کد خبر 1413566
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۹
شرکت‌های گازی آمریکا از شمال عراق فرار کردند

شرکتهای آمریکایی که قصد داشتند با توسعه میدان گازی «خور مور» در شمال عراق، گاز بیشتری از این میدان استخراج کنند، با حملات راکتی، فرار را بر قرار ترجیح دادند و این پروژه را نیمه کاره رها کردند.

به گزارش مشرق، حملات راکتی اخیر به میدان گازی «خور مور» در شمال عراق، پیمانکاران آمریکایی را مجبور کرد، فرار را بر قرار ترجیح داده و پروژه توسعه این میدان را نیمه‌کاره رها کنند.

خبرگزاری رویترز در این زمینه گزارش داد، پروژه توسعه میدان خور مور پس از سه حمله راکتی که ژوئیه گذشته صورت گرفت، به حالت تعلیق درآمد. مدیریت این پروژه بر عهده کنسرسیوم پرل است که شرکت گازی «دانه» امارات و گروه نفتی «الهلال» سهامداران اصلی آن هستند.

منابع حاضر در صنایع و دولت کردستان گفتند که کارگران شرکت آمریکایی «اکستران»، ماه گذشته بازگشتند تا کار خود را از سر بگیرند، ولی اصابت دو راکت، باعث شد که اعضای این شرکت، میدان گازی مذکور را ترک کنند و هیچ زمانی را برای بازگشت خود اعلام نکنند. خورمور یکی از بزرگترین میادین گازی در عراق است.

به گفته این منابع، هر چند، این حملات خسارات زیادی به بار نیاورد، ولی پروژه توسعه آن، تا زمانی که امنیت در منطقه برقرار شود، به حالت تعلیق درآمد. تأمین مالی این پروژه، از طریق یک قرارداد به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار با موسسه مالی بین ­المللی توسعه آمریکا صورت می‌گیرد. پیش از این هم دو شرکت ترکیه‌ای که در این میدان مشغول به فعالیت بودند، فعالیت خود را به حالت تعلیق درآوردند.

یک منبع دولتی در کردستان گفت که اگر تا ماه می ۲۰۲۳، زیرساختها آماده نشود، دولت کردستان باید ماهانه ۴۰ میلیون دلار به شرکت گازی دانا، غرامت بدهد تا اینکه زیرساختها آماده شود.

شرکت دانا از خورمور و «چمچمال» به عنوان دو میدان گازی بزرگ عراق، بهره برداری می‌کند. این دو میدان، روزانه حدود ۴۵۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کنند. این شرکت قصد داشت تولید خود را در چند سال آینده دو برابر کند و به ۱ میلیارد متر مکعب در روز برساند. در این میادین، ۱۶ تریلیون متر مکعب گاز ذخبره شده وجود دارد.

با وجود اینکه هیچ گروهی مسئولیت حملات چند باره به میدان خورمور را بر عهد نگرفت، ولی دو دیپلمات مقیم در عراق تأکید دارند که «رقابت در داخل اتحادیه میهنی کردستان، باعث شده است که یک طرف، از طرف دیگر انتقام بگیرد تا آن را از پروزه توسعه [میدان] کنار بگذارد. این حزب کنترل منطقه‌ای را در اختیار دارد که این میدان در آن واقع شده است».

یک مسئول کُرد هم می‌گوید: خورمور، امکانات زیادی دارد که می‌تواند به کُردها کمک کند. ما از همه طرفها در معرض حمله قرار دادیم. آینده به صورت کامل، مبهم است». برخی از منابع دولتی کردستان هم گفتند که اکستران به خاطر مسائل امنیتی، فعالیت خود را متوقف کرده است.

منابع خبری عراقی سوم مرداد ماه گذشته از حمله به میدان گازی کورمور خبر دادند. میدان با دو راکت ۱۰۷ میلیمتری هدف قرار گرفته بود.

میدان کورمور چهارم تیر ماه گذشته هم هدف حمله راکتی قرار گرفته بود.  حمله مذکور،در چمچمال انجام شد و برای سومین بار صورت گرفت.

«جعفر الحسینی» سخنگوی کتائب حزب الله (گردانهای حزب الله) عراق هم در واکنش به این حملات گفته بود که گروههای وابسته به سرویس اطلاعاتی ترکیه عامل این حملات هستند.

الحسینی در صفحه توئیتر خود نوشت: گروههای سرکشِ ساکن در طوزخورماتو که با سرویس اطلاعات ترکیه ارتباط دارند، کسانی هستند که میادین کردستان را بمباران می‌کنند.

وی با بیان اینکه پس از تلاشهای اطلاعاتی و امنیتی، این مسئله محرز شده است، از نیروهای سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق خواست که عاملان این حملات را تعقیب کرده و آنان را به دستگاه قضاء تحویل دهند تا به صورت عادلانه مجازات شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    1 1
    بر حاکم جدید منطقه‌سلام کنید: سبام بر محور مقاومت
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    1 1
    خوب قدرت ایران را ببینید.
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      0 0
      غمت نباشه دوباره ساخت وساز برپا میشه اونوقت حالتون دیدن داره
  • سید فروزان CH ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 0
    خورمور امکانات زیادی دارد که میتواند به کردها کمک کند !!!!!!!اما برای امنیت آنجا از حشدالشعبی کمک میخواهد یعنی وقاحت و پررویی در فامیل بارزانی مرز ندارد نفت و کاز را غارت میکنند ،به رژیم اشغالگر میفروشند ، به دولت مرکزی هم یک سنت نمیدهند ،عوامل رژیم اشغالگر را هم در آنجا مستقر ،توقع کمک از برادران حشد دارند، عجب
  • DK ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    0 0
    کار ایرانه اجازه نمی ده کوردها تو خاک خودشون گاز استخراج کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس