پوتین

رئیس‌جمهور روسیه پس از امضای دکترین جدید دریایی کشورش تصریح کرد که مسکو با تمام توان امنیت مرزهای خود را تضمین خواهد کرد.

به گزارش مشرق، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (یکشنبه)، فرمان تصویب دکترین دریایی و منشور ناوگان نظامی روسیه را امضا کرد تا از این طریق «تغییرات در اوضاع ژئوپولتیکی و نظامی و راهبردی جهان را به حساب آورد».

شبکه روسی «راشاتودی» گزارش کرد، مراسم امضای دکترین جدید دریایی روسیه در موزه ملی تاریخ «سنت پترزبورگ» در «پیتر و پائول فورترس»  درست لحظاتی قبل از شروع رژه روز نیروی دریایی صورت گرفت.

در ماه می، «یوری بوریسوف» معاون نخست‌وزیر وقت روسیه، توضیح داد که در بحبوه عملیات نظامی مسکو در اوکراین و «جنگ تمام عیار» غرب علیه مسکو، «توانمندی‌های ساختاری برای تضمین و حفاظت از منافع ملی در اقیانوس‌های جهان است».

وی در آن زمان تصریح کرد: «دکترین دریایی مطابقت داده شده تغییرات در اوضاع ژئوپولتیکی و نظامی-راهبردی در جهان را در نظر می‌گیرد».

به گفته بوریسوف، اساساً مفاد جدید دکترین مربوط به آمادگی برای بسیج و آمادگی بسیج در حوزه فعالیت های دریایی است.

وی توضیح داد: «آن چه در حال حاضر اهمیت دارد این است که تمامی این اقدامات راه‌اندازی کشتی‌های غیرنظامی و خدمه برای نیروی دریایی و همچنین عملیات تأسیسات زیرساخت دریایی در زمان جنگ را تضمین می‌کند».

در عین حال، بوریسوف که اخیراً به عنوان رئیس آژانس فضایی روسیه (روسکوسموس) منصوب شده است، تأکید کرد که نسخه جدید این دکترین با هدف تقابل نیست بلکه بیشتر به دنبال تقویت امنیت ملی دریایی و کاهش قابل توجه وابستگی نیروی دریایی به عوامل و شرایط بازار خارجی است.

دکترین دریایی روسیه برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ تصویب شد. نسخه قبلی آن که قرار بود برای ۵ سال فعال باشد و برای بازتاب گسترش ناتو و الحاق کریمه به مسکو اصلاح شود، در ژوئیه ۲۰۱۵ مورد تصویب پوتین قرار گرفت و افزایش حضور ناوگان روسیه در قطب شمال، دریاهای مدیترانه و سیاه و اقیانوس اطلس را فراهم آورده بود.

پوتین پس از امضای دکترین دریایی جدید روسیه در بین نیروهای دریایی کشورش گفت:‌« امروز فرمانی را درباره دکترین جدید دریایی امضا کردم. امنیت مرزهای خود را با تمام توان تضمین خواهیم کرد و ناوگان روسیه برای این امر آماده است. شرایط فعلی مستلزم اقدامات گسترده ما است و نیروی دریایی روسیه حمایت بزرگی برای ما است. ما موشک‌هایی در نیروی نیروی دریایی داریم که در جهان بی نظیر است».

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس دونتسک و لوهانسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی را در اوکراین آغاز کرد و از آن زمان تأکید کرد که به دنبال نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین و هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی است و به زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور کاری ندارد.

کشورهای غربی با تشدید فشار تحریم‌های روسیه و عرضه سلاح‌های سبک و سنگین به کی‌یف به آتش درگیری‌ها در اوکراین دامن زده‌اند.

با این حال اخیراً مقام‌های ایالات متحده آمریکا ابراز نگرانی‌ کرده‌اند که کمبود انرژی موجب شود که کشورهای اتحادیه اروپا در مقابل روسیه تسلیم شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس