گشت مشترک تعزیرات و دادستانی در بازار گوشت و مرغ

بازار گوشت و مرغ و قیمت‌های آن نیازمند ورود و توجه ویژه دولت است. یکی از فعالان این عرصه به تازگی گفته است: دلال‌ها بر بازار حکومت می‌کنند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نماینده‌هایی که باید بیشتر دقت کنند!

تأکید آیت‌الله مکارم بر لزوم قیمت‌گذاری دولت بر کالاها/ نماینده‌هایی که باید بیشتر مراقب باشند!

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس در بخشی از یک مصاحبه با عصر ایران با اشاره به تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان، گفت: وقتی مردم خبر ۹۲ هزار میلیارد تومان سوءِاستفاده و اختلاس را در مجموعه فولاد مبارکه می شنوند به سرعت آن را به تمام شاکله نظام جمهوری اسلامی ایران تعمیم می‌دهند.

او می‌افزاید: اگر بنا باشد گزارش تحقیق و تفحص از بانک‌ها که در حال حاضر در مجلس در حال انجام است به آگاهی مردم برسد معلوم نیست چه پیامدهایی در مورد تزلزل اعتماد مردم نسبت به دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران به همراه دارد!

وی تاکید کرد: پیش بینی ما در مورد فساد واختلاس در بانک ها با توجه به تحقیق و تفحص انجام شده بسیار هولناک است. اعداد، رقم ها و موضوعاتی که از تحقیق و تفحص دریافت می کنیم به مراتب هولناک تر از فولاد مبارکه است و آماری به مراتب درشت‌تر از اختلاسی که در فولاد است در بانک‌ها اتفاق افتاده است.

این نماینده مجلس همچنین گفته است:‌ در گزارش تحقیق و تفحص از بانک ها هم اسامی اصولگرایان وجود دارد و هم اصلاح‌طلبان .[۱]

*این مسئله کسر شأن مجلس شورای اسلامی است که برخی نمایندگان, شتابزده و بدون دقت به اقتضائات حکمرانی و امورات قضایی و مالی؛ از گزارش‌های تحقیقی مجلس بهانه در اختیار معاندان و دشمنان نظام اسلامی قرار دهند.

همانطور که در ماجرای گزارش تحقیق از فولاد مبارکه نیز دیدیم؛‌ این گزارش حتی مورد تأیید رسمی مجلس هم قرار نگرفت و بعدا مشخص شد که انتشار محتوای غیر علمی آن تصمیم مجلس نبوده است.

آقای علیرضابیگی همچنین با سخاوت از کلمه اختلاس در قبال یک گزارش غیر رسمی (فولاد مبارکه) استفاده کرده‌اند!

این در حالی است که اولا اختلاس و هر عنوان دیگر مجرمانه را باید قوه قضائیه مشخص کند و یک نماینده مجلس حق ندارد تا پیش از رسیدگی به پرونده قضاوت خود را منتشر کند.

ثانیا در همان گزارش مجلس از فولاد مبارکه هم اطلاق کلمه "اختلاس" کار ساده‌ای نیست! چه اینکه گویا ریال‌هایی که جابه‌جا شده در اختیار ذینفعان دولتی مجموعه قرار نگرفته. (البته تأکید می‌شود که این یک نظر کلی است و باید قضاوت دستگاه قضایی ملاک عمل و نظر باشد.)

ذکر این عبرت تاریخی ضروریست که در جریان پرونده موسوم به "اختلاس ۳ هزار میلیاردی" و ماجرای مه‌آفرید خسروی؛ پس از فروکش کردن هیاهو مشخص شد که اختلاس این پرونده صرفا در حد چند میلیارد تومان بوده و جرم اصلی به دلیل جابه‌جایی رقم ۳ هزار میلیارد با رفتارهای غیر قانونی صورت پذیرفته است. یعنی عملا ۳ هزار میلیارد؛ برده و خورده نشده بود بلکه این رقم پس از قضاوت محکمه ایران به بیت‌المال بازگشت.

***

"دلال‌ها بر بازار حکومت می‌کنند"

بازار گوشت و مرغ نیازمند توجه!

تأکید آیت‌الله مکارم بر لزوم قیمت‌گذاری دولت بر کالاها/ نماینده‌هایی که باید بیشتر مراقب باشند!

مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی به ایلنا گفته است: چند روزی است که شاهد افزایش نرخ مرغ در واحدهای صنفی هستیم؛ مرغ زنده کیلویی ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان و مرغ عمده کیلویی ۶۰ هزار تومان شده است از این‌رو  نرخ فروش مرغ آماده طبخ در خرده‌فروشی به کیلویی ۶۵ هزار تومان رسید.

او می‌افزاید: با افزایش نرخ مرغ میزان مصرف حدود ۲۰ درصد از سوی مردم کاهش پیدا کرد.

این مقام مطلع تصریح می‌کند: تفاوت نرخ مرغ و گوشت همواره ۵ برابر بود اما در حال حاضر این تفاوت قیمت ۲.۵ تا ۳ برابر شده است.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی؛ توان خرید مردم مشخص است و حتی نرخ مصوب کیلویی ۶۰ تومان نیز برای خریداران مورد قبول نیست؛ این در حالیست که تولیدکنندگان متقاضی نرخ جدید هستند و پیشنهاد فروش مرغ کیلویی۷۰  تا ۸۰ هزار تومانی را به دولت می‌دهند![۲]

ایلنا همچنین در مصاحبه دیگری به نقل از افشین صدر دادرس، رئیس اتحادیه دام سبک می‌نویسد: دام زنده و گوشت در بازار یک رابطه منطقی دارند اما در شرایط اقتصادی که دلال‌ها بر بازار حکومت می‌کنند این رابطه منطقی برقرار نیست. وقتی قیمت دام زنده هزار تومان بالا برود قیمت گوشت ۴ برابر بالا می‌رود. کنترل بازار گوشت ساده است چراکه عرضه کنندگان گوشت در بازار مشخص هستند. این افراد سهم مشخصی از توزیع گوشت در بازار را دارند که بر فعالیت آنها می‌توان نظارت کرد؛ اما این نظارت‌ها در این بخش انجام نمی‌شود و بیشترین فشار بر روی قیمت دام زنده می‌گذارند که این مسئله عادلانه نیست.[۳]

*ما قضاوت درباره صحبت‌های این ۲ مقام مطلع پیرامون قیمت گوشت سفید و گوشت قرمز و اشاره‌های آنها به نبود نظارت در بازار و حکومت‌گری دلال‌ها را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

***

وقتی سامسونگ به جرم گرانفروشی جریمه می‌شود

تأکید آیت‌ا... مکارم بر لزوم قیمت‌گذاری دولت بر کالاها

تأکید آیت‌الله مکارم بر لزوم قیمت‌گذاری دولت بر کالاها/ نماینده‌هایی که باید بیشتر مراقب باشند!

آیت‌ا... مکارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت بر حل مشکلات اقتصادی مردم تأکید و ابراز کرد: مردم می‌خواهند نتیجۀ حل مشکلات اقتصادی را در سفره هایشان ببینند و ما می بینیم که در بیشتر موارد، هزینۀ سفره های مردم گران‌تر شده است.

به گزارش رسا، وی همچنین قیمت‌گذاری کالاها را ضروری دانست و گفت: برخی از کسبه، اجناس را به هر قیمتی که خواستند، می فروشند که باید نسبت به سامان دادن قیمت اجناس، اقدام عملی صورت گیرد.

آیت‌ا... مکارم افزود:‌ مردم دائماً از ما می خواهند که در دیدارها نسبت به گرانی ها تذکر دهیم. لذا با توجه به آماری که ارائه دادید، امیدواریم که در آینده نزدیک تغییراتی در وضع معیشتی مردم حاصل شود و مردم نتیجۀ آن را در زندگی‌شان احساس کنند.[۴]

*مسئله قیمت‌گذاری و نظارت کارای دولتی بر بازار از ضرورت‌های اقتصادی است.

چه اینکه بازار امروز ایران در همه وجوه خدماتی و کالایی خود دچار معضل "گرانی بیقاعده" شده و به قیمت‌هایی مبتلاست که از هیچ قاعده دلاری، بازاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کنند.

مع‌الوصف عده‌ای در داخل ایران به بهانه فهم زیاد از اقتصاد لیبرالی با "مفهوم عقلانی نظارت دولت بر بازار" به مخالفت برخاسته‌اند.

این در حالی است که مسئله قیمت‌گذاری، نظارت دولتی و مبارزه با بدعت‌های قیمتی در تمام اقتصادهای مطرح دنیا مورد تأکید است و اساسا در هیچ حاکمیتی در دنیا پذیرفته نمی‌شود که دولت در بازار حضور نداشته باشد و کسوت حاکمیتی خود را به دلالان و افراد طماع واگذار کند.

شاهد مثال آنکه چندی قبل شرکت سامسونگ به دلیل گرانفروشی و قیمت‌گذاری بیقاعده در کشور هلند؛ توسط سازمان رقابت این کشور ۴۷ میلیون دلار جریمه شد.[۵]

منکران این حقایق اقتصادی، از دلایل گرانی‌های امروز هستند...

***

1_ https://www.asriran.com/fa/news/855897

2_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1272961

3_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1273082

4_ rasanews.ir/0030vr

5_ http://fna.ir/47jtc

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    5 9
    متاسفانه برخی نمایندگان مجلس از الان دارن با پوپولیست بازی برای انتخابات دور بعد رای جمع میکنن و برای اینکار، بدون مدرک دارن از آبروی نظام هزینه میکنن. حق ندارید بدون مدرک و دلیل و بدون نظر قوه قضاییه و دادگاه صالح این بحث ها رو مطرح کنید. امیدوارم این مصاحبه ها در محاسبات شورای نگهبان برای تایید صلاحیت دور بعد مجلس مورد نظر قرار بگیرد.
    • نفاق IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      4 9
      این آقای نماینده مردم نیست بلکه یک پاسبان بود که احمدی نژاد اون را استاندار کرد و ایشان هم خودش را مدیون آقا محمود می داند و جای تعجب از تایید صلاحیت شدنش هست
    • یک مسلمان IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      4 1
      انقد سیاه و سفید نبین موضوغ رو
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      8 3
      افشاي فساد براي بهره بردگان از آن دردناك است. طبيعي است!
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      6 0
      عجب!!! نزدیک نیم قرن از عمر انقلاب گذشته و هنوز خبری از بانکداری اسلامی نیست!
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      0 0
      12:26 لعنت به هر کسی که مشکلی با مبارزه با فساد داشته باشه
    • US ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      2 0
      دزدی داروخانه داران تحت عنوان حق فنی یا تعرفه خدمات دارویی را کدام مرجع ایجاد کرد جز وزارت بهداشت ؟ هر روز میلیونها تومان داروخانه ها اضافه دریافت دارند. تا کی این وضع بلبشو ادامه خواهد داشت ؟
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    21 2
    سه قوه یکدست دستتونه که دلال ها بر بازار حکومت کنند؟
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      12 1
      واقعا جای تاسفه. اینقدر برخورد با چهارتا دلال سخته یعنی؟ آبروی مملکت و نظام رو دارن میبرن اونوقت نشستن دارن نگاهشون میکنن میکن وای دلالی داریم!!!
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      7 1
      ای بابا ! تازه دلالهاشروع کرده اند، شمما میگی باهاشون مبارزه کنند ؟!
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    0 2
    به امید خدا
  • تالشی IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    10 0
    به گفته بزرگان دین ما اصلاحات اول بایست از درون باشد
    • تالشی IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      1 0
      مشاور وزیر راه هنگام دریافت رشوه دستگیر میشه
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    3 1
    احمد علیرضابیگی طرفدار احمدینژاد نیست؟؟
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    7 1
    عملا ۳ هزار میلیارد؛ برده و خورده نشده بود بلکه این رقم پس از قضاوت محکمه ایران به بیت‌المال بازگشت.
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      3 2
      پس چرا وضع مالی خزانه هر روز بدتر میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    4 1
    جای تاسف برای متولیان است که هیچ منافع حاصل وادرات خودرو اقشار فقیر در نظر نگرفتند! انگاری تا ابد یک کالای گران و دست نیافتنی برای اقشار فرودست خواهد بود در این کشور! در حالی امروزه در همان کشورهای سرمایه داری غربی، خریدن خودرو برای فرودستان و کاگران دیگر آرزو نیست! بسی جای شرم بر متولیان و مسئولان! این همم ازعاقبت مردم سالاری دینی! اکثریت فرودست رای شان اندکی نفع حق بدیهی مثل کشورها برایشان ندارد! انگاری رفتن و نرفتن پای صندوق رایف فرقی به حالشان نمیکند، عاقبت دولتها به نفع سرمایه داران و ثروتمندان کار میکنند!
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      2 0
      مردم سالاری دینی
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      0 0
      درست و غلط را به هم بافتی و نتیجه دلخواه را گرفتی،
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      0 0
      تفکر اشتباهی که می گوید بهای کالاها باید بر اساس درآمد فقرا تنظیم شود . خیر ، این تفکر به هیچ کجا نخواهد رسید ، مگر به فقیر سالاری و فقر سالاری و حکومت اقلیت بر اکثریت . بجای تعیین قیمت ب ای کالا و خدمات و ... دولت باید دنبال رفاه از طریق افزایش تولیدات زیربنایی و افزایش درآمد مردم و کاهش بیکاری و تقویت پول باشد ، تا تورم به نقطه تعادل برسد و درآمد جامعه هم با هزینه ها به تعادل برسد . ضمنا خودرو نیاز اصلی و حیاتی یک جامعه مرفه نیست .
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    2 2
    احیای برجام دوسال معطل کردند
  • کارمند ساده IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    2 0
    امر به معرف بنظر می رسد بایدشروع شود
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      0 4
      مبارزه با بدحجابی ولویت امت مسلمان ایران است.
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      4 0
      امر به معروف و نهی از منکر فقط برای مردم عاديه، مسئولا تافته جدا بافته ان
  • سید احمد IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    2 2
    حکومت اسلامی زمان رسول الله (صلی الله علیه و آله) قیمت گذاری نمی کردند. در زمان امیرالمومنین علیه السلام هم همین طور. در فقه هم قیمت گذاری مجاز شمرده نشده است.
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      1 1
      بر محتکران و اخلالگران حد می زدن، تاریخ را وارونه نخون
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    2 1
    اگر چند نماینده مثل آقای بیگی داشتیم میشد به ربشه کنی فساد امیدوار شد.
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    4 0
    بالاخره جناب قالیباف بانکها را رباخوار میداند یا نه؟
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    1 0
    ایات عظام چند مدت بااین مسولین دولتی ملاقاتی نکنند
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      0 0
      ملاقات بکنن
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    0 0
    احسنت
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    0 1
    تو این افزایش مثلا ۴ قلم بطور مثال میزان مصرف مرغ نسبت به اواخر فروردین چقدر کاهش پیدا کرده؟ مگه نمیگفتن با یارانه میشه مرغ خرید؟ کاهش پیدا کرده چون کنارش دهها قلم کالای دیگه بالا رفته
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    2 0
    یه چیزی کاملا مشخصه و اون اینکه اعتماد مردم به نظام وقتی با فساد برخورد بشه بیشتر میشه. و اقای بیگی هم حرف بدی نزدن که در باره فساد بانک ها صحبت کردن. باید با فساد و ناکارامدی بانکها و خودروسازان و بورس و.. برخورد بشه تا مردم طعم شیرین وجود نظام اسلامی را بچشند و احساس کنند.
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    0 0
    یه چیزی کاملا مشخصه و اون اینکه اعتماد مردم به نظام وقتی با فساد برخورد بشه بیشتر میشه. و اقای بیگی هم حرف بدی نزدن که در باره فساد بانک ها صحبت کردن. باید با فساد و ناکارامدی بانکها و خودروسازان و بورس و.. برخورد بشه تا مردم طعم شیرین وجود نظام اسلامی را بچشند و احساس کنند.
  • US ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    0 0
    به نظرمن باید هم قاعده مند شویم .
  • علی شیدایی IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    1 0
    ۱_اگر در موردبانکها تحقیق وتفحص انجام گرفته چرا تابه حال از سوی مجلس اعلام نشده است ؟مگر بیگی سخنگوی مجلس است ؟
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    0 0
    چه بگویم که خب از دل ما میگوید
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    0 0
    خوشم مياد
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    1 1
    برای اسلامی کردن مملکت از خود گذشتگی لازم است
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    1 0
    دلال‌ها بر بازار حکومت می‌کنند ... جناب آقای رئیسی ، رئیس جمهور مملکت التماس توجه
  • ن IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    0 0
    بهترین راه حله. دست دلالان و قیمت گذاریهای دل بخواهی باید کوتاه بشه
  • . IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    0 0
    احسنت
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    0 0
    فاجعه حذف ارز ترجیهی کم نبود، این تورم و گرانی لجام گسیخته اکثریت مردم بیچاره کرده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس