الاخبار: حزب‌الله، آمریکا و اسرائیل را وادار به جدی گرفتن مواضع لبنان کرد

روزنامه "الاخبار" لبنان درحالی که میانجی آمریکایی در پرونده تعیین مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی قرار است اواخر هفته آینده به منطقه سفر کند، روز جمعه در گزارشی نوشت که حزب‌الله، آمریکا و اسرائیل

به گزارش مشرق، این روزنامه درباره آخرین وضعیت پرونده تعیین مرزهای دریایی بین فلسطین اشغالی و لبنان در گزارش خود افزود: آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی به مقامات لبنانی اعلام کرده که طی چند روز آینده جلسات خود را در رابطه با این پرونده از سر می گیرد و تا پایان این مدت نمی تواند پاسخی به پیشنهادهای لبنان بدهد.

الاخبار ادامه داد: در همین حال، منابع دیپلماتیک اروپایی در بیروت نسبت به افزایش سطح تنش در مرز جنوب لبنان و فلسطین اشغالی هشدار داده و گفته اند که اگر میانجی آمریکایی به سرعت به نتیجه ای مورد رضایت لبنان نرسد، احتمال افزایش تنش وجود دارد.

روزنامه مزبور به نقل از منابع رسمی بدون ذکر نام آن نوشت که هوکشتاین طی چند روز گذشته با مشاور "امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه درباره نقش شرکت نفتی "توتال" در اکتشاف و استخراج از منابع دریایی لبنان دیدار و گفت وگو کرده است.

الاخبار: حزب‌الله، آمریکا و اسرائیل را وادار به جدی گرفتن مواضع لبنان کرد

به گفته این منابع، هوکشتاین قرار است با مقامات رژیم اسرائیل نیز برای دستیابی به نتایج مشخص تر تماس برقرار کند.

به نوشته الاخبار، هوکشتاین درباره مطالب منتشر شده در رسانه های صهیونیستی درباره شکل گیری یک توافق درباره پرونده ترسیم مرزها هم تاکید کرد که این مطالب، بی‌اساس است و هیچ یک از مقام های رسمی اسرائیل آنها را تایید نمی کنند.

وی ادامه داد، همان‌طور که در لبنان نظرات مختلفی در این باره مطرح شده بود، در  اسراییل نیز که در آستانه انتخابات قرار دارد، حرف و حدیث مختلفی به گوش می رسد.

این منابع خاطرنشان کردند: میانجی آمریکایی در یکی از سفرهای قبلی خود به صراحت گفته بود که اسرائیل باید برای تامین منافع خود از معامله گری و گروکشی در این پرونده خودداری کند زیرا این موضوع بخشی از پرونده جهانی انرژی است و آمریکا و اروپا به هیچ یک از طرف های درگیر از جمله اسرائیل اجازه نخواهد داد که برای امتیازگیری بیشتر سیاسی آن را به مخاطره بیندازد.

به نوشته الاخبار، درحالی که انتشار خبرهای مبنی بر شکل گیری یک توافق در رسانه های رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد، مهمترین خبری که در این زمینه در روزهای اخیر مطرح شده این است که موعد برداشت گاز از میدان کاریش از سوی رژیم اسرائیل به مدت یک ماه به تعویق افتاده است.

الاخبار افزود: این گام – به لحاظ نظری- برای آن است که دو طرف درگیر در پرونده را از هر اقدامی است که ممکن است به نبرد نظامی منجر شود، باز دارد تا به این ترتیب، استخراج گاز موجب واکنش نظامی حزب الله و عملی کردن تهدیدات قبلی مقاومت لبنان علیه رژیم اسرائیل نشود.

این روزنامه تصریح کرد:با این حال، درباره این بازه یک ماهه گمانه زنی ها و برداشت های متفاوتی به گوش می رسد و این سوال مطرح است که تل آویو از این تاخیر چه چیزی ممکن است به دست آورد؟ بویژه که موازنه قوای کنونی، این امکان را برای لبنان فراهم می کند که از خواسته های خود در این پرونده کوتاه نیامده یا از آن عدول نکند.

الاخبار نوشت: به رغم اصرار رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه این توقف یک ماهه ناشی از مسائل فنی مربوط به شرکت استخراج کننده گاز (انرجین) بوده و ربطی به تهدیدات حزب الله ندارد، گزارش های رژیم صهیونیستی اذعان دارند که حزب‌الله، آمریکا و اسرائیل را ناگزیر به جدی گرفتن مواضع لبنان در این پرونده کرده و یک بازه زمانی کوتاه و حداکثر چند هفته ای را برای مذاکرات تعیین کرده است؛ امری که مانع تمدید فرصت دهی یا وقت کشی اسرائیل و آمریکا در این پرونده خواهد شد.

این روزنامه با طرح پرسشی نوشت: اینکه آیا اسرائیل از طریق این تأخیر (در برداشت گاز) از خود در برابر یک "ضربه (نظامی) یادآوری کننده" حزب الله محافظت کرده است یا خیر؟ سوالی است که همچنان بدون پاسخ باقی خواهد ماند و یک ماه آینده ابهام نسبت به گذشته بیشتر خواهد بود.

روزنامه الاخبار نوشت: "یوسی یهوشع" مفسر امنیتی روزنامه صهیونیستی "یدیعوت احرونوت" اخیرا با انتشار مطلبی اعلام کرد که سخنرانی های مکرر "سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب الله، موجب نگرانی تل آویو در زمینه استخراج گاز در مرز دریایی مورد مناقشه بین فلسطین اشغالی و لبنان شده است.

الاخبار: حزب‌الله، آمریکا و اسرائیل را وادار به جدی گرفتن مواضع لبنان کرد

این روزنامه افزود: اظهارات "بنی گانتس" وزیر جنگ رژیم اسرائیل نیز قابل توجه است که گفته بود: "ترجیح می دهد به توافقی بدون جنگ دست یابد، هر چند این امر مانع آماده باش فرماندهی نظامی در منطقه شمال (فلسطین اشغالی) برای مقابله با یک نبرد احتمالی نخواهد بود. "

به نوشته الاخبار، گانتس همچنین با اذعان به نگرانی رژیم اسرائیل از درگیری با حزب الله لبنان گفته بود: در صورت بروز نبرد، کنترل اوضاع بعدی برای اسرائیل دشوار خواهد بود. حتی در صورت بروز یک درگیری موضعی، این رویداد می تواند به سرعت گسترش یافته و به یک جنگ واقعی بدل شود.

روزنامه لبنانی «الاخبار» پیش از این نیز با اشاره به سخنان دبیرکل حزب الله لبنان در ترسیم «معادله آرامش یا تنش» در برخورد با رژیم صهیونیستی نوشته بود که حزب الله لبنان تمامی اقدامات لازم را برای مقابله با هرگونه اقدام غیرمنتظره از جانب رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده و در آمادگی به سرمی برد.

روزنامه الاخبار افزود: ارتش اشغالگر اسرائیل اخیرا به تحرکات نظامی و امنیتی خود در منطقه شمالی (فلسطین اشغالی در مرز با لبنان) شدت بخشیده و بر سواحل مرزی لبنان تا مناطق دور دست شمال فلسطین اشغالی تمرکز کرده است.

این درحالی است که نصرالله دبیرکل جنبش حزب الله لبنان در مراسم اختتامیه جشن‌های چهلمین سالگرد تاسیس این جنبش با تاکید بر ایجاد معادلات بازدارندگی برای حفاظت از سرزمین، مردم و ثروت لبنان گفت: آخرین دستاورد مقاومت در جنگ سال ۲۰۰۶، ورود مقاومت به بازگرداندن حقوق لبنان از نفت و گاز بود و آزادسازی باقی اراضی اشغالی لبنان، مسئولیت ملی است.

الاخبار: حزب‌الله، آمریکا و اسرائیل را وادار به جدی گرفتن مواضع لبنان کرد

وی پیش از این نیز درباره تنش دریای بین لبنان و رژیم صهیونیستی تصریح کرد: اگر میانجی آمریکایی بیاید و آنچه را که لبنان می‌خواهد بدهد، ما به سمت آرامش می‌رویم و اگر آن چیزی را که دولت می‌خواهد ندهد، رو به درگیری می رویم.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: چشم ها به میانجی آمریکایی که تاکنون وقت تلف کرده و وقتش رو به اتمام است، دوخته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علي IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    1 0
    درود خدا بر رزمندگان دلير و مجاهد حزب الله لبنان و سيد حسن نصرالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس