کد خبر 1414230
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
بانی تورم ۶۵ درصدی در دولت گذشته، کاهش تورم در دولت سیزدهم را باور ندارد

بانک مرکزی به ادعاهای رسانه‌های منتقد دولت و عبدالناصر همتی (بانی تورم ۶۵ درصدی در دولت گذشته) درباره کاهش تورم در دولت سیزدهم پاسخ داد.

به گزارش مشرق، روزنامه اعتماد با انتشار مطلبی در تاریخ ۰۹/۰۶/۱۴۰۱ ضمن اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور محترم در خصوص عملکرد یک سال دولت در کاهش میزان تورم، برخی ابهامات و انتقادات را مطرح نموده و اظهارات عبدالناصر همتی رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی را منعکس کرده است.

عبدالناصر همتی در دولت دوازدهم رئیس‌کل بانک مرکزی بود که در دوره وی نرخ تورم نقطه به نقطه به ۶۵ درصد رسید که پس از انقلاب، بی‌سابقه است. با این حال، با تصمیم او نرخ تورم محاسبه‌شده توسط بانک مرکزی، در دولت دوازدهم سانسور شد تا افکار عمومی متوجه این فاجعه مدیریتی نشوند.

بانک مرکزی در خصوص مطالب مذکور توضیحاتی به شرح ذیل ارائه کرده است.

۱- در خصوص مطالب مطرح شده در خصوص کاهش ۲۰ واحد درصدی نرخ تورم در یک سال اخیر (اختلاف نرخ تورم متوسط دوازده ماهه منتهی به شهریورماه سال ۱۴۰۰ با نرخ تورم متوسط دوازده ماهه منتهی به مردادماه سال ۱۴۰۱) باید یادآور شد که بر اساس گزارش بانک مرکزی از تحولات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری، نرخ تورم (دوازده ماهه) قبل از استقرار دولت سیزدهم با روند افزایشی مواجه بود و در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم به رقم ۵۹.۳ درصد در شهریورماه ۱۴۰۰ رسید.

نرخ تورم با اتخاذ مجموعه سیاست‌ها و اقدامات در دولت سیزدهم روند نزولی گرفت و به رقم ۴۶.۲ درصد در پایان سال ۱۴۰۰ رسید که مؤید کاهش ۱۳.۰ واحد درصدی نرخ تورم می‌باشد. البته لازم به اشاره است که به دنبال برخی تحولات افزایشی قیمت کالاها در بازارهای جهانی و نیز اجرای تکلیف قانونی طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و حذف تخصیص ارز ترجیحی، انتظار می‌رفت که تورم ماهانه در مقطع اجرای قانون مذکور با افزایش موقت و معناداری مواجه شود. متأثر از این موضوع روند حرکتی نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در چهار ماه ابتدایی سال جاری با روند افزایشی مواجه گردید.

با این حال، همانگونه که انتظار می‌رفت آثار تورمی مذکور در مدت کوتاهی تخلیه شد و روند حرکتی تورم نقطه به نقطه در مردادماه سال جاری با کاهش همراه گردید. می‌بایست خاطرنشان شود، به رغم افزایش موقت نرخ تورم نقطه به نقطه در چهارماهه ابتدای سال جاری، روند کاهشی نرخ تورم دوازده ماهه که از شهریورماه ۱۴۰۰ آغاز گردیده بود در پنج‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نیز تداوم داشت و به ۴۰.۱ درصد در دوازده ماهه منتهی به مردادماه سال جاری رسید. به طوری که درمجموع نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مردادماه سال جاری (۴۰.۱ درصد) نسبت به رقم متناظر آن در پایان شهریور سال ۱۴۰۰ (معادل ۵۹.۳ درصد) کاهش قابل ملاحظه ۱۹.۲ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

 لذا همان‌طور که مشخص است ارقام اعلامی از سوی رئیس‌جمهور محترم (کاهش حدود ۲۰ واحد درصدی تورم در یک سال نخست استقرار دولت سیزدهم) کاملاً صحیح و بر مبنای گزارش تورم بانک مرکزی می‌باشد. ضمن آنکه استناد به تحولات نرخ تورم نقطه به نقطه (نسبت به ماه مشابه سال قبل) به منظور تشکیک در کاهش حدود ۲۰ واحد درصدی نرخ تورم دوازده ماهه در یک سال اخیر فاقد پشتوانه کارشناسی می‌باشد.

 تحولات تورم شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری

بانی تورم ۶۵ درصدی در دولت گذشته، کاهش تورم در دولت سیزدهم را باور ندارد

۲- در خصوص مطالب استناد شده به اظهارات رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی لازم به ذکر است، فارغ از روش نادرست و مغالطه آمیز ایشان در تحلیل ارقام کل‌های پولی (مقایسه سطح متغیرهای انباره و بی‌توجهی به رشد آنها در یک دوره زمانی)، لازم به توجه است که متوسط رشد ماهانه پایه پولی طی ده ماهه منتهی به پایان تیرماه ۱۴۰۱ (دوره استقرار دولت سیزدهم) معادل ۲.۳ درصد بوده این در حالی است که متوسط رشد ماهانه پایه پولی در ده ماهه مشابه قبل آن (از ابتدای مهرماه ۱۳۹۹ تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ و در زمان تصدی جناب آقای همتی) معادل ۳.۴ درصد (۱.۱ واحد درصد بیشتر از عملکرد ده ماهه دولت سیزدهم) بوده است.

 این امر در خصوص رشد نقدینگی نیز صادق است، به طوری که متوسط رشد ماهانه نقدینگی در ده ماهه منتهی به پایان تیرماه ۱۴۰۰ معادل ۲.۸ درصد بوده این در حالی است که متوسط رشد ماهانه نقدینگی در ده ماهه منتهی به پایان تیرماه ۱۴۰۱، علی‌رغم افزایش پوشش آماری و اضافه شدن اطلاعات بانک مهراقتصاد در آمارهای پولی (به‌واسطه ادغام بانک‌های متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه)، معادل ۲.۶ درصد بوده که این رقم بدون لحاظ افزایش پوشش آماری به ۲.۴ درصد خواهد رسید.

۳- در خصوص ادعای اختلاف روند حرکتی تورم بانک مرکزی و مرکز آمار می‌بایست خاطرنشان شود هرچند به دلیل وجود سازوکار متفاوت تهیه نرخ تورم از سوی این دو نهاد همچون وجود اختلاف در ضرایب اهمیت هر یک از کالاها و خدمات، تفاوت در دوره‌های قیمت‌گیری و نظام جمع‌آوری داده‌ها، امکان اختلاف و تفاوت در ارقام نرخ تورم بدیهی و قابل توضیح است، لیکن می‌بایست خاطرنشان شود که در شرایط طبیعی اقتصادی این اختلافات آماری کاهش یافته و غالباً همگرایی بسیار بالایی بین نتایج آماری بانک مرکزی و مرکز آمار ایران مشاهده می‌شود. بر همین اساس در یک سال اخیر روند کاهش نرخ تورم دوازده ماهه در گزارش تورم مرکز آمار ایران نیز مشهود می‌باشد، به طوری که نرخ تورم دوازده ماهه مناطق شهری مرکز آمار ایران از شهریور سال ۱۴۰۰ (معادل ۴۵.۱ درصد) با کاهش ۴.۲ واحد درصدی به ۴۰.۹ درصد در مردادماه سال ۱۴۰۱ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 0
    همتی یکی از اقتصاد دانان برجسته است حرفش منطقی و متقن و بر اساس علم اقتصاد است
  • محمدایوب IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 0
    آقایان بانک مرکزی یا شما دروغ میگویید یا دولت قبل وحامیان اصلاح طلب او که البته پرواضح است که آنها دروغ میگویند ذات آنها با دروغ وکلاشی وکلاهبرداری اجین شده در زمان انتخابات قالیباف به روحانی گفت تو توی چشم آدم نگاه می‌کنی دروغ می‌گویی در مقابل دوربین رسانه ملی ودر طول 8سال دولت روحانی هم مردم متوجه شدند پس امیدی به محاکمه روحانی نیست والباقی آنها پس شما هم نمی توانید به جهت کذب ودروغ گفتن آنها وادرس اشتباه به مردم میدهند تلاش دولت مردمی را ضایع میکنند شکایت کنید بیایند در رسانه ملی حداقل گفته ها ونوشته هایشان را اثبات کنند
  • سوخته IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 0
    مرگ بر روح... خائن و جاسوس با هم دستانش
  • NL ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    2 0
    دست از بحث و جدل ها و امار سازی بردارید. در بازار همه چیز مشخص است. مردم که با امار زندگی نمی کنند
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 0
    این دروغها و تخریبهای وقیحانه نتیجه محاکمه و مجازات نکردن عاملین وقیح وضع موجود است
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    3 2
    آقای همتی ظاهرا خیلی علاقه مند به چهره ماندن در میان مردم است حتی بصورت بدنامی.بزرگوار زور زیاد نزن،مدیریت سه ساله شما زبان گویای شماست
  • وطن پرست DE ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    1 0
    دوران ماه عسل تموم شد. یادتونه می رفتید با رسانه های غرب گرا جلسه می زاشتید؟ بله الان دیگه خودشون رو دارن برای انتخابات دوره بعد اماده می کنن. هر روز یک تیر به سمت اعتماد عمومی شلیک خواهد شد.
  • بلال خان IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 0
    بهترین راه برای حل همیشگی این موضوع و تمام شدن حرفهای بی ربط این گروه طلب کار و بی کفایت و بی ربط گو دعوت به مناظره ی تلویزیونی بر اساس مدارک و شواهد است اونوقت برای همیشه دهن اینها بسته میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس