کد خبر 1409797
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۹
سعدالله زارعی

فرار نظامیان آمریکایی از افغانستان، افق فرار آنان را از عراق تا خلیج‌فارس و کشورهای شبه‌جزیره و به‌طور کلی غرب آسیا ترسیم نمود.

سعدالله زارعی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: ۲۴ مردادماه سالگرد فرار مفتضحانه ارتش متجاوز آمریکا از افغانستان است. این کشور برای آنکه وانمود کند قدرت عملیاتی خود را در افغانستان حفظ کرده و هدف‌گذاری آن مقابله با گروه‌های شبه‌نظامی بدون مرز بوده است، در نزدیکی اولین سالگرد فرار خود با کمک سرویس اطلاعاتی پاکستان، اقدام به عملیات پهپادی علیه «ایمن الظواهری» رهبر مصری القاعده، در منزل «جلال‌الدین حقانی» از رهبران طالبان در کابل کرد.

در این میان طالبان که منکر حضور رهبران القاعده در افغانستان بود، نتوانست واکنش تندی علیه اقدام مشترک آمریکا و پاکستان علیه «میهمان ویژه» خود داشته باشد. درخصوص این موضوع نکاتی وجود دارد:

۱- اشغال نظامی افغانستان در سال ۲۰۰۱ به بهانه حمله به برج‌های دوقلوی منهتن صورت گرفت ولی هدف‌گذاری آن ایجاد سلطه نظامی درازمدت در افغانستان - که کیسینجر از ۱۰۰ سال سخن می‌گفت - با هدف کنترل ایران، روسیه، چین و هند بود.

آمریکا به همین منظور ائتلاف نظامی «ایساف» را پدید آورد و از کشورهای غربی خواست ولو به‌صورت نمادین و اعزام یک یگان کوچک در این ائتلاف شرکت نمایند. جمع این نیروها را بین ۳۶ تا ۵۰ هزار نفر ذکر کرده‌اند که با احتساب نیروهای آمریکا به حدود ۱۳۰ هزار نفر می‌رسید.

این نیروها به مرور کاهش یافتند و تقریباً پنج سال پس از اشغال این کشور و بروز اختلافات میان نیروهای آمریکایی با بقیه و به‌خصوص اختلاف بین انگلیس و آمریکا، عدد نیروهای نظامی غربی در افغانستان در سال‌های بعد به حدود ۷۰ هزار نفر رسید و در نهایت نیروهای دولت‌های غربی به کشورهای خود بازگشتند و عدد نیروهای نظامی آمریکا نیز به کمتر از ۵۰ هزار نفر رسید.

با به بن‌بست رسیدن روش اشغال کامل و درازمدت و فعال نظامی، آمریکا روی کار آوردن یک دولت افغانستانی وابسته را مدنظر قرار داد.

از این‌رو در نتیجه برگزاری انتخابات، «حامد کرزی» به ریاست‌جمهوری رسید. کرزی ابتدا حضور نظامیان آمریکایی در کشورش را به‌عنوان پادزهر حمله طالبان به دولت مرکزی در نظر داشت و از آن پشتیبانی می‌کرد، اما چندی نگذشت که او متوجه شد آمریکا اصولاً وجود یک دولت قدرتمند در کابل را نمی‌خواهد و آن را در جهت منافع خود نمی‌داند، به همین جهت شکافی میان دولت کرزی و ایساف به فرماندهی آمریکا پدید آمد.

پس از آن دولت به‌صورت ضعیف در کابل وجود داشت و اما در عمل این آمریکایی‌ها بودند که سررشته بسیاری از امور امنیتی و سیاسی افغانستان را در دست داشتند. این موضوع دامنه اختلافات کابل و آمریکا را دائماً فزونی بخشید.

همزمان با اختلافات میان آمریکا و دولت ضعیفی که در کابل سر کار آمده بود، طالبان در بخش‌های مختلف افغانستان مشغول پیشروی و به دست گرفتن کنترل امنیتی بسیاری از استان‌ها بود. این تحرک پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری کرزی و آغاز دوره ریاست‌جمهوری اشرف غنی تشدید شد.

غنی برخلاف کرزی با تقلب علیه دکتر عبدالله عبدالله به ریاست‌جمهوری رسید، به همین جهت اختلافات درون دولت افغانستان در دوره غنی شدت گرفت و طالبان از این اختلافات بهره‌برداری می‌کرد و بر دایره کنترل خود در افغانستان می‌افزود.

۲- در حد فاصل ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۱، با قدرت گرفتن طالبان به مرور از اقتدار نیروهای اشغالگر و دولتی که در یک دموکراسی ضعیف سر کار آمده بود، کاست و در نهایت دولت کابل را تا سرحد انحلال پیش برد.

از آن طرف سیاست جمهوری اسلامی ایران که بر مبنای اخراج آمریکا از افغانستان استوار بود و متناسب با آن اقداماتی را طراحی و به اجرا گذاشت، عرصه را بر آمریکایی‌ها تنگ و افق تسلط درازمدت آمریکا را برای واشنگتن نومیدانه کرد.

آمریکایی‌ها در وضعیتی قرار گرفتند که ناگزیر شدند با قدرتمندترین گروه معارض افغان که طالبان بوده وارد مذاکره شده و راهی را برای حل مسئله پیدا نمایند. از این رو مذاکرات آمریکا و طالبان در دوحه آغاز گردید.

مذاکرات دوحه با دو نیت مجزا و در واقع با دو دستورکار جداگانه شروع شد. آمریکایی‌ها با این انگیزه که با طالبان بر سر بقای نیروهای نظامی خود در این کشور به توافق برسند و افغان‌ها با این هدف که آمریکا را وادار به پذیرش حکومت خود نمایند، مذاکرات را شروع کردند.

زلمای خلیل‌زاد و ملابرادر در اولین گفت‌وگوها قبول کردند که تحت هر شرایطی ارتباط میان آمریکا و طالبان برقرار باشد. در گام‌های بعدی، آمریکایی‌ها با طالبان برای زمانی یک‌ساله به توافق رسیدند و براساس آن مقرر شد در این یک سال، طالبان به نیروهای نظامی آمریکا کاری نداشته باشد و در مناطق تحت سیطره خود مانع حمله به نیروهای آمریکا نیز بشود و متقابلاً آمریکا در منازعه میان دولت و طالبان بی‌طرف بماند!

مذاکرات که تقریباً دو سال به درازا کشید، در نهایت به پذیرش خروج از افغانستان توسط آمریکا منجر گردید. در مقابل طالبان قبول کردند خروج امن آمریکا از افغانستان را تضمین نمایند.

جمهوری اسلامی به دقت مذاکرات دوحه میان طالبان و آمریکا را زیر نظر گرفت. مطلوب جمهوری اسلامی این بود که آمریکا بدون گرفتن امتیاز، خاک افغانستان را به‌طور کامل ترک نماید.

بر این اساس در وقت لازم نکاتی را به دوستان افغانستانی یادآوری می‌کرد. جمهوری اسلامی ایران، تجربه اخراج نظامیان آمریکا از عراق را داشت. ایران در این کشور، سیاستی را اتخاذ کرد که نتیجه آن در تنگنای شدید قرار گرفتن نیروهای آمریکایی و پذیرش خروج از این کشور بود. در این روند، ایران دوستان عراقی را مجاب کرد که روی خروج کامل و نه کاهش حضور تأکید داشته باشند و همزمان با آن در ساختار اجتماعی عراق، فشار بر نیروهای آمریکا را دنبال کرد. این فرمول برای افغانستان هم کارآیی لازم را داشت.

به همین جهت مذاکرات دوحه در ادامه و با راهنمایی ایران، به مذاکرات بیکر - همیلتون در عراق شبیه گردید.

۳- آمریکا چند سال پس از حضور نظامی به وضعیتی رسیده بود که سه رئیس‌جمهور آن - اوباما، ترامپ و بایدن - قادر نبودند از دلیل و روند حضور آمریکا در افغانستان دفاع نمایند.

از این‌رو لزوم خروج از افغانستان و اعتراض به هزینه‌های سرسام‌آور در این کشور، به ترجیع‌بند اظهارات مقامات سیاسی و نظامی آمریکا تبدیل شده بود.

این که فرمانده کل قوای آمریکا قادر نباشد از سیاست نظامی کشورش دفاع نماید، خیلی جالب است.

واقعیت هم این بود که افغانستان برای نیروهای آمریکایی از یک‌سو به گورستان و از سوی دیگر به زندان تبدیل شده بود. این موضوع بیش از آنکه به طالبان و قدرت آن برگردد، به روحیه ضدغربی مردم افغانستان بازمی‌گشت.

یکی از نظامیان آمریکا که سال‌ها به‌عنوان یک افسر اطلاعاتی در افغانستان حضور داشته، در آستانه اخراج آمریکا از افغانستان، کتابی منتشر کرد که در آن نوشته بود «ما از «حومه روستاها»ی افغانستان شکست خوردیم؛ روستائیان افغانستان اگرچه به‌دلیل دست و پنجه نرم کردن با فقر، کمک‌های غذایی ما را دریافت می‌کردند ولی به هیچ وجه دید خوبی نسبت به ما نداشتند.

آنان که به‌دلیل گرفتن پول، در روز به ما کمک می‌کردند، شب علیه ما و به نفع مجاهدین افغانی عمل می‌نمودند. از نظر آنان ما در نهایت «کافر متجاوز» و مجاهدان افغانی، «مجاهد آزادگر» به حساب می‌آمدند. ما هیچ شانسی در افغانستان نداشتیم و به هیچ وجه نمی‌توانستیم در این کشور بمانیم».

آنچه این افسر اطلاعاتی در کتاب مفصل خود شرح داده است، به خوبی دلیل اجتماعی شکست آمریکا را نشان می‌دهد اما باید گفت اخراج آمریکا از افغانستان سه ضلع داشت؛ یک ضلع راهبردی و استراتژیک که جمهوری اسلامی ایران بود، یک ضلع نظامی که طالبان بود و یک ضلع اجتماعی که توده‌های مردم مجاهد افغانستان بودند.

یک سال است آمریکا از افغانستان فرار کرده و تصویر و نتیجه این فرار، شکست و شکست‌پذیری آن بوده است. فرار نظامیان آمریکایی از افغانستان، افق فرار آنان را از عراق تا خلیج‌فارس و کشورهای شبه‌جزیره و به‌طور کلی غرب آسیا ترسیم نمود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمدصالح چگینی IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    19 6
    کاخ سفیدباابوغریب وداعش وگوانتانامو امدوداردگم میشود چوت هیچ قرابتی باارزش های درونی انسانی پاک نداردچنگک نحسش اسراییل هم یابامهاجرت معکوس یابافتح فلسطین ودیپورت کردنشان تسط مدافعان حرم گورشان راگم میکنند
    • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      7 14
      شتر در خواب بیند پنبه دانه
    • محمدصالح چگینی 33 IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      4 2
      عزیزم درکتابهای یهودی اصیل هست که ایرانیان نابودکننده ی صهیونیست هستند
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      6 2
      صهیونیسم چی داشت که اومد وچی داردکه داردمیرود جزفسادوبی ابرویی وضدشریعت بااسم نژادبرتر
    • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      1 2
      آره راست میگی، شتر در خواب بیند پنبه دانه ، ولی مثل رو برعکس بکار بردی، شتر آمریکا بود که برای تجزیه منطقه خواب دیده بود، الاغ هم تویی که همه چیز رو برعکس بکار میبری
    • DE ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      1 1
      مشرق نیوز....- اخیراً ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در صفحه اجتماعی تلگرام خود یک ویدئو بارگذاری کرد. او به عنوان کسی که روزگاری در بالاترین رده‌های حکومت، قدرت و ثروت در آمریکا قرار داشت، تصویری از امروز ایالات متحده می‌دهد که دیدنی است. او در چند جمله کوتاه، گویا و مختصر می‌گوید: الف- ما ملتی شکست خورده هستیم. ب- ما ملتی در حال افول هستیم. ج- بازار سهام در بدترین وضعیت و تورم در بالاترین نقطه قرار دارد. د- ما در افغانستان شکست خوردیم 85 میلیارد دلار تجهیزات نظامی را گذاشتیم و فرار کردیم. هـ- در آمریکا آزادی بیان نیست، ما مطبوعات آزاد نداریم. و- اقتصاد آمریکا در حال فروپاشی است. ز- آمریکا در جهان دیگر قابل احترام نیست. این تصویری است که ترامپ با کلمات و جملات فوق از آمریکا می‌دهد آنهم به عنوان یک شاهد عینی و معتبر، این یک واقعیت انکارناپذیر است.اما عده‌ای از غرب‌پرستان در ایران نمی‌خواهند این واقعیت را بپذیرند. وال استریت ژورنال هفته گذشته اعلام کرد... ./ جایی که عقاب پر بریزد از پشه لاغری چه خیزد. جایی که امریکا درحال افول و نابودیست از یک دلقک که با کودتای نارنجی جورج سوروسی سر کار اومده چه اتتظاری هست . اوکراین به لب پرتگاه رسیده و تا قبل از سال میلادی جدید تمام شهرهای کشورهای اروپایی ضد کمک های میلیاردی به دلقک به پا خواهند خاست برق و گاز به ۴ برابر قیمتِ ۲و نیم برابری حالا خواهد رسید . تورم و گرانی و رکود اقتصادی کمر غرب را شکسته است به یک فشار مردمی بند است.اعتلاف برای کمک به دلقک به اعتراف به اشتباه و پشیمانی غرب تبدیل شده است
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      4 3
      ایران کجا بود تو ماجرای خروج امریکااز عراق؟
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      4 2
      43 سال پیش وقتی مردم ایران امریکا و نوکرش را از ایران با اردنگی بیرون انداختند، امثال تو امروز ما را "شتر در خواب بیند پنبه دانه" تلقی میکردند. حالا ما پنیه دانه اش را میخوریم امثال تو تفاله اش را نوشخار میکنید! نوش جان!
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      0 0
      فرمانده ی ضدازادی سنتکام خودش درمستندفرمانده سایه گفت که سردارسلیمانی عظیم الشان بابمب های جاده ای وحملات مختلف علیه ارتش ضدبشری وخودکشی کننده ی کاخ سفیدکاخ سفیدراازعراق اخراج کردگویا شده قضیه ی ماندلای مرحوم که کاخ سفیدبعدازنابودکردن اپارتایدبریتانیابرای ماندلاعزاداری وگریه میکردند فلسطین هم درشرف ازادی است نوبت حمایت ازمقاومت کاخ سفیدرسیده
    • DE ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      1 0
      ایران کجا بود تو ماجرای خروج امریکااز عراق خخخخخ نه بابا نشستی همین ساده برات بنویسن‌. کل موس آد و سارمان ۳۰یا و ۱۰ها سازمان جاسوطی !! دیگه خواستند بدونند شگرد ایران چی هست تا بتونند جلوش را بگیرند نتونستند .
  • GB ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    2 8
    دستگاه های غرب همینطوری چنین خروجی رو برنامه ریزی نکرده بودن
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    2 0
    افغان ها بر خلاف جشن استقلالی که می‌گیرند در طول تاریخ موجودیت افغانستان هیچگاه مستقل نبودند ، همواره تحت استعمار انگلستان و طی این دو دهه استعمار نوین آمریکا قرار داشتند اگر آمریکایی ها ناچار به ترک افغانستان شدن و ناچار به توافق با طالبان به این دلیل بود که ایران چنین میخواست این خواست ایران بود ، امیدوارم سران طالبان سپاسگزار ابران و ایرانیان قدر دان ما ایرانیان باشند .. انشاالله
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    2 2
    تمدن ایران و مکتب حسینی آن، میتواند شیاطین بزرگ را به زانو درآورد. ایران پرچم دار و امید مسلمانان جهان است. ولایت فقیه مورد قبول ملتهای مسلمان است؛ با جان و دل پذیرفتیم و قدمی از آن پس و پیش نخواهیم رفت.
  • CA ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    2 1
    امریکا با به حمله به افغانستان و سرنگونی طالبان بیشترین خدمت را به هزاره شیعه کرد. برای اولین بار شیعیان به پست معاونت ریاست جمهوری و وزارت رسیدن. ولی با روی کار امدن بایدن در امریکا بدنبال کاهش هزینه ها برنامه کاهش و خروح نیروهایی امریکایی بدلیل درگیری های قومی دران کشور را برنانه ریری کرد که بیشتر صرر ان به شیعیان رسید. همانطور که در حمله امریکا به عراق و کشتن صدام برای اولین بار در تاریخ عراق حکومت به شیعیان عراق رسید.
  • IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    3 0
    شما در عالم دیگری سیر می کنید وحقیقت را یا نمی بینید یا خود را به کوری زده اید
  • ناشناس IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    0 1
    بیرون می روند فرار داخل می شوند اشغال هست
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    4 0
    گرقتن حقابه هیرمند چه شد
    • DE ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      0 2
      والا هنوز سیل نیامدَه که بالاجبار به طرف ایران روان و دوان کنیم . سیل بیایَه بر روی چَشم سرریزش را براتان مفرستیم. کلان سیل نیازَ.
  • احسان معتمدی IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    4 3
    الان ملا هبت الله گفته میخواهد در تمام جهان شریعت اسلام را با زور برقرار کند البته شریعت ساخته شده دست انگلیس و وهابیت که نمود ان طالبان است و این گروه منحرف و جنایتکار که یک درجه از داعش پایین تر هستند اما اختلافی عقیدتی با انها ندارند . البته خدای متعال دروغ انها را به ارامی اشکار خواهد ساخت و یقینا انها توسط مردم افغانستان به اشغال دانی پرتاب خواهند شد ملا هبت الله که بهترین فرد انها است ایا انسان درستکاری است چقدر دستور داده مسلمانان زن و بچه بی گناه در افغانستان با انتحاری ها به قتل رسیده اند جواب این قتل ها را باید بدهد . ایا او می تواند هوای نفس خودش را کنترل کند تا بتواند جامعه اسلامی را کنترل کند
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      0 1
      درود بر شما ، دقیقا" همینطوره که فرمودید نزدیک به دو دهه است ، بیست سال همین گروه وهابی افراطی تروریستی طالبان مردم افغانستان رو با انتحار کردن کشتار و قتل عام کرده ، حالا طی توافقات دوحه قطر با آمریکایی ها به حاکمیت افغانستان رسیده سخن از اسلام و مسلمین و عوام فریبی می‌کند ... امیدوارم مردم مظلوم افغانستان شر این نخاله های ساخت USA آمریکا رو یکسره و تمام کنند
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      3 1
      هبت الله وطالبان اولااعلان کردند که ازتندروی های قبلی پشیمانند قصدخوب نشان دادنشان راندارم حتماهمین الان هم اشکالاتی دارند ولی میدان قدس وهمبستگی باایران درسیاست خارجی تقریبادارند
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    1 1
    فرار؟؟؟!!! اونها که خودشون گفته بودن میرن. با این تحلیل ها که تصمیم های الکی گرفته میشه.
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      2 0
      بخاطر سیاست های ایران ، حضور اشغالگران آمریکایی در خاک افغانستان هزینه زیادی برای آمریکایی ها داشت و دیگر به صرف آمریکایی ها نبود طی توافقات دوحه قطر با سران گروه تروریستی طالبان چنین توافق شد که افغانستان رو تحویل این گروه افراطی تروریستی بدهند ، قطعا" آمریکایی ها خواهان یک افغانستان امن و آرام و پیشرفته نیستند که افغانستان رو تحویل این گروه وهابی تروریستی انتحاری غار نشین کردند!
    • DE ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      2 0
      آره والا تو بهتر از تحلیلگران و روزنامه نگاران و سیا ۳۰ یون امریکا و اروپا میدونی . احتمالا یانکی ها همه شون ...بودند رفتند با عجله تعطیلات کریسمس!! امریکا و چون راه خیلی دور بود گفتند گور بابا ۹۰ میلیارد دلار اسلحه مون کی حالش رو داره باز بره افغانستان تو گرمای خرما پزون تلپ تلپ کشته بشه بیخزال ما نیسیم . ۶۵۰۰ کشته ارتش امریکایی و دهها هزار نفر زخمی و روانی و خودکشی و ۷ بیلیارد دلار مخارج جنگ در دو کشور. تازه میلیاردها دلار هم وهابی های عربستان و گاوهای شیرده خرج کشتن مسلمانان کردند.....
  • محمدایوب IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    1 0
    انشاالله خداوند شر اسب تروای آمریکا افساد طلبان راهم از سر مردم کوتاه کند
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    2 1
    شما انتقال تسلیحات نظامی از افغانستان به پاکستان را فرار می نامید؟!
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      1 0
      آمریکایی ها بخاطر سیاست های ایران هزینه زیادی در افغانستان متحمل شدن به ناچار افغانستان رو ترک کردند و طی توافقات دوحه قطر با اعضای گروهک طالبان توافق کردند افغانستان رو تحویل گروه طالبان بدهند و طالبان هم تعهداتی به آمریکایی ها داده و باید حافظ منافع آمریکا در افغانستان باشد در حال حاضر آمریکا در پاکستان حضور دارد پایگاه نظامی فعال دارد ..
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    1 2
    میمونن میگین اشغالگرن میرن میگین فرار کردن خیالت تون راحت آمریکا ازاین کارا چند بار کرده به تاریخ رجوع کنید حساب کار دستتون میاد
  • مخلص IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    1 0
    به فرموده امام راحل . امریکا شیطان بزرگ است پس نه میتوان پذیرفت که فرار کرده و نه میتوان گفت که تاکتیکی عمل کرده ولی به هر حال باید تمامی مسایل وحاشیه و متن و مکان و زمانها با آماده گی کاملمان رصد صد در صدی شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس