عصبانیت زلنسکی از گروسی و مأموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رئیس جمهور اوکراین با ابراز خشم از نتیجه سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت، درباره مسائلی که در کی‌یف توافق شده بود، حرفی زده نشد.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور اوکراین روز جمعه از نتایج بازدید هیأت اعزامی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه اتمی زاپوریژیا به خشم آمد.

به نوشته وبگاه شبکه «یورو نیوز»، زلنسکی خواستار این بود که حین بازدید «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مأموران این نهاد از بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا که بابت حملات راکتی دچار آسیب شده، خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها نیز حضور داشته باشند.

رئیس جمهور اوکراین گفت، نیروهای روس که کنترل این نیروگاه را بر عهده دارند، مانع از حضور خبرنگاران شده و فقط «عده‌ای از تبلیغ‌کنندگان وابسته به خود را در آنجا سازماندهی کرده بودند».

زلنسکی افزود: «وحشتناک است که اشغال‌گران تلاش می‌کنند این مأموریت ضروری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به یک گردش بی‌فایده در این نیروگاه تبدیل کنند».

او در ادامه اظهاراتش گفت: «و بسیار بد است که علی‌رغم این واقعیت که در این‌باره با گروسی در کی‌یف صحبت کرده بودیم، هنوز پیام‌هایی درخور را از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشنیده‌ایم».

رئیس جمهور اوکراین افزود: «هدف اوکراین و تلاش‌های بین‌المللی غیرنظامی سازی محدوده این نیروگاه است. این مسئله نکته کلیدی امنیتی در توافق‌های ما بود و به صراحت بر آن تأکید شد. غیرنظامی شدن و تسلط کامل کارکنان ما بر این نیروگاه».

عصبانیت زلنسکی از گروسی و مأموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

روز گذشته (پنجشنبه) گروسی و هیأتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه اتمی زاپوریژیا بازدید و تأیید کردند که حملات راکتی به این مجموعه، به «سلامت فیزیکی» آن آسیب وارد کرده است.

مدیرکل آژانس همچنین پیش از بازگشت به کی‌یف اعلام کرد شماری از مأموران این نهاد بین‌المللی در نیروگاه زاپوریژیا باقی خواهند ماند.

علی‌رغم ادعای زلنسکی، در تصاویر منتشر شده از بازدید گروسی از محل اصابت راکت‌ها به این نیروگاه اتمی، خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها نیز دیده می‌شوند

دولت آمریکا به عنوان یکی از حامیان اصلی دولت کی‌یف، در واکنش به درخواست زلنسکی برای غیرنظامی شدن نیروگاه زاپوریژیا اعلام کرده از چنین اقدامی حمایت می‌کند اما در انجام آن دخالتی نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس