کد خبر 1412523
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
سرگیجه را در عرض ۵ دقیقه درمان کنید + آموزش

سرگیجه حالتی است که فرد طی آن سرش اصطلاحا خالی می‌شود و حالت خواب‌آلودگی یا عدم تعادل پیدا می‌کند. این حالت بیشتر اندام‌های حسی بدن مانند چشم و گوش را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

به گزارش مشرق، علت سرگیجه و حالت تهوع ناشی از مشکلات دیابتی و کبد و اضطراب است. البته سرگیجه و حالت تهوع دو موردی است که امکان دارد در اثر موارد زیادی رخ دهند و کاملا اختصاصی نیستند.

سرگیجه ناگهانی می‌تواند به دلیل موارد زیادی اتفاق بیفتد، از جمله مشکلات گوش داخلی، فشار خون پایین و بهداشت روان. سرگیجه امکان دارد به خودی خود برطرف شود، اما بهتر است برای رفع آن به پزشک مراجعه شود.

گاهی سرگیجه داشتن به غش کردن ختم می‌شود. نمی‌توان سرگیجه را یک بیماری دانست، بلکه باید آن را نشانه‌ای برای وجود اختلالات مختلف در بدن به حساب آورد.

چرخیدن دنیا به دور سر و عدم تعادل می‌تواند باعث شود این احساس به فرد دست دهد. اما این دو اصطلاح  علائم متفاوتی دارند.

سرگیجه با یک حس چرخش مانند چرخیدن اتاق به دور سر شما مشخص می‌شود امکان دارد توصیف‌کننده حالتی باشد که انگار شما به یک طرف در حال خم شدن هستید.

دلایل سرگیجه معمولا خیلی مشخص نیست و به‌طور کلی رخ دادن آن خیلی رایج است. اگر این حس گاهی برای شما پیش می‌آید جای نگرانی وجود ندارد اما اگر به‌صورت مکرر و بدون هیج دلیل خاصی این مشکل را تجربه می‌کنید، حتما آن را از طریق پزشک پیگیری کنید. می توانید با دکتر مغز و اعصاب انلاین صحبت کنید .

دلایل سرگیجه

علت‌های شایعی که برای این اختلال وجود دارد به میگرن و مصرف داروها و الکل برمی‌گردد. علاوه بر این امکان دارد در استخوان‌های گوش داخلی اختلالی رخ داده باشد، چراکه گوش داخلی تعادل بدن را بر عهده دارد.

سرگیجه اغلب نتیجه چرخش اشیاء به دور سر است. شایع‌ترین علل سرگیجه به سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم (BPV) مربوط می‌شود.

این مورد در واقع به‌صورت کوتاه مدت است و بیشتر به این دلیل رخ می‌دهد که فرد به‌سرعت موقعیت فعلی خود را تغییر می‌دهد. به‌عنوان مثال مثال وقتی به تازگی از خواب بیدار شده‌اید، اگر سریع در جای خود بنشینید احتمالا سرگیجه به سراغتان می‌آید.

علت سرگیجه گاهی به بیماری منییر نیز مربوط می‌شود. علت احتمالی دیگر برای این بیماری به نوروم آکوستیک یا نوروم شنوایی ربط پیدا می‌کند. در واقع نوروم اکوستیک تومور غیر سرطانی است که روی عصبی که گوش داخلی را به مغز وصل می‌کند قرار می‌گیرد.

سنگین شدن سر اغلب با دلایلی مانند سردرد، سرگیجه، خستگی و مواردی در ارتباط است. علت سرگیجه و سنگینی سر می‌تواند مربوط به سینوس‌ها باشد.

تعدادی دیگر از دلایل احتمالی سرگیجه عبارت هستند از:

افت ناگهانی فشار خون

التهاب عضله قلب

کاهش حجم خون

کم خونی (فقر آهن)

اختلال اضطراب

افت قند خون

عفونت گوش

کم آبی

گرمازدگی

ورزش بیش از حد معمول

دریازدگی

در موارد نادر، سرگیجه می‌تواند ناشی از مالتیپل اسکلروزیس یا ام ‌اس، سکته مغزی و تومور بدخیم یا اختلال مغزی دیگری باشد.

علت سیاهی رفتن چشم ناشی از سرگیجه بیشتر به کم آبی بدن و اضطراب مرتبط می‌شود، البته این مورد در افراد مختلف فرق می‌کند و باید پیگیری‌های لازم انجام شود.

علت سرگیجه و سردرد به‌صورت همزمان بیشتر به دلیل بروز عفونت در بدن است. به‌طور کلی وقتی بدن عفونت می‌گیرد به این دلیل که می‌خواهد عفونت را درمان کند علائمی مانند ضعف کردن، سردرد و سرگیجه بروز پیدا خواهد کرد.

البته برخی از افراد به دلیل مصرف داروهای خاص یا گرفتگی مجاری تنفسی سردرد و سرگیجه را به‌شکل همزمان تجربه می‌کنند.

علائم سرگیجه

افرادی که دچار سرگیجه می‌شوند، امکان دارد حس‌های مختلفی را تجربه کنند و علت سرگیجه در زنان و مردان و سنین مختلف خیلی با یکدیگر تفاوتی ندارد، این علائم عبارت هستند از:

سبکی سر یا احساس ضعف

حس کاذب چرخش همه دنیا به دور سر

بی ثبات بودن

از دست دادن تعادل

حس شناور بودن

گاهی سرگیجه با حالت تهوع، استفراغ و غش همراه می‌شود. اگر این علائم را خیلی زیاد و طولانی مدت تجربه می‌کنید توصیه ما مشورت با مشاوران آنلاین متخصص مغز و اعصاب پذیرش ۲۴ است که در هر موقع شبانه‌روز می‌توانند سریعا به سوالات شما پاسخ دهند.

اگر سرگیجه به دفعات برایتان رخ می‌دهد فورا به پزشک مراجعه کنید. اگر به‌صورت ناگهانی این حس را در اثر هر یک از موارد زیر نیز تجربه کردید فورا به پزشک مراجعه کنید.

آسیب به سر

سردرد

گردن درد

تب شدید

تاری دید

از دست دادن قوه شنوایی

مشکل در تکلم

بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست و پا

از دست دادن هوشیاری

درد قفسه سینه

استفراغ مداوم

این علائم می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل جدی در بدن شما باشند. به همین دلیل باید حتما این موارد را با یک پزشک در میان بگذارید.

پزشک می‌تواند با انجام معاینه فیزیکی مریض به جواب علت سرگیجه چیست پی ببرد و علائم موجود را با تجویز قرص و دارو کاهش دهد.

در این جلسات پزشک اغلب سوالاتی مانند موارد زیر را از شما می‌پرسد:

در چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

در چه شرایطی؟

شدت علائم

علائم دیگری که با سرگیجه بروز پیدا می‌کند.

پزشک همچنین امکان دارد چشم و گوش مریض را نیز معاینه کند و آزمایشاتی را برای بررسی تعادل بدن برای شما تجویز کند. بسته به نوع دلیلی که برای سرگیجه مطرح می‌شود آزمایش‌هایی مانند سی‌تی‌اسکن و MRI امکان دارد برای مریض توصیه شود.

در بعضی از مواردی که بیماران به پزشک مراجعه می‌کند، هیچ دلیلی برای رخ دادن سرگیجه برای مریض وجود ندارد.

درمان‌های سرگیجه

راهکارهای درمانی که برای سرگیجه تجویز می‌شوند اغلب روی علت اصلی تمرکز می‌کنند. در بیشتر موارد، درمان‌های خانگی و دارویی می‌توانند در روند درمان تاثیرگذار باشند. به‌عنوان مثال:

مشکلاتی را که علت آن به گوش مربوط باشند، می‌توان با دارو و انجام تعدادی تمرین مدیتیشن در خانه کنترل کرد.

اگر روش‌هایی که پزشک ارائه می‌دهد مفید نباشد انجام عمل جراحی یک گزینه مفید خواهد بود.

بیماری منییر با رژیم غذایی کم نمک و جراحی گوش درمان می‌شود.

میگرن با خوردن دارو و تغییر سبک زندگی تا حدی درمان می‌شود. به‌عنوان مثال پزشک به شما یاد می‌دهد که چگونه عوامل تشدیدکننده میگرن را شناسایی و از آن‌ها جلوگیری کنید.

داروها و تکنیک‌های کاهش اضطراب می‌تواند در درمان اختلال‌های ناشی از اضطراب تاثیرگذار باشد.

نوشیدن مایعات زیاد می‌تواند به درمان سرگیجه‌ای که ناشی از ورزش بیش از حد، گرما و کم آبی بدن است، کمک کند.

با توجه به اپیدمی ویروس کرونا و تغییر مداوم علائم ناشی از آن گاهی در برخی افراد که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند سرگیجه بروز پیدا می‌کند. درمان سرگیجه کرونا نیز با موارد دیگر فرقی نمی‌کند و باید احتیاط‌های لازم را انجام داد.

در مورد سرگیجه چه کاری می‌توان انجام داد؟

اگر به‌طور مداوم سرگیجه دارید، نکات زیر را برای کمک به کاهش آن دنبال کنید:

وقتی سرگیجه به سراغتان آمد بلافاصله بنشینید یا دراز بکشید و تا زمانی که حس آن رفت در همان حالت باقی بمانید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تعادل خود را از دست ندهید و مشکلات جدی دیگری برایتان اتفاق نیافتد.

در صورت نیاز برای برقراری ثبات بیشتر از عصا یا واکر استفاده کنید. هنگامی که می‌خواهید از پله‌ها بالا یا پایین بروید از نرده‌های اطراف کمک بگیرید.

فعالیت‌هایی انجام دهید که در حفظ تعادل بیشتر به شما کمک کنند، به‌عنوان مثال یوگا. از تعویض موقعیت خود به‌صورت ناگهانی خودداری کنید.

اگر به‌طور مرتب حس سرگیجه دارید از رانندگی یا کار با ماشین‌آلات سنگین خودداری کنید. همچنین کافئین، الکل و دخانیات مصرف نکنید، چون استفاده از آن‌ها سرگیجه را تشدید می‌کند.

حداقل ۸ لیوان در روز آب بنوشید، هفت ساعت یا بیشتر بخوابید و از قرار گرفتن در موقعیت‌های استرس‌زا خودداری کنید.

برای جلوگیری از بروز حس سرگیجه رژیم غذایی سالمی داشته باشید، به‌طوری که رژیمتان متشکل از سبزیجات، میوه و پروتئین‌های بدون چربی باشد.

اگر مشکوک هستید که علت سرگیجه به دلیل مصرف داروی خاصی است، حتما این مورد را با پزشک در میان بگذارید تا دور مصرفی دارو را برایتان کاهش دهد یا کلا یک نوع داروی دیگر برایتان تجویز کند.

در صورت بروز حالت تهوع همراه با سرگیجه از قرص‌هایی مانند آنتی هیستامین یا مکلیزین استفاده کنید، این داروها به نسخه پزشک احتیاجی ندارند.

برای بررسی دقیق علت سرگیجه مداوم می‌توانید از طریق پزشکان به آن پی ببرید و روند درمان لازم در ارتباط با آن را آغاز کنید.

همان‌طور که گفتیم سرگیجه می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد و در واقع تعیین علت اصلی می‌تواند در انتخاب بهترین گزینه برای درمان مفید واقع شود.

بیشتر اوقات هیچ دارویی برای درمان سرگیجه مورد نیاز نیست اما بعضی از داروها وجود دارد که می‌تواند برای درمان دلایل سرگیجه مورد استفاده قرار گیرند. بسته به نوع علت این درمان‌ها شامل موارد زیر است:

داروهای ضد اضطراب، هنگامی که علت سرگیجه ناشی از اختلالات وحشت یا مشکلات بهداشت روان است. با داروهایی مانند آنتی هیستامین می‌توانید سرگیجه را درمان کنید. اکر علت سرگیجه به میگرن مربوط باشد، داروهای مخصوص میگرن می‌توانند به رفع آن کمک کنند.

هر یک از این انواع دارو می‌تواند در درمان سرگیجه ناشی از گوش، درمان سرگیجه هنگام بلند شدن و شرایط دیگر موثر واقع شود. اگر این نوع داروها به رفع مشکل سرگیجه کمک نکنند، تغییر شیوه زندگی یا مراجعه به پزشک ممکن است لازم باشد.

تغییر سبک زندگی

طب سوزنی یکی از درمان‌هایی است که می‌توان از آن برای رفع مشکل سرگیجه کمک گرفت. اگر دارو در رفع مشکل فرد تاثیر نداشته باشد، امکان دارد تغییر سبک زندگی برای فرد مفید واقع شود.

این تغییرات می‌تواند به آسانی حتی نوشیدن یک لیوان آب بیشتر برای دهیدراته ماندن بدن یا دراز کشیدن هنگام احساس سرگیجه باشد.

کارهایی که می‌توانید برای رفع سرگیجه انجام دهید عبارت هستند از:

دراز کشیدن و بستن چشم‌ها

طب سوزنی

نوشیدن مقدار زیادی آب و هیدراته ماندن

کاهش استرس

خواب کافی در طول روز

چندین روش درمانی وجود دارد که می‌توان برای کمک به رفع سرگیجه از آن‌ها استفاده کرد. درمان‌هایی مانند مانور درمانی، تعادل درمانی و روان درمانی برای افراد مبتلا پیشنهاد می‌شوند.

مانور درمانی: روشی به نام مانور Epley ممکن است در درمان سرگیجه موثر باشد. در این درمان در حقیقت موقعیت سر با حالت‌های خاصی تغییر داده می‌شود تا کریستال‌های کوچک کلسیمی که موجب سرگیجه می‌شوند تغییر موقعیت دهند. این نوع درمان به درمان کریستال گوش میانی نیر معروف است.

تعادل درمانی: در این درمان ورزش برای سرگیجه در اختیار افراد قرار می‌گیرد تا بدنشان عادت کند نسبت به حرکت حساسیت کمتری از خود نشان دهد. اگر سرگیجه به دلیل مشکلی در گوش داخلی باشد این درمان می‌تواند موثر واقع شود.

روان درمانی: اگر علت سرگیجه به اختلال‌ها اضطرابی مربوط می‌شود، روان درمانی می‌تواند در تسکین علائم آن تاثیر مثبتی بگذارد.

تغییر سبک زندگی می‌تواند ساده باشد، اما در کاهش علائم سرگیجه قطعا تفاوت زیادی ایجاد خواهد کرد.

علت سرگیجه ناگهانی چیست؟

همان‎طور که گفتیم افراد مبتلا به سرگیجه حالت‌های خاصی مانند سبکی سر، عدم تعادل و مواردی از این قبیل را احساس می‌کنند.

در ادامه ما در مورد زمان مراجعه به پزشک و این که در خانه چه کارهایی می‌توان برای کاهش علائم این مشکل انجام داد به بحث می‌پردازیم.

برای کاهش سرگیجه در خانه می‌توان از راهکارهای زیر کمک گرفت:

در اتاقی تاریک و ساکت دراز بکشید.

سرتان را به آرامی و با احتیاط حرکت دهید و از تغییر موقعیت سر به‌صورت ناگهانی خودداری کنید.

سعی کنید همیشه آرام باشید، برای این کار از تمرینات مدیتیشن بهره ببرید.

برای این که احتمال زمین خوردنتان کمتر شود از عصا استفاده کنید.

همیشه در هنگام خواب سر خود را هم سطح با بدن قرار ندهید و از دو یا چند بالش برای این کار استفاده کنید.

برای درمان سرگیجه هنگام بلند شدن، به آرامی به‌عنوان مثال از رختخواب بلند شوید و قبل از ایستادن لحظه‌ای روی لبه آن بنشینید.

اگر در طول شب از خواب بلند می‌شوید، یک چراغ را روشن نگهدارید.

همچنین سعی کنید خیلی خم نشوید و گردن خود را نیز کش ندهید. به جای خم شدن بنشینید و وسیله مورد نظر خود را بردارید.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

بعضی از مشکلاتی که به دنبال سرگیجه ناگهانی رخ می‌دهند خیلی جدی هستند و نمی‌توان از کنار آن‌ها به سادگی گذشت. به همین دلیل هر کسی که به‌طور کاملا ناگهانی سرگیجه را تجربه می‌کند باید به دنبال راهنمایی‌هایی از سمت پزشک یا ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی یا متخصص مغز و اعصاب آنلاین باشد.

برای سرگیجه ناگهانی باید به دنبال درمان فوری سرگیجه هم بود. به‌عنوان مثال بعضی از مشکلاتی که همراه با سرگیجه بروز پیدا می‌کند علائم سکته مغزی است از جمله تغییر در بینایی، مشکل تکلم، بی حسی، ضعف یک یا چند اندام و مواردی از این قبیل.

اگر سرگیجه ناگهانی ادامه‌دار باشد، به‌صورت مدام شاید اتفاق بیافتد و در موارد غیر منتظره به سراغتان بیاید. به همین دلیل فرد باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرد. علائم زیر در ادامه ممکن است همراه با سرگیجه بروز پیدا کند:

از دست دادن شنوایی

سایر تغییرات در قوه شنوایی مانند صدای زنگ در گوش

افتادن و سایر مشکلات در راه رفتن

مشکل در تکلم

درد قفسه سینه

هر نوع تغییر در قوه بینایی مانند تاری دید

بی حسی در اندام‌ها یا صورت

حالت تهوع

سر درد غیر معمول یا شدید

همچنین هر کسی که سرگیجه و سردرد شدید، تب شدید و حالت تهوع را تجربه می‌کند باید فورا تحت درمان مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرد.

به‌طور کلی افراد وقتی نمی‌توانند دلیل سرگیجه را پیدا کنند و طبیعتا راه درمانی نیز به ذهنشان نمی‌رسد بهتر است از پزشکان کمک بگیرند.

منبع: paziresh۲۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    3 0
    فشار خون بالا هم موجب سرگیجه میشود من یکبار دچار سرگیجه شدم رفتم دکتر فشارم گرفت گفت فشارت 15 است و بالاست و علت سرگیجه شما همین است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس