برجام

«سیاستگذاران اصلی در ایران مطلع هستند که هرگونه توافق در فضای کنونی بسیار خطرناک خواهد بود».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: این تحلیل را «دیپلماسی ایرانی» وابسته به حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان منتشر کرد و در توضیح آن خاطر نشان کرد: یکی از شروط سه‌گانه ایران برای احیای برجام، اخذ تضمین از تداوم اجرای برجام در دولت‌های آتی (جمهوریخواه/دموکرات) آمریکاست. با توجه به بحران‌های داخلی آمریکا و افول میزان محبوبیت بایدن به کمترین حد در تاریخ آمریکا و احتمال فراوان بازگشت جمهوریخواهان به قدرت در سال‌های آینده، مطمئنا بایدن باقیمانده محبوبیت خود را فدای توافق هسته‌ای با ایران نخواهد کرد و چنین تضمینی را نخواهد پذیرفت. 

شرط دوم ایران، بسته شدن پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته یا PMD است. آمریکا نه می‌خواهد و نه می‌تواند موضوع PMD حل شود چرا که تا ابد می‌تواند با فشار بر مدیرکل و شورای حکام، ایران را در مسند پاسخگو و متهم نگه دارد. آژانس برای ایراد اتهام علیه هر کشور عضو به مکانیسم بسیار وسیع موسوم به منابع باز (Open Source) دسترسی دارد به این معنی که می‌تواند هرگونه سند ادعایی علیه کشورها را بررسی و در مورد آن از کشور مد نظر درخواست پاسخ کند و تعهدی نیز برای افشا منشاء دریافت سند و یا صحت آن ندارد. 

دیپلماسی ایرانی می‌افزاید: انگلیس، به‌عنوان یکی از طرفین برجام و مدعی اتخاذ سیاست یکجانبه و مستقل پس از برگزیت، اکنون در حالت بی‌ثباتی در رهبری به‌سر می‌برد و آقای جانسون به شدت درگیر پارتی گیت و پرونده‌های رسوایی اخلاقی است. هنوز نامزدهای جدی نخست وزیری معرفی نشده و رنگین‌کمانی از ملیت‌های متنوع پشت در خانه شماره ۱۰ به انتظار نشسته‌اند. اکنون زمان برای تصمیم‌گیری در مورد برجام در لندن نیست.

نویسنده در پایان تاکید می‌کند: سیاستگذاران اصلی و دانا در هیات حاکمه ایران مطلع هستند که کمتر از چند ماه دیگر به تفوق جمهوریخواهان مخالف برجام بر صحنه سیاسی آمریکا باقی نمانده و این بازگشت مقدمه فروپاشی تمامی توافقات با تهران خواهد بود و با توجه به این نکته بسیار مهم که جنس تعهدات تهران با غرب متفاوت بوده، به این معنی که تعهدات تهران روی زمین و تعهدات غرب صرفا روی کاغذ است، فلذا هرگونه توافق در فضای کنونی بسیار خطرناک خواهد بود. بهتر است هرگونه حرکت به سمت توافق بعد از انتخابات نوامبر در آمریکا صورت گیرد.

آنچه باید به تحلیل دیپلماسی ایرانی اضافه کرد، این است که نمایندگان و سناتورهای دموکرات کنگره در تمام مصوبات تحریمی ضدایرانی در پسا برجام، همراهی و همکاری کامل با جمهوری‌خواهان کنگره داشته‌اند و تحریم‌هایی مانند کاتسا، آیسا و سیادا و همچنین قانون محدود کننده و بی‌اثرکننده برجام موسوم به اینارا، با اتفاق‌نظر تقریبا کامل در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده است.

به عبارت دیگر، صرف نظر از سرنوشت انتخابات کنگره، تغییری در اتفاق نظر دو حزبی مبنی بر محروم کردن ایران از امتیازات نسیه برجامی پدید نخواهد آمد، چنان‌که در این هفت سال سپری شده وجود نداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 3
    احسنتم. این بازی رو خوب فهمیدند که نبایستی اعتماد کرد.
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      درسته الان بدترین زمان برای نرمش نشان دادن در مقابل زیاده خواهی نژادپرستان جنایتکار ناتو هست!
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 1
    آره خوب سکه ها و دلارهای انباشته مسولین فاسد نظام فاسد ارزان میشود
  • احنق شناس IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 1
    شما اصلاطلبان به مانند قوم بنی اسرائیل دائم بهانه می گیرید یعنی داتا عوضی و دشمن شاد کن هستید لعنت بر شما و خاتمی فتنه گر جنایتکار و روحانی منافق
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    3 0
    این جسد مرده هوشیار نخواهد شد بیدار نخواهد شد ....
  • مصطفی IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    نصف بدبختی های ملت زیر سر همین بنگاه نفرت پراکنی بی بی سی. نمیدونم فازشون چیه که دنبال افزایش بدبختی ملتن
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    با ساخت سلاح هسته ای به التماس به دشمنان پایان دهیم.
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 0
    ایران میز مداکرات رو به خاطر قرار نگرفتن دولت و بازار داخلی در فشار روانی ترک نمیکنه و اینکه مقصر لغو برجام شناخته نشه وگرنه همه میدونیم که بدعهدی تو ذات آمریکایی هاست و شروطی که جلوی کلاه برداری بعد از توافقشون رو بگیره رو نمیپذیرن. در واقع آمریکایی توافق نمیکنه دنبال راه کم هزینه برای گیج کردن و دور زدن حریفه
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 0
    احسن...دقیقا درسته...خواهشا دولتمردان و مسئولین مملکت به این نکات مهم توجه کنند...امضای برجام هیچوقت هدف جمهوری اسلامی ایران نبوده و نبایستی هم باشه...انتفاع اقتصادی و رفع تحریمها و جبران خسارات وارده و تضمینهای عملی برای عدم تکرار خروج از برجام بایستی برای تیم مذاکره کننده هدف باشه و تحت فشار بازیها و لفاظیهای طرف مقابل نبایستی قرار بگیرند...اگر اهداف ایران محقق نشد اصلا توافقی صورت نگیره بهتره...چون اگر توافق بشه،بازهم مثل دفعه قبل ایران همه چیزشو میده و هیچی بدست نمیاره...اینطور که از صحبتهای آخر وزیر امور خارجه برمیاد ایران دوباره قافیه رو باخته و قصد داره از همون سوراخ بار دوم هم گزیده بشه
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 1
    قشنگ معلومه که دارین فضا رو یه جوری میچینین که اخبارهای مربوط به برجام کمترین اثررووی بازاردلاربزاره ونیاد پائین
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 2
    برجام آش بی فرجام ظریف
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    3 2
    برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ
  • سید IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 0
    آیا موافقان و حامیان دیروز و امروز برجام برای ایم پرسش پاسخی دارند که چرا تا دولت روحانی بر سر کار بود این دوئلت ایران بود که برای توافق برجام اعلام نیاز می کرد و کشورهای غربی ناز اما اکنون چه شده است که موضوغ به عکس شده و این کشورهای غربی هستند که اعلام نیاز می کنند و دولت ایران ناز!؟ احتمالاً جواب شان این است که دولت روحانی و دار و دسته اش زبان دنیا را بلد بودند!!!!!!!!
  • سید IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 0
    آیا موافقان و حامیان دیروز و امروز برجام برای این پرسش پاسخی دارند که چرا تا دولت روحانی بر سر کار بود این دوئلت ایران بود که برای توافق برجام اعلام نیاز می کرد و کشورهای غربی ناز اما اکنون چه شده است که موضوغ به عکس شده و این کشورهای غربی هستند که اعلام نیاز می کنند و دولت ایران ناز!؟ احتمالاً جواب شان این است که دولت روحانی و دار و دسته اش زبان دنیا را بلد بودند!!!!!!!!
  • سید IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 0
    آیا موافقان و حامیان دیروز و امروز برجام برای این پرسش پاسخی دارند که چرا تا دولت روحانی بر سر کار بود این دولت ایران بود که برای توافق برجام اعلام نیاز می کرد و کشورهای غربی ناز اما اکنون چه شده است که موضوغ به عکس شده و این کشورهای غربی هستند که اعلام نیاز می کنند و دولت ایران ناز!؟ احتمالاً جواب شان این است که دولت روحانی و دار و دسته اش زبان دنیا را بلد بودند!!!!!!!!
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 5
    مردم ایران راضی نیست
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      جهت اطلاع شماها برجام تاریخ انقضا دارد و دائمی هم نیست و از قضا مثل همیشه روز از نو بازی از نو همانند الان برای احیای مجدد ان کارهای فرا قانون آژانس را کنار بگذارید آقایان مدعی که می گویید زیر بار حرف زور نمی روید
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 0
    PMD را بیشتر بخاطر و سعت دادن ب بازرسی تاسیسات هسته ای ایران در نظر دارد. با این مَستمسک در نظر دارند تمام سایت ها و بیابان های ایران را بگردند، سیلوهای موشکی را یکی یکی پیدا کنند و در سایت های هسته ای شبهه ایجاد نمایند. در این بازی کنترل را بدست گیرند.
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 2
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 0
    مردم حاضرن تحریم باشن و سختی بکشن و زیر بار حرف زور امریکا نروند بشرطی که یه عده فاسد در داخل از این وضعیت سوء استفاده نکنن و جیب خودشون را پر نکنن.
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 0
    مردم حاضرن تحریم باشن و سختی بکشن و زیر بار حرف زور امریکا نروند بشرطی که یه عده فاسد در داخل از این وضعیت سوء استفاده نکنن و جیب خودشون را پر نکنن.
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    برجام خسارت محض
  • رضا IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    0 0
    چرا امضا بشه، که دلار بریزه ارزش اموال دزدان کم بشه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس