سریال مستوران

مستوران شروع بسیار خوبی برای تنوع بخشیدن به ژانرهای مختلف نمایشی در قالب سریال است و از این حیث تلاش برای ساختن مضمونی متفاوت در سیما قابل تقدیر است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق -سریال بیست و شش قسمتی «مستوران» که پخش آن اخیر از شبکه اول سیما به پایان رسید، با فیلمنامه‌ای فائزه یارمحمدی و یزدان کاظمی  بر اساس کتاب «مستوران» اثر محمد حنیف نوشته‌ شده  و داستان ادعای برگرفته بودن از حکایت‌های کهن ایرانی مبتنی بر مولفه‌های اسلامی را دارد.

کارگردانی این سریال را سیدجمال سیدحاتمی و مسعود آب‌پرور و تهیه‌کنندگی آن برعهده عطا پناهی است که در استودیو بادبان برای شبکه یک صداوسیما ساخته شده است. در این سریال حمیدرضا آذرنگ، نازنین فراهانی، رویا میرعلمی، بیژن بنفشه خواه، الهام جعفرنژاد، عیسی یوسفی‌پور، رابعه اسکویی، صفا آقاجانی، مزدک رستمی، رسول نقوی، حامد محمودی، یدالله شادمانی، جواد انصافی، قربان نجفی، محمد اشکانفر، حمیدرضا معدنکن، الهه خادمی، عبدالرضا نصاری، ناصر علی پاشا و علی دهکردی ایفای نقش می‌کنند.

«مستوران»؛ تلاش قابل‌تقدیر برای احیای افسانه ایرانی

***

در دهه شصت و هفتاد شمسی که دسترسی‌های عمومی به فیلم‌های سینمایی و آثار بصری با نوعی محدودیت مواجه بود یکی از برنامه‌های شیرین و خاطره‌انگیز آن دوران قصه ظهر جمعه با اجرای محمدرضا سرشار بود.

این برنامه بخشی از نوستالژی جوانان و نوجوانان آن دوران محسوب می‌شود. برنامه‌ای که به مثابه پرواز خیال انگیزی به آسمان افسانه‌های جذاب بومی ایرانی بود و در آن دوران که میزان دسترسی‌ها برای نسل جوان کمتر بود،  عطش شنیدن قصه‌های خیال‌انگیز و سرک کشیدن در آسمان اسطوره‌ها و افسانه‌های بسیار جذاب بود.

بیشتر بخوانید:

تازه‌ترین تصویر حمیدرضا آذرنگ در سریال «مستوران»

«مستوران»؛ تلاش قابل‌تقدیر برای احیای افسانه ایرانی
محمدرضا سرشار

یکی از ویژگی‌های مهم سریال «مستوران» آوای گرم و گیرای آقای قصه‌گویی است که در احیای  خاطره جمعی چند نسل نقش به سزایی دارد و مستوران بر اساس همان الگوها و شیوه روایت‌گری قصه ظهر جمعه با شما و نمونه‌سازی بصری مشابهی از سریال‌های«بازی تاج‌وتخت»،»واکینگ‌ها»،«اسپارتاکوس»،«مرز»،«دومینا»،«ویچر»،«بریتانیا»،«شوالیه‌ها» است.

سازندگان مستوران تلاش می‌کنند با به کارگیری سنت‌های قصه‌گویی پارسی ادبیات کهن ایرانی با الگوبردای از نمونه‌های غربی گونه افسانه‌ای‌-فانتزی را در سیما احیا کنند. سریال نسبت به سایر مجموعه‌های ساخته شده در سیما ساختار بسیار متفاوتی دارد و از حیث بنیانگذاری و احیای سنت قصه‌گویی تلاش بسیار خوبی محسوب می‌شود.

«مستوران»؛ تلاش قابل‌تقدیر برای احیای افسانه ایرانی

مهمترین نکته در مورد سریال «مستوران» این است که در نسبت با تولیدات شهری مشابه فضاسازی بسیار متفاوتی دارد. اما درون ظرف متفاوت مظروف متفاوت‌تری ارائه نمی‌شود. علی‌رغم تمامی وسواس‌ها در ساختار، متن و محتوا، این مجموعه شبیه سریال‌های امروزی است که تمرکز خود را صرف عشق‌های ساختارشکن می‌کند.

با اینکه سریال در بستری کلاسیک روایت می‌شود اما علاقه وافر خرم سردسته‌ گروه وحشی‌ها به لطیفه که شوهرش همچنان در قید حیات است و تلاش نامحسوس شاور عاشق سابق لطیفه برای بدست آوردن او به جلوه‌گری سریال در ساختاری متفاوت بدل می‌شود. در صحنه‌پردازی پر جذبه‌ سریال، همان تابوهای عاشقانه که در سریال‌های شبکه نمایش خانگی مد شده، خودنمایی می‌کند.

«مستوران»؛ تلاش قابل‌تقدیر برای احیای افسانه ایرانی

 بستر زمانی سریال مربوط به گذشته‌های بسیار دور است، اما دیالوگ‌های سریال در بسیاری موارد شبیه ادبیات محاوره‌ای امروز است و به دوران گذشته مرتبط نیست حتی دشنام‌های مورد استفاده در متن سریال مثل عبارت «پدرسگ»  کاملا امروزی شده به نظر می‌رسد.

تغییر کارگردان پس از هفت قسمت صدمه‌ای بزرگ به ریتم و روند سریال زده است. ادبیات بصری سید جمال سید حاتمی هیچ شباهتی با رویکردهای فنی و تکنیکی کارگردان دوم مسعودآب‌پرور ندارد و البته صرف یک فانتزی مشابه سازی با سریال‌های  غربی نمی‌توان اتکا به محتوا را نادیده گرفت.

 نقصان‌های محتوایی و ناپیوستگی داستانی و سردرگمی فیلمنامه موضوعی است که کارگردان سریال به آن اعتراف کرده و در گفت‌وگو با روزنامه صبح نو از آماده نبودن فیلمنامه  سریال خبرمی‌دهد.

«مسعود آب پرور» در همین ارتباط به روزنامه صبح‌نو گفت: کار را خیلی بیشتر دوست داشتم اگر فیلمنامه آماده بود و ما با متن کامل کار را شروع می‌کردیم. بعد هم در ادامه نویسندگان می‌توانستند در کنار کار باشند تا با هم فیلمنامه آماده را سکویی برای ایجاد خلاقیت‌های جدید کنیم، نه اینکه فیلمنامه در بین کار به یک چالش تبدیل شود.

«مستوران»؛ تلاش قابل‌تقدیر برای احیای افسانه ایرانی

آب پرور در تشریح چالش‌زا بودن فیلمنامه ناقص کار گفت:  در چند قسمت آخر همچنان دو قسمت پایانی را نداشته و از عاقبت خیلی از شخصیت‌ها بی‌خبر بودیم. این خیلی اتفاق خوبی نیست، ای کاش که شرایط تعاملی که در طول کار وجود داشت و دارد، در مسیر تکاملی متن به کار گرفته می‌شد، یعنی فیلمنامه وجود داشت و در طول ساخت، آن خمیرمایه نوشته شده، زمینه رشد بیشتری را در زمان ساخت پیدا می‌کرد!

در کنار نقاط قوت سریال که به هر ترتیب تلاش‌ کرده است تا هویت و افسانه ایرانی را در زمانه‌ جولان افسانه‌های کره‌ای بازسازی کند، بحران بازیگری صدمات بسیار جدی به این سریال زده است. در این سریال لطفعلی فرزند لطیفه و لیث عطار در یک دسیسه دزدیده می‌شود تا جهاندخت در همدستی با شاور (بیژن بنفشه‌خواه) تعادل زندگی یکی از خانواده‌های مهم ساکن در مستوران را بهم ریزد.

در نهایت مفهوم «طرح و توطئه» در سریال با چالش‌های عجیبی مواجه است. در حالیکه شوهر لطیفه به دنبال فرزندشان به روستاهای دیگری رفته، خرم، سردستی وحشی‌ها، می‌خواهد با لطیفه ازدواج کند.

بازیگر نقش لطیفه (نازنین فراهانی) آنقدر مسن و زمخت است که نمی‌توان باور کرد این رقابت و تمنای عشقی که یک ضلع دیگر آن شاور است به خاطر وصال با اوست. در این سریال بازیگر جهاندخت (رویا میرعلمی) می‌توانست جای خود را با لطیفه عوض کند تا رویکردهای ظاهرا عاشقانه سریال کمی ارتقاء پیدا کند.اما برخلاف بازیگران اصلی الهام جعفرنژاد و رابعه اسکویی در این سریال بسیار ممتاز هستند و عملکرد تحسین‌برانگیزی دارند.

«مستوران»؛ تلاش قابل‌تقدیر برای احیای افسانه ایرانی

یکی دیگر از مواردی که توجه به آن می‌توانست در جلب شدن نظر بینندگان تاثیر داشته باشد، رعایت دوره تاریخی است که رویدادها در آن رخ می‌دهد.   این حکایت ظاهرا ایرانی در تاریخی مجهول مدفون هستند و نسبت دادن آن به دوران صفویان یا غزنویان بسیار دشوار است چون نشانه‌ای دال بر زمانه شفاف و روشن را در سریال نمی‌توان کشف کرد.  

 سریال طرح و توطئه بسیار ناقصی دارد و همانطور که در چند قسمت پایانی سرگردانی آشکارا کارگردان به آن اعتراف کرده نبود پایانی عامه‌پسندانه است.

با این احوال مستوران شروع بسیار خوبی برای تنوع بخشیدن به ژانرهای مختلف نمایشی در قالب سریال است و از این حیث تلاش برای ساختن مضمونی متفاوت در سیما قابل تقدیر است.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    11 12
    چرا صدا وسیما بعض خانم ها با این مدل پوشش که گردنشون پیدا باشه توی سریال مستوران بهش مجوز داده و نگفته اصلاح کنید این مسخره بازی ها جیه،خب نصف مو ها رو میذاشتید بیرون،نکنه گردن خانم ها نپوشوندنش جدیدا حلال شده!!! چقدر حرام برای عده ای راحت شده احتمالا این سریال تو دوره قبل آماده شده یا شروع شده بوده
    • ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
      0 0
      گردنی معلوم نبود درضمن حرف مفت نزن و تهمت نزن
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    6 0
    اگر در زمان ایران باستان رخ می داد خیلی جذاب تر هم میشد.
  • ناشناس IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    13 2
    - من معتقدم این دوستان فیلم نسازند مناسب تر است و اگر میسازند در بازه های 5-7 قسمت تمام کنند این مجبورشان میکند تا کمی یاد بگیرند . - ضمناً دلیلی ندارد که فیلم ها این همه تودرتو باشد و 10 قصه را پیگیری کند . که 2 قصه هم در ان به نتیجه نرسد و در عین حال صحنه بطور نسنجیده ای شلوغ شود . - حیف فرصت هایی که میسوزد .
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    4 2
    بیشتر شبیه عشق پشه در حبشه بود تا مستوران
  • MD ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    6 1
    داستان خیلی قشنگ و جذاب است ولی ساخت آن خیلی ضعیف و بدون هیجان است، در تدوین و فیلمبرداری خیلی ضعف وجود دارد. در دیالوگها ضعف زیاد است. بنابراین سریال جذابیت و هیجان و کشش خاص خود را ندارد لذا زحمات و هزینه و همت به کار رفته نتیجه خوبی نمیدهد. امیدوارم که رسانه اوج از کارگردانان قوی و خوب در این موارد استفاده کند. سریال پازل نیز داستان خوبی دارد ولی خیلی کش دار ساخته شده، شما یک فیلم خوب امنیتی غربی را نگاه کنید،‌دیالوگها و صحنه ها و تدوین خیلی هیجان انگیز و گیرا است. در صحنه ای از فیلم پازل آقای کیانی با یک صفحه مونیتور مجازی در حال کار است که ایمیلی را به یک مامور ارسال کند. این صحنه را با یکی از صحنه های شبیه به همین در فیلمهای دیگر مثلا گزارش اقلیتها که تام کروز در آن بازی کرده مقایسه کنید. صحنه فیلم ما مانند یک لالایی است و هیجانی در آن نیست. در صحنه ای آقای کیانی ناراحت از کشته شدن یکی ازنیروهای امنیتی در دفتر رئیس نشسته است دورربین یک دقیقه روی صورت او حرکت میکند. صحنه اثر گذار نباید بیشتر از ۵ یا شش ثانیه طول بکشد، تدوین گر باید اینجا مهارت به خرج بدهد.
  • عسگر عابدی IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 1
    دو قسمت سریال جذاب بود ولی در قسمتهای بعدی من هیجان و علاقه ایی برای دیدن و ادامه داستان سریال در خودم مدیدم.حجاب خانمها در شان سیمای جمهوری اسلامی نبود. جاذبه های جنسی بعضی از خانمها در حد بالایی نشان داده شد که شرعی نبود و آرزار دهنده بود. ظاهرا ما داریم در سریال و سینمایی جمهوری اسلامی عملا نمی خواهیم از قافله بد حجابی عقب بیفتیم. یکی از بخشها و قوت سریا صدای زیبایی جانب سرشار بود. میدان دادن به مردمان ایرانی که قد کوتاهی دارند در این سریال از کارهای خوب بود زیرا که آنها بخشی از جامعه ما هستند. کاش کار قویتری انجام می گرفت. شاید هزینه ها اجازه نداد که به محتوا و قصه خوب بهتر توجه شود ولی با وجود تحریم و بودجه کم سیما توجه به قصه خوب و محتوا ضروری است. شاید این سریال شروع یک سریالسازی قویتر و جذابتر باشد.
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 0
    خوب بود ولی باید جذاب تر ساخته میشد جنگ ها مصنوعی و فضای شهر هم خشک و بی اب
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 0
    سلام واقعا تاسف باره که فیلمی که ضدیت با فرهنگی ایرانی داره و هیچ آورده ای برای جامعه نداره رو اینجوری و زورکی به خورد مردم بدیم بابا توروخدا برین کار یاد بگیرین آقای صدای سیما لدفن تحول داشته باش و از این پوسته مسخره بیا بیرون اینهمه سرمایه ی ما رو هدر نده
    • ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
      0 0
      حرف الکی نرن
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 0
    سریالی چرت بود
  • عرفان IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    0 0
    راه حل اوج گرفتن صدا و سیما : تاسیس شبکه های تلویزیونی خصوصی در کنار پلتفرم های نمایش خانگی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس