کد خبر 1407031
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
تأکید بر روشن شدن ابعاد فاجعه مزارشریف و مسؤولیت آمران و عاملان آن

وزیر امور خارجه پیگیری روشن شدن ابعاد مختلف فاجعه مزارشریف با مسؤولان هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان را خواستار شد.

به گزارش مشرق، مراسم بیست و چهارمین سالگرد شهادت دیپلمات‌ها و خبرنگار جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف افغانستان، روز چهارشنبه ۱۹ مرداد ماه با حضور حسین امیرعبداللهیان و خانواده‌های شهدا در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

این مراسم با سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد و پس از اظهاراتی توسط «مسعودیان» دستیار وزیر امورخارجه در امور ایثارگران، خانواده‌های شهدای مزارشریف به بیان نظرات، دیدگاه‌ها و برخی انتظارات خود از وزارت امور خارجه پرداختند.

درخواست نامگذاری یک روز به عنوان روز دیپلمات در تقویم جمهوری اسلامی ایران، از جمله درخواست‌های خانواده‌های شهدای مزارشریف بود. ضرورت مشخص‌تر شدن ابعاد مختلف این فاجعه و مسؤولیت آمران، عاملان و مسببان این حادثه ناگوار در دولت افغانستان درخواست دیگری بود که توسط خانواده‌ها مطرح شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هم طی سخنانی، با اشاره به تقارن این مراسم با ایام سوگواری محرم و عاشورای حسینی و عرض تسلیت و تعزیت به این‌ مناسبت، بر اهمیت صیانت و پاسداشت پیام خون شهدای مزارشریف اعم از ۸ دیپلمات و نیز  یک خبرنگار کشورمان که مظلومانه در محل نمایندگی کشورمان در مزارشریف به شهادت رسیدند، تأکید کرد.

امیرعبداللهیان ضمن ابراز همدردی مجدد با خانواده شهدای حادثه مزارشریف، از خانواده شهید صارمی خبرنگار شهید ایرنا نیز که در مراسم حضور داشت، تکریم و طی اظهاراتی از جامعه خبرنگاران کشور تجلیل کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان پیگیری روشن شدن ابعاد مختلف این حادثه با مسؤولان هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان را مسؤولیت دستگاه دیپلماسی کشور اعلام و تاکید کرد که همواره در مذاکرات مختلف با مقامات مذکور، موضوع شهادت دیپلمات‌ها در مزارشریف مطرح شده و روشن شدن ابعاد این حادثه و مسؤولیت پذیری آنان به عنوان یک مطالبه جدی مطرح شده است.

وزیر امور خارجه با بیان این‌که همزمان با برگزاری این مراسم در تهران، وزیر نیروی کشورمان برای مذاکرات مربوط به حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند در کابل حضور دارد، اظهار داشت: این همزمانی، حاکی از جدیت و مداومت تلاش‌های دستگاه دیپلماسی در پیگیری‌ مطالبات و حقوق مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران است و وزارت امور خارجه به نمایندگی از شما خانواده‌های شهدا، این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    1 0
    روشن شده جناب وزیر کار سازمان اطلاعات پاکستان بود .
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    1 0
    سلام و ادب طی دو حمله توسط طالبان به مزار شریف در طی نزدیک یازده ماه در سال هفتاد وهفت دو بار مزارسقوط کرده است در سقوط اول حقیر سرپرست وقت بودم . کلا در محل کنسولگری چند نفر بیشتر نمانده بودیم اکثر مقامات و مسولین افغانی نیزشامل سیاسیون و فرماندهان شهر را ترک کردند حدود دویست نفر از مسلحین ضد طالبان با فرماندهانشان در شهر باقی مانده بودند با مراجعه تعدادی از انها به ما درخواست کمک کردندبا مشورت دونفر از همکاران به سازماندهی انها پرداخته و و توانستیم جلوی پیشروی طالبان را بگیریم با این حرکتی که صورت گرفت نیروهای ضد طالبانی که پراکنده شده بودند به این نیروها ملحق شده و توانستیم طی چند روز شهررا از وجود نیروهای طالبان پاکسازی کنیم بعد از شکست طالبان در بین افغانیها این پیروزی را به ایرانیان نسبت دادند در ملاقات های دیپلماتها در مزار به این مسله توجه خاص میشد در حمله دوم حقیر چند روز قبلش مزار را ترک کرده بودم و شهید ریگی سرپرست بودند در اغاز حمله دوم و ذهنیتی که ای اس ای پاکستان و طالبان نسبت به شکست مرحله اول داشتند کاملا واضح بود که کاری خواهند کرد در اغاز حمله دوم حقیر مرتب با شهید ریگی در تماس بودم و در خواست اکید داشتم که شهر مزار را ترک کنند و ایشان نیز با تهران در تماس بودند ولی متاسفانه مقامات ما با وجود تخلیه کامل شهر مزار از تمام مقامات افغانی حاضر به این امر نشدند و قابل پیش بینی بود بودطالبان و ای اس ای پاکستان در این رابطه طرحی خواهند داشت و باحمله به کنسولگری ایران خاطر جمع شدند که دیگر از یک سوراخ دو بار گزیده نخواهند شد متاسفانه کم اندیشی خودمان باعث این واقعه تلخ و جانسوزشده است جنگ جنگ است هرکس تدابیر بهتری به اندیشد موفق خواهد بود یا علی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس