کد خبر 141025
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۱

با اوج گرفتن تحولات سوریه ، بهتر می توان این توطئه صهیو- امریکی را لمس کرد، هر چند پیش از این نیز از حضور گسترده صهیونیستها در کردستان عراق و آموزش نیروهای پیشمرگه به دست آنان برای نفوذ در خاک جمهوری اسلامی ایران و تحرکات کردهای پ .ک.ک اخبار متعددی منتشر شده است ، اما وقتی به اوضاع فعلی سوریه دقت می کنیم می بینیم که بخش مهم این توطئه یعنی استقلال اقلیم کردستان در شمال سوریه و ورود نیروهای کرد سوری آموزش دیده و نیروهای پیشمرگه برای به دست گرفتن زمام امور و تسلط بر منطقه کردنشین سوریه که دارای میادین نفتی مهم رمیلان و جبسه هم می باشد هم اکنون در حال جریان است.

به گزارش سرویس وبلاگستان مشرق، سارا مؤمنی در آخرین پست وبلاگ در جست و جوی حقیقت نوشت: چندی پیش در همین وبلاگ، مطلبی با عنوان نقشه جدید صهیونیست‌ها برای به آتش‌کشیدن منطقه و اعلان دولت مستقل کردی با تجزیه ایران و عراق و ترکیه و سوریه منتشر شد.


نقشه ادعايي کردها براي تصرف اراضي چهار کشور منطقه و اعلان دولت مستقل


تاریخ درج این مطلب به قبل از وقایع سوریه بازمی‌گردد در این مطلب بر اساس معلوماتی که از جلسه کردها در آمریکا نشت کرده بود سال 2013 ميلادي، به عنوان سال اعلان تشکیل دولت مستقل کردستان ذکر شده بود و مطرح شد که طرح‌هایی در این راستا در دست اقدام است.

با اوج گرفتن تحولات سوریه، بهتر می‌توان این توطئه صهیو - آمریکايی  را لمس کرد؛ هر چند پیش از این نیز از حضور گسترده صهیونیست‌ها در کردستان عراق و آموزش نیروهای پیشمرگ به دست آنان برای نفوذ در خاک جمهوری اسلامی ایران و تحرکات کردهای پ .ک.ک اخبار متعددی منتشر شده است اما وقتی به اوضاع فعلی سوریه دقت می‌کنیم می‌بینیم که بخش مهم این توطئه یعنی استقلال اقلیم کردستان در شمال سوریه و ورود نیروهای کرد سوری آموزش‌دیده و نیروهای پیشمرگه برای به دست گرفتن زمام امور و تسلط بر منطقه کردنشین سوریه که دارای میادین نفتی مهم "رمیلان" و "جبسه" هم می‌باشد هم‌اکنون در حال جریان است.

با قرائت دقیق اوضاع  کنونی و تحرکات اسرائیلی آمریکایی در کردستان عراق می توان به این سناریوی احتمالی برای عملی ساختن توطئه مذکور اشاره کرد:

1- در مرحله نخست با استفاده از هرج و مرج موجود در مرزهای شمالی، شورشیان مسلح کرد با همکاری کردهای پیشمرگه کردستان عراق کنترل کامل مناطق کردی سوریه را به دست می‌گیرند.

2- در مرحله دوم نظام کنونی سوریه سقوط کرده و اقلیم کردستان سوریه به مرکزیت "عفرین" اعلام موجودیت کرده و تقاضا برای اداره آن بصورت فدرالی خواسته ای منطقی به نظر رسیده و مورد تأیید دولت‌های توطئه‌گر قرار می‌گیرد (همانند به رسمیت‌شناختن دولت کردستان عراق)

3- در مرحله بعد اتحاد بین اقلیم کردستان عراق و سوریه را شاهد خواهیم بود و اتحاد این دو اقلیم موجب تحریک کردهای ترکیه و تحریک کردهای ایران شده و در نهایت دولت مستقل کردستان با مرزهای جدید اعلام موجودیت خواهد کرد.

یکی از معارضین بارز کرد سوریه در خصوص اتحاد دو اقلیم کردی عراق و سوریه (کردستان غربی) می‌گوید کردستان غربی با توجه به نزدیکی آن به خط ساحلی سوریه به منزله رگ حیات کردستان عراق خواهد بود و دروازه‌ای برای صدور نفت و تجارت آزاد بدون مرور از ترکیه محسوب می‌شود.

طبق اخبار موجود نیروهای ارتش سوریه با عقب نشینی از برخی پاسگاه‌های مرزی واقع در مرز کردستان زمینه را برای حضور وتسلط حزب اتحاد دموکراتیک حزب نزدیک به حزب کارگران کردستان بر آن پاسگاه‌ها مهیا ساخته است.

اقلیم کردستان بعد از حمله عراق به کویت در سال 1990 ميلادي موفق شد که یک منطقه بی‌طرف برپا کند و توانست تا حدودی به برخی پیشرفت‌های امنیتی و نظامی که عراق بعد از آن شاهد بود دست یابد تا جایی که از سال 2003 ميلادي این اقلیم توانست به آبادانی و عمران آن منطقه و تقویت نیروهای نظامی و امنیتی فوق‌العاده و قابل ملاحظه‌ای دست یابد.

از این رهگذر نیروهای اقلیم کردستان توانست به آموزش نیروهای اداری و نیروهای مسلح کردستان سوریه بپردازد تا آنها صلاحیت لازم جهت اداره منطقه درصورت استقلال کردستان را داشته باشند که موضوع تشکیل اقلیم کردستان بسیار بحث‌انگیز و زنگ خطری برای سه کشور ترکیه، ایران و عراق می‌باشد و تحقق این دولت و تشکیل آن در آینده نزدیک  با حمایت برخی کشورهای غربی و آمریکای برای ایجاد توازن قوا بعید به نظر نمی‌رسد.

سؤال مهمی در این راستا مطرح است. آیا تسلط کردها بر منطقه شمالی سوریه تهدیدی برای سوریه است یا ترکیه؟

نصب پرچم‌های کردی در برخی شهرهای شمال سوریه تنها نظام سوریه را هدف نگرفته و چه بسا این پرچم‌ها پیامی معنی‌دار برای ترکیه باشد. "کوبانی"، "قامشلی"، "عفرین" و "مالکیه" شهرهایی هستند با اغلبیت ساکنان کرد که تقریباً از یک سال قبل به دست حزب اتحاد دموکراتیک کرد افتاده‌اند.



حزب اتحاد دموکراتیک کردستان که قدرت اصلی در منطقه است دارای مجلس ملی مردمی برای غرب کردستان و صدها کمیته حمایت مردمی بوده و دارای نهادهایی است که نشان از نیت استقلال و اداره منطقه بصورت خودمختاری است. نیروهای کرد توانسته‌اند نیروهای ارتش سوریه بدون درگیری قابل ملاحظه‌ای از این منطقه دور سازند و نظام سوریه نیز تمایلی به بازکردن جبهه جنگ جدید در این منطقه ندارد.  همچنین کردها از یک سال قبل با حمایت از حومه شمال شرقی استان حلب اجازه نفوذ نیروهای ارتش آزاد سوریه و سلفی‌ها را به این منطقه نمی‌دهند.

نصب پرچمهای کردی در مناطق کردنشین سوریه در حقیقت گامی پیشگیرانه در مقابل ترکیه است؛ زیرا حکومت ترکیه برای ممانعت از تشکیل دولت مستقل کردی در سوریه و تقویت معارضین کرد پ.ک.ک علیه این کشور، سعی دارند تا این منطقه را تحت تصرف درآورده و پناهندگان سوری را در آن ساکن نمایند تا از تشکیل اقلیم کردی در شمال سوریه و خطرات احتمالی آن علیه ترکیه ممانعت به عمل آورند.

از سویی دیگر در اخبار آمده است کردهای پیشمرگه از قبیله "شمر" و کارشناسان اسرائیلی در منطقه شمال شرق سوریه سیطره یافته‌اند.

حال باید دید ترکیه در این راستا چه موضعی اتخاذ خواهد کرد و هر چند ترکیه از زبان بیش از یک مسؤول بلندپایه در خصوص ایجاد دولت مستقل کردی هشدار داده و وعده داده که با جدیت از این موضوع ممانعت خواهد کرد اما باید منتظر بود و دید آیا در آینده جنگ بین کردها و همپیمانان‌شان از یک سو و ترکیه و عراق و سوریه از سوی دیگر برای تسلط بر این منطقه اتفاق خواهد افتاد یا خیر؟ و چه کسی پیروز این نبرد ژئوستراتژیک خواهد بود؟ خصوصا اینکه تشکیل دولت کردی مستقل از آرزوهای دیرینه کردها و متحدان آن یعنی آمریکا و اسرائیل می‌باشد و در راستای تأمین منافع اسرائیل برای دسترسی به منابع آبی کردستان و نفت و گاز میدان‌های غنی این منطقه می‌باشد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 19
  • محمدحسین ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    0 0
    به نظر می آید که جنگ قرقیسیا که احتمالا یک ضلع آن نیروهای غربی عربی ویک ضلع آن ترکها باشند در این منطقه شکل بگیرد
  • ali123 ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    1 0
    حرف شما منطقي نيست و به نظر من از روي تعصب است . همانطور كه در تركيه و سوريه شاهد هستيم حقوق كردها رعايت نميشود و در عين حال به انها ظلم شده است. - هويتشان - سرزمينشان و... را از انها گرفته اند.
  • سیاوس لک ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    2 0
    مطمئنا کردها ی سوریه دراین نبرد پیروز می شوند وبه حقوق مسلم خود میرسند مانند کردهای عراق .وبعد از آن نوبت ترکیه است
  • ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 0
    بیکارید؟
  • فقط یک انسان ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    1 0
    ***درورد بر ملتی که خونشان ریخته شد اما بازهم برادری و برابری را نیک دانستند همچون مولای خود امام حسین(ع) ،کردها نیز کربلا را به چشم دیدند و همچون ایشان علی اصغرها از دست دادند اما هرگز کردار نیک را از یاد نخواهند برد چون کردار نیک ،پندار امام مظلوم بود
  • مظلوم ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    0 0
    به امید و یاری خدا پیروزی نزدیک است و ظالم ها ... نابود شدنی هستند این وعده خوامند عادل است.
  • kurd ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    1 0
    انشاالله نوبت ترکیه هم میرسه به امید خدا آزادی آزادی خاک کوردستان
  • کرد ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    1 0
    هر کجا هر اتفاقی بیفته ما کرد های ایران به خاک خودمون خیانت نمی کنیم و ایرانی خواهیم ماند. و افتخار میکنیم که ایرانی هستیم. چو ایران نباشد تن من مباد
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    2 0
    لعنت خدا بر چرچیل انگلیسی که اینطور منطقه را تجزیه کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس