کد خبر 1412700
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
چه رکوردهایی در انتظار تالاخادزه است؟

غول گرجستانی وزنه‌برداری جهان نه تنها مهار مجموع ۵۰۰ کیلوگرم را هدف قرار داده، بلکه می‌رود تا نام خود را در جمع پرافتخارترین مدال‌آوران پولاد سرد، ثبت کند.

به گزارش مشرق، نام «لاشا تالاخادزه» از مسابقات جهانی ۲۰۱۵ هیوستون آمریکا بر سر زبان‌ها افتاد. غول گرجستانی در آن سال بالاتر از «مارت سیم» اسلونی و «گور میناسیان» ارمنی به مدال طلا رسید. البته در آن سال تالاخادزه قاطعیت کنونی در وزنه‌ زدن نداشت بلکه در حرکت دوضرب موفق به کسب مدال نقره شد. وی یکسال بعد از آن رقابت‌ها در مصاف با بهداد سلیمی به مدال طلای بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو رسید.  در آن مسابقات هیات ژوری سه حرکت دوضرب سلیمی را خطا تشخیص داد تا شاهد ظهور پدیده جدید در دسته فوق سنگین وزنه‌برداری باشیم.

تالاخادزه بعد از آوردگاه ریو به غول دست نیافتنی وزنه‌برداری جهان تبدیل و تمام رکوردهای موجود این دسته در حرکت یکضرب، دوضرب و مجموع را از آن خود کرد. وی اکنون در آستانه رسیدن به رکورد تاریخی ۵۰۰ کیلوگرم قرار گرفته است. او در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ تاشکند موفق به مهار ۲۲۵ کیلوگرم در یکضرب، ۲۶۷ کیلوگرم در دوضرب و مهار مجموع ۴۹۲ کیلوگرم شد. وی سابقه محرومیت به خاطر دوپینگ را نیز در کارنامه دارد و در سال ۲۰۱۳ نمونه دوپینگ او مثبت شده بود.

چه رکوردهایی در انتظار تالاخادزه است؟

تمام هنر تالاخادزه در شکستن رکوردهای جهانی و المپیک دسته فوق سنگین نیست بلکه او در آستانه حضور در جمع پرافتخارترین وزنه‌برداران جهان قرار گرفته است. در حال حاضر پرافتخارترین وزنه‌بردار رقابت‌های جهانی واسیلی آلکسیف از شوروی سابق است که هشت مدال طلای جهانی را در کارنامه دارد. بعد از این نابغه روس، سلیمان اوغلوی ترک قرار گرفته که با هفت طلا و یک نقره در جایگاه دوم قرار دارد. نعیم سلیمان ۲ مدال طلای جهانی با بلغارستان و ۵ مدال جهانی را با ترکیه کسب کرده است.

وی همچین با سه طلای المپیک بهترین عملکرد را در بین تمام وزنه‌برداران المپیکی دارد.

البته در کنار سه طلایی‌های المپیک باید نام پیروس دیماس وزنه‌بردار اسطورهای یونان نیز اشاره کرد. البته ایرانیان حوادث بازی‌های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی و حذف باورنکردنی و مصدومیت شاهین نصیری‌نیا که با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بود را فراموش نمی‌کنند. نصیری‌نیا در پیکارهای جهانی سال ۱۹۹۹ آتن پس از سال‌ها ایران را صاحب طلا کرد و یکی از امیدهای اصلی تیم ملی در المپیک سیدنی بود اما بنا به علل نامعلومی نتوانست به روی تخته برود.

در بین وزنه‌برداران ایرانی محمد نصیری با کسب پنج مدال طلا، یک نقره و سه برنز  پرافتخارترین ورزشکار به شمار می‌رود و حسین رضازاده با چهار طلای جهانی در رده دوم قرار گرفته است. محمد نصیری یک طلای المپیک و حسین رضازاده ۲ طلای المپیک را در کارنامه دارند.

چه رکوردهایی در انتظار تالاخادزه است؟

یکی از مهمترین اهداف تالاخادزه عبور از محمد نصیری در پیکارهای جهانی ۲۰۲۲ کلمبیا است. نصیری با کسب پنج طلای جهانی در رده پانزدهم برترین‌های تاریخ فولاد سرد قرار گرفته است. غول گرجستانی تا کنون پنج طلای جهانی را کسب کرده و در صورت قهرمانی در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ کلمبیا به ششمین مدال زرین خود خواهد رسید. تالاخادزه این فرصت را خواهد داشت تا شمار مدال‌های خود را در دسته فوق سنگین افزایش دهد. احتمال رسیدن تالاخادزه به هفت مدال طلای جهانی پیش از المپیک پاریس در حالی است که مسابقات جهانی وزنه‌برداری مهمترین گزینشی المپیک به شمار می‌روند و تالاخادزه برای هتریک طلای المپیک باید در این رقابت‌ها حضور داشته باشد.

رسیدن تالاخادزه به آوردگاه پاریس این فرصت را ایجاد خواهد کرد که این ورزشکار گرجستانی با سه مدال طلای المپیک در کنار نعیم سلیمان اوغلو قرار گیرد.

توانایی تالاخادزه در مهار وزنه‌های سنگین و فاصله رکوردی وی با رقیبان موجب شده تا برخی از کارشناسان نسبت به کسب ۱۰ مدال طلای جهانی وی امیدوار باشند. البته تحقق این مهم بسیار سخت و احتمال مصدومیت غول گرجستانی در سنین بالا وجود دارد، مصدومیتی که ممکن است پایانی بر رویای ۱۰ مدال طلای جهانی و چهار مدال طلای المپیک وی باشد.

تالاخادزه در صورتی که بتواند با حفظ رکوردهای کنونی تا المپیک ۲۰۲۸ لس‌انجلس دوام بیاورد ضمن آنکه به رکورد ۱۰ مدال طلا خواهد رسید، چهارمین طلای المپیک خود را ضرب خواهد کرد. یکی از رقیبان تالاخادزه، علی داودی است که در سن ۲۲ سالگی موفق به کسب مدال نقره المپیک ۲۰۲۰ توکیو شد. تالاخادزه ۲۸ سال سن دارد و تا برگزاری المپیک ۲۰۲۸ لس‌انجلس ۳۴ ساله خواهد شد.

مسیر  رسیدن به چهارمین طلای المپیک برای تالاخادزه هموار نیست زیرا ممکن است رشته وزنه‌برداری از المپیک ۲۰۲۸ حذف شود و اخباری در این زمینه نیز منتشر شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    دمش گرم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس