ساپینتو: سپاهان منتظر اشتباه ما بود

استقلال در اولین گام خود در لیگ بیست و دوم لغزید و در خانه با دو گل به سپاهان باخت تا ریکاردو ساپینتو هم مثل اسلاف خارجی خود سنت شکنی نکرده و فصل را با ناکامی شروع کند.

سرویس ورزش مشرق - شکست استقلال اگر چه برای مدافع عنوان قهرمانی و هوادارانش تلخ است، اما می تواند تلنگر و سرآغازی باشد برای اوج گرفتن تیم ساپینتو، همچنان که شفر و استراماچونی پس از ناکامی در دیدارهای اول خود توانستند تیم را به رده های بالاتر برسانند.

* پیرمرد آلمانی تیم را از قعر جدول به جمع مدعیان رساند!

وینفرد شفر در لیگ هفدهم پس از کنار رفتن علیرضا منصوریان از هدایت استقلال، به این تیم آمد و از هفته نهم هدایت آبی پوشان را برعهده گرفت. این مربی اولین بازی خود را برابر فولاد خوزستان با تساوی بدون گل به پایان رساند. سپس نوبت به شهر آورد بزرگ تهران رسید که این بازی را با تک گل علیپور به حریف سنتی اش واگذار کرد.

نفت تهران، تیمی بود که شفر آلمانی اولین بردش را مقابل آن کسب کرد و به رکورد شکست ناپذیری حمید درخشان -مربی وقت نفت- مقابل استقلال پایان داد. این تیم تا بازی پایانی نیم فصل اول بازی ها را یکی در میان با برد و مساوی تمام می‌کرد تا اینکه قرعه استقلال به سپاهان بحرانی افتاد و در یک بازی با دبل هافبکش جپاروف و تک گل علی قربانی -که تا آن موقع گلی نزده بود- بازی را برد. پس از این بازی موتور بردهای سه و چهار گله استقلال راه افتاد.

استقلال تحت هدایت وینفرد شفر از انتهای جدول جدا شد و خود را بعد از پرسپولیس و ذوب‌آهن در جایگاه سوم جدول دید. اما اوج کار شفر در لیگ قهرمانان آسیا بود. جایی که استقلال به جمع ۸ تیم برتر لیگ قهرمانان اضافه شد و آبی‌ها با هدایت شفر رقیب سنتی‌شان پرسپولیس را در دربی با شکست بدرقه و در جام حذفی نیز به عنوان قهرمانی دست پیدا کردند.

* استراماچونی با صدرنشینی از استقلال رفت!

آخرین مربی خارجی استقلال قبل از ساپینتو یک مربی خبرساز و سرشناس به نام آندره‌آ استراماچونی بود که فصل را بد و با باخت به ماشین سازی شروع کرد و با وجود اینکه نمایش‌های برتری نسبت به رقیبان ارائه می‌کرد، در ۵ هفته ابتدایی لیگ فقط ۳ امتیاز به دست آورد. اما اعتماد و صبر مدیران وقت استقلال جواب داد و تیم از هفته ششم اوج گرفت و رکورد ۱۱ بازی بدون شکست را به ثبت رساند. هرچند برد در دربی هم در ماندن استرا بی تاثیر نبود.

استراماچونی در ۱۵ بازی آمار ۹ برد، ۴ مساوی، ۲ باخت، ۳۳ گل زده، ۱۲ گل خورده، تفاضل گل مثبت ۲۱ و ۳۱ امتیاز را با استقلال به دست آورد. اما دوران خوش این مربی ایتالیایی برای هواداران استقلال خیلی زود به دلیل پرداخت نشدن مطالبات این مربی به اتمام رسید و بعد از صدرنشینی در لیگ برتر استراماچونی که از نحوه پرداخت دستمزدش رضایت نداشت در هفته پانزدهم از سمت خود استعفا داد و ایران را ترک کرد. به دنبال این اتفاق استقلال وارد چند هفته پرتنش و پرحاشیه شد و برای نخستین بار در در تاریخ ۷۵ ساله‌اش، این باشگاه در ۳ بازی لیگ بدون حضور سرمربی به میدان رفت. در ادامه فرهاد مجیدی هدایت استقلال را بر عهده گرفت و در پایان این تیم نایب قهرمان شد.

* ساپینتو سنت شکنی می کند؟!

تا کنون استقلال با ۳ مربی خارجی لیگ برتر را آغاز کرده اما هیچ کدام از این مربیان تا هفته آخر نتوانستند هدایت آبی پوشان را برعهده بگیرند.

سه سرمربی خارجی پیشین استقلال در ادوار لیگ برتر، هیچکدام نتوانستند فصلی را که آغاز می‌کنند، به پایان ببرند. رولاند کُخ در دومین دوره لیگ برتر تا هفته هجدهم سکان‌دار آبی‌ها بود و سپس از سمتش برکنار شد تا نتواند یک فصل کامل را در جمع آبی‌پوشان پایتخت تجربه کند.

وینفرد شفر تجربه‌ای مشابه کُخ داشت. او بعد از سپری کردن نیم‌فصل دوم لیگ هفدهم در جمع استقلالی‌ها به عنوان جانشین علیرضا منصوریان، لیگ هجدهم را با استقلال آغاز کرد اما بعد از اتمام دیدارهای هفته بیست‌وهفتم و شکست مقابل پدیده و از دست رفتن شانس قهرمانی، از سمتش برکنار و جای خود را به فرهاد مجیدی داد تا او هم نتواند یک فصل کامل را در استقلال بگذراند.

آندره‌آ استراماچونی هم به مانند دو سرمربی خارجی دیگر استقلال، فصل کاملی را در جمع آبی‌پوشان حضور نداشت و تنها ۱۳ هفته نخست لیگ نوزدهم روی نیمکت آبی‌ها بود و سپس به دلیل مشکلات مالی باشگاه، تصمیم به قطع همکاری گرفت و حالا با توجه به سبقه این سرمربیان، ریکاردو سا پینتو در صورت حضور تا پایان لیگ بیست‌ودوم به عنوان اولین سرمربی خارجی تاریخ باشگاه استقلال در لیگ برتر تبدیل خواهد شد که یک فصل کامل حضور روی نیمکت آبی‌پوشان پایتخت را تجربه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پرسپوليس IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    1 0
    استقلال خوب بازي ميكرد توپ و ميدون دستش بود بازي سازي براي نوك حمله اش ايراد داشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس