کد خبر 1404956
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
مورا در راه وین برای بحث درباره بسته برجامی بورل

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد عازم سفر به وین است تا بسته پیشنهادی بروکسل برای توافق هسته‌ای با ایران را به بحث بگذارد.

به گزارش مشرق، «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد در حال سفر به وین برای گفت‌وگو درباره بازگشت به اجرای کامل برجام است.

مورا در پیامی توئیتری نوشت: «در راه سفر به وین هستم تا بازگشت به اجرای کامل برجام بر اساس متنی که هماهنگ‌کننده بیستم جولای روی میز گذاشت را به بحث بگذارم. از مقامات اتریشی بسیار قدردانی می‌کنم».

مورا در حالی سفرش به وین را اعلام کرده که روز دوشنبه سخنگوی وزارت امور خارجه  جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات در وین و اظهارات یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس مبنی بر این‌که قرار است مذاکرات بزودی در وین برگزار شود نیز اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران همواره مبدع بوده و با ابتکار عمل در مسیر مذاکره حضور داشته است. ما روند مذاکره را  به عنوان روند منطقی و معقول برای رسیدن به توافق جامع، پایدار و تضمین کننده منافع ایران در چارچوب برجام به ویژه منافع اقتصادی ایران می‌دانیم».

چهارم مرداد ماه بود که «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی در فایننشال تایمز از پیشنهادی که روی میز گذاشته خبر داد و نوشت: «بعد از ۱۵ ماه مذاکرات فشرده و سازنده در وین و تعاملات بی‌شمار با طرف‌های برجام و آمریکا من به این جمع‌بندی رسیده‌ام که فضای برای مصالحه‌های مهم اضافی به پایان رسیده است».

بورل افزود: «من اکنون روی میز متنی گذاشته‌ام که در آن، رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای برای احیای برجام به تفصیل شرح داده شده‌ است.این متن، بهترین توافقی است که من به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات آن را ممکن می‌بینم. توافق بی‌نقصی نیست اما در آن به همه عناصر ضروری پرداخته شده و در بردارنده مصالحه‌های سخت حاصل‌شده توسط همه طرف‌ها است».

همان روز علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در توئیتی در این خصوص نوشت:‌ «در طول هفته گذشته، تبادل نظرهای جدی و سازنده‌ای با طرف‌های مقابل پیرامون مذاکرات وین انجام شده است. هماهنگ کننده ایده‌های خود را برای جمع بندی مذاکرات ارائه کرده است. ما نیز ایده‌هایی برای جمع بندی مذاکرات، هم از لحاظ شکلی و هم محتوایی داریم که به اشتراک گذاشته خواهد شد».

آخرین دور مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در خصوص رفع تحریم‌ها هفتم و هشتم تیرماه در دوحه برگزار شد. در این گفت‌وگوها ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با وساطت «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام رایزنی کردند. آمریکا بعد از اتمام این مذاکرات مدعی شد که طرح پاره‌ای مطالبات فراتر از برجام عامل به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوها بوده است. ایران، نتیجه‌بخش نبودن گفت‌وگوها را رد کرده است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

در جدیدترین اظهارنظرها پیرامون این مذاکرات، روز گذشته (سه‌شنبه) «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در نشستی خبری گفت روسیه مایل است هر چه زودتر توافق هسته‌ای ایران احیا شود.

 سخنگوی کرملین در این خصوص به خبرنگاران گفت روسیه طرفدار احیای سریع توافق هسته‌ای با ایران است، اما باید در نظر داشت که گام‌های غیردوستانه غرب در قبال مسکو ممکن است بر تعدادی از مفاد آن تأثیر غیرمستقیم داشته باشد. وی افزود باید جزئیات آن مشخص شود. 

پیش‌تر، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین نتیجه‌بخش بودن مذاکرات رفع تحریم‌های ایران را در گرو پاسخ مثبت آمریکا به درخواست‌های مشروع ایران دانست.

از سوی دیگر، ایالات متحده، فرانسه و انگلیس برای دهمین کنفرانس بازبینی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی)، در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بیانیه صادر کردند.

طبق این گزارش، دو عضو برجام و ایالات متحده که به صورت یکجانبه این توافق هسته‌ای را ترک کرده است،‌ بار دیگر ادعاهای تکراری علیه برنامه هسته‌ای را تکرار کردند و گفتند که موضع آن‌ها این است که جمهوری اسلامی ایران نباید به توانمندی ساخت سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

این ادعای تکراری در حالی مدام تکرار می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده‌اند که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستند و برنامه‌ هسته‌ای کاملاً صلح‌آمیز دارند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DK ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 0
    کجا با این عجله بیخودی خودتو الاف نکن برجام مرد .تنها رایک حمله نظامی و نابود کردن مراکز اتمی وبعد هم نابودی زیر ساختهاست . تاروسیه سرش گرمه کارو تمام کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس