کد خبر 140901
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۱:۲۲

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس با بیان این‌که قیمت پیشنهادی دولت برای خرید گندم از کشاورزان پایین بوده است، گفت: گندم‌کاران برای تأمین هزینه‌های خود ناچار به فروش محصول به دامداری‌ها و مرغداری‌ها شدند.

به گزارش مشرق، حامد قادرمزی در گفت‌وگو با خانه ملت، در رابطه کاهش میزان خرید گندم از کشاورزان توسط دولت، گفت:در این منطقه ۱۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که کشت اصلی مردم این منطقه را گندم تشکیل می‌دهد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرار گرفتن در فصل برداشت گندم، و اعلام این مطلب که دولت قیمت خرید تضمینی گندم را از کشاورزان پایین اعلام کرده است متذکر شد: دولت قیمت خرید گندم از کشاورز را کیلویی ۴۲۰ تومان مطرح کرده که نسبت به هزینه‌های کشاورز پایین است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دولت با این اقدام در حق گندمکاران اجحاف کرده است، تصریح کرد: هر کیلو گندم برای کشاورزان ۵۰۰ تومان هزینه دارد؛ در واقع دولت گندم را از کشاورزان پایین تر از قیمت اصلی خریداری می‌کند.

وی گفت: این امر کشاورزان را مجبور کرده که برای جلوگیری از ضرر مالی و تأمین هزینه‌هایشان گندم خود را به گونه دیگری بفروشند.  

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامیضمن اشاره به افزایش قیمت کود و سم در بخش کشاورزی اظهار داشت: قیمت کود شیمیایی از سال گذشته تا کنون ۴ برابر و سم ۳ برابر شده است همچنین قیمت سوخت در دولت نهم و دهم از ۸۰ تومان به ۸۰۰ تومان رسیده است؛ در حالی که قیمت گندم طی این مدت ۲ برابر هم نشده است.

قادرمزی بیان کرد: قیمت نهاده‌های مورد مصرف کشاورزان از ۸ تا ۱۵ برابر افزایش یافته قیمت گندم ثابت مانده است.

وی با اشاره به این‌که پایین ترین قیمت گندم در دنیا متعلق به ایران است، اقدامات اخیر دولت را نه تنها در جهت حمایت از تولید ندانست بلکه حمایت از سیاست های نادرست کشاورزی اعلام کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس نهم افزود: با توجه به این‌که دامداری‌‌ها و مرغداری‌ها قیمت پیشنهادی خرید گندم را کیلویی ۴۷۰ تومان مطرح کرده‌اند، گندمکاران محصولاتشان را راهی مرغداری‌ها و دامداری‌ها کردند.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به افزایش قیمت سویا، گندم کیلویی ۴۷۰ تومان برای مرغداری‌ها صرفه اقتصادی بیشتری دارد.  

بحران در یک قدمی بازار گندم

وی با بیان این مطلب که نسبت به وضعیت بازار گندم در آینده نگران هستنم، هشدار داد: با توجه به خشکسالی و کاهش بارش باران، به نظر می‌رسد تهیه آرد مورد نیاز نانوایی‌ها نیز با مشکل مواجه شود.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامیگفت: کشاورزان این منطقه از تحویل گندم ها به سیلوها خودداری کرده و محصولات خود را راهی مرغداری‌ها و دامداری‌ها کردند.

 قادرمزی قیمت یونجه  را کیلویی ۵۵۰ تومان و قیمت کاه را ۳۵۰ تومان اعلام کرد و افزود:  قیمت گندم ۴۲۰ تومان است با این مدیریت بخش کشاروزی قطعاً‌ وضعیت بحرانی در کشور ایجاد می‌‌شود.

وی در رابطه با اظهارات اخیر وزیر جهاد کشاورزی در مجلس شورای اسلامی گفت: معمولاً وزرایی که برای پاسخگویی به مجلس می آیند آماری را مطرح می‌کنند که به هیچ وجه طبق واقعیت نیست  ضمن این‌که در برخی موارد نیز از پاسخ صحیح طفره می‌روند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که بخش عظیمی از گندم امسال تحویل مرغداری ها و دامداری ها شده است، نسبت به وضعیت تأمین گندم مورد نیاز برای تهیه آرد نانوایی‌ها هشدار داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس