کد خبر 1410362
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰

به گزارش مشرق،  کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین درباره  دلایل شکست فرایند صلح افغانستان نوشت:

 «مؤسسه خاورمیانه» در مقاله‌ای به مناسبت گذشت یک سال از حکومت طالبان، به بررسی دلایل شکست آمریکا در افغانستان و ناکامی فرایند صلح پرداخته و چهار دلیل را برای آن برشمرده است:

شکست در نبرد روایت‌ها

دولت تحت حمایت آمریکا نتوانست روایت خود مبنی بر کارآمدی در ارائه خدمات به جامعه و مقابله با تروریسم را در اذهان مردم تقویت کند. در مقابل، طالبان موجودیت خود را بر اساس مبارزه با دشمن اشغال‌گر و «دولت دست‌نشانده» او تعریف کرد و روایت خود از یک گروه مبارز و خستگی‌ناپذیر را به خوبی ترویج نمود.

 شکست در رهبری مذاکرات صلح

بازیگران ذی‌نفع از مذاکرات آمریکا با طالبان چشم‌انداز متفاوتی داشتند. تکنوکرات‌های افغانستان درصدد تسلیم کامل طالبان بودند، رهبری دولت در پی «ادغام مجدد» جنگجویان طالبان با ارتش بود و «مجاهدین» به دنبال «تقسیم قومی قدرت» بودند. به همین دلیل نهایتاً نتوانستند در فرآیند مذاکرات مشارکت کنند.

ساختارهای موازی

شورای عالی صلح به رهبری عبدالله‌عبدالله در رقابت دائمی با دولت به ریاست اشرف‌غنی بود. علاوه بر اینکه نقش وزارت امور خارجه، سازمان اطلاعات و شورای امنیت ملی در مذاکرات نیز روشن نبود. این روند با مداخلات خارجی آمریکا، امارات و عربستان پیچیده‌تر شد.

 تبدیل صلح به معامله‌ای خارجی

نقش ایالات متحده در جلوگیری از صلح مهم است. آمریکا ابتدا با هدف مبارزه با تروریسم به افغانستان لشگرکشی کرد ولی تغییر اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا و اهمیت مهار چین، باعث شد بدون آن‌که تغییری در ماهیت طالبان رخ دهد، از افغانستان خارج شود.

 نویسندگان مقاله برای بهبود روند صلح و ثبات در افغانستان، سه توصیه به آمریکا ارائه می‌کنند: افزایش تعامل با سازمان‌ها و احزاب سیاسی، اقلیت‌های قومی و مذهبی و حتی گروه‌های شبه‌نظامی مخالف طالبان؛ رفع تحریم‌های شورای امنیت و آمریکا در ازای آغاز روند سیاسی و تشکیل دولت فراگیر و نهایتاً اتخاذ رویکردی دیپلماتیک و چندجانبه علیه حضور القاعده در افغانستان.

 دلایل شکست فرایند صلح افغانستان

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 2
    باورم نمیشه ارتش امریکا وناتو درافغانستان نابودشدند واقعا چقدراینها پوشالی ان
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 0
    دلیل : نژادپرستی قومی
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 0
    هر طرفی پشتوانه دارد . پشتوانه فارسی زبانان و شیعیان ایران بود که کمر اینها شکست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس