1

نزدیک به یک هفته پس از پایان اجلاس آستانه در تهران و باز شدن مسیر جدید در همکاری‌های مشترک سیاسی، اقتصادی؛ امنیتی با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی همچنان این موضوع سوژه‌ای مهم در روزنامه‌ها است.

سرویس سیاست مشرق– در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

نزدیک به یک هفته پس از پایان اجلاس آستانه در تهران و باز شدن مسیر جدید در همکاری‌های مشترک سیاسی، اقتصادی؛ امنیتی با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی همچنان این موضوع سوژه‌ای مهم در روزنامه‌های چاپ تهران است.

روزنامه جمهوری اسلامی که در چند سال اخیر سعی کرده است در یادداشت‌های خود مواضع آوانگارد بگیرد در سرمقاله خود ارتباط با روس‌ها را خطرناک توصیف کرده و نوشته است که مسکو هم به‌اندازه آمریکا بدعهد است و باید از آن‌ها دوری کرد. این روزنامه در حالی شعار درست و به‌جای «نه شرقی و نه غربی» را مطرح کرده است که حداقل در عمل دولت مطلوب آن‌ها در هشت سال گذشته با دادن آدرس‌هایی چون رفتن به در خانه کدخدا توازن سیاسی را به‌کل برهم زده است.

این روزنامه در سرمقاله خود نوشته است:

اقتضای منافع ملی ایران اکنون این است که از فرصت پیش‌آمده در اثر اختلافات شدید میان روسیه و غرب به‌ویژه اروپا حداکثر بهره‌برداری را در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی به عمل بیاوریم. اروپا اکنون در اثر کاهش صادرات سوخت از روسیه به این قاره، به ما نیاز دارد. ما با برآورده کردن این نیاز می‌توانیم امتیازهای موردنظرمان را از اروپا بگیریم و بسیاری از مشکلات سیاسی در زمینه‌های مختلف ازجمله برجام را حل کنیم. اگر در روابط با اروپا با مشکل بدعهدی مواجه هستیم، این مشکل را با روسیه و به‌طورکلی بلوک شرق هم داریم. فهرست بدعهدی‌های روسیه در روابطش با ایران طی دو قرن اخیر نشان می‌دهد روس‌ها در صدر فهرست عدم وفای به عهد قرار دارند؛ بنابراین، به هیچ‌وجه به نفع ما نیست که سرنوشت خودمان را با اقدامات خطرناکی از قبیل همراهی با روسیه در جنگ با اوکراین (به هر شکل آن) گره بزنیم. ما به‌جای اینکه خودمان را به روسیه سنجاق کنیم.

روزنامه شرق نیز در ستون سرمقاله خود به‌گونه‌ای دیگر باز کلیدواژه توازن در سیاست خارجه را مطرح کرده است، گویی یک اتاق فکر مشترک سعی دارد به دولت آدرس بدهد که اگر غرب را از معادله حذف کند؛ تعادل بر هم خواهد خورد! این روزنامه در نقش نماینده آمریکایی‌ها در ایران نوشته است که در جهان امروز برخلاف دوران جنگ سرد تعادل و بالانس در رابطه با قدرت‌های بزرگ تأثیرگذار است و اگر این اتفاق روی ندهد فشار هسته‌ای روی ایران افزایش خواهد یافت.

 یک زمزمه خطرناک: خودت را به آمریکا سنجاق کن، نه روسیه! / حجاب امر خصوصی یا حق اجتماعی؟

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان ملی نیز همین موضوع را سوژه یادداشت اول خودکرده و نوشته است:

مصالح اوکراین هم به نحوی به موضوعات برجام ارتباط پیداکرده، برای اینکه روسیه یکی از اعضای ۱+۵ است و با توجه به تحولات اوکراین، روسیه با اعضای دیگر ۱+۵ غیر از چین، مشکلاتی دارد و تحت تحریم آمریکا و اتحادیه اروپاست؛ بنابراین در داخل گروه ۱+۵ آن توافق قبلی که در ۲۰۱۵ باعث شده برجام امضا شود آلان دیگر بعد از جریان اوکراین یکدستی وجود ندارد و اختلاف فدراسیون روسیه با اعضای دیگر ۱+۵ باعث شده که مصالح پیچیده‌تر هم بشود.

 ایران هم در چارچوب استراتژی کلان خود برجام را می‌بیند بنابراین آنجا هم با توجه به مشکلاتی که بعد از خروج آمریکا از برجام به ایران تحمیل و هزینه‌هایی که ایران متحمل شده، بنابراین به‌راحتی ایران حاضر به انعطاف نیست برای اینکه هزینه‌هایی داده و بر این باور است یا این انتظار را دارد که در مقابل این هزینه‌ها یک دستاورد قابل‌توجهی داشته باشد. از آن‌طرف هم درخواست ایران برای اینکه آمریکایی‌ها تضمینی دهند که دیگر از برجام خارج نمی‌شوند به‌سختی برای آمریکا قابل‌اجراست. بحث خروج سپاه هم از لیست تروریستی آمریکا برای این کشور تقریباً سخت است با توجه به اختلافات داخلی و فشارهایی که روی دولت بایدن وجود دارد؛ بنابراین موضوع کلاً پیچیده شده و به نظرم از اینکه حداقل در کوتاه‌مدت به نتیجه برسیم خیلی دور شدیم.

 یک زمزمه خطرناک: خودت را به آمریکا سنجاق کن، نه روسیه! / حجاب امر خصوصی یا حق اجتماعی؟

درحالی‌که این روزها کشورهای اروپایی پای میز مذاکره با پوتین نشسته و حسابشان را از آمریکایی‌ها در جنگ اوکراین جدا کرده و بایدن نیز خود را از حالا بازنده این نبرد می‌داند؛ این دست مواضع در ایجاد موازنه درصحنه سیاسی خالی از اعتبار و شرط‌بندی روی یک اسب بازنده است.

سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران درباره هر نوع درگیری و جنگ از ابتدا مشخص بوده و تهران هیچ‌گاه حامی هیچ نزاعی در هیچ نقطه از جهان نیست، اما این سیاست به معنای انداختن فرش قرمز زیر پای ماشین جنگی غرب (ناتو) نخواهد بود. تفسیر دقیق رهبر انقلاب از جنگ اوکراین در سخنرانی در جمع دانشجویان و پس‌ازآن دیدار با پوتین به‌روشنی این مسئله را نشان می‌دهد.

دل بستن به سودای صادرات انرژی به اروپا در میانه جنگ در اوکراین به آن میزان کودکانه و فانتزی است که برخی در دوران دولت تدبیر و امید انتظار داشتند که با برجام سرمایه‌گذاری سالانه تا سطح ۴۰ میلیارد دلار در ایران صورت بپذیرد. این سراب وقتی نقش بر آب شد که غرب حتی حاضر نشد دسترسی ایران به سطحی از تولید تا حد پایلوت را نیز بپذیرد، فرجام آن اتفاق آن بود که با وزیدن اولین باد مخالف توتال و دار دسته آن تمام اسباب‌اثاثیه خود را جمع کرده و به خانه بازگشتند!

 یک زمزمه خطرناک: خودت را به آمریکا سنجاق کن، نه روسیه! / حجاب امر خصوصی یا حق اجتماعی؟

آیا حجاب یک امر شخصی است؟

در روزهایی که همچنان بحث حجاب و گشت ارشاد داغ است، روزنامه کیهان در گزارشی جالب‌توجه به این موضوع پرداخته و نوشته است:

برخی بر این باورند که «حجاب» و چگونگی رعایت آن، در محدوده حریم خصوصی است و فرد می‌تواند آزادانه نوع پوشش خود را انتخاب کند؛ بنابراین، مسئله حجاب، یک تکلیف شخصی محض است نه یک مسئله اجتماعی و لذا دیگر قانون‌گذار نمی‌تواند برای آن قانون وضع کند. این عده بر این باورند که خداوند حجاب را به جهت اظهار عبودیت زن واجب فرموده و اگر زن مسلمان این حکم الهی را نادیده انگارد، فقط ترک واجب الهی کرده و عمل او کیفر اخروی در پی دارد. چنین زنی در برابر جامعه هیچ مسئولیتی ندارد و جامعه اسلامی نیز در قبال ترک عمل واجب او، حق ندارد بر ضد او اعلام‌جرم کرده و یا او را مواخذه کند.

در نقطه مقابل، گروهی دیگر پوشش زنان را در جامعه، جزو حریم خصوصی تلقی نکرده، بلکه آن را بخشی از هویت و فرهنگ اجتماعی می‌شناسند. همان‌گونه که سایر رفتارها در زندگی اجتماعی مشمول قواعد و قوانین اجتماعی است، پوشش در جامعه نیز باید تابع قوانین بوده و آن را با معیارها و مصالح اجتماعی سنجید و قوانین متناسب با آن را وضع و اجرا کرد. در حقیقت برخلاف نظر گروه نخست، این گروه معتقدند؛ پوشش زن تنها تکلیف شخصی نیست، بلکه یک مسئله اجتماعی است که حتی می‌توان به‌وسیله آن سایر رفتارهای اجتماعی، چون امنیت اجتماعی و هویت دینی را بر مبنای اجرای درست یا نادرست آن تنظیم کرد.

 یک زمزمه خطرناک: خودت را به آمریکا سنجاق کن، نه روسیه! / حجاب امر خصوصی یا حق اجتماعی؟

این روزنامه در ادامه نوشته است:

موضوع «حجاب» تنها یک موضوع اعتقادی محض نیست، بلکه موضوعی چندبعدی است و می‌تواند بر موضوعات دیگر در جامعه، همچون سیاست، اقتصاد، اخلاق و... تأثیرگذار باشد. «حجاب»؛ نماد عفت و عزت زنان و از شاخص‌های مهم فرهنگ دینی و از عناصر اصلی هویت دینی و ملی ما است. هویتی که در پرتو آن، سلامت جامعه حفظ می‌شود و در پرتو چنین جامعه‌ای، رشد و بالندگی همه انسان‌ها اعم از زن و مرد فراهم می‌شود. حجاب، پرچم اسلام و در حقیقت لباس عقل عملی زنان مسلمان است؛ بنابراین لازمه وضع قانون برای چنین موضوع مهمی، تحقیق و پژوهش کافی به همراه استفاده از نظرات کارشناسان و خبرگان در تمامی زمینه‌ها هست.

روزنامه همشهری که پیش‌ازاین در یک یادداشت عجیب به مسئله گشت ارشاد پرداخته بود، این بار در یادداشتی مهم و دقیق با واکاوی این مسئله پرداخته و نوشته است:

‌ آنچه امروز پلیس در بستر گشت‌های ارشاد انجام می‌دهد، لایه امنیتی در الگوی فضایی این پدیده بر اساس وظیفه قانونی است که بر عهده‌اش نهاده شده است که آن‌هم با رعایت بسیاری از موارد و انجام اموری است که اتفاقاً در لایه‌های اجتماعی و سیاسی قرار داشته و دیگرانی باید آن را انجام می‌دادند که از وظیفه خود تخطی و جامعه را با این پدیده مواجه کرده‌اند.

 یک زمزمه خطرناک: خودت را به آمریکا سنجاق کن، نه روسیه! / حجاب امر خصوصی یا حق اجتماعی؟

تشکیل گروه‌های مشاوره در مراکز انتظامی و تلاش برای بازگشت افراد بی‌حجاب یا بدحجابی که دچار غفلت شده‌اند کجا با رفتار امنیتی داشتن سازگاری دارد، اما امروز پلیس ما این افتخار را دارد که درعین انتظار صرف از رفتار امنیتی از او، فضای رفتاری خود را روی بخش‌های هدایت، راهنمایی و مشاوره دادن متمرکز کرده است و حتی‌الامکان تلاش دارد از ابزار امنیتی خود کمترین استفاده را بکند. درنهایت می‌توان گفت آنچه در بررسی پدیده بی‌حجابی یا بدحجابی بر اساس الگوی فضایی اهمیت دارد، این است که نمی‌توان برای جمع‌کردن پدیده بی‌حجابی به یکی از این موارد یا سطوح بسنده کرد، چراکه هرکدام از آن‌ها دارای فضایی است که باید آن فضا را مدنظر داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    7 4
    درود بر مشرق
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      4 6
      امید به زندگی افزایش یافته
    • سید IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      5 0
      مشکل اساسی اصلاح طلبان ...ـهـوع آور با روند توسعه مناسبات و مراودات سیاسی ـــ تجاری ایران با روسیه و چین، تضعیف تحریم های غرب است که در حقیقت همان برباد رفتن خواسته ایشان است! زیرا این جماعت خائن امید داشتند در اثر فشار تحریم ها بر ملت، شورش و بلوا ایجاد شود و دولت انقلابی و رهبری مجبور شوند شروط یانکی ها برای ایجاد رابطه با غرب را بپذیرند!
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      3 3
      اگر حجاب امر خصوصی هست، چرا در فرانسه یا اروپای مثلا مهد آزادی و دمکراسی و صاحب علم و تمدن برای دختران و زنانی که به دانشگاه و ادارات دولتی بروند شرط نداشتن پوشش اسلامی اجبار می‌کنند،و اینکار را تبعیت از قانون و فرهنگ آن کشورها اعلام می‌کنند!؟
  • DE ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    14 4
    حجاب امر خصوصی یا حق اجتماعی؟ -- شما بایستی یک تعداد فقیر و گرسنه را ببرید جلوی منقل کباب سلطانی چلو و انواع غذاهای لذیذ نوشابه تگری ..دوغ...مخلفات ...بنشینند تعدای به خوردن و این فقرا بایستی با شکم خالی فقط تماشا کنند ....اتفاقا تمام بیحجاب ها بدحجاب ها عجق وجق ها و لاتچریها اعتراض میکنند که چرا جلوی فقیر گرسنه دود کباب و ....راه انداخته اید و او باید نظاره کند و آه بکشد. حالا خانم بیحجاب که یک لباس ....میخواهی بپوشی یا یک .... تو داری با این همه ... آرایش و قر و فر جلوی هزاران جوان مجرد که قدرت ازدواج ندارند ویراژ میدهی و به عقل ناقص و عقب مانده ات هم نمیرسد که این بدتر از دود کباب راه انداختن جلوی شکم گرسنه است. خودنمایی یک بیماریستکه شخص مبتلا به آن فقط میخواهد جلب توجه کند زیرا با مدارک و مدارج علمی نتوانسته مجبور است اینطوری توجه جلب کند. خانم های دانشمند و تحصیلکرده و ویا مادرانی که مسئولیت بزرگ الگو بودن برای فرزندانشان را میدانند احتیاج به خود نمائی ندارند. اتفاقا نصیب چنین خانمهای بیحجابی یک شوهر چشم چران چشم هرز هم میشود.
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      3 7
      از درمان های گیاهی بهره ببرید.
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      8 6
      پس با این استدلال شما ، چون یک تعداد فقیر و گرسنه در شهر هستند ، باید تمام چلوکبابی های شهر تعطیل شوند !!!!
    • DE ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      4 3
      احتمالا شما ۱۴:۵۶ بیماریت را با همین روش درمان کرده ای که معالجه شده ای و اکنون از تجربه شخصی خود سفارش گیاهی میدهی
    • . IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      4 4
      نه عزیزم نبایدتعطیل باشند،نمیدونم سن شما قدمیدهدیانه اماسالهای نه چندان دورکبابیه ورستورانهادر زیرزمینهاوجاهای که بدور ازچشم مردم وجایه پرت بود نه مثل الان درانظاروملا عام،درهرصورت کاربدبده،واگه وجدان بیدارباشه میتونه تشخیص بدهوکاردین بیدارکردن فطرت ووجدان.
  • NL ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    7 0
    یعنی نوکر درگاه غرب هستند هرچقدر تجاوز و تحریم و توطئه کنه بازهم براش دم تکون میدن! پیشنهاد رابطه با اسراییل و مسابقه ورزشکاران با متجاوزین رو هم داده بودند! میخوان دوباره سلطه غرب رو به ایران برگردونند مسئله حجاب هم همینه غربی کردن ایران.
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    17 0
    امر خصوصی مال محیط خانه است وقتی از در خانه بیرون آمدی حق اجتماعی می شود و باید مطابق قانون اجتماعی رفتار کرد
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    5 1
    میتوانید از ایران مهاجرت کنید
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      3 1
      اونم نمیشه!!!!
    • مندل CA ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      5 5
      اخه .... کدوم کشوری یه ایرانی رو قبول میکنه بگو شما مثل اینکه خودتون باورتون شده
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    2 0
    درخواست مؤکد ما اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    2 0
    درخواست مؤکد ما اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    6 0
    روزنامها و رسانه های اصلاح طلب منجی غربیها آمریکا خودش هیچ غلطی نمی تواند بکند این پادوهای بدبخت فلک زده را به میدان فرستاده از قدیم گفته اند مهتری بود نوکری داشت نوکری بود داشت حالا حکایت اینهاست که نقش ....را بازی می کنند و به تعبیری: میمون که از همه زشت تره بازیش از همه بیشتره
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      0 2
      اصلاح طلبها مسلمان واقعی و همه طرفدار جمهوری اسلامی هستند
  • 3:05 IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    2 1
    با سلام لطفا نظرات آقای شعیب بهمن در روزنامه شرق را بخوانید تا ببینید چقدر سطحی هست از طیف وابسته به الهه کولایی وحسن بهشتی پور جز این هم انتظاری نیست
  • حاجی ازجوبشورقم CA ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    5 1
    اگر حجاب امر خصوصی هست، چرا در فرانسه یا اروپای مثلا مهد آزادی و دمکراسی و صاحب علم و تمدن برای دختران و زنانی که به دانشگاه و ادارات دولتی بروند شرط نداشتن پوشش اسلامی اجبار می‌کنند،و اینکار را تبعیت از قانون و فرهنگ آن کشورها اعلام می‌کنند!؟
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    4 0
    اگر حجاب امر خصوصی هست، چرا در فرانسه یا اروپای مثلا مهد آزادی و دمکراسی و صاحب علم و تمدن برای دختران و زنانی که به دانشگاه و ادارات دولتی بروند شرط نداشتن پوشش اسلامی اجبار می‌کنند،و اینکار را تبعیت از قانون و فرهنگ آن کشورها اعلام می‌کنند!؟
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    2 0
    دراتاف های فکر غربی روی بی عفت کردن زن ودختران کارشده به این نتیجه رسیدن که اگر موفق بگرفتن حجاب و عفت اززنان ایرانی بشوند واین خط رافتح کنند میتوانند دیگر خطوط جمهوری اسلامی راهم فتح کنند وبساط آن راجمع نمایند روزنامه های زنجیره ای (اصلاح طلبان) بلتد گوی نظام سلطه شده اند ودرراستای اهداف آنها عمل می نمایند لذا جمهوری اسلامی خط مقدم باید محکم حفظ نماید وباعث ناامید دشمن بشود
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 3
    بنده مقاله روزنامه جمهوری اسلامی را خواندم .در کجای مقاله گفته خودتان را به آمریکا سنجاق کنید نه روسیه . روزنامه جمهوری اسلامی می گوید خودتان را به روسیه سنجاق نکنید بلکه مستقل باشید .
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      0 3
      اصلاح طلبها بیشتر ازهمه طرفدار جمهوری اسلامی ایران هستند.
    • حجت IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 0
      ساکت، اصلاحطلبای نوکر غربند.همونجور که نیم پهلوی و بچش رب پهلوی هست. زمان جنگم که همه ددر دودور
  • NL ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    2 0
    مرگ بر دشمنان جمهوری اسلامی
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    1 1
    مرگ بر آمریکا و مزدوران اروپایی امریکا
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • كريم IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    اگر بيحجابي يك امر شخصي بود، خداوند در قرآن كريم به صورت (در به تو ام ديوار تو هم گوش بگير) به پيامبر (ص) و همسران ايشان و مؤمنان گوش زد نمي فرمود كه در رعايت حجاب آن همه دقت كنند. همه زنان را به حال خود وا مي گذاشت تا هر گونه مي خواهند باشند. اما چون بيحجاب مي خواهد در انظار عمومي ظاهر بشود، اين ديگر يك امر شخصي نمي تواند باشد و از بين بردن حق ديگران هم مي شود. آخرش اينكه در روز قيامتي كه حتما آمدني است جواب اينگونه رفتارهاي خود را دريافت خواهند كرد.
  • DE ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    قابل توجه غربگداهای بیعقل که از برهنگی و فساد غرب تقلید میکنند . چرا شما عقب مونده ای بدبخت از دانشمندان و عالمان غرب تقلید نمیکنید .بیچاره های تازه به دوران رسیده تمام مدارس امریکا لباس فرم دارد و اکثر کشورهای دنیا لباس فرم دارند و مقصر مسوولین ما هستند که لباس فرم در شرکت ها کارخانجات اجتماعات و مدارس و دبستان و دبیرستان ..... مهیا و ابلاغ نمیکنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس