نمایه - فضایی - خیام

ماهواره سنجش از دور خیام با قابلیت تهیه تصاویر با کیفیت ۱ متر، یک گام بسیار مهم برای بخش غیرنظامی کشور بویژه کشاورزی و صنعتی محسوب می‌شود که رکود ۸ سال دولت قبل را تا حد زیادی جبران خواهد کرد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پس از مدتها انتظار برای به فضا رفتن یک ماهواره ایرانی، بالاخره پرتاب ماهواره سنجش از دور "خیام"، از تاسیسات بایکونور قزاقستان در صبح روز سه شنبه ۱۸ مرداد ماه انجام شد و این موفقیت را می توان یکی از نقاط مهم هم در بحث ارتقاء توانمندی های اقتصاد، صنعتی و فضایی کشور و هم یک نشانه از فواید مذاکره و توافق درست در روابط بین الملل و دیپلماسی دولت فعلی به حساب آورد.

بیشتر بخوانید:

آب سردی که تصاویر «نور ۲» بر پیکر فرماندهی فضایی آمریکا ریخت/ بانک اطلاعاتی اهداف سپاه با «تصاویر ماهواره‌ای» غنی‌تر شد +عکس

گام مهم «ذوالجناح» برای رساندن ماهواره‌های ایرانی به فضا/ تست موفق "Hot staging" برای عملیاتی شدن موشک جدید ماهواره‌بر +عکس و فیلم

این ماهواره سنجش از دور، به سفارش کشورمان ساخته شده و توسط راکت ماهواره بر سایوز به عنوان یکی از مطمئن ترین ماهواره برهای جهان، با موفقیت در مدار زمین قرار گرفته و سیگنال های آن نیز ظهر همان روز پرتاب، در سایت کنترل و هدایت این ماهواره که فقط در داخل کشورمان قرار دارد، دریافت شده است.

خیام چگونه ماهواره ای است و به چه کاری می آید؟

ماهواره سنجش از دور یا به زبان ساده تر تصویربرداری خیام، در خانواده یکی از پر استفاده ترین ماهواره های دنیا از نظر ماموریت قرار می گیرد که همان بحث تهیه تصویر از سطح کره زمین است. زمانی که صحبت از تصویر برداری ماهواره ای مطرح می شود مشخصا اولین سوال و به نوعی مهم ترین بحث میزان کیفیت تصاویر تهیه شده توسط ماهواره مورد نظر است. عدد مورد نظر در خصوص ماهواره خیام ۱ متر است و نباید فراموش کرد که این عدد هر چقدر کوچکتر باشد به معنی تصاویر با کیفیت تر است.

امروزه در جهان برخی از شرکت های تجاری تصاویر ماهواره ای با کیفیت ۵۰، ۳۰ و ۲۵ سانتی متر را نیز به فروش می رسانند ولی این خدمات برای یک مشتری مثل جمهوری اسلامی ایران، به دلیل تحریم های ظالمانه غرب ممکن نیست، ضمن آنکه بحث ارائه اطلاعات قدیمی یا دستکاری شده نیز نباید دور از ذهن باشد.

در کشور ما، بحث ماهواره های تصویربرداری با نور ۲ به صورت رسمی و اثبات شده آغاز شده و این ماهواره، تصاویری با کیفیت حدود ۱۰ متر را در اختیار ما قرار می دهد که با توجه میزان تجربه و سابقه مجموعه هوافضای سپاه به عنوان طراح و سازنده، عددی کاملا مناسب پس از دومین پرتاب موفق، به حساب می آید.

جهش بزرگ تصویربرداری ماهواره‌های ایرانی با یک توافق خوب بین‌المللی/ چرا «خیام» باعث سخنوری دوباره عاملان بتن‌ریزی در صنعت فضایی شد؟ +عکس و فیلم

بخشی از تصویر تهیه شده توسط ماهواره نور ۲ از پایگاه آمریکا در بحرین - کیفیت ۱۰ متر

جهش بزرگ تصویربرداری ماهواره‌های ایرانی با یک توافق خوب بین‌المللی/ چرا «خیام» باعث سخنوری دوباره عاملان بتن‌ریزی در صنعت فضایی شد؟ +عکس و فیلم

تصویر با کیفیت ۱ متر گرفته شده از شهر آتن - یونان به سال ۲۰۱۵ میلادی

حالا و با اضافه شدن ماهواره خیام با دوربین دارای کیفیت ۱ متر، یعنی توان کیفیت رصد ما از سطح زمین ۱۰ برابر بهتر شده است. در دو تصویر بالا به خوبی تفاوت کیفیت میان ۱۰ متر و ۱ متر مشخص است. این ماهواره در حدود ۶۰۰ کیلوگرم وزن داشته و در مدار ۵۰۰ کیلومتری یعنی مدار LEO قرار گرفته، ضمن آنکه عمر ماهواره خیام نیز در حدود ۵ سال اعلام شده است.

جهش بزرگ تصویربرداری ماهواره‌های ایرانی با یک توافق خوب بین‌المللی/ چرا «خیام» باعث سخنوری دوباره عاملان بتن‌ریزی در صنعت فضایی شد؟ +عکس و فیلم

ماهواره بر روسی حامل ماهواره خیام لحظاتی قبل از پرتاب منقش به پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران

اما در خصوص این ماهواره با توجه به ساخت و پرتاب آن توسط یک کشور دیگر این سوال برای علاقمندان به پیشرفت ایران، ایجاد شود که آیا ما در ایران کنترل مشخصی روی این ماهواره داریم یا امنیت ارتباطی برای ما در دریافت تصاویر از این ماهواره وجود دارد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم ایستگاه کنترل و بهره برداری ماهواره خیام در خاک ایران است و از لحظه پرتاب در روز اول نیز کلیه فرامین مربوط به کنترل و به کارگیری این ماهواره صرفا توسط ایستگاه ایرانی به ماهواره ارسال می‌شود و تصاویر آن هم توسط ایستگاه‌های موجود در خاک ایران دریافت می‌شود. همچنین کلیه فرامین و داده‌هایی که به ماهواره ارسال و یا از آن دریافت می‌شود توسط یک ماژول رمزنگار، رمزگذاری می‌شود که این ماژول توسط ایران تهیه و در ماهواره قرار گرفته است و کلید آن نیز در دست ایران است.

رمزگذاری این ماهواره نیز به گونه‌ای است که حتی در مرحله کالیبراسیون و تست اولیه هم مهندسان روس فرامین را از طریق ایستگاه ارسال فرامین ایران به ماهواره ارسال می‌کنند.

لحظه پرتاب ماهواره خیام به مدار زمین

کشاندن پای اوکراین برای سیاسی کردن یک همکاری علمی

برخی رسانه های غربی که مشخصا از این توافق مهم و پتانسیل های بالای آن، برای کشورمان مطلع شده بودند، در روزهای گذشته سعی کردند با طرح ادعای مضحک "استفاده روسیه از این ماهواره در جنگ اوکراین" اقدام به ایجاد جنگ روانی کنند تا فضای این توافق علمی و فنی، به سمت موضوعات سیاسی و تنش آفرین برود. هرچند بی پایه بودن این ادعا، توسط کارشناسان بین المللی مشخص شد اما صرفا اشاره به این نکته کافی است که فدراسیون روسیه به عنوان میراث دار اصلی اتحاد جماهیر شوروی سابق، اولین کشور در بحث ارسال ماهواره به فضا بوده و در حوزه ماهواره های تصویر برداری خود از جمله کشورهای توانمند و پیشرو است و اصولا نیازی به این یک عدد ماهواره آنهم در این ابعاد و ویژگی ها ندارد.

مسئله بعدی نیز که ممکن است جای سوال برای برخی باشد اینکه، با وجود گذشت بیش از یک دهه از پرتاب اولین ماهواره ایرانی با توان بومی و توسط ماهواره بر ایرانی، سفارش خیام و پرتاب آن در خارج از کشور آیا به معنی به بن بست رسیدن و به نوعی شکست یا پایان برنامه فضایی داخلی ایران است؟ در پاسخ به این سوال نیز باید گفت که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر پرتاب و تزریق ماهواره با وزن ۵۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری را تثبیت کرده، اما بر اساس برنامه جامع ده ساله فضایی تا انتهای سال ۱۴۰۱ بناست که پرتاب و مدارگذاری ماهواره‌ها تا وزن ۱۰۰ کیلوگرم تثبیت و تا انتهای ۱۴۰۲ امکان مدارگذاری تا وزن ۲۰۰ کیلوگرم در مدار ۵۰۰ کیلومتری محقق شود.

جهش بزرگ تصویربرداری ماهواره‌های ایرانی با یک توافق خوب بین‌المللی/ چرا «خیام» باعث سخنوری دوباره عاملان بتن‌ریزی در صنعت فضایی شد؟ +عکس و فیلم

ماهواره بر امید که در دهه گذشته پرچمدار پرتاب های فضایی ایران بود

همچنین بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته می‌بایست تا انتهای دولت سیزدهم امکان دستیابی به مدار ۵۰۰ برای اوزان تا ۵۰۰ کیلوگرم محقق شوددر خصوص صنعت ساخت ماهواره نیز جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون توانایی طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی با دقت تصویربرداری ۵ تا ۱۰ متر را در اختیار دارد و در حال طی مسیر به سوی طراحی و ساخت ماهواره‌هایی با دقت یک متر و بهتر از آن بوده، که پروژه‌های مربوطه نیز هم‌اکنون در جریان است.

خیام چه کمکی به دانش فضایی در داخل کشور می کند؟

ماهواره خیام قابلیت تصویربرداری در مقیاس یک متر مربع را دارد و عمر کاری آن ۵ سال است، با این حال از هم‌اکنون باید به فکر جایگزین بومی آن برای ۵ سال آینده بود.  خیام تا حدی نیازهای فعلی کشور در حوزه سنجش از دور را برطرف خواهد کرد، اما ضروری است تعداد ماهواره‌های سنجشی با دقت بالا افزایش پیدا کند تا زمان بازدید مجدد از نقاط سطحی در کشور کوتاه‌تر شود و این مهم با توسعه ماهواره‌های بومی دقت بالا حاصل خواهد شد.

در حقیقت باید گفت دولت ابراهیم رییسی با مشاهده و رصد رکود و بی توجهی تاسف بار دو دولت حسن روحانی به صنعت فضایی، با اجرایی کردن این توافق که به دلایل مختلف، با قصور و تقصیر مسئولان وقت مسکوت مانده بود تلاش کرد این فاصله با اهداف ترسیم شده را به این شکل مناسب پر کند. وگرنه با روندی که در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ در صنعت فضایی کشورمان شکل گرفته بود، هم اکنون پرتاب ماهواره هایی چون خیام، برای نهادهای مسئول در کشورمان کاملا میسر بود.

ماهواره خیام با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت/ نخستین داده تله‌متری دریافت  شد - ایرنا

با توجه به توضیحات برخی مسئولان دولت قبل که خود از متهمان ردیف اول بتن ریزی در صنعت فضایی کشورمان هستند، این موضوع را باید یادآور شد که توافقات مربوط به ساخت و پرتاب این ماهواره برای حدودا ۵ سال قبل است، اما پس از این توافق به دلیل برخی بی توجهی به مفاد حقوقی چنین توافقاتی و همچنین بی انگیزگی مسئولان وقت، عملا این اقدام مهم بی ثمر ماند و چک "خیام" که می توانست سود قابل توجهی را به حساب صنعت فضایی کشورمان واریز کند، پاس نشد و در کشوی مسئولان ماند تا اینکه ظرف ماه های گذشته و با همت مسئولان دولت جدید، تحقق این خواسته مهم، ممکن شد. لذا این موضوع که مسئولان دولت قبل، خود را بانی پرتاب این ماهواره می دانند تجاهلی است که شاید به درد لایک گرفتن در شبکه های اجتماعی بخورد.

اما فراری دادن متخصصان دلسوز، کاهش و بعضا قطع بودجه دستگاه های مربوطه در حوزه فضایی و نیز ترس از ناراحتی برخی کشورهای غربی و آمریکا در دولت های یازدهم و دوازدهم، روندی را به وجود آورد که فاصله کشورمان با دولتهایی که مشغول توسعه برنامه فضایی خود هستند، جز با حرکتهای جهشی همچون پرتاب خیام یا احتمالا ماهواره های دیگر به کمک کشورهایی چون روسیه یا چین، امکانپذیر نیست و با کم شدن این فاصله، فضای انگیزشی و زیرساخت فنی برای جبران رکود سالهای قبل، مجددا مهیا خواهد شد.

خیام و ثمرات اقتصادی و علمی

اما سوال بعدی اینکه اصولا این ماهواره به درد چه مقاصدی خورده و چه مزایایی را برای کشور ما در بخش های مختلف ایجاد می کند؟  در حوزه غیر نظامی بحث هایی مثل رصد وضعیت اقلیم های مختلف محیط زیستی (برای نمونه تهیه تصاویر با کیفیت و به صورت و روزمره از بافت های جنگلی و مقابله با پدیده جنگل خواری)، تهیه تصویر ماهواره ای دقیق از مناطق حادثه دیده در جریان بلای طبیعی، رصد آتش سوزی ها و ... از جمله کاربری های غیر نظامی این کلاس از ماهواره ها به حساب می آیند.

 ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت مخاطرات طبیعی، پایش تغییرات کاربری، ساخت و سازهای غیر مجاز و مقابله با زمین خواری، پایش مخاطرات زیست محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرزهای کشور و بسیاری از کاربردهای دیگر از جمله کاربردهای داده‌های دریافت شده از این ماهواره خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 30
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    32 11
    خبر خوب. واقعا آفرین به این کار خوب دولت رئیسی. ایران خدا رو شکر داره پیشرفته میشه در جهات مختلف. متن خبر هم خوب بود. ممنون
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      16 32
      اگه عربستان و امارات اینکارو بکنن بیعرضه ان ولی ما نه
    • سید IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      25 1
      شگفت ماهواره ای که دوگانه سوز باشد/ وطن فروش سوز و نیز بیگانه سوز باشد!!!
    • سید IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      15 1
      شگفت ماهواره ای که دوگانه سوز باشد/ وطن فروش سوز و نیز بیگانه سوز باشد!!!
    • NL ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      17 9
      پاسخ به 11 و 29 دقیقه عربستان و امارات با نوکری و دم جنباندن پیش ارباب های کودک کش و مستکبرشان ، و هزینه های چندین برابری ، با عوامل خارجی این کار را میکنند : ولی ایران عزیز با آقایی و اقتدار با تعامل کشورهای دوست مقاومت ، با هزینه های به مراتب کمتر از عربستان و امارات ، و با کنترل دانشمندان ایرانی این کار را انجام می دهند . پس : اگر عاقل باشی فرق اینها را خواهی فهمید ، به قول معروف این کجا و آن کجا
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      8 8
      سفیر روسیه گفت
    • معلم IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      14 3
      عربستان و امارات ماهواره شان را که خودشان نساخته‌اند فقط پول داده‌اند و مالکیت آن را دارند و طبیعتاً بهره‌برداری مستقل و بدون دخالت یا استشار سازنده را ندارند اما تکنولوژی ساخت ماهواره را ایران فعلاً تا این کلاس پیدا کرده وگرنه بحث پرتاب باشد کشورهایی که تکنولوژی بسیار بالاتری هم در ساخت و بهره‌برداری دارند مانند فرانسه و انگلیس پرتابهای مهم آنها را روسیه و همین سایوز انجام میدهد
    • رضا IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      11 1
      پاسخ به اونی که می گه امارات،،، امارات نه ماهواره رو ساخته بود نه ماهواره بر رو لطفا به بی سوادی خود افتخار نکنید
    • NL ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 1
      ماهواره خیام ساخت ایرانه ماهواره بر هم روسی هستن!!
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    23 10
    خرید و پرتاب ماهواره چیز معمولی در جهان هست که ما تازه داریم اون رو تجربه میکنیم، اسرائیل امارات عربستان پاکستان ترکیه و خیلی از کشورها سالها است که این کار را انجام داده اند، اما ما به خاطر تحریم و انزوا عقب افتاده بودیم که الان در حال جبرانیم
    • صادق IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      14 7
      وقتی یک منافق مَلق میزند!!! اول میگویی خرید و فرستادن ماهواره امری متداول است که ایران بخاطر تحریم!! از آن بازمانده بود ولی الان در حال جبران است! میشه بفرمائید کدام تحریم لغو شده؟!!! تحریم اسم رمز سکون و تنبلی و حواله دادن همه چیز حتی آب خوردن به لبخند کدخدا بود که همه مردم دیدند که تنها کارکرد آن عقب نگهداشتن پیشرفت و بالندگی کشور بود
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      10 5
      آقای صادق سفارش خرید ماهواره بر سال 96 به روسیه داده شد که تحریم ها لغو شده بودند در ضمن همین الان هم تحریم شورای امنیت لغو است غیر از این بود که روسیه جونتون به شما نمیفروخت
    • صادق IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      6 3
      عجب!ععععججججب! یعنی سنگ پای قزوین پیش روی شما مثل پَر قو میمونه! از غارت بیا بیرون و چشماتو باز کن تا ببینی روسیه خودش تحریم شده ترین کشور دنیاست و به یاری خدا سیطره اربابت بر جهان با اتحاد و همکاری چین و ایران و روسیه رو به پایانه، جوری حرف میزنی که انگار روسیه منتظر اجازه آمریکا بوده تا با ما همکاری کنه! نه دلبندم اونی که عرضه تعامل با چین و روسیه و هیچ کشور دیگر جز تعظیم و تکریم و التماس به کدخدا رو نداشت ۸سال همه امورات مملکت رو به اخم و لبخند غرب گره زد واین قراردادها هم صرفاً برای نمایش بود فشار جریان رقیب را کم کنند وگرنه دیدیم که عملاً نه تمایلی به واردات واکسن از چین داشتند و نه هزینه همین ماهواره رو تسویه میکردند و یکسره مثل سی دی که سوزن روش گیر کرده باشه برجام برجام وFATF میگفتند و همچون تو مدعی بودند بدون اجازه کدخدا نمیتونیم حتی یک قطره نفت بفروشیم ملت دیدند که ادعاهای امثال شما کذب محض و فریبی بیش برای خوش خدمتی به ارباب و وادار کردن نظام به تسلیم در مقابل استکبار نبود.
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    13 6
    برای افسادطلبا این افتخارات مثل زهره
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      5 3
      این ماهواره ۵ سال پیش سفارش شده شما چرا واسه خودتون نوشابه باز میکنین که کار دولت یک ساله رییسیه
  • IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    15 16
    کاش بحث ماهواره ساختن و پرتاپ آن نظامی و زیر نظر سپاه قرار داده می شد تا از این خسارت و زمان از دست رفته جلوگیری شود .
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      2 1
      با این حرفها شیرینی این موفقیت را خراب نکن
  • DE ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    1 1
    فعلا
  • سعید رضایی IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    11 4
    آسمانها منتظر فتح الفتوح ایرانیان
  • DE ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    11 17
    به نظر میرسه ساخت ماهواره با این امکانات طی یک سال امکان نداره احتمالا ساخت آن چند سال طول کشیده چه ربطی به این دولت داره
    • ساده لوح IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      18 5
      بنظرت ماهواره ای که قرار بود سال ۱۴۰۰ در مدار قرار بگیره الان پرتاب میشه؟!دلیلش ساده است چون دولت قبل اراده ای برای اینکار نداشت مثل نیروگاه اتمی بوشهر که بخاطر عدم تعامل درست با روسیه سالها طول کشید و هربار گفتند روسیه کارشکنی میکند در حالیکه حقیقت این بود که دولتهای مثلاً اصلاح طلب تمایل شدید به غرب داشتند و نمیخواستند روابط ایران و روسیه جان بگیرد
  • IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    18 13
    حسن کلید ساز قلابی همیشه می‌گفت، نمیشه نداریم و حالا شده... خدا شفات بده یا علی برکت الله بشه و خیال همه را راحت کنه
  • سیدمرتضی IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    12 0
    بهترین استاد تجربه است چه خوب اگر این همکاری باعث انتقال تجارب روسها در پرتاب ماهواره باشه همی رابطه و تعامل یک راه انتقال تجربست تکنولوژی بلخره بدست میات اما انتقال تجربه خیلی مهمتره حساسیت کمتری هم داره
  • IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    9 1
    توضیحات بسیار کامل بود ممنون
  • محمدهادی IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    4 1
    ما برای رقابت جاسوسی و امنیتی با صهیونیست ها بسیار احتیاج داریم
  • NL ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    5 0
    نمیشه بصورت جهشی این مسیر طی بشه؟ تکنولوژی همچین موتور سنگینی از روسیه یا چین خریداری بشه و خود ایران بسازه؟ ما که بالستیک قاره پیما میسازیم اونهم میتونیم
  • IR ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    15 2
    بخاطر اهمال کاری روحانی در صنعت فضایی خیلی عقب افتادیم!!
  • IR ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    5 8
    ماهواره عملیاتی موفق یعنی ماهواره ای که در مدار۳۶۰۰ کیلومتری باشه دها سال عمر میکنه مثل ماهواره فوق پیشرفته دوتنی که عربستان باقیمت دو نیم میلیارد دلار از امریکا خرید ودو سال پیش فرستاده شد فضا
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    4 5
    رمزنگاری فقط دست ماست معنا نداره
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    7 2
    اولا این هم مثل واکسن ادعا شده که توسط دولت قبل انجام شده. پس چطور است که خرابی‌ها را برگردم دولت یک ساله می گذارند و افتخارات را مال خود میدانند ثانیا منصفانه است دولت محترم مثل اونها رفتار نکند و به سهم اون آقایان در این کار پر خیر و برکت اذعان و اعلام کند. ثالثا تازه فهمیدیم چرا بعضی ها ناراحتند چون جلو زمین خواری و جنگل خواری و کوه خواری و دریا خواری و ... می گیرد و بندگان حقیر الهی که بجای غذای حلال اینها را نشخوار میکردند از گشنگی خواهند مرد انشاالله
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    8 7
    دولت روحانی با تعطیلی مراکز صنعتی باعث فراری دادن نخبگان میشد و دولت رییسی با پرداخت حقوق پایین به متخصصان دولتی در حوضه صنعتی باعث فراری دادن نخبگان شده. مهندس برق شرکت دولتی برق منطقه ای هستم با حقوق ۱۰ میلیون و آبدارچی ما ۱۴ میلیون حقوق میگیره. راننده ماشین آشغالی شهرداری ۲۶ میلیون میگیره.
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    2 6
    در صورت احیای مذاکرات برجام وتوافق احتمالی میشه درخواست خرید انبوه آواکس رو مطرح کرد وبا ورود آواکسها به ناوگان نیروی هوایی ودریایی سپاه قدرت بزرگی اضافه میشه وبه راحتی میشه با نصب موشکهای کروز دریایی وبالستیک روی آواکسها به راحتی میشه رژیم فرضی صهیون رو محو کرد خرید انبوه آواکس اوجب کفایی و فریضه شرعی
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    7 7
    گفته شده بود ساخت ایران است...اکنون میگویید سفارش ایران است.
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      5 2
      جون دلم ماهواره بر مال روسیه بوده و ماهواره مال خودمون.
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    5 5
    این ماهواره مظهر شعار ما میتوانیم است
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    7 5
    خیام در سال 96 به روسیه سفارش داده شد و سال 1400 ساخت ان تکمیل گردید.
  • مهران IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    8 4
    تا کور شود هر آنکه نتواند دید
  • NL ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    2 4
    دنیا دار مکافاته!!! قطعا خبر خوبیه داشتن ماهواره در فضا برای کشور عزیزمون حتی از طریق کشور ثالث. مثلا دورانی که ایران توانایی تولید پدافند نداشت، نمیشد بگی نخرید از روسیه و بزارید جوونا تولید کنند. هم باید خرید کرد نیاز رو و هم تلاش برای تولیدش رفت. اما دلیل این همه هجمه اینه وقتی امارات ماهوارشو فرستاد، اکثرا خبرگزاری ها تمسخر میکردن!!! یادبگیریم که حتی از دشمن هم یادبگیریم.
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    4 0
    بنام خدا دوستان در مورد ویکی پدیا که هر کسی در مورد هر چیزی میتواند مطلب بنویسد ، می خواستم اطلاع رسانی کنم. بنده در مورد ایران و اسرائیل و ادیان ابراهیمی و غیره در wikipedia مطلب مطالعه‌ کردم . نکته‌ی جالب این است که بهائیان تمامن نویسنده و ویرایشگر و کنترل کننده ی wikipedia هستند و آشکارا آیین انحرافی خود را در لابلای مطالب نوشته شده در wikipedia قرار داده‌اند و تبلیغ می کنند. بنده خواستم اصلاحی در یکی از مطالب در مورد ادیان ابراهیمی انجام دهم که نوشته شده بود آیین ضاله بهائیت و بابیت نیز جزء ادیان ابراهیمی است ، آن را اصلاح و پاک کردم و بعد چند روز باز به همان مطلب سرزدم ، دیدم که علاوه بر اینکه حذفیات بنده را بازگردانده اند قفلی نیز در مطلب گذاشته اند تا کسی نتواند اصلاح کند . از افراد مومن و مقید به اسلام عزیز و توانمند و آگاه به سایت wikipedia تقاضا دارم که کنترل و درج مطلب در این سایت را مخصوصا مطالب دینی و اعتقادی در مورد اسلام و تشیع و تبلیغ آیین های ضاله بهائیت و بابیت در لابلای مطالب را به دست بگیرند و مانع تبلیغ و شستشوی فکری این فرقه ضاله شوند . هر کسی که در مورد هر مطلبی می خواهد در گوگل سرچ کند ناخواسته به wikipedia راهنمایی می شود و کنترل آن هم که در دست بهائیان می باشد. لطفا افراد توانمند اقدام کنند و این هشدار را جدی بگیرند.
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    5 11
    تحقیرگرها از دیدن این واقعیت که ایرانی اعتماد به نفس دارد بسیار بسیار می سوزن.
  • حمید ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    11 1
    درود بر دانشمندان ایران
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    8 9
    چطور شد اماراتی ها که اینجوری کار می کنند میشن بی عرضه؟
    • آزاده IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      9 3
      وقتی تفاوت را نمیفهمی خوب برو مطالعه و تحقیق کن مگر اینکه هدفت متلک گفتن باشه! ایران موفق به بارگذاری ماهواره نور۲ در مدار لئو شده است ولی فعلاً قادر به بارگذاری ماهواره سنگین مثل خیام که ۶۰۰ کیلوست نیست پس بین ایران که توان موشکی ارسال ماهواره به مدار ۵۰۰ کیلومتر را بصورت بومی دارد با اماراتی که توان ساخت فشفشه هم نداره زمین تا آسمان است اگه بفهمی، حتی انگلستان و آلمان و کانادا هم در این زمینه قابلیتهای ایران رو ندارن جهت اطلاع
    • BE ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      1 1
      شما هم که همش نق بزن
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    4 1
    احسنت به این تلاش ها و نتایج پربار آن...واقعا تلاش های علمی و نظامی عامل اصلی بازدارندگی دشمنان ایران است.
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    6 4
    پیامبر ص فرمودند اگر علم را به ثریا ببرند پیدا میشوند مردانی از پارس که به ان دست پیدا می کنند همین جمله پیامبر ص نشان دهنده هوش واستعداد ایرانی هست وما می توانیم به کوری چشم دشمنان خارجی وایضا داخلی
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    4 5
    بعضی از هموطنای عزیز تفاوت ماهواره با پرتابگر ماهواره را نمیدونن .(پرتابگر روسی بوده و ماهواره ایرانی)
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      2 4
      از خودتحقیرها بیشتر از این انتظار نداشته باشیم
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      2 2
      دقیقا و بدتر اینکه اظهار فضل هم میکنن
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    2 3
    آبنبات چوبی بهمون میدهند تا هسته واتمی بالستیک وکلاهک اتمی ...بگیرند
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      3 4
      قطر هم با ۳میلیون جمعیت ماهواده پرتاب کرد فضا
  • سعید رضایی IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    4 4
    ماهواره مال خودمون بوده و ماهواره بر مال روسیه
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    5 4
    روسیه اعلام کرد ساخت روسیه است.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    3 5
    ماواره وطنی و ماهواره بر روسی باعث افتخار . تبریک
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    3 1
    پیش به سوی فتح فضا
  • دلسوز IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    4 0
    هر ایرانی از پیشرفت کشورش خوشحال خواهد شد.
  • دلسوز IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    5 1
    بعضیا حتی خبر را درست نخوندن که در پاراگراف ۹و۱٠نوشته این "ماهواره بر" به سفارش کشورمان ساخته شده و توسط پرتابگر سایوز روس.....!!
  • TR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    5 0
    سفارت روسیه اعلام کرد ایران سفارش دهنده بود تو ساخت ماهواره بر
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    3 1
    خدا اوفت کنه روحانی
    • BE ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      2 2
      روحانی انشالله بری تو سفینه نور ، بری که بری با اون کلیدت محشور بشی
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    8 2
    روس ها ساختند و پرتابش کردند حالا کجایش خوشحالی دارد برای کشوری که سال 87 ماهواره به فضا پرتاب می کرد بعد از 14 سال حالا روس ها اینکار را بکنند
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    2 1
    مشرق خودت کامنت ها را تایید می کنی؟؟؟؟؟
  • حمید IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    4 2
    سلام ماهواره و ماهواره بر هر دو ساخت روسیه است سفارت روسیه در تهران بیانیه داد از صفحه اینستاگرامیش که هر دو رو به سفارش ایران ما انجام دادیم بحث اضافه دیگه باقی نمی مونه خواهشن کسی دروغ و فرافکنی نکنه
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    5 1
    تماما ساخت روسیه است هم ماهواره خم ماهواره
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    10 1
    آقا تبریک میگم ،میشه با این ماهواره حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را از اون بالا ببینه ؟
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    6 2
    همون بتن ریزها سفارش ماهواره خیام رو دادن. نکنه فکر کردید تو ده ماه ماهواره ساخته شده و پرتاب کردن؟!!!
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    6 1
    چرا اولش گفتی ایران ساخته ؟
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    6 2
    ماهواره هم که روسی در اومد ، چرا ؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    6 3
    یادم میاد امارات رو ریشخند میکردیم که ماهوارشو ایتالیا ساخته و ژاپن پرتاب کرده حالا خودمون هم شدیم همون!ماهواره رو روسیه ساخته و پرتاب کرده و پزش رو ما داریم میدیم!خخخخ
  • مهدی IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    1 0
    ما می توانیم
  • دکتر IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    3 0
    زمان روحانی در برنامه چرخ شبکه چهار 80 میلیون دلار هزینه این پروژه گفته شده بود قرار داد ماهواره یک متر با یک کشور خارجی!...این رقم معادل پرتاب 30تا سیمرغ و 20 تا سریر و 10 تا سروش هست!! حالا باید دید چرا برای طرح های داخلی پول نیست و با سالی یک پرتاب همه رو گذاشتن سر کار!!
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    4 1
    از نظر امنیتی استفاده از ماهواره ای که توسط یک کشور خارجی ساخته شده باشه اصلا امنیت ساز نیست و به نوعی وابسته کردن کشور به خارج هست بخصوص در صورت بزرگ شدن بازار شک نداشته باشید همین الان در روسیه دیتاهای این ماهواره در حال جمع آوری هست درسته فعلا رابطه ما با روسیه و چین خوبه اما تجربه نشون داده این کشورها بارها ایران رو دور زدن در گذشته و راه اصلی بومی کردن فناوری فضایی هست
    • دکتر هوافضا TR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      0 1
      خود ارسال ماهواره به خارج از نظر امنیتی اشتباه هست چون با عکس های اتمی به راحتی نقشه های مداری. قطعات و..لو میره ...
  • TR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    0 0
    5 تا ماهواره خیام میشه 200 میلیون دلار!!!!قیمت ماهواره ظفر ایران فقط 2 میلیون دلار بوده!!...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس