کد خبر 1412060
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲
در سفرمعاون اجرایی رئیس جمهور به قم چه گذشت؟

معاون اجرایی رئیس جمهور به مناسبت هفته دولت و همچنین با هدف نظارت میدانی بر اجرای مصوبات سفرهای استانی به قم سفر کرده، با حضور در شورای اداری استان، نماز جمعه و گردهمایی اربعین به تبیین دستاورهای یک ساله دولت پرداخت.

به گزارش مشرق، سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور صبح امروز به مناسبت هفته دولت و همچنین با هدف نظارت میدانی بر اجرای مصوبات استانی به قم سفر کرد.

* زمان تحویل دولت، دستگاه ها با کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومان روبرو بودند

مرتضوی در این سفر در خطبه های نماز جمعه قم شرکت کرد و طی سخنانی در پیش خطبه های نماز جمعه اظهار داشت: در بدو تشکیل این دولت مقام معظم رهبری توصیه هایی را به رئیس جمهور و اعضای دولت داشتند. ایشان روحیه کار و تلاش و کوشش و خدمتگزاری به مردم را به عنوان اصل مردمی بودن مدنظر قرار دادند و دولت را به عدالت ورزی و اجرای عدالت و ظلم ستیزی توصیه کردند.

معاون اجرایی رییس جمهور درباره تبین عملکرد دولت گفت: آیت الله رییسی وقتی دولت را تحویل گرفت که بر اساس اسناد موجود دستگاه ها با کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومان روبرو بود. از سویی  هزینه هایی که با اوراق خزانه صورت گرفته بود ماهانه در سال ۱۴۰۰ بیش از۱۲ هزار میلیارد تومان و از اوایل امسال حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی به بار گذاشتند. به عبارتی از ابتدای دولت سیزدهم تا انتهای این دولت به طور تقریبی حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته از محل عرضه اسناد خزانه است.

معاون اجرایی رییس جمهور ادامه داد: یکی مشکلات دولت سیزدهم نوسانات ارز بود و بنا بر اسناد موجود در سال های ۹۴ تانیمه نخست ۹۶  بیش از ۳۱ میلیارد دلار دولت وقت ارز برای کنترل بازار ارز از خزانه بیت المال برداشت و با نرخ ۴۲۰۰ تومان در بازارعرضه کرد.

مرتضوی گفت: این ۳۱ میلیارد دلار یعنی مبلغی بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان که ضریب اثر گذاری آن بر اقتصاد حدود سه الی چهار  برابر قدرت تورم زایی دارد. 

وی ادامه داد: با چنین وضعیتی چه تورمی در انتظار کشور است بنابر روایتی حدود ۶۰ تن طلا کشور را برای کنترل بازار سکه وارد بازار کردند.

به گفته معاون اجرایی رییس جمهور گفت: این دولت صادق الوعد در نخستین گام برنامه تحولی دولت را تدوین کرد و بر حسب منویات مقام معظم رهبری مولفه اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار داد و مدیران جهادی و فدایی ملت بکار گماشت تا بتواند از این بحران های خودساخته بتوانند عبور کرد.

مرتضوی گفت: با این روند کسری بودجه سال گذشته جبران شد بدهی‌های صندوق‌های بازنشستگی پرداخت، برای اولین بار بعد از ١۶ سال به خواسته معلمان جامعه عمل پوشانده شد و ۵٧ درصد حقوق کارگران و بخشی از حقوق بازنشستگان محقق شده است و رییس جمهور با یک تلفن به همتای خود روزانه میلیون‌ها دز واکسن وارد شد و حتی در داخل واکسن هم تولید شده است.

وی ادامه داد: در حوزه دیپلماسی هم‌ این دولت با سیاست حکیمانه مقام معظم رهبری و عزت وارد کارزار شد و عزت سیاسی برای ایران ارمغان آورده شد. عضویت ایران در اجلاس شانگهای سبب ارتقا جایگاه ایران شد.

مرتضوی این را هم‌ گفت که کم توجهی به ظرفیت کشورها رفع شد و به فضل الهی ما به ثبات رسیده‌ایم؛ در کارهای تجاری دولت فعلی کارهای ارزشمندی کرده و به تعبیر یکی از متخصصان، بعد از یک قرن تراز تجاری مثبت شده است. همچنین مطالبات خارجی وصول شده و ۲۹۰ میلیون پوند طلب کشور از بریتانیا به حساب‌های بانکی واریز شد.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: بخش قابل توجهی از پول‌های مسدود شده در کشورهای کره جنوبی، عراق و عمان وارد کشور شد؛ توافقات بین المللی ارزشمندی به امضا رسیده و حضور رئیس جمهور در کشورهای دیگر به ویژه  کشورهای همسایه در اوج عزت در حال انجام است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: ما به ثبات رسیده ایم و بعد از ثبات پیشرفت آغاز خواهد شد؛ افزایش ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی، رشد ۲۲ درصدی ترانزیتی، ساخت یک میلیون مسکن در آینده ای نزدیک از کارهایی است که در حال انجام است.

وی تاکید کرد: در آینده ای نزدیک تعدادی از ساختمان ها تحویل داده می شود، مالیات ساخت واحدهای مسکونی کاهش پیدا کرده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه در زمستان ۱۴۰۰ ما مشکلات بزرگی درباره قطعی گاز داشتیم، گفت: در تابستان ۱۴۰۰ هم قطعی برق زیادی داشتیم و بحمدالله از این بحران ها عبور کرده ایم.

مرتضوی بیان کرد: در سفرهای استانی دولت ۵۱۰ توافق با ۵ هزار و ۳۰۰ پروژه به انجام رسیده و برای استان قم طرح های مناسبی پیش بینی شد؛ طرح های زیرساختی در حوزه های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، ورزشی، دانشگاهی، راه و غیره برای قم پیش بینی شده است.

 * مذاکرات به نتیجه برسد یا نرسد امکانات موجود برای اداره کشور فراهم است

سید صولت مرتضوی همچنین در نشست شورای اداری استان قم گفت: این مذاکرات به نتیجه برسد یا نرسد امکانات موجود برای اداره کشور فراهم است.

معاون اجرایی رییس جمهور ادامه داد: رییس جمهور در حوزه راهبردی دیپلماسی دولت، سیاست، عزت، حکمت و مصلحت را نصب العین قرار داد و در اجلاس‌های منطقه‌ای تمام قد درخشید.

وی افزود: وقتی رییس جمهور این دولت را تحویل گرفت اقتدار دولت در عرصه بین المللی بشدت آسیب دیده بود که نمونه های آن زیاد است. در داخل بودجه سال گذشته در حوزه اعتبارات جاری به روایتی ١٠٧ درصد نسبت به سال ٩٩ افزایش یافت و در عین حال کسری هم داشت.

معاون اجرایی رییس جمهور ادامه داد که در چنین وضعیتی شخصیتی برجسته و کاردان وارد میدان شد و آیت الله رییسی بدون گله و شکایت کسری بودجه را جبران کرد، صادرات نفت به حد مناسب رسید و بخشی از منابع بلوکه شده برگشت داده شد، واکسن تولید و قدرت صادرات آن هم فراهم شد که این‌ها نمونه‌ای از کارنامه دولت است.

مرتضوی در ادامه به ٣١ سفر استانی و هفت سفر موضوعی رییس جمهور در کمتر از یکسال اشاره کرد و گفت: آیت الله رییسی و اعضای کابینه او هر ٩روز یک به سفر استانی می رفتند.

وی به اینکه امروز اگر چه همگان به اصل تفکیک قوا  معتقدیم اما همکاری ها بین سه قوه در بالاترین سطح جریان دارد گریزی زد و گفت: ارتباط دولت با سه قوه بسیار مطلوب است و این دولت مسایل نظام کشور را جمع آوری کرده است و متناسب با آن برنامه دارد و البته مسأله کشور یک شبه و یکساله قابل حل نیستند.اما معتقدیم همه باید امام حسینی عمل و به مردم خدمت کنیم.

معاون اجرایی رییس جمهور در توجه ویژه به اماکن مذهبی این نوید را داد که رییس جمهور دستور تشکیل شورای عالی زیارت را به ریاست خود داد که سه هفته پیش با اعضای تولیت ها و استانداران‌ برگزار شد که پیش از این در سطح معاون اجرایی برگزار می شد.

* داعش به منظور از بین بردن تفکر امام حسینی(ع) به وجود آمده بود

معاون اجرایی رئیس جمهور در هفتمین گردهمایی فعالان مردمی اربعین نیز با بیان اینکه ملت امام حسین(ع) بودن به مرزهای جغرافیایی محدود نمی‌شود، عنوان کرد: ملت امام حسین(ع) تمام نقشه‌های شوم دشمنان اسلام را نقش بر آب می‌کند.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه تشکیل داعش نیز به منظور فتح خاک نبود، مطرح کرد: این گروه تروریستی به منظور از بین بردن تفکر امام حسینی(ع) به وجود آمده بود.

وی با بیان اینکه تفکر امام حسینی(ع) در مسیر بسترسازی ظهور حضرت حجت(عج) خواهد بود، خاطرنشان کرد: اربعین نقطه اجماع تمام آزاداندیشان و عدالت‌خواهان جهان است در نتیجه بسترسازی ظهور نیز از مسیر اربعین می‌گذرد.

مرتضوی با اشاره به اینکه فرهنگ اباعبدالله(ع)، فرهنگ جهانی خواهد شد، تصریح کرد: فعالان مردمی و افرادی که امروز در مسیر این فرهنگ گام برمی‌دارند در تحقق این هدف نقش اساسی است.

وی ادامه داد: اگر حرکت اربعین قرار بود توسط دولت دنبال شود، قطعا نیازمند منابع بسیار و تشکیلات بسیار اداری بودیم، اما توسط مردم و تنها با عشق و ارادت به امام حسین(ع) به بهترین شکل دنبال می‌شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه این دولت، دولت امام حسین(ع) است، یادآور شد: دولت امام حسینی(ع) در مسیر امام حسین(ع) گام بر می‌دارد و در چندین جلسه رئیس جمهور پیگیر مقوله اربعین بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه امکان مدیریت و اداره اربعین توسط حاکمیت وجود ندارد، بیان کرد: امروز اربعین به معارف عمومی تبدیل شده است و فعالان مردمی در این مسیر تلاش‌های بسیار اثرگذاری داشته‌اند.

مرتضوی با بیان اینکه شور حسینی(ع) در حال گسترش در تمام دنیا است، ابراز کرد: باید در سنوات آینده تشکل‌های مذهبی اتوبوس‌رانان را نیز تشکیل دهیم تا این افراد با عشق به اباعبدالله(ع) در این مسیر گام بردارند و مشکلات حمل و نقل زائرین اربعین برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم به رفع مشکلات و تامین زیرساخت‌ها اهتمام ویژه دارد، اظهار داشت: نگرانی‌ها نسبت به اربعین امسال در دولت نیز وجود دارد چراکه اولین اربعین پس از کرونا، حرکت خانوادگی با تعطیلی مدارس، گرمای بیش از حد هوا و ... شرایط امسال را حساس کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    0 1
    این سفرا برای مردم آب نداره ، عوضش تا دلت بخواد برا مسولین نون داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس