وال استریت: بایدن در پی فشار بر تهران با تحریم صادرات نفت ایران است

روزنامه آمریکایی نوشت، ایالات متحده در پی تشدید فشار بر تهران و بررسی تحریم‌هایی علیه صادرات نفت ایران است.

به گزارش مشرق، یک روزنامه آمریکایی یکشنبه شب به وقت تهران نوشت، ایالات متحده در حال بررسی تحریم‌هایی علیه شبکه‌ای از شرکت‌های مظنون به کمک به صادرات نفت ایران و تشدید فشار بر تهران است.

روزنامه «وال استریت ژورنال» مدعی شد که ایران با انتقال نفت از کشتی به کشتی در آب‌های منطقه و سپس جعل اسناد برای مخفی کردن منشا محموله استفاده کرده و در این مسیر اشخاص و شرکت‌هایی در امارات متحده عربی کمک کرده‌اند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: «پیش بینی من این است تا زمانی که ایرانی‌ها پیشنهادها را نپذیرند و به برجام بازنگردند، انتظار می‌رود که همچنان شاهد این نوع  اقدامات اجرایی به طور منظم در آینده باشیم.»

بر اساس این گزارش، پس از آنکه در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و اروپایی‌ها هم به تعهدات خود برای جبران خروج آمریکا عمل نکردند، جمهوری اسلامی ایران بعد از یک سال صبر راهبردی، در نهایت پنج گام‌ را در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و در راستای کاهش تعهدات برجامی برداشت.

با حضور «جو بایدن» رئیس جمهور کنونی آمریکا در کاخ سفید که در کمپین‌های تبلیغاتی از بازگشت به برجام سخن گفته بود و تکرار این موضوع پس از انتخابات و در پی توافقات حاصله، در نهایت مذاکرات برای رفع تحریم‌ها به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا و با حضور ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و با هماهنگی «انریکه مورا» هماهنگ کننده گفت‌وگوها در فروردین ۱۴۰۰ در وین کلید زده شد.در دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی نیز تلاش برای مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت گرفت.

در این بین، آمریکایی‌ها برای فرار به جلو به بازی مقصرنمایی متوسل شده‌اند و می‌خواهند عدم توانمندی در تصمیم گیری خود را به گردن ایران انداخته و ایران را مقصر عدم حصول نتیجه معرفی کنند. در حالی که بسیاری به ناتوانی دولت بایدن در اتخاذ تصمیم در خصوص برجام اذعان دارند، مقامات وزارت خارجه آمریکا باز هم مدعی‌ هستند که آماده پذیرش توافق روی میز هستند. برخی تحلیلگران بر این باورند که عواملی چون فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا از جمله دلایلی است که باعث بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام شده است.

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود نوشت، مقامات آمریکایی مدعی هستند که یک شهروند عراقی، انگلیسی و تعدادی از شرکت‌ها سرگرم فروش نفت ایران هستند.

این در حالی است که شهروند مذکور منکر ادعای آمریکا و نقض تحریم‌های ایران شده است.  این شهروند عراقی-انگلیسی گفته است: «من مالک  شرکت "آیکاون پترولیوم" و کشتیرانی "راین" هستم. من مالک شرکت "آیسوت" نیستم. شرکت‌های من به هیچ وجه نفت ایران را با نقض تحریم‌های آمریکا ارسال نکرده‌اند و تمامی مبادلات من با عراق به طور کامل قانونی بوده است.»

این روزنامه نوشت‌ که شرکت‌های نفتی «اکسون موبیل»، «شل»، «صنایع کخ » و مشتریان آسیایی از جمله خریداران نفت خام و تصفیه شده ایران بودند.

گفتنی است که «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در توییتی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نوشت: «ما ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به منظور هموار ساختن مسیر برای جمع بندی سریع مذاکرات وین، که با هدف اصلاح یک شرایط پیچیده خسارت‌بار ناشی از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا، آغاز شده به طرف‌های مقابل ارائه دادیم.»

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران نوشت: «ایران آماده جمع بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است. اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    7 15
    نتیجه دشمنی با آمریکا همین است ‌‌اگر با آمریکا دوست بودیم مردم ایران در رفاه و آسایش بودند و دغدغه نداشتند درست مانند مردم اروپا و کانادا و استرالیا و کشورعای عربی خلیج فارس و کره جنوبی و ژاپن.
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      1 2
      راجع به لیبی و یوگسلاوی هم که میخواستن با آمریکا دوست باشن نظری نداری؟؟!!
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      1 2
      ترکیه لائیک که دربست نوکراسراییل وآمریکا ست تورم 80 درصدی وفقر 30درصدی داره ومصرنوکرامریکا تورم 50 درصدی وفقر 50 درصدی داره کشورهای اروپایی مثل اسپانیا یونان وووکه نوکرامریکا هستن تورم وبیکاری وفقر بانداره ایران دارند و وووو عربستان گاوشیرده آمریکا باوجود فروش 12 میلیون بشکه نفت یعنی 6 برابرایران وبدون تحریم 40 ساله وجمعیت یک سوم ایران ونوکری آمریکا 30 درصد فقیر بیکاری اندازه ایران داره ونه صنعت وتکنولوژی ووووهیچکدام درحدنصف ایران نیست کاملا وابسته درهمه چیز به خارج هست...... بازهم بگم ژاپن قبل دوستی باامریکاوجنگ جهانی دوم پیشرفته بود آمریکا نابودش کردولی بانظم وتلاش زیاد نه باکمک آمریکا پیشرفت دوباره کرد ولی باانهمه آمریکا نیروی نظامی اش راگرفته والان بدون اجازه آمریکا آب نمیخوره ونیز 100 هزارنبروی نطامی آمریکا هرغلطی دلشون خواست می‌کنند وژاپنن اجازه اعتراض نداره یعنی بی شرفی کامل ازترس آمریکا وووو. دوستی باامریکا جز بدبختی وابستگی برای مردم نمیاره شاه ایران نوکرامریکا واسرائیل بود و6 میلیون بشکه نفت میفروخت وجمعیت ایران اون موقع 30رمیلیون بود ولی 80 درصد مردم ایران فقیربودن وتورم وبیکاری هم زیادبودومردم هیچ رفاهی نداشتن نگروایبستگان دربهروقشراشراف جامعه، وهیچ صنعت وتکنولوژی نداشتیم و90 درصدروستاها برق واب نداشت و65 درصد مردم ایران بیسواد بودن آیا دوستی شاه باامریکارفاه آورده بود؟!!! پس مردم بیماره ایران چراینقدان موقع فقیربودن که 70 درصدمردم قدرت خرید فرش نداشتن وردی یک گلاس وکوب وموکت بود ن؟ وگول دکتررفتن نداشتن؟ وبج هاشون راازبی گؤلی مدرسه نمیفرستادنن؟ چراهزاران نفرکشته شدن ازفقروبیچارگی مردم قیام کردند... یادمون هست اوضاع فلاکتبار مردم قبل انقلاب که باامریکا شاه دوست بود.... ه فقط مدیریت قوی ونظم وانصباط در شد اقتصادی مهمه
    • ایرانی IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      1 1
      میتونی یه مثال بزنید که درست وحسابی باشه . من برای شما مثال میزنم . ا. مصر بعد. از توافق کمپ دیوید : ازدست دادن جزایر تیران وصنافیر ۲. ایران در زمان رضا خان :ازدست دادن سرچشمه های هیرمند و تپه های قره سو +تبعید با خفت ۳. ایران محمدرضا پهلوی : ازدست دادن دیلمون (بحرین) و جزایر اریا و زرکوه خیلی از کشورک هایی که اسم بردید. اصلا کشور نیستند و برای ضربه به ایران بزرگ توسط. انگلیس خبیث تشکیل شدند . استرالیا و کانادا مسقیما توسط انگلیس اداره میشه . اروپا توسط وامهای بانکهای امریکایی به هیتلر نابودشد تا ایالات متحده امریکا قدرت اول دردنیا بشه و تجارت وبازسازی اروپا و بازار اروپارو به تنهایی به دست بگیره . کره جنوبی ۴ درصد بودجه سالانش روبه تحقیق وتوسعه اختصاص میده و باعث به روز بودن صنایعش شده اما انگایس میتونه بدهیشو به به. ایران پرداخت کنه اما کره جنوبی اجازه بگیر امریکاست . ژاپن حتی مقالات دانشگاهیشو اجازه انتشار گسترده نمیده و قبل از جنگ جهانی هم قدرت اقتصادی ونظامی بزرگی بود اما یک استعمارگر بود که توسط یک استعمارگر جدید به نام usaتسلیم شد . المان با اون همه پیشرفت صنایع و نظامی تمام دانش و دارایی علمی خودشو به شوروی و usaباخت و به المان شرقی وغربی تبدیل شد. ترامپ به فرانسه توهین کرد وگفت اگر ما نبودیم شماباید المانی حرف میزدید درحالی که پس از نابودی فرانسه تصمیم به ورود وکمک به. فرانسه کردند. تاکی بایدما از دشمن ضربه بخوریم . از خیانت به امیرکبیر در قاجار از خیانت در قرارداد رویتر و ترکمنچای و نابودی مرزهای تاریخی ایران باستان و خیانت و ناسپاسی به شهدای معاصر ما مثل سردار سلیمانی عزیز
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      1 1
      بهتره خفه شی. دیگه زمان اتمام آرامش ظاهری شما هم فرا رسیده. به حول قوه الهی آینده از آن مظلومان خواهد بود.
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      0 0
      عزیزم ما که باکاخ سفیددشمنی نداشتیم اونها ازصهیونیست حمایت میکنن که اگه ولشون کنیم میان همون ایران جشن ایرانی کشی پوریوم میگیرن وکشتاری وحشیانه ترازداعش انجام میدهندازمایشگاه های بیوتروریست راببینیم کره جنوبی که بالاترین امارخودکشی راداردسعودی هم رشوه دهنده ازسوخت مملکتش به کاخ سفیدیهاست وهمه جهان دادمیزنند وازسعودی ها اعلان نفرت میکنن حتی بازیگران هالیوود که نصف فیلمهاشون فحش وفساده
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      0 0
      هنوز نفهمیده آمریکا با ما دشمنه حمایت از صدام حمایت از انواع ترورها در ایران ومنافقین تحریم ملت از اول انقلاب و.....ازجمله اقدامات آمریکا در ایرانه.
    • عبدالله IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      0 0
      همه این رفاه و ... که جنابعالی می گویی یک تکه استخوان گندیده است و یک انسان مسلمان و آزاده ، آخرت همیشگی خود را به یک تکه استخوان گندیده و متعفن نمی فروشد!
    • IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      1 0
      تو آلبانی چقدر اقتصاد دان داشیم و خبر نداشتیم
    • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      1 0
      آلبانی میگن هوا گرم شده درست میگن؟
    • ایران مقتدر iran IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      1 0
      چقدر این اظهار نظر ساده لوحانه و کودکانه بود ! اگر ایرانی و هم میهن باشی توصیه میکنم تاریخ مطالعه کنید تا متوجه این نگاه و تفکر کودکانه خودت بشوی ! دشمنی تمدن غرب با تمدن شرق ( ایران ) موضوع و اتفاق تازه و جدیدی نیست ! دشمنی تمدن غرب با تمدن شرق ( ایران ) باید در تاریخ مطالعه کنید ، این دشمنی از دوران ایران باستان که یونان و روم باستان نمایندگان غرب بودند ، بوده تا همین چند قرن اخیر که بریتانیا انگلستان آمریکا نماینده کشورهای غربی بودن و ادامه همان دشمنی تمدنی و کهن با ما ایرانیان رو اجرا و ادامه دادن تا همین امروز، استعمار کهن ، یا استعمار نوین هیچ سود و منفعتی برای کشورها ندارد حتما" توصیه میکنم تاریخ مطالعه کنید موفق باشید
    • ناشناس IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      0 0
      ابلهانه ترین نظرممکن
    • IR ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      0 0
      عزیزم از خواب خرگوشی بیدار شو... و به دنیا با دید بصیرت و عمیق نگاه کن. نظراتت متاسفانه در حد یه کودک دبستانی هم نیست. پس لطفا خودت رو مضحکه خاص و عام نکن... و کمی اهل تفکر و خردگرایی باش
    • ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      1 0
      بله مانند مردم افغانستان و عراق نوکری کنید ودر آخر هم تنهایتان بگذارند منظور امثال شما را از دوست امریکا بودن نمی دانم شاید بیشتر منظورتان نوکری و خفت است (نمونه اش همین کاپیتالاسیونی که امریکا در کشورهای به اصطلاح دوستش مانند ژاپن از ان برخوردار است ) که هیچ انسان آزاده ای آن را قبول نمی کند البته نوکر صفتان و حقیران خود کم بین با این خفت مشکلی ندارند راست گفته اند که : ای شکم خیره به نانی بساز تا نکنی پشت به خدمت دو تا
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      0 0
      اون مردک اختیار باد شکمش رو نداره، میخواد تحریم کنه ؟؟ شما هم کسی جلوتون رو نگرفته، یه دم تکون بده ، برو پیش اربابت استرالیا کانادا و ...
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      2 0
      و شاید هم مثل مردم مصر و عراق و ترکیه و فیلیپین و هند و پاکستان و مراکش و نیجریه و اندونزی و بنگلادش و آفریقای جنوبی و آلبانی و یونان و شیلی و کلمبیا و مکزیک و پاناما و آرژانتین و برزیل!!!! خوش خیال! چرا در مثال زدن تبعیض قائل می شوی؟! به علاوه آن هایی را هم که مثال زدی دوست آمریکا هستند یا مزدور و دست نشانده؟! کسی که تفاوت این دو را نداند بهتر است دم فرو بندد تا نادانیش آشکار نشود!
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    0 0
    می‌شده بابا همین الان هم تحریم هستیم
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    0 0
    مگه برای هزار مین بار قبلا نفت تحریم نکردن
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    ایران که باکاخ سفیدقراردادی ندارد این یه دروغ بزرگه ایران باروسیه وچین قراارداد داره وبقیه ی تجارتش هم بادورزدن تحریمها انجا ممیده بخدا دورنیست که ایران الان درپروژه ی عمادنقطه زن قاره پیمای اتمی ساخته وبا تثبیت قدرت زمینی جلو میادماهواره برموشکی هم داره وهمه جهان رامیتو نه بزنه باهمین دورزدن تحریمها بهترین صنایع رایکی میاره وبهترشو برایخودش میسازه نظارت هم که ندارن صنعتش هم ازامریکا میزنه بالا
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    دقیقاً؛ واقعاً عجب رفاهی دارن مردمان کشورهای دوست آمریکا! فقط کمی چاق شده اند، البته مهم نیست، به آشغالخوری مگ دونالد عادت کردن! عربستان هم که یارانه میده تا از گشنگی تلف نشن و خونه هاشونم که تخریب میشه به دست آل سعود و چادر میزنن عشق میکنن هوای آزاد و سوزان! کره جنوبی و ژاپن هم که طفلیا ربات شدن و بدور از احساس و عاطفه! تو اروپا هم که دیگه با قرص اعصاب آرامش میگیرن! دیگه مرگ میخوان؟! که اونم با نبود گاز در زمستان پیش رو و یخ زدن مشکل حل میشه اساسی. شمام غصه نخور ترکیه همین بغل هست برو یه سر بزن تا از مواهب بردگی برای آمریکا بی نصیب نمونی.
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    تحریم بی اثر شده که قبلا انجام دادند رو می خواهند دوباره با حرف پوچ زنده کنند تا شاید تاثیری بر نرخ ارز داشته باشه
  • خسرو IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    سالها آمریکا و غرب تهدید کردند که گزینه نظامی روی میز است و حالا سالها خواهند گفت پیشنهادهای برجامی روی میز است و با خط و نشان دادن به دلالان ارز و طلا و غیره روزانه بر تورم افزوده میشود به امید اینکه نظام توسط مردم سقوط کند دولت مردان دلسوز باید رودربایستی را کنار بگذارند با کمک قوه قضاییه چند دلال وابسته به حکومت را که سیری ناپذیر هستند اعدام کند تا برای همیشه تورم از بین برود
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    دشمنی از سمت آمریکاست. حق ایران هست که قبول نکند صاحب نداشته باشد. دیکتاتوری را نمی‌توان دمکراسی نما کرد مگر اینکه طرف احمق باشد قبول کند.
  • ناصر IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    بایدن خر کی باشه مردک سمور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس