وال استریت ژورنال: ایران به دنبال تضمین قوی تر از سوی ایالات متحده است

روزنامه وال استریت زورنال آمریکا چهارشنبه شب در خصوص از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین نوشت که ایران همچنان خواستار تضمین قوی تر است تا ایالات‌متحده بار دیگر از توافق خارج نشود.

به گزارش مشرق، این رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام بلندپایه غربی اعلام کرد: مذاکرات وین فرصتی است که بر روی نقاط نهایی احیای توافق هسته‌ای توافق شود.

 این مقام غربی که به نام وی اشاره‌ای نشده است، در این باره گفت: باید تا پایان هفته جاری توافق حاصل شود.

براساس گزارش این مقام غربی، در صورتی که توافق حاصل شود، وزیران امورخارجه کشورهای عضو راهی وین خواهند شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه اعلام کرد، هیأت مذاکره‌کننده ایران به ریاست علی باقری مذاکره کننده جمهوری اسلامی در چارچوب سیاست رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان عازم وین می‌شود تا در گفت‌وگو با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا درباره ایده‌های مطرح‌شده از سوی  طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارایه شد، بحث و تبادل نظر صورت گیرد.  

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران ساعاتی پیش در توئیتی نوشت: آمریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است؛ توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسئولانه عمل کنند.

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و رئیس هیات این کشور در مذاکرات رفع تحریم‌ها روز چهارشنبه در توئیتی نوشت:نمایندگان روسیه آماده مذاکرات سازنده به منظور نهایی کردن توافقنامه ازسرگیری پایبندی همه طرف ها به برجام هستند.

انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در پیامی توئیتری نوشت که برای انجام مذاکرات برجامی راهی وین است.

مورا در این پیام نوشت: در راه وین برای رایزنی درباره اجرا شدن کامل برجام بر پایه متن ارائه شده توسط هماهنگ‌کننده مذاکرات در ۲۰ ژوئیه هستم.  

این توئیت مورا در حالی منتشر شده است که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان اخیرا گفت: جوسپ بورل از مجموعه دیدگاه‌های طرف‌های مختلف مذاکرات پیش‌نویسی تهیه کرده و به عنوان پیشنهاد هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به همه طرف‌ها ارائه داده و در پایتخت‌ها در حال بررسی این پیشنهاد هستیم.

پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان در سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران در زمینه هسته ای دست یافتند، اما ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ به طور یکجانبه از این توافق خارج و تحریم های ضد ایرانی از سر گرفته شد.

در حالیکه واشنگتن بارها مدعی تمایل به احیای برجام بوده اما زیاده‌خواهی‌های مغایر با چارچوب اصلی برجام داشته و جمهوری اسلامی ایران به طور قاطع در برابر این زیاده‌خواهی‌های واشنگتن ایستاده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز چند روز پیش مدعی شده بود که واشنگتن و متحدانش طرحی را برای بازگشت به برجام به منظور بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای آماده کرده اند.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در آستانه دور جدید مذاکرات رفع تحریم ها در وین با تکرار ادعای آماده بودن واشنگتن برای رسیدن به توافق، در صدد فضاسازی برای فشار بر ایران در این دور از مذاکرات برآمده و روز چهارشنبه به وقت محلی قبل از عزیمت به وین در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: در حال آمادگی برای سفر به وین بر اساس متن جوسپ بورل (مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا)  هستم.

مذاکره کننده آمریکا ادعا کرد انتظارات ما محدود است، اما آمریکا از تلاش های اتحادیه اروپا استقبال می کند و آماده است تا با حسن نیت جهت رسیدن به توافق تلاش کند.

رابرت مالی در تداوم فرافکنی های آمریکا ادامه داد: به زودی مشخص خواهد شد که ایران به صورت مشابه آماده رسیدن به توافق است یا خیر.

مقامات و رسانه های آمریکایی و غربی در ادامه بازی مقصر نمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند. این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران خواسته هایش را با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجربیات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم کرده است.

تحلیلگران و کارشناسان مسایل بین المللی  می‌گویند عواملی مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره، قرار داشتن در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره (که در ماه نوامبر برگزار خواهد شد) و مشکلات داخلی در آمریکا در زمره دلایل بی رغبتی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه های گذشته به رغم شعار رویکرد دیپلماسی در قبال ایران، بوده  و این دور از مذاکرات پس از وقفه پنج ماهه آزمون دیگری برای دولت بایدن است تا حسن نیت خود را نشان دهد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی اصغر IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    امریکا چنان ایران را در طول تاریخ غارت کرده از هر لحاظ طوری که خیالش راحت
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    5 0
    تنها تضمین داشتن توان رسیدن به بمب اتمی است یا خود بمب است
  • سید IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 1
    با توجه به مفاد برجام که نهایتاً بند و زنجیری است به دست و پای ایران، بهترین سیاست همین کاری است که دولت انقلابی جناب آقای رئیسی و وزارت امورخارجه ایشان می کند! یعنی سر کار گذاشتن غربی ها به اسم ما اهل مذاکره ایم تا برای ایران زمان خریده شود و طرف مقابل روز به روز دست پایین تری برای ادامه مذاکرات داشته باشد! به علاوه حداقل رسانه های وفادار به نظام، نباید مذاکرات برجام را جزء اخبار مهم خود تنظیم کنند و آن را بزرگ جلوه دهند! بلکه باید در حاشیه و به دور از جنجال رسانه ای منتشر کند تا زحمات دولت آقای رئیسی برای کم اثر کردن روند برجام بر اقتصاد هدر نرود!
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    امریکا اگه اینبار هم برجام رو نقض بکنه باین معنی است که اجازه ساخت بمب اتمی رو به ایران میده این رو باید امریکا بهعنوان تضمین امضا بکنه
  • رصا IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    0 0
    هرگونه ساخت و استفاده از سلاح اتمی حرامه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس