کد خبر 1407925
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
نقدی بر شروع لیگ برتر فوتبال با جنجال‌های داوری؛ به یک «کمک داور ویدئویی» نیازمندیم!

با توجه به شروع فصل جدید لیگ با جنجال‌های داوری، نیاز به کمک داور ویدئویی بیشتر از هر زمانی در فوتبال ایران احساس می‌شود؛ نیازی که مسئولان فدراسیون فوتبال باید آن را در اولویت کارهایشان قرار دهد.

به گزارش مشرق، بیست و دومین دوره لیگ برتر فوتبال باشگاهای کشور (جام خلیج فارس) از روز جمعه گذشته در شرایطی آغاز شد که از همین ابتدا با جار و جنجال‌های داوری همراه بود و کار به شکایت باشگاه‌ها هم کشیده شد. اوج سوت‌های بحث برانگیز بازی‌های روز اول، مسابقه استقلال و سپاهان بود که آبی‌ها معتقد بودند  یک ضربه پنالتی به سودشان گرفته نشده است و به همین خاطر بلافاصله پس از پایان بازی، با ارسال نامه‌ای به کمیته داوران از قضاوت بیژن حیدری شکایت کردند.

اگر چه خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال، اعتراض استقلالی‌ها را رد و تاکید کرد که به شکایت این تیم رسیدگی نمی‌کند اما به نظر می‌رسد شروع فصل جدید با جنجال‌های داوری می‌تواند فوتبال ایران را بیشتر از قبل در سالی که جام جهانی را پیش رو داریم، وارد حاشیه کند، حواشی که به طور قطع فضای آرامی که فوتبال برای آماده‌سازی جهت حضور در قطر لازم دارد، را از بین ببرد و انرژی و تمرکز مسئولان فدراسیون فوتبال را بگیرد.

ورود هر چه سریعتر سیستم کمک داور ویدئویی چاره وضعیت حاد داوری کشورمان است، داوری‌هایی که در فصل گذشته هم در موارد زیادی بحث برانگیز شده بود و سوت‌های اشتباه در برخی مسابقات به دلیل عدم استفاده  از تکنولوژی  VAR حتی نتیجه بازی را هم تغییر داده بود.

بیشتر بخوانید:

اظهارات قلعه‌نویی پس از شکست تراکتور

این در شرایطی است که در صورت استفاده از کمک داور ویدئویی، اشتباهات داوری تاثیرگذار به کمترین حد ممکن می‌رسید و شاهد این همه اعتراض و شکایت از سوت‌های داوران نبودیم. اگر چه سوت‌های اشتباه از سوی داوران اجتناب ناپذیر است و حتی برای بزرگترین داوران دنیا هم پیش آمد که به غلط سوت بزنند اما به نظر می‌رسد قضاوت‌های جنجالی در لیگ ایران فصل به فصل بیشتر می‌شود تا جایی که این مسئله به یکی از معضلات جدی فوتبال ایران تبدیل شده است.

برای عبور از این وضعیت همان طور که اشاره شد فدراسیون فوتبال باید در فراهم کردن زمینه ورود کمک داور ویدئویی سرعت بیشتری به خرج بدهد. اگر چه پروسه ورود تکنولوژی VAR با توجه به زیرساخت‌های لازم و همچینن آموزش داوران زمان‌بر است، اما اهمال و کوتاهی فدراسیون در ۴ سال اخیر سبب شده تا همچنان فوتبال باشگاهی ایران، محروم از داشتن یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌هایی باشد که در جام جهانی ۲۰۱۸ به صورت رسمی در فوتبال دنیا استفاده شد و کشورهای زیادی در لیگ هایشان از این سیستم استفاده می‌کنند، حتی کشوری مانند تاجیکستان که نه در فوتبال دنیا، بلکه حتی در آسیا هم جزو تیم‌های درجه سه محسوب می‌شود، استفاده از کمک داور ویدئویی را آغاز کرده است.

در لیگ ایران اما در ۴ سال گذشته همواره تنها وعده و وعید از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال درباره ورود کمک داور ویدئویی بوده، قول‌هایی که هیچ کدام عملی نشد و با توجه به صحبت‌های جدید مدیران فدراسیون فوتبال، گویا سیستم کمک داور ویدئویی به فصل جدید هم‌نمی رسد و همچنان باید تیم‌ها با سوت‌های اشتباه داوران کنار بیایند.

این در حالی است که از فدراسیون فوتبال انتظار می‌رود ارتقای سطح داوری‌های لیگ را با استفاده هر چه سریعتر از کمک داور ویدئویی در اولویت قرار دهد. به خصوص که سوت‌های اشتباه یکی از مهم‌ترین معضلات فوتبال ایران در سال‌های اخیر بوده است و باید مدیران فدراسیون و همچنین وزارت ورزش که باید زمینه ورود تکنولوژی VAR را به ایران تسهیل کند، ورود جدی‌تری به این مسئله داشته باشند تا مشکلات داوری بحران تکراری لیگ ایران نباشد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس