کد خبر 1412740
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
موسوی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان از توسعه ارتباطات حمل و نقلی با این کشور خبر داد.

به گزارش مشرق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت، ایران به توسعه ارتباطات حمل و نقل با باکو ادامه می دهد.

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» «سید عباس موسوی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: «یک نمونه، راه آهن جدید ساخته شده است، ایران مخالف ایجاد کریدور زنگزور نیست و ما با جمهوری آذربایجان  یک کریدور اصلی داریم و ۳۰ سال است که با نخجوان ارتباط برقرار می‌کند و این ارتباط از طریق اراضی ایران انجام شده و طبیعی است که باید کریدورهای جایگزین وجود داشته باشد و در مورد کریدور جدید هم بستگی به جمهوری آذربایجان و ارمنستان دارد و یک موضوع بین‌المللی است .»

این دیپلمات ایرانی ادامه داد:  اصول کشور ما این است که یک کشور نمی‌تواند بر منافع ملی کشوری دیگر از جمله همسایگان تاثیر بگذارد گفت.»

وی درباره همکاری در منطقه گفت که گروه «۳+۳» به این امر کمک خواهد کرد. اولین نشست این گروه سال گذشته در مسکو برگزار شد، امسال در تهران برگزار می‌شود. در چارچوب این نشست، می‌توانیم مشکلات منطقه را از طریق گفت‌وگو حل کنیم و پیشرفت به سمت عادی‌سازی در منطقه وجود دارد. »

سفیر ایران در باکو گفت: «در منطقه قره باغ روند فشرده‌ای برای مین زدایی و بازسازی در جریان است.»

چندی قبل نیز رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در دیدار با هیات بلند پایه ایرانی از تمایل به مشارکت شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره باغ خبر داد.

«الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در دیدار با هیاتی به سرپرستی «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی ایران و رئیس مشترک کمیسیون مشترک بین دولتی همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: «مطمئن هستم که شرکت‌های ایرانی در آینده نزدیک فعالیت خود را در اراضی‌های آزاد شده آغاز خواهند کرد.»

علی اف پیشتر نیز  گفته بود؛ روابط دوستانه و مشارکتی در جریان تماس‌های منظم و تبادل نظر با سایر همسایگان، ایران و گرجستان توسعه بیشتر یافته است. بستر همکاری های چندجانبه هم اکنون در منطقه در حال شکل گیری است و البته این به نفع ماست.

اخیرا نیز آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در  سفر به ترکمنستان و در دیدار الهام علی‌اف گفت:« باید با بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌ها همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های سیاسی،‌ اقتصادی، فرهنگی و تجاری را گسترش داد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    2 3
    بهتر است،اقایی رئیسی در اول وقت یک سفیر مومن و پیروی خط امام را جایگزین این شخص در باکو کند.
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      1 3
      بازمانده دوران روحانی هست؟
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    4 9
    يعني چي كه با تونل زنگزور مشكلي نداريم؟ سياست ايران را رهبر انقلاب شفاف بيان كردند اجازه تغيير در مرزها را به هيچ متوهم خود سلطان پنداري نمي دهيم.مرز ايران با ارمنستان بايد به همين شكل باقي بماند.اردوغان و الهام هم آرزوي تسلط بر ايران شمالي را به گور مي برند.
    • زنجانی IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      12 4
      اگه مخالف تغییر مرز ها و اشغال سرزمینی هستید پس چرا سی سال ارامنه خاک و مرزبین المللی رسمی اذربایحان رو اشغال کرد و مردمش رو بیرون کرد سکوت کرده بودین؟ اون موقع مرز بین المللی نبود ؟
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 2
    کاش ارتش ترکیه‌غیرت و وطن پرستی داشت و پایگاه های نظامی امریکای خبیث آریایی را در خاک ترکیه خراب میکرد
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 1
    کاش ارتش ترکیه‌غیرت و وطن پرستی داشت و پایگاه های نظامی امریکای خبیث آریایی را در خاک ترکیه خراب میکرد
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 2
    آقامحمدخان با ۶۰ هزار سرباز راهی قفقاز شد. ابتدا قره‌باغ را تابع خود کرد و سپس مسیر تفلیس در پیش گرفت. ایراکلی‌خان، پادشاه گرجستان، به تابعیت خود از ایران پایان داده بود و تحت حمایت روسیه قرار گرفته بود. آقامحمدخان به او فرصت داد که از تصمیم خود بازگردد، اما او نپذیرفت. پس به تفلیس لشکر کشید؛ آن را فتح و مردم شهر را قتل‌عام کرد. _____ زنده باد شاهِ ایرانیِ ترک، آقامحمدخان قاجار یک‌ایرانهشری بود ____ یاشاسین ایران د‌
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 1
    کاش ارتش ترکیه‌غیرت و وطن پرستی داشت و پایگاه های نظامی امریکای خبیث آریایی را در خاک ترکیه خراب میکرد
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 3
    ترکیه یکبار قوی شد و ننیجه آن سربریدن ۶هزار ترکِ شیعه در اناتولی و اون هولوکاست در تبریز و اون ناموس دزدی در آذربایجان و غرب ایران شد.
  • مجتبی از زنجان IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 2
    سلام دوستان من نباید اظهار نظر کنم اما ببخشید در جنگ قره باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان باید صلح بشه بین باکو و ایروان نباید درگیر بشن همه کشورها تنوع زبانی دارن روس ها صلح بان باشن
    • یوسف از همدان IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      3 0
      به به؛ آقا مجتبی عزیز، می بینم که بالاخره شما تغییر موضع دادید و تئوری یکسان سازی زبانی رو رد کردید و به وجود تنوع زبانی در کشورها و حفظ تنوع فرهنگی اعتقاد پیدا کردید مبارک انشاء الله
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      0 1
      استان باکو
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 5
    کریدور زنگزور در ظاهر تغییر در مرزهای ایران با ارمنستان بوجود نمیآورد و راه قدیمی و حتی خط راه آهن کریدور مذکور (نخجوان - ارمنستان - آذربایجان) از زمان شوروی سابق و در ساحل شمالی رود ارس موجود است؛ ولی وقتی قراره نیروهای بین المللی ناظر بر کریدور مذکور (در ابتداء از ترکیه و روسیه و.. و سپس اسرائیل و سازمان ملل و ...) بر کریدور مذکور نظارت و صلح بانی کنند این یعنی مخدوش شدن مرز با ارمنستان و نا امن شدن مرز ایران و.... ؛

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس