به گزارش مشرق به نقل از فارس، در بیستمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، بخشی به نام عرفانهای نوظهور در شبستان مصلی امام خمینی (ره) حضور دارد که درباره فعالیتهای شبهعرفانها یا جنبشهای نوپدید دینی (New religious movements) به اطلاعرسانی به مخاطبان خود میپردازد.
این در حالی است که با تعداد زیاد عرفانهای کاذب در سالهای اخیر، به نظر میرسد که در این بخش از نمایشگاه تنها به بخشی از این موارد پرداخته شده است، وجود پوسترهای مفهومی و تابلو مقالهها در سرتاسر بخش عرفانهای نوظهور در فضای 250 مترمربعی از ویژگیهای این قسمت است که سعی کرده است شاخصهها و ویژگیهای مشترک بین جریانهای نوپدید دینی را به ورطه نقد بکشد و در کنار آن استفاده از آیات قرآن کریم برای ایجاد مباحث ایجابی و مثبت به چشم میخورد.
آبسردکن بدون آب در بخش عرفانهای نوظهور
به عبارت دیگر در بالای هر پوستر مفهومی که به نقد یکی از ویژگیهای مشترک این عرفانها اختصاص دارد، یک پوستر دیگر شامل آیات قرآن نصب شده است که آن آموزه نادرست و باطل را نقد میکند.
همچنین سخنرانی بزرگانی چون آیتالله جوادی آملی پیرامون نقد عرفانهای نوظهور و بر ملا شدن راز تردستیها، اعترافات رهبران و جلسات خصوصی فرقههای انحرافی از جلوههای دیگر این بخش است که به قاب تصویر کشیده شدهاند.
در قسمت دیگر بخش عرفانهای نوظهور، کتابهای متقنی در نقد این عرفانها با تخفیف ویژه به مخاطبان عرضه میشود.
این بخش، هر شب شاهد حضور کارشناسان مجربی نظیر حجج اسلام مظاهری سیف، شریفیدوست، عشقی و حسنزاده است که به سؤالات بازدیدکنندگان در زمینه عرفانهای کاذب پاسخ میدهند.
از نکات جالب توجه این بخش وجود آب سرد کن بدون آب است که مخاطب را به سمت خود میکشد در حالی که آبی در آن وجود ندارد و این نشان از عرفانهای کاذب هست که ظاهری گول زننده دارند!
«فرقه حلقه» بیشترین سوال بازدیدکنندگان
حجتالاسلام داریوش عشقی دبیر موسسه «بهداشت معنوی» که در بخش عرفانهای نوظهور برای پاسخگویی به سوالات بازدیدکنندگان حضور داشت، در پاسخ به خبرنگار فارس که بیشترین سوال مطرح شده از سوی مخاطبان مربوط به کدام عرفان کاذب است، ابراز داشت: یکی از تفاوتیهایی که نمایشگاه قرآن کریم با نمایشگاه کتاب دارد، در این است که در نمایشگاه کتاب مخاطب عام است و بیشتر درباره جنبشهای نوپدید مانند «حلقه»، «ووشو» و «پائولو کوئلیو» سوال میپرسند، اما در نمایشگاه قرآن کریم چون مخاطب خاصتر است، بیشتر سوالها درخصوص اصل عرفانها صورت میگیرد.
وی در خصوص بیشترین سوال بازدیدکنندگان در بخش عرفانهای نوظهور نمایشگاه، افزود: «حلقه» بیشترین مورد را به خود اختصاص میدهد، زیرا بیشتر افرادی که به این فرقه گرایش داشتند، با دعوتی که از آنها صورت گرفته، جذب عرفان حلقه شدهاند، به طوری که متاسفانه دیده شده، بچههای مذهبی هم به این عرفان رجوع داشتند.
حجتالاسلام عشقی درباره علل علاقه و شدت گرایش به عرفان حلقه، تصریح کرد: چند برخورد نامناسب با عرفان حلقه صورت گرفت، به گونهای که «م.ط» رهبر این فرقه چند بار دستگیر و آزاد شد، این اقدامات باعث شد که عرفان حلقه شهرت پیدا کند، زیرا زمانی که رییس فرقه آزاد میشد، طرفداران بیشتری پیدا میکرد، حتی در آخرین باری که دستگیر شد، حجم کلاسهای وی دو برابر شد، علت این بود که خیلی از افراد هجوم آوردند که چرا این آقا را دستگیر کردید!
* ارائه 8 روش جدید از سوی مؤسسه بهداشت معنوی برای مبارزه با معنویتهای نوپدید
وی با تاکید بر اینکه گذشت سالها در کمرنگ کردن عرفان حلقه تاثیر نداشته است، درباره علل گسترش عرفان حلقه اظهار داشت: فضا به گونهای است که اجازه نمیدهند یک برنامه تلویزیونی درباره نقد شبهعرفان حلقه پخش شود و تنها با نشستها، کنفرانسها و کتابها توانستیم تا حدودی به مقابله با این عرفان بپردازیم، چرا که ترس شائبه تبلیغ این فرقه وجود دارد.
این کارشناس معنویتهای نوپدید با اشاره به اقدام مؤسسه بهداشت معنوی برای برگزاری جلسه نقد با مسترهای عرفان حلقه در قبل از ماه مبارک رمضان بیان داشت: در این مناظره در جو عادلانه و صمیمی مناظرهای در حدود سه ساعت انجام شد که قرار است این مناظرات ادامه پیدا کند، باید توجه داشت که در عرفان حلقه فقط یک سلسله آموزش و مطالب نیست، بلکه زیر بنایی از عرفان کاذب را در خود دارد که اگر این فرقه از بین برود، عرفان کاذب دیگری با نام دیگری با همین بنا به وجود میآید.
وی با بیان اینکه به زودی از سوی مؤسسه بهداشت معنوی، 8 شیوه جدید در خصوص رهنمودهای اسلامی در باب عرفان به جامعه عرضه خواهد شد، افزود: در این روشها به دنبال این هستیم که خلا معنویتهای اسلامی را برای جوانان پر شود، به گونهای که دیگر احساس نیاز به عرفانهای کاذب از جمله عرفان حلقه نشود.
حجتالاسلام عشقی وجود خلأ قانونی را مهمترین عامل در برخورد قاطع با عرفانهای کاذب خواند و خاطرنشان کرد: هر چند که اقدام و برخورد قانونی برای مقابله با این عرفانها میتواند موثر باشد، اما باید توجه داشت که در مباحث اعتقادی و فکری برخورد نظامی و امنیتی جواب عکس میدهد.