کد خبر 1404872
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
قدردانی ایزدی های عراق از فداکاری های الحشد الشعبی

اقلیت ایزدی عراق که شماری از آنان در دوران اشغال بخش هایی از عراق به دست گروه تروریستی داعش به قتل رسیده یا اسیر شدند، در هشتمین سالگرد این فاجعه انسانی از الحشد الشعبی تقدیر کردند.

به گزارش مشرق، «سعید بطوش» از سران ایزدی و رئیس حزب «التقدم» (پیشرفت) منطقه «سنجار» در استان نینوا این باره به خبرگزاری «المعلومه» گفت که ایزدی ها قدردان پشتیبانی و کمک های الحشد الشعبی در مقابله با گروه تروریستی داعش هستند.

وی یا یادآوری جنایت داعش در منطقه سنجار افزود که الحشد الشعبی ضامن واقعی امنیت سنجار است و اقلیت ایزدی بعد از جنایت ها و کشتارهایی که در حق آنها روا داشته شد، به الحشد الشعبی اعتماد و اتکای زیادی دارد.

بطوش افزود: همچنان به حمایت از الحشدالشعبی ادامه خواهیم داد و هرگونه تعرض به آن را رد می کنیم زیرا این نیرو قادر به هدف قرار دادن هر توطئه ای است که کشورمان را تهدید کند.

وی ادامه داد که ایزدی ها مدیون کمک های الحشد الشعبی در دفع حملات و شکست گروه تروریستی داعش هستند و هیچ گاه این حمایت ها و کمک ها را فراموش نخواهند کرد.

بطوش تاکید کرد که با توجه به فداکاری های الحشد الشعبی در دوران اوج فعالیت داعش و نیز وجود برخی تهدیدهای تروریستی و به منظور تامین و برقراری امنیت در سنجار، ایزدی های این منطقه همچنان خواستار حضور الحشد الشعبی برای حمایت از مردم هستند.

الحشد الشعبی در محدوده مرزی بخش سنجار ( واقع در استان نینوا) تا خاک سوریه، بارها حملات تروریست های داعش را دفع کرده است و نقش قابل توجهی در امنیت مرزهای عراق دارد.

گروه تروریستی داعش، اردیبهشت ۹۳ در حمله به شمال عراق و با ارتکاب جنایت های غیر انسانی چندین شهر و روستاهای این کشور از جمله موصل، سامرا، سنجار و تکریت را اشغال کرد.

در پی هجوم داعش، سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) با فتوای جهاد کفایی آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالییقدر شیعه عراق تشکیل شد؛ نیروهایی که با پیروی از مرجعیت دینی و اتحاد و همبستگی مردمی توانستند در یک نبرد بی امان ۳.۵ ساله به پیروزی‌های بزرگی دست یابند و کار این گروه مخوف تروریستی را در اواخر تابستان ۱۳۹۶ یکسره کنند.

الحشد الشعبی اصلی ترین نیرو در مقابل تهاجم داعش و نبرد با تروریست های تکفیری بود، نیروهای الحشد الشعبی با انجام چندین عملیات، موفق شدند شهر سنجار و روستاهای ایزدی نشین اطراف این منطقه را از چنگال داعش آزاد کنند.

همچنین «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق در بیانیه ای با یادآوری جنایت های داعش علیه ایزدی ها گفت که با غم و اندوه و درد فراوان هشتمین سالگرد قربانیان ایزدی را به یاد می‌آوریم، در جایی که این جنایت شنیع و غیرانسانی با هدف محو و ریشه کنی اقلیت ایزدی انجام شد.

صالح نوشت که این جنایت بسیار غم انگیزی بود که وجدان های بشری را به دلیل قتل جمعی زنان و مردان، کودکان و سالمندان جریحه دار کرد، این رخداد بی شک جزو زشت ترین اعمالی است که در تاریخ معاصر جهان روی داد.

رئیس جمهوری عراق تاکید کرد که قصاص عاملان این جنایت وظیفه و حقی است که هرگز به حاشیه نخواهد رفت و ما بر اهمیت تداوم تلاش های سازمان ملل متحد و جامعه جهانی برای پاسخگو کردن و مجازات تروریست ها و دست اندرکاران این جنایت که علیه بشریت بود تاکید می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تصویب قانون بازماندگان ایزدی کمترین وظیفه مقام های عراقی است و ما باید برای جبران خسارت، توانمندسازی بازماندگان قربانیان این جنایت و تضمین بازگشت امن و پایدار ایزدی‌های آواره به سنجار و بازسازی این شهر و اطلاع از سرنوشت نامعلوم حدود ۲۷۰۰ دختر و پسر ربوده شده توسط داعش و تقویت تلاش های داخلی و جامعه جهانی در این زمینه تلاش کنیم.

گروه تروریستی داعش، سوم آگوست ۲۰۱۴ (۱۲ مرداد ۹۳) در هجوم به سنجار و اشغال این شهر، شماری از ایزدی ها را به قتل رساند.

پیش از حمله داعش به شمال عراق در تابستان سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۵۵۰ هزار ایزدی در این کشور زندگی می‌کردند که حدود ۳۶۰ هزار نفر از آنان موفق به فرار به کشورهای دیگر شدند ولی شماری از زنان و دختران این اقلیت به اسارت اعضای داعش درآمدند و به مناطق مختلف تحت سیطره تروریست ها در عراق و سوریه منتقل شدند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۱۷ با اتفاق آراء از این سازمان خواستند تا تیم تحقیقاتی را برای کمک به عراق در حفظ و جمع آوری شواهد و مدارک مربوط به اقدامات داعش که مصداق جنایت جنگی و نسل کشی بوده اند، تشکیل دهد.

«کریم خان»، رئیس تیم تحقیقاتی تحت هدایت سازمان ملل متحد اعلام کرد که شواهد آشکار و قانع‌کننده‌ای در اختیار دارد که نشان می دهد گروه تروریستی داعش مرتکب نسل‌کشی علیه اقلیت ایزدی‌ در سال ۲۰۱۴ شده است.

رئیس این تیم تحقیقاتی خاطر نشان کرد که از جمله جنایات داعش علیه ایزدی ها، جداسازی زنان و کودکان از خانواده هایشان و مفقود شدن آنها بود.

گروه تروریستی داعش در طول سیطره خود بر یک سوم خاک عراق پلیدترین جنایات و کشتار را علیه مردم این کشور از جمله اقلیت ایزدی مرتکب شد که یکی از شدیدترین آنها، جنایت عناصر این گروه در روستای «کوجو» در اطراف منطقه سنجار در ماه اوت سال ۲۰۱۴ میلادی بود.

درپی بیرون راندن گروه تروریستی داعش از منطقه سنجار در اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی بود که شماری گورهای جمعی کشف شد که حاوی پیکرهای اهالی منطقه سنجار و اطراف آن از جمله زنان و کودکان و سالخوردگان بود.

براساس اعلام برخی رسانه های عراقی، داعش بیش از شش هزار و ۴۰۰  ایزدی را در طول تاخت و تاز خود در شمال عراق ربود که سه هزار و ۲۰۰  نفر از آنها توانستند فرار کنند و برخی نیز نجات یافتند اما سرنوشت مابقی همچنان نامعلوم است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    زنده باد
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    1 0
    همین الان داشتم کتاب صوتی آخرین دختر و گوش میکردم .درباره اهالی کوجو و ایزدی ها بود.توصیه میکنم حتما همه مخصوصا خانوم ها بخونن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس