کد خبر 1409207
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵

آناناس یکی از مهمترین میوه‌های گرمسیری است. تقاضا برای مصرف خام این میوه بیش از کمپوت آن بوده و تمایل روزافزون به مصرف میوه تازه و کاملا رسیده با عطر و طعم و کیفیت غذایی بالا بیشتر شده است. البته محدودیت‌هایی برای حمل و نقل در مسیرهایی طولانی وجود دارد. این شرایط باعث شده در کشورها و مناطقی که شرایط اقلیمی مناسب برای پرورش آن وجود ندارد، به سمت تولید گلخانه‌ای آناناس بروند. آناناس یک گیاه علفی، تک لپه و چند ساله از خانواده برومیلیاسه و بومی مناطق استوایی است. در ایران آناناس نیز تولید می‌شود.

صفر تا صد پرورش آناناس در ایران

شرایط کاشت و نگهداری آناناس

در ایران آناناس در دمایی بین 5/18 تا 26 درجه سانتی‌گراد تولید می‌شود. کیفیت میوه خوب به مکان‌های در حال رشد با ترکیبی از دمای نسبتاً خنک شب و درصد بالایی از روزهای آفتابی و دمای روز از 21 تا 5/29 درجه سانتی‌گراد وابسته است. آناناس به دلیل امکان ذخیره آب در بافت پارانشیمی خود امکان تحمل دوره‌های کوتاه خشکی را دارد. خنک شدن هوا موجب کاهش رشد گیاه می‌شود و افزایش برگ‌های دندانه‌دار و تعداد اسلیپ‌ها را به دنبال دارد. آفتاب مستقیم باعث آفتاب سوختگی میوه‌ها می‌گردد. از این رو به طرق مختلف عملیات سایه‌دهی در فضای باز یا گلخانه باید انجام شود.

بستر کاشت آناناس در ایران

تولید آناناس ایرانی باید در خاک‌های اسیدی انجام شود. PH مناسب خاک بین 5/4 تا 5/5 است و زهکشی مناسب هم لازم است اتفاق بیفتد. با توجه به نیاز آناناس ایرانی به خاک‌های سبک با تهویه مناسب، در اقلیم‌هایی مرطوب مانند شمال ایران کِشت آن انجام می‌شود. خاک‌های با عمق 30 تا 60 سانتیمتر مناسب برای کاشت آناناس است.

صفر تا صد پرورش آناناس در ایران

آبیاری بوته آناناس

سیستم آبیاری قطره‌ای یک روش استاندارد برای کاشت در نظر گرفته می‌شود. لوله آبیاری قطره‌ای در مرکز ردیف‌های کاشت قرار می‌گیرد. استفاده از آبیاری قطره‌ای می‌تواند در کاهش اثرات آسیب ریشه مفید باشد. همچنین آبیاری آناناس به روش قطره‌ای موجب کاهش هدررفت رطوبت می‌شود.

برداشت آناناس

4 تا 6 ماه پس از شروع گل‌دهی می‌توان میوه رسیده را برداشت کرد. اگر گل‌دهی توسط فورسینگ با مواد شیمیایی در فصول مختلف سال انجام شود، دوره رسیدن میوه ممکن است کوتاه‌تر یا طولانی‌تر شود. برداشت میوه با خم کردن سر و پیچاندن آن از ساقه اتفاق می‌افتد. علائم رسیدن میوه بسته به نوع، زمانی است که چشم‌های روی میوه مسطح، براق و رنگ پوسته میوه به زرد یا نارنجی تبدیل شود.

گسترش رنگ میوه از پایه شروع می‌شود و به سمت بالا حرکت می‌کند. در میوه تازه زمانی که سبز باشد برداشت صورت می‌گیرد. برداشت قبل از رسیدن محصول، عمر انبارداری را افزایش می‌دهد؛ اگرچه کیفیت برداشت میوه رسیده (رنگ زرد کامل) بهتر از میوه تازه است. علائم میوه رسیده بسته به گونه‌های آن مختلف است و امکان دارد رنگ‌شان سبز، زرد، قرمز یا بنفش باشند.

کلام آخر

مجموعه ایران آناناس از سال 1399 کار تولید تجاری آناناس را شروع کرده و در چندین شهر با شرایط متفاوت انجام شده است. همچنین این شرکت آماده پیاده‌سازی طرح‌های مختلف و کلان تولید آناناس است.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس