وزیر بهداشت: ایران جزو ۶ کشور برتر در مقابله با کرونا است/پیک هفتم کنترل شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره مهار پیک هفتم کرونا گفت: پیک هفتم به خوبی کنترل شده و در موج ابتلا و بستری روند نزولی قرار داریم و موج تلفات هم در حال فروکش کردن است.

به گزارش مشرق، بهرام عین اللهی شنبه شب در گفت‌ وگویی تلویزیونی درباره عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: سال گذشته در چنین روزی که دولت را تحویل گرفتیم در بالاترین اوج کرونا بودیم، روزانه ۵۰ هزار مراجعه، هشت هزار بیمار بدحال و مرگ ۷۰۰ نفر را شاهد بودیم، ۳۰۰ شهید مدافع سلامت داشتیم که فداکاری بزرگی کردند.

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: اولین و فوری‌ترین خواسته دولت سیزدهم مهار کرونا بود، در آن ایام مردم خانه نشین شده بودند، مدارس، دانشگاهها، بازار و کسب و کار تعطیل بود، شخص رئیس جمهور اولین گام را در تهیه واکسن کرونا و واکسیناسیون برداشت و وزارتخانه‌های خارجه، راه، هلال احمر و مردم وارد عمل شدند.

عین اللهی ادامه داد: در هفته اول شروع کار دولت، ۱۰ میلیون واکسن وارد و سپس سیل واکسن به کشور سرایز شد، نیروهای مردمی، سپاه و هلال احمر پای کار آمدند تا واکسن‌ها به سرعت تزریق شود تا رکورد واکسیناسیون را به نسبت جمعیت داشته باشیم. هشت میلیون و ۶۰۰ هزار واکسن در هفته تزریق داشتیم که برابر با جمعیت کشورهای مجاور بوده است.

وی ادامه داد: در ۸۰ روز اول شروع کار دولت، ۸۰ درصد واکسیناسیون را انجام دادیم. از ابتدای آذر ۱۴۰۰، ۱۳۲ هزار مرگ و میر داشتیم از آن به بعد تا به امروز ۱۱ هزار مرگ و میر داریم که ۱۳ برابر کمتر بوده که نشان دهنده موفقیت در امر واکسیناسیون است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ۶ مرکز تولید واکسن کرونا در کشور مشغول به کار هستند. ۵۰ میلیون ذخیره واکسن داریم که آماده صادرات است که مثلا اکنون مقداری از آن را به ونزوئلا صادر کردیم.

به گفته وی، در یکسال اخیر ۱۰ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی در ۷۹ مرکز افزوده شده و کارها به شکل زیربنایی انجام گرفته است.

عین اللهی افزود: برای هر نوع عامل خارجی(ویروس) تولید واکسن در کشور  انجام می‌شود. ایران جزو ۶ کشور برتر مبارزه و کنترل کرونا است و در اجلاس ژنو اذعان کردند که ایران در امر واکسیناسیون موفق بوده و رشد اقتصادی خوبی داشته است.

وزیر بهداشت ادامه داد: با پوشش وسیع واکسیناسیون میزان مسافرت و مراجعه مردم رونق داشته است.

وی تاکید کرد: پیک هفتم به خوبی کنترل شده و در موج ابتلا و بستری روند نزولی قرار داریم و موج مرگ و میر هم در حال فروکش کردن است. وضعیت بهداشتی و درمانی ایران در مقایسه با سایر کشورها وضعیتی مطلوب‌تر است.

عین اللهی با توصیه به تزریق دز یادآور به هموطنان خاطرنشان کرد: وجود عوارض دز چهارم بیشتر شایعه سازی است، ۶۰ نفر از بهترین دانشمندان در کمیته علمی مقابله با کرونا هستند و تمامی جوانب تزریق دز یادآور بررسی می‌شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: تزریق دز یادآور مهم است چون در فصل سرما تهویه کمتر است و مدارس و دانشگاه‌ها نیز بازگشایی می‌شود.

به گفته وی، بیمه‌ها مطمئن‌ترین روشی هستند که سلامت مردم را در دنیا تضمین می‌کنند. بحث بیمه‌ها همیشه در همه دولت‌ها مطرح بوده، امسال نمایندگان مجلس ۶ هزار میلیارد تومان را بابت بیمه اختصاص دادند. بر اساس استعلام وزارت رفاه، سه دهک پایین جامعه را بیمه کردیم و افرادی که اسامی آنها در سه دهک پایین نیستند در آزمون «وسع» شرکت کنند و رایگان بیمه شوند.

۶ میلیون نفر بیمه رایگان شدند 

عین اللهی تاکید کرد: ۶ میلیون نفر بیمه رایگان شدند و تا وقتی که بیمه‌ها مکانیزه نشوند اثربخشی نخواهند داشت به همین  دلیل نسخه الکترونیک اجرایی شد و اکنون ۹۸ درصد نسخه‌ها الکترونیک شدند و خدمات به مردم ارائه می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: از آنجایی که بیماران خاص و مزمن مجبورند دارایی خود را صرف دارو کنند، پنج هزار میلیارد تومان مجلس اختصاص داد و صندوق بیماران خاص در هیات دولت به تصویب رسید و داروها تقدیم آنها می‌شود.

وی اظهار داشت: امسال بر اساس تصویب مجلس یک درصد ارزش افزوده در حوزه بهداشت و مناطق محروم  هزینه می‌شود تا خدماتی که شایسته مردم است را  انجام دهیم.

عین اللهی ادامه داد: از آنجایی که باید بی ضررترین داروها «او تی سی» باشند و تحت پوشش بیمه قرار گیرد تا از طریق نسخه الکترونیک به مردم ارائه شود، طرح دارویار به اجرا در آمد.

وی ادامه داد: در سازمان غذا و دارو، جوانان دانشمند و جهادی کار شبانه روزی انجام دادند، ۹۶۰۰ قلم دارو با کد و مبالغ مشخص را بررسی کردند، یارانه سلامت به داروهایی که افزایش قیمت داشتند تعلق گرفت و بسته هوشمند یارانه تی تک تدوین شد. بنابراین داروها در داروخانه ها و بیمارستان‌ها از لحاظ قیمتی کنترل می‌شوند.

تخصیص ۸ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی بیمه‌ها 

عین اللهی گفت: هشت هزار میلیارد تومان بدهی مراکز درمانی از شرکت‌های دارویی بوده که تامین منابع شد، ۲۳ تیر ماه اجرای طرح دارویار اعلام شد، هیچ مبلغی به دارو اضافه نشده و اختلاف قیمت را بیمه‌ها پوشش می‌دهند.

وی تاکید کرد: چهار هزار میلیارد تومان به داروخانه‌ها دادیم و نگرانی در این زمینه وجود ندارد، باید همه انرژی خود را در تولید دارو بگذاریم، باید خودکفا باشیم. دانشمندان گرانقدری داریم دانش روز را در این زمینه دارند که می توانیم دارو با تکنولوژی بالا تولید کنیم و کمبود دارویی نیز از بین می رود.

عین اللهی ادامه داد: سرمایه گذاری باید در تولید دارو سوق داده شود و سرمایه گذاران نیز سود خوبی خواهند کرد، در شرایطی هستیم که باید در تولید دارو مشارکت کنیم، در طرح دارویار ۱۰۰ قلم کمبود دارویی به ۸۰ قلم دارو کاهش یافته است.

وی افزود: تراکم مراکز درمانی در نقاط مختلف کشور متفاوت است؛ ۱۰ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی به مناطق محروم اختصاص یافته است، هزار بیمارستان، ۱۱۰ هزار تخت و ۵۰۰ هزار پرسنل داریم که کمبود بهره وری مشهود است، بهره وری مراکز دولتی باید  بالا رود، سقف درآمد کارانه را در مناطق محروم برداشتیم و باعث می‌شود پزشکان بیشتر در بخش دولتی مشغول به کار باشند.

وزیر بهداشت ادامه داد: میزان تعرفه خدمات را در بخش‌های دولتی و خصوصی به هم نزدیک کردیم، شبکه های بهداشتی تقویت شده، ۶۷ هزار نفر در رده های مختلف درمانی تبدیل وضعیت شدند، مجوز دو هزار بهورز نیز داده شده از آنجایی که بهورزان از نیروهای بومی هستند در شبکه ها و خانه های بهداشت به مردم خدمت می کنند. باید مورد توجه قرار گیرند.

عین اللهی خاطرنشان کرد: چند نرخی بودن ارز اتفاق بدی در کشور بود و به دارو ارز ترجیحی تعلق می گرفت و برای داروهای وارداتی این امکان وجود داشت که قیمت ها غیرواقعی باشد و قاچاق دارو نیز وجود داشت.

وی گفت: در بسیاری از کشورهای همسایه دارو قاچاق شده و در داروخانه های آنها عرضه می شد و این موضوع گویای آن بود که  علاوه بر ۸۰ میلیون جمعیت کشور، به مردم کشورهای منطقه به عبارت دیگر ۴۰۰ میلیون نفر دارو عرضه می کردیم.

عین اللهی اضافه کرد: در طرح دارویار اختلاف ارز ترجیحی و آزاد در اختیار بیمه ها قرار گرفت و عملیاتی شد.

وزیر بهداشت به اهمیت پرونده الکترونیک اشاره کرد و افزود: این طرح و برنامه پزشک خانواده باید با جدیت دنبال شود، در گذشته 
۵۰۰ سامانه داشتیم که باید با وزارتخانه های دیگر متصل می شدند تا کارآیی لازم را داشته باشند. 
 
عین اللهی تصریح کرد: جمعیت در حال پیر شدن است. ابتدای انقلاب رشد جمعیت بالای ۴ درصد بود، نیروی جوان و مولد برای توسعه کشور لازم است. اکنون رشد جمعیت به یک رسیده و منفی می شود، وزارت بهداشت در سال‌های گذشته مقصر بوده، این تفکر غلط وجود داشته که یک فرزند کافی است و در اختیار دادن وسایل پیشگیری از بارداری رشد جمعیت را منفی کرده، ۶ تا ۷ سال به عنوان  پنجره جمعیتی فرصت داریم که این موضوع را باید حل کنیم.

وی گفت: اکنون  قرارگاه جوانی جمعیت تشکیل دادیم و درمان ناباروری از وظایف وزارت بهداشت بوده زیرا سه و نیم میلیون نفر نابارور هستند. شبکه درمان ناباروری را  ایجاد کردیم. 

عین الهی به تعرفه خدمات پرستاری اشاره کرد و اظهار داشت: تعرفه پرستاری پس از ۱۵ سال به تصویب رسید و آخر شهریور اجرایی می شود.

وی با اشاره به ارتقای دیپلماسی سلامت گفت: دیپلماسی سلامت در ارتباطات بین المللی امری مهم است و اواخر شهریور با پنج وزیر دیدار و گفت و گو خواهیم داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • م IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    2 0
    پس فوق العاده خاص کادر درمان چه شد......
  • ر IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    2 0
    کنترل نشد این هم مقل بقیه کارشو انجام داد و گذشت شما زیاد به خودتون نگیرین
  • هوشیار IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    الان که حقوق ما کارمندان فوریت های پزشکی تا نیمه ماه هم نمیرسه لطفا فوق العاده خاص را مصوب نمایید . تورم در جامعه 300 تا 400 درصد هست و حقوق کارمند 10 درصد هست و کل کارمندان به قعر فقر رفته اند
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    اصلا پیکی در کار بود که بخواهد کنترل بشود؟!
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    دقیقا میشه بفرمایند با کدام تدبیر و اقدام کنترل شد؟!!!!!!
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      با واکسیناسیون جناب یا سرکار
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      با واکسیناسیون جناب یا سرکار
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    الحمدلله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس