کد خبر 1408277
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
درس‌هایی که قونیه به کُشتی ایران داد

پیکارهای کشتی در پنجمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی در قونیه در حالی فاصله حدود یک ماه مانده به جهانی صربستان برگزار شد که نتایج آن نشان می‌دهد که بلگراد میدانی متفاوت‌تر از اُسلو خواهد بود.

به گزارش مشرق، رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی روزهای ۱۹ تا ۲۲ مردادماه در شهر قونیه ترکیه برگزار شد و در پایان تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران که با نفرات دوم و سوم خود در این مسابقات به میدان رفته بودند، به ۱۶ مدال شامل ۸ مدال طلا، ۳ مدال نقره و ۵ مدال برنز دست یافتند.

باز هم مانند همیشه کشتی وظیفه خود را در چنین بازی‌هایی انجام داد و نقش پررنگی در ارتقا ورزش ایران در جدول توزیع مدال‌ها داشت. نکته عجیب این پیکارها هم در کشتی آزاد و هم کشتی فرنگی این بود که ترکیه به عنوان یکی از قدرت‌های کشتی جهان هیچ مدال طلایی کسب نکرد. برعکس تیم‌های جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان تقریبا با ترکیبی از نفرات اصلی که قرار است در پیکارهای جهانی ۲۰۲۲ صربستان شرکت کنند در قونیه حضور داشتند و در کنار ایران مدال‌ها را درو کردند.

پیکارهای کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی سال ۲۰۲۲ جهان از ۱۰ تا ۱۸ سپتامبر (۱۹ تا ۲۷ شهریور) در شهر بلگراد پایتخت صربستان برگزار می‌شود.

به طور حتم غیبت روسیه، مسابقه‌های جهانی صربستان را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد با این وجود نباید از تک ستاره‌های تیم‌های جمهوری‌های استقلال یافته از شوروی سابق غافل شد که بخشی از مدال‌های طلای جهانی در بلگراد در کشتی آزاد و فرنگی را نشانه گرفته‌اند. نگاهی به نفرات برتر کشتی فرنگی در بازی‌های کشورهای اسلامی خود گویای همه چیز است.  

نفراتی مانند الدانیز عزیزلی (جمهوری آذربایجان)، پولومان شارشنبکوف (قرقیزستان)، حسرت جعفراف (جمهوری آذربایجان)، آکژول محموداف (قرقیزستان)، رفیق حسین‌اف (جمهوری آذربایجان) و جالگاسبای بردیموراتوف (ازبکستان) و سایر نفرات به طور حتم در جهانی بلگراد نقش متفاوتی را ایفا خواهند کرد و نمایندگان کشورمان در صورت رویارویی با هر کدام از آنان شرایط سختی را خواهند داشت.

شکست مهدی بالی در وزن ۹۷ کیلوگرم برابر اوزور ژولدوشبیکوف قهرمان آسیا (قرقیزستان)، شکست رامین طاهری در فینال وزن ۸۷ کیلوگرم برابر جالگاسبای بردیموراتوف، شکست امین کاویانی‌نژاد برابر سانان سلیمان‌اف دارنده مدال نقره جهان از جمهوری آذربایجان و یا شکست محمدجواد رضایی در وزن ۶۷ کیلوگرم برابر حسرت جعفراف دارنده مدال طلای زیر ۲۳ سال جهان از جمهوری آذربایجان و در نهایت شکست امید آرامی مقابل ژولامان شارشنبکوف دارنده مدال نقره جهان و قهرمان آسیا از قرقیزستان خود گویای همه چیز است. همه نمایندگان کشورمان دارای مدال‌های مختلف قاره‌ای و جهانی در رده‌های سنی و از تجربه کافی برخوردار بودند و به طور حتم این شکست‌ها به نوعی زنگ خطر را به صدا در آورده و تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در جهانی صربستان کار بسیار مشکلی را مقابل چنین رقبایی خواهد داشت.

تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در بازی‌های کشورهای اسلامی توسط شیرزاد بهشتی طلا در وزن ۶۳ کیلوگرم، محمدرضا رستمی در وزن ۷۲ کیلوگرم، علی‌اکبر یوسفی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مدال طلا، رامین طاهری در وزن ۸۷ کیلوگرم به مدال نقره، محمدجواد رضایی در وزن ۶۷ کیلوگرم، امین کاویانی‌نژاد در وزن ۷۷ کیلوگرم و مهدی بالی در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

نکته جالب در پیکارهای کشتی آزاد بازی‌های کشورهای اسلامی کسب هر ۵ مدال کشورمان در ۵ وزن ۷۹، ۸۶، ۹۲، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم است، جایی که نقطه قوت تیم ملی کشتی آزاد ایران طی این سال‌ها بوده و هر چند در جهانی ۲۰۲۱ اسلو نروژ ملی‌پوشان موفق به کسب مدال پس از سال‌ها در وزن‌های ۵۷ و ۶۵ کیلوگرم شدند.

حضور آزادکاران آینده‌داری همچون رضا مومنی، مجید داستان، حسین ابوذری و محمد صادق فیروزپور در این پیکارها که براساس چرخه انتخابی تیم ملی جواز حضور در این رقابتها را کسب کرده بودند از نکات روشن کشتی آزاد است این موضوع دقیقا نقطه مقابل تیم ملی کشتی فرنگی بود که چرخه انتخابی را که در کشتی آزاد شاهد بودیم را در فرنگی ندیدیم. تیم ملی کشتی آزاد به دلیل اجرای چرخه، همین الان در سبک وزن که پاشنه آشیل کشتی کشورمان در سال‌های اخیر بود در هر وزن چند مدعی دارد که در فاصله ۲ سال مانده به بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، امیدوار کننده است.

در رقابت‌های کشتی آزاد تیم ایران توسط علی سوادکوهی در وزن ۷۹ کیلوگرم، علیرضا کریمی در وزن ۸۶ کیلوگرم، احمد بذری در وزن ۹۲ کیلوگرم، مجتبی گلیج در وزن ۹۷ کیلوگرم، سید مهدی هاشمی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به مدال طلا، حسین ابوذری در وزن ۷۰، محمدصادق فیروزپور در وزن ۷۴ کیلوگرم به مدال نقره و مجید داستان در وزن ۶۱ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس