آژانس

شبکه سی ان ان از ورود تیم ۱۴ نفره بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست گروسی به اوکراین خبر داد.

به گزارش مشرق، شبکه سی ان ان آمریکا از ورود تیم ۱۴ نفره بازرسان و متخصصان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کی‌یف پایتخت اوکراین خبر داد.

براساس این گزارش، ریاست این تیم را «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس برعهده دارد.

هنوز زمان دقیق انجام ماموریت این بازرسان در نیروگاه اتمی زاپروژیا مشخص نیست.

گروسی پیش از این گفته بود که سفر بازرسان آژانس به زاپروژیا قطعی شده و اوایل هفته جاری میلادی به اوکراین سفر خواهند کرد.

بازرسان آژانس قصد دارند آسیبها و خسارات وارده به نیروگاه زاپروژیا، شرایط امنیتی و حفاظت فیزیکی و شرایط کارکنان این نیروگاه را مورد ارزیابی قرار دهند.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، نیروگاه زاپروژیا در شهر انرگودار در حال حاضر تحت کنترل نیروهای ارتش روسیه قرار دارد. وزارت دفاع روسیه می‌گوید که نیروهای اوکراینی تا کنون چندین بار حوالی این نیروگاه را با استفاده از پهپاد و توپخانه سنگین هدف حملات خود قرار داده‌اند که البته بیشتر این حملات با سامانه های پدافندی دفع شده است. اما برخی از گلوله ها باعث آسیب زیرساختها و محوطه اطراف مخازن زباله‌های اتمی شده که ممکن است خطری برای نشت تشعشعات اتمی باشد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه اخیرا با اشاره به فاجعه اتمی سال ۱۹۸۶ گفت که حضور نظامی روسیه در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در جنوب اوکراین تضمینی در برابر «سناریوی چرنوبیل» است.

طبق این گزارش، نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بزرگترین نیروگاه اروپا که در ماه مارس به کنترل روسیه درآمد، در نزدیکی خط مقدم قرار دارد و در هفته‌های اخیر بارها مورد حمله قرار گرفته و نگرانی‌ها از یک فاجعه اتمی را افزایش داده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس