۲۰] EU referendum: Liz Truss leads female ministers’ drive for women to vote In Link

[۲۱] Liz Truss says she would now back Brexit Link

[۲۲] Government ‘has no interest’ in banning trans people from single-sex toilets, Liz Truss tells equalities tsar Link

[۲۳] Inside Liz Truss’ family life with her husband Hugh O’Leary and their two children Link

[۲۴] When Liz Truss was nearly deselected by ‘Turnip Taliban’ Tories for having an affair Link

[۲۵] Mark Field Link

[۲۶] A-list Tory's affair with married Cameron high-flyer Link

[۲۷] PROFILE: Elizabeth Truss Link

[۲۸] Tory Elizabeth Truss faces deselection vote in two weeks over affair Link

[۲۹] Liz Truss husband: How Hugh O'Leary forgave racy affair with Tory MP ‒ 'Love of my life' Link

[۳۰] Next PM will have to 'do some things they won’t want to do' to sort out energy crisis Link

[۳۱] Ukraine Crisis: Liz Truss says there will be 'nowhere to hide for Putin’s oligarchs' with sanctions Link

[۳۲] UK foreign minister to visit Saudi Arabia, Qatar Link

[۳۳] Britain looks to Gulf countries for new trade deal Link

[۳۴] UK and Israel target Iran with trade, defense and cyber pact Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ایرانی وا داده بیکار IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    21 15
    امیدوارم که خانم تراس ؛ لیز بخورد وبا سر به زمین بیفتد من هم بهش بخندم .😃😃😃 آخه من عقده این کار ها را دارم 😄
    • محمد IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      19 4
      ولی آنچیزی که اتفاق خواهد افتاد لیز خوردن و کله پا شدن همه مستکبران عالم در راس آنها آمریکای جنایتکار و انگلیس خبیث است. وایسا و تماشا کن...
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      14 3
      فراماسون ها با تبلیغات در رسانه هایشان و با رشوه و دلار پراکنی, مخصوصآ, یک سیاستمدار با کلکسیون مشکلات اخلاقی را بعنوان نخست وزیر یا رییس جمهور در کشورها انتخاب میکنند که بتوانند نهایت بهره برداری را از او بکنند. متاسفانه ماسون ها در بیشتر کشور ها حتی کشورهای شرقی توانسته اند با ثروت انبوه و رسانه های فراوان خود یک یا چند دوره رییس جمهور انتخاب کنند حتی در ایران! و اون کشور را سال ها به عقب برگردانند و اقتصادش را به شدت ضعیف کنند.
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      3 1
      پس تو یک آلمانی واقعی هستی
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    18 2
    کثیف تر از این انگلیسی ها خود شان هستند
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      1 0
      انگلیسی ها در راس شیطان پرستان دنیا
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    12 8
    این انگلیسها چرا قیافه های آنگلو ساکسونیشون(مرز بین ادمهای کودن واستثنایی هست تا آدمهای باهوشی هست برای همین مثل وحشیها بهترین جاهای دنیا را گرفتند وازغارت دیگر کشورهای کویری که بجز آثارباستانی کم،نفت گاز معادن خدادادی که ۳۵۰ساله شناسایی کردنند،هیچی ندارند ودست بردار نیستند)برای همین دوری ازاین شیاطین اشغالگر دیوانه،روباه پیراستعمارگر غارتگر جنایتکار...بهتر هست
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    9 4
    این انگلیسها چرا قیافه های آنگلو ساکسونیشون(مرز بین ادمهای کودن استثنایی هست هست تا آدمهای باهوشی!برای همین مثل وحشیها بهترین جاهای دنیا را گرفتند وازغارت دیگر کشورهای کویری که بجز آثارباستانی کم،نفت گازو معادن خدادادی که ۳۵۰ساله شناسایی کردنند،هیچی ندارند ودست بردار نیستند)بهمین علت دوری ازاین (وحشیهای دیوانه خوشگزران شیاطین اشغالگر دیوانه،روباه پیراستعمارگر غارتگر جنایتکار...)بهتر هست
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    4 14
    ما اصلاح طلبان و به قول شما غربگرایان ایران خیلی عاشقش هستیم
    • GB ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      13 3
      شما از امیدهای ما هستید که نفوذ کنید در سیستم اداری کشور و مانند دیگر مهرهایمان حسن فریدون ( و از نظر شما روحانی ) و کشور ایران را برای ما نا بود کنید. کاری را که ارتش ما نمیتوانید انجام دهد شما خدمتکاران اصلاح‌طلب به راحتی می‌توانند با جلوه دادن خود به عنوان ایرانی انجام دهید. و در نهایت هم به عنوان نوکری به شما نشان دوزاری را خواهیم داد 😁 ارباب اطلاح صلبان از لندن
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      11 1
      عاشقش نیستید نوکرش هستید
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      10 2
      شما از طرف تمام اصلاح طلبان صحبت میکنی ؟
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      7 2
      عاشق ! چه حرفا! شما کلفت اش هستید .
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    4 14
    ما اصلاح طلبان و به قول شما غربگرایان ایران خیلی عاشقش هستیم
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      9 0
      واقعا خاک به سر غربگداها
    • حجت IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      6 0
      خر اگر برای اربابش بار می برد نه به خاطر عشقش به اربابش است. بلکه به دلیل تامین کاه و یونجه اش است.
    • SE ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      5 0
      میری تراس لیز نخوری یک چیزی بهت بشه
  • سلام IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    9 0
    پدرسوخته ها قرنها دنیا را چپاول کردند و حالا هم ما باید ببینیم چه ... میاد سر کار و چه گرگی میره. گور پدر همه انگلیسیها
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    8 0
    از قبل مشخص بود اتفاق. سیاستمداران انگلیس شدن شوآف
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    9 1
    مرگ بر انگلیس
  • علیرضافرزنددشتستان IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    4 2
    سبک این مقاله «بزرگ سازی» این شخص است؛ همانند اسم گذاری هایی مانند بانوی آهنین!!!!! برای خانم تاچر این بار هم سعی می کنند با لقب گذاری هایی دهن پر کن برای خودشان وجهه و ابهت بسازند.
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 5
    محمد مهاجری روزنامه‌نگار اصولگرا در توییتی به بازخوانی خاطره‌ای از دوران جنگ ایران و عراق پرداخت و نوشت: زمان جنگ برق زیاد قطع می‌شد. در همان دوره وزیر نیرو به مجلس معرفی شد. خلخالی گفت: روزی دو ساعت برق که وزیر نمی‌خواهد!این روزنامه‌نگار با اشاره به بی‌نتیجه ماندن ماه‌ها مذاکرات هسته‌ای در دولت رئیسی افزود: نرسیدن به نتیجه در برجام که وزارت خارجه و تیم مذاکره نمی‌خواهد. در را قفل کنید، کلید را بدهید نگهبان، بفرمایید منزل استراحت. حقوقتان هم نوش‌جان. اینجوری ضررش کمتر است.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    3 0
    خب عکس دیگه ای نبود؟!
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      2 0
      مشرق این عکسها مخصوصا عکس صفحه اول را حذف کن
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    8 3
    یه زن وطن فروش وخنثی وزامبی شده برای نگهداشتن وضعیت تانابودی اروپا
  • امیر IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    4 0
    چیز جالب این است درسته غربیها در راس انگلیس آمریکا دشمن قسم خورده ماهستند چون دنبال منافع خودشون هستند و برا کشورشون کار میکنند حتی ب قیمت استعمار جنگ. اما چیز جالب تر اینه نمایندگان مجلس انگلیس باید هر هفته در حوزه انتخابیه سوم حضور دارند وپاسخگویافکار عمومی هستند اما نمایندگان مجلس ما در طول چهار سال دیده نمی‌شوند مگر به ندرت
  • محمد IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    5 1
    جالبه که رادیو فردا و ایران اینترنشنال رو به عنوان منبع خبری انتخاب میکنید.
  • جوجه تیغی بدنساز IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 1
    ایشون چی شدن؟ کجان الان؟
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    7 0
    هر احمقی بیاد هیچ فرقی به حال ما نمی‌کند ما خودمون میدونیم راهمون از کدوم طرفه. غلط زیادی نمیتونن بکنن
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    5 3
    پنیر مجانی فقط در تله موش پیدا میشه----چرا باکو ساده به قرباغ2 رسید؟-----عثمانی، النصره را در باکو ساکن کرد.‌بعد یک نسل قوم سنی وهابی شیعه کش النصره در باکو تولیدمثل میکند و در باکو ادعای شراکت در سرزمین باکو را دارد._____ مردم بادکوبه فزیب خوردید.
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    5 0
    با فحشای کامل چند قدم فاصله داره نردبان ترقی را با خود فروشی بدست آورده
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 1
    منابع غربی و اسرائیلی: احیای برجام تا قبل از انتخابات آبان ماه آمریکا بسیار بعید است . ایران سیگنال واضحی داده که در حال حاضر علاقه‌ای به توافق ندارد و دولت بایدن ترجیح می‌دهد پس از انتخابات، گفتگو‌های بی حاصل با ایران را از سر بگیرد
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 0
    چرچیل جدیدشون (بوریس جانسون) رو دیدیم. تاچر جدیدشون رو هم می بینیم.
  • احسان معتمدی IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    5 0
    مطالب را نقل فرمودی . اما در ورای این مطالب حقیقتی پنهان است و آن اینکه شبکه جهانی سلطه که به رهبری ملکه انگلیس است آنها را در نظر میگیرد و تربیت میکند و با دقت تمام تا زمانیکه آنها را نخست وزیر بکند و غیرممکن است سرمایه داران و نظام سلطنتی اجازه دهند فردی خودش رییس شود مانند رییس حزب کارگر که انسانی بسیار درستکار بود اما مجبور به استعفا شد
  • FR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    4 1
    طفلک ملکه با اون دست کبودشده! از بس سرم و آمپول براش زدن!
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 4
    اینها ازنژاد آنگولا ساکسون هست،یک مشت وحشی دیوانه که همیشه درحال اشغال جنایت وغارت بودند وهستندکه بهترین وسرسبزترین نقاط دنیا را اشغال کردنندومقداری هخامنشیها آدمشون کردنند ولی پایتخت امپراطوری ایران بزرگ را به آتش کشیدنند وغارت کردنندوتمام علوم طب محض،تجربی،فیزیک شیمی واثارباستانی... را ازایران ،اسلام ودنیا دزدیدنند و۳۵۰ساله درحال چپاوول دنیا هستند-تنها راه نابودی این وحشیها که حالاپوشش و ظاهرمتمدانه پیداکردنند،اتحاد کشورهای شرقی برعلیه این وحشیها هست
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 0
    امیدوارم بتوانید با شعور و شرافت و احترام متقابل با ایران ارتباط داشته باشید.
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      1 0
      اگر با احترام برخورد کنیم،اونها ازدر تروایی با انواع روشها با مداخله وجاسوسی وارد میشوند! اگر با زور برخورد کنیم اشک تمساحی وارد میشوند و طبل میکوبند به دنبا اعلام میکنند که اگر نفت وگازتحریم شویم زمستان سختی داریم ولی حاضرنیستند تحریمهای کشورها را بردارند!اگر موضع ضعف برخورد کنیم همه چیزمان را اشغال وغارت میکنند-اگر مقاومت کنیم هرروز دربوق وکرنا میزنند که مردم ایران نابود شدنند ونوکران وابستگان وشیفتگانشان را واسطه میکنند....خلاصه اینها به هیچ صراط مستقیم نمیشوند وتنها رااینه که کشورهای شرقی مستعمره خودشان کنند(مثل خودشان)
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    5 0
    ترزا می هم آمد نخست وزیر شد گند زد رفت به اون هم تاچر می گفتند
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 5
    برای بازگشت دوباره روحانی دعا کنیم
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      0 0
      اللهم عجل!
  • مجتبی از زنجان IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    با سلام بازم میگم من حق اظهار نظر ندارم به امید تجزیه انگلیس برای اینکه لندن برای دنیا مشکل ایجاد میکند
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    زمستان امسال تحریم گاز،اروپا محوریت را از انگلیس وحامیان اروپا به سمت گروه مارین لوپن واورلان مجاری می برد سردی زمستان اروپا را متحول می کند
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 0
    انگلیس دیگر عقبه ای ندارد نه شبه قاره هند نه افریقا حالا فقط خانم تراس تلاش کند شاید اسکاتلند را حفظ کند به امیدی اسنقلال اسکاتلند
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 0
    اگر با احترام برخورد کنیم،اونها ازدر تروایی با انواع روشها با مداخله وجاسوسی وارد میشوند! اگر با زور برخورد کنیم اشک تمساحی وارد میشوند وطبل میکوبند به دنبا اعلام میکنند که اگر نفت وگازتحریم شویم زمستان سختی داریم ولی حاضرنیستند تحریمهای کشورها را بردارند!اگر موضع ضعف برخورد کنیم همه چیزمان را اشغال وغارت میکنند-اگر مقاومت کنیم هرروز دربوق وکرنا میزنند که مردم ایران نابود شدنند ونوکران وابستگان وشیفتگانشان را واسطه میکنند...
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 0
    از همین اول کار مردم بد دلی نباشیم....!! شاید آدم خوبی باشد...!!
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      0 0
      عمرا آدم خوبی باشد
  • IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    0 0
    پا قدمش که خوب بید، فعلا ملکه به فنا رفت.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    0 0
    ملکه خبیث و جنایتکار انگلیس، از ترس سرمای زمستان خودکشی کرد خخخ
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    این خانم الان تو ...... بود یه مشت استخون ازش باقی نمیموندره خداروشکر کنه خوب جایی بدنیااومده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس