دوایی

مراسم رونمایی از کتاب «مینوچهر»؛ خاطرات دکتر منوچهر دوایی در حالی برگزار شد که انتشار خبر درگذشت این چهره ماندگار در پایان این مراسم بهت و حیرت حاضران را به همراه داشت.

به گزارش مشرق، مراسم رونمایی از کتاب «مینوچهر»، زندگی‌نامه روایی دکتر منوچهر دوایی در حالی امروز در بنیاد نخبگان برگزار شد که در کمال ناباوری انتشار خبر درگذشت این نخبه معاصر در پایان مراسم در رسانه‌ها منتشر شد. زنده‌یاد دوایی که قرار بود از سخنرانان این مراسم باشد، به دلیل درگیری با بیماری در بیمارستان بستری بود. همین موضوع و بیان فداکاری‌ها و خاطراتی از وی، واکنش و اشک خانواده او را که به نمایندگی از این چهره ماندگار علمی در مراسم حضور داشتند، به همراه داشت و مخاطبان را کاملاً تحت تأثیر قرار داد.  

زنده‌یاد دوایی از جراحان دوران دفاع مقدس بود که سال‌ها به عنوان یکی از برجسته‌ترین اساتید و فعالان علوم پزشکی در کشور فعالیت می‌کرد. تخصص زنده‌یاد دوایی جراحی با گرایش جراحی اطفال، جراحی سرطان و جراحی دستگاه گوارش بود. این پزشک برجسته همچنین مؤلف و مترجم چندین کتاب مهم پزشکی و دارنده چندین نشان و جایزه افتخارآفرین ملی است.

کتاب «مینوچهر» که توسط بنیاد ملی نخبگان منتشر و مراسم رونمایی آن امروز برگزار شد، شرحی است از فعالیت‌های این چهره ماندگار از سال‌ها فعالیت و ایثار در طول هشت سال دفاع مقدس و دانشگاهی. جواد کامور بخشایش که کار نگارش کتاب را برعهده داشته است، در این مراسم با اشاره به سال‌ها مجاهدت و ایثار زنده‌یاد دوایی گفت: در درمان مجروحانی که بلافاصله از منطقه جنگی به اهواز اعزام می‌شدند، دکتر دوایی واقعاً ایثار کرده‌اند. در این عرصه یکی از دستاوردهای علمی او بحث تریاژ در بیمارستان‌هاست. او مرد روزهای سخت بود و یک نخبه علمی با قابلیت معرفی به تمام دنیاست.

وی با اشاره به برخی از ویژگی‌های اخلاقی زنده‌یاد دوایی ادامه داد: تواضع دکتر دوایی، بُعد معنوی و بُعد عرفانی او با تمام دانشی که داشت، درس‌آموز است. من تحت تأثیر شخصیت او اسم کتاب را «مینوچهر» به معنی چهره بهشتی انتخاب کرده‌ام.

حمید نادران طحان، رئیس بنیاد نخبگان استان نیز در بخش دیگری از این مراسم با تأکید بر مهم بودن ثبت خاطرات نخبگان یادآور شد: در دوران دفاع مقدس حماسه‌های بسیار زیادی شکل گرفته که بخشی از آن در پشت جبهه توسط افراد بی‌ادعا در سخت‌ترین شرایط بوده است که یکی از آنها دکتر دوایی است.

به گفته وی؛ ثبت نگارش روایت زندگی این نخبگان معاصر بسیار مهم است و به همین خاطر نگارش و انتشار کتاب «مینوچهر» کار بسیار اززشمندی است.

محمدرضا سنگری، پژوهشگر و رئیس اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری نخبگان معاصر را الگوی مناسبی برای نسل امروز و آینده معرفی کرد و انتشار آثاری چون «مینوچهر» و رونمایی از آن را قدرشناسی مناسب از زحمات آنها دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نخبگان فهمیده‌اند که توانایی بزرگ‌ شدن دارند و به شناخت روشن از خود رسیده‌ و البته دریافته‌اند که شرط بزرگ‌شدن، تحمل رنج‌های بزرگ است. نخبگان می‌دانند مسیر رشد نخبگی ساده و هموار نیست. همچنین آنها به دوردست‌ها نگاه می‌کنند و حواشی را رها کرده‌اند. نخبگان خطرپذیزند و برای آنها هیچ‌وقت بن‌بست نیست.

الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز در بخش دیگری از این مراسم، قهرمانانی مثل دکتر دوایی را الگوهای نسل آینده دانست و حضور این عزیزان را افتخارآفرین توصیف کرد. وی ادامه داد: ما باید بررسی کنیم که آنها چطور موانع را کنار زده و به قله‌ها رسیده‌اند. اینجاست که اهمیت هنر بیشتر از قبل خودش را نشان می‌دهد و به نسل‌های بعدی و دانش‌آموزان و استعدادهای درخشان هدیه می‌دهد. کتاب «مینوچهر» این مسئولیت را به خوبی انجام می‌دهد. تلاش بنیاد ملی نخبگان قابل در این مسیر تقدیر است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    11 0
    هدیه به دکتر صلوات
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    3 0
    خدا رحمتشان کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس