اصلاح طلبان

در حالی که نمایه و کارنامه جریان اصلاحات به شدت برای جوانان ناپسند و ناامید کننده است اما سخنگوی جبهه اصلاحات تقلا می‌کند که این معضل را به نظام سیاسی کشور ربط بدهد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

 

"پیرمردهای تمامیت‌خواه" علیه جوانان اصلاح‌طلب

حجاب قانونی از نگاه آیت‌آلله جوادی آملی/ تفاوت ابتکار عمل روسیه با "تجاوز ترکیه"

علی شکوری‌راد، سخنگوی جبهه اصلاحات و عضو کادر حزب اتحاد ملت اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون تعاملات اصلاح‌طلبان با جوانان از این گفته است که جوانان زیر ۳۰ سال گرایشی به کنش سیاسی سازمان یافته از خود بروز نمی‌دهند و این نوعی سرخوردگی را در نسل جوان نشان می‌دهد.

او می‌افزاید: به نظرم این امر مثبتی نیست اما واقعیت موجود است.

شکوری‌راد در پاسخ به این سوال که راهکار برای اینکه بتوانیم این معضل را حل کنیم چیست، گفت: راهکار برای حل این معضل، ایجاد فضای باز سیاسی است که اختیار آن خیلی دست ما نیست. یعنی  فضای سیاسی محدود و بسته است و میدانی برای این جوان‌ها باز نشده که آنها بتوانند بیایند و کنش سیاسی مسئولانه‌ای انجام دهند. الان غالب کنش‌های سیاسی فردی شده و وقتی کنش سیاسی فردی باشد به کف مسئولیت پذیری که برای کارهای سازمان یافته لازم هست، نمی‌رسد. به همین دلیل فکر می‌کنم نمی‌شود از خود اصلاح طلبان انتظار داشت فضای سیاسی جامعه را باز کنند. چون رویکرد اصلی آن‌ها برای مبارزات سیاسی، باز کردن فضای سیاسی جامعه است که برخی به شدت در برابر آن مقاومت نشان می‌دهند.[۱]

*هیچکس متوجه نمی‌شود که آقای شکوری‌راد چطور توانسته امر بدیهی "دگم‌بودن، تصلب شرائین و پیر مغزی عیان در اردوگاه اصلاحات" که عامل اصلی بیزاری و تنفر جوانان است را به نظام اسلامی وصل کند!؟

جوانان کشور امروز تصویری از اردوگاه چپ ایرانی می‌بینند که به هیچ وجه مطابق عقل و طبع نیست...

اردوگاهی که صراحتا در سمت معارضه علیه نظام اسلامی قرار گرفته، انتخابات را تحریم می‌کند، هسته سخت پیرمردها را تشکیل داده و می‌گوید هیچکس را به آن راه نمی‌دهد و جالبتر از همه اینکه علیه یک حزب جوانگرا که در میان این اردوگاه تشکیل شد؛ ‌ لشکر سلم و تور به راه انداخت و کار را به انزوای آنها و کناره‌گیری چهره محوری این حزب کشاند (اشاره به سرنوشت حزب جوانگرای ندای ایرانیان و کناره‌گیری محمدصادق خرازی از این حزب) چرا باید به مذاق جوانان خوش بیاید؟

اکنون بدیهیست که انتظار از جوانان برای اقبال به چنین یاخته پیر و سردی که سرانی از قبیل تاجزاده دارد و صراحتا مردمسالاری و صندوق رأی را قبول ندارد؛ یک انتظار ساده‌لوحانه و بلکه ابلهانه است.

رذیلانه اینکه آقایان از عمق چنین شرایطی اما همچنان از راهی که تاجزاده رفت، می‌روند و در یک آسمان و ریسمان تقلا می‌کنند تا باز هم نظام اسلامی را مقصر جلوه دهند!

***

آنچه محمود صادقی و دوستانش نمی‌فهمند

تفاوت ابتکار عمل روسیه با "تجاوز ترکیه"

حجاب قانونی از نگاه آیت‌آلله جوادی آملی/ تفاوت ابتکار عمل روسیه با "تجاوز ترکیه"

محمود صادقی، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان مجلس دهم در یک توییت کنایه‌آمیز پیرامون تجاوز ترکیه به شمال عراق، نوشته است:

" ابتکار عمل ترکیه در تجاوز به شمال عراق"!

*کنایه صادقی به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه است که معظم‌له در اشاره به جنگ اوکراین فرمودند: جنگ یک مقوله خشن و سخت است و جمهوری اسلامی از اینکه مردم عادی دچار آن شوند به هیچ وجه خرسند نمی‌شود اما در قضیه اوکراین چنانچه شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد.

ایشان با تأکید بر اینکه غربی‌ها با روسیه قوی و مستقل به‌کلی مخالف هستند، ناتو را موجودی خطرناک خواندند و افزودند: اگر راه در مقابل ناتو باز باشد حد و مرزی نمی‌شناسد و اگر جلوی آن در اوکراین گرفته نمی‌شد، مدتی بعد به بهانه کریمه، همین جنگ را به راه می‌انداختند. [۲]

اینکه چرا محمود صادقی و امثال او متوجه این عقلانیتِ بدیهی و تمایز آن با مفهوم تجاوز نیستند جای سؤال و ابهام فراوانی دارد.

ترکیه از خطر ناتو می‌ترسد یا نگران اشغالگری عراقی‌هاست که به مرزهای عراق حمله می‌کند و انسان‌های غیر مسلح را می‌کشد؟

دقت شود که حتی اگر ترکیه مدعی لزوم برخورد با تروریست‌های فرا مرزی است؛ این مسئله هم متدهای معقولی دارد (مثل متد امنیتی ایران) و می‌شود بدون تمسخر مرزهای یک کشور و یا هدف قرار دادن غیر نظامیان دست به این متدها زد.

مع‌الوصف پر واضح است که محمود صادقی و دوستان او که نه از خطر ناتو آگاه هستند و نه از خطر داغ شدن حضور نظامی آمریکا و اروپا در منطقه غرب آسیا؛ تمایز و تفاوت آشکار تجاوز نظامی با ابتکار عمل نظامی را نمی‌دانند و جالب آنکه در پرتو این ندانستن اهل قلمی کردن افکار خویش نیز هستند.

رفتاری که برای آنها و کسانی که تحت تأثیر افکار قلمی آنها هستند مذلت به بار خواهد آورد...

در باب مثال دیگر از ابتکار عمل می‌توان به وقایع سوریه اشاره کرد.

بدیهیست که اگر حکومت سوریه توانسته بود رخدادهای مشکوک قبل از آغاز جنگ داخلی در این کشور را به خوبی رصد و تحلیل کند، سرازیر شدن سلاح به منطقه را با نگاه امنیتی پی بگیرد و پررنگ شدن فعالیت کشورهای حامی تکفیر در منطقه را تعقیب کند؛ جنگ سوریه یا رخ نمی داد و یا شکلی کم‌هزینه به خود می‌گرفت.

***

الزام حجاب در حکومت دینی حتی برای غیر مسلمانان

حجاب قانونی از نگاه آیت‌آلله جوادی آملی/ تفاوت ابتکار عمل روسیه با "تجاوز ترکیه"

"الزام قانونی حجاب در حکومت اسلامی" یک معنای عقلایی است که اگرچه عده‌ای ولو مذهبی به این مسئله اعتراض کرده‌اند اما این اعتراضات از الزام عقلایی مسئله نمی‌کاهد.

این الزام عقلایی که پیش از این توسط مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته بود؛ در کلام برخی دیگر از فقهای بزرگ از جمله آیت‌ا... جوادی‌آملی نیز مورد اشاره و تأکید قرار دارد.

*آیت‌ا... جوادی‌آملی، از مراجع عظام تقلید و مفسّر برجسته قرآن کریم در یکی از مباحث فقهی خود در سال ۹۷ پیرامون الزام قانونی حجاب در حکومت اسلامی می‌گوید:

"گفتند اگر کسی اهل ذمّه بود نمی‌شود او را وادار کرد به اینکه روسری بگذار. اما اگر کسی اهل ذمّه نیست حکم کافر حربی را دارد و اینها مکلف به فروع‌اند همانطوری که مکلف به اصول‌اند، نمی‌شود گفت حالا کسی که غیر مسلمان است میتواند بی‌حجاب باشد، برای اینکه او به شرایط ذمّه عمل نمی‌کند. اگر به شرایط ذمّه عمل بکند بله، حالا اگر قانون شد یک حساب دیگری دارد که آن قانون کاری به حکم شرعی ندارد، یک حکم حکومتی است؛ مثل اینکه زوج و فرد بکنند، این خیابان بروند و به آن خیابان نروند، اینجا دیگر اختصاصی به اهل ذمّه و غیر ذمّه ندارد. اگر یک چیزی قانون شد که مثلاً فلان روز از این خیابان نباید اتومبیل شما بگذرید، فلان اتومبیل باید بگذرد؛ این کاری به حکم اولی اسلام ندارد، این قانون یک مملکت است. "[+]

در کنار این تأکید فلسفی که هم از حیث اسلامی و هم از حیث قانونی "الزام قانونی حجاب برای مسلمان و غیر مسلمان" را اثبات می‌کند بایستی به این مسئله نیز اشاره داشت که مقوله امنیت اخلاقی و نقش بزرگ پلیس و لزوم نوآوری‌های نیروی انتظامی در این مسئله یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب نیز هست.

***

1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1256186

2_ https://khl.ink/f/50657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    22 23
    فقط یک دوپای فی قلوب مرض وبی شعور فرق این دو را نمی فهمد که در اوکراین از هفته ها قبل غربیها هزاران تن سلاح به آنجا فرستادند وروسیه را تحریک به جنگ کردند وجنگ را ساختند واگر روسیه بموقع واردعمل نمی شد قافیه را باخته بود آن وقت توی عنود قیاس مع الفارق می کنی اینجا جنگ جهانی علیه روسیه است وآنجا جنگ جهانی علیه سوریه آدم بی عقل ویی شرف هیچ چیز ندارد
    • سید IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      21 6
      بهتر است محمود صادقی در حد همان دستشویی های آستان قدس نظریه کارشناسی داشته باشد! بیشتر از آن در تخصص وی نیست!
    • علی IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      8 9
      یعنی غربیها که از هفته ها قبل اشنا بودند به شرایط نمیتونستند به اوکراین سلاح بالستیک وهسته ای بدند؟؟؟
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      4 2
      اشتباه منفی دادم نظرم در مورد این کامنت: «فقط یک دوپای فی قلوب مرض و ....» مثبت است
    • بابک IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      7 3
      هر وقت اسم محمود صادقی میاد من یاد ...
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      4 2
      ما تو جامعه زندگي ميكنيم و نظر مردمو كاملا ميدونيم
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      1 2
      ما تو جامعه زندگي ميكنيم و نظر مردمو كاملا ميدونيم
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      8 2
      من نمیدونم چرا به اقای محمود صادقی و تمامی اصلاح طلبها اینقدر حمله میکنید و میگید نظریات غیر کارشناسانه میدن؟! اتفاقا بالعکس این معلوم الحالها خیلی خوب هم میدونن که اوضاع از چه قراره... منتها چون تحت فرمان ارباب های غربیشون هستند باید این حرفها رو بزنن. نتیجه زیادی بها دادن به جماعت افتضاح طلب، همین است که وقاحت را به اوج میرسونن. از خانوم فائزه هاشمی بگیرید تا امثالهم...
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    30 16
    چرا باید یک آیت الله جوری حرف بزنه که شما باید به دنبال توجیه صحیح کلام او بگردید؟
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      7 9
      ایشان استاد اد فلسفه..
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      10 5
      حالا میخوای شما اول درست نوشتن جملات و اینا رو بیاموز تا بعد.
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      4 18
      آیت الله ۸:۰۷ شما چرا؟؟!!!!! بخشید تو از آیت الشیطانهای انگلیسی هستی.....
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      4 1
      اون صحبتی که آیت الله العظمی جوادی آملی کردند مربوط به سال ۹۶ بوده اونطور که دیدم اما ادمین صفحه ایشون میاد سال ۱۴۰۱ توی بازه حساسی اون تیکه کلام رو که ناظر به کار فرهنگی در مورد حجاب خسو رو منتشر می کنه این کار ها رو باز هم از ادمین صفحه دیده بودم خدا هدایتش کنه.مگه آیت الله جوادی مخالف اصل نظارت حکومت بر حجابند که ادمین اینطور وقیحانه یک تکه از کلام ایشون رو منتشر میکنه.مگر اصلا عالمی اون هم به بزرگی علمی و تقوایی ایشون مخالف نظر صریح اسلام میشه؟
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      5 0
      خواص باید خیلی مواظب فرزندانشان باشند
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      3 0
      دقیقا، همین چند روز پیش یک حرف زد که آدم در آن ماند یا باید کامل می گفت با منظورش چیز دیگری بود؟ لطفا خودشان روشنگری کنند
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    11 27
    درود بر ترکیه
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      2 3
      ترکیه
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      2 0
      hف به هرچی کاسه لیسه
  • سید IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    13 10
    بهتر است محمود صادقی در حد همان دستشویی های آستان قدس نظریه کارشناسی داشته باشد! بیشتر از آن در تخصص وی نیست!
  • علی IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    23 10
    اگر باورتان شده که مسلمانید به اختلاسگران میلیاردی و غارت گران اقتصادی حمله کنید و جلویشان را بگیرید
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      3 6
      بهتره به دادگاه مراجعه کنید
    • نادری IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      4 7
      به امثال مصی بگو که کمپین پشت کمپین راه میندازن و سیل دلار رو به جیبشون میریزن که توی ایران فسادزیاد بشه
    • ایرانی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      2 7
      هرچیزی جای خود
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    10 8
    این چهره جاهل اصلاحات همانند سایر جاهلان اصلاحاتی هر وقت خودشون را نمایه فریب مردم قلمداد کردن ودر این وادی موفق بودن شادابی نسل جوان قلمداد کردن حالا که دستشون رو شده چرندیات میبافند آقای شکوری راد شما سردمداران دروغ وجهالت هستید تا نوک بینی خود را هم ببشت نمی‌بینید انقدر قدرت طلبی زیر زبان شما مزه کرده که میخواهید با قیمت نابودی کشور انرا برای خود بر گردانید از یک طرف نسل جوان را نسبت به انقلاب سر خورده کردید ومانع حضور برخی از انان با دروغهایتان در صحنه های اجتماعی هستید از یک طرف سخن از سر خوردگی میزنید جوانان انقلابی که امیدوارتر نسبت به گذشته فعالیت خود را انجام میدهند حتما منظور شما ان گروهیست که توسطشما فریب خوردن شما دیگه پیر شدید لا اقل این چند صباح را به توبه بگذرانید تا شاید راه حلی برای خونهای ریخته شده سال 88واسیب دیدگانش پیدا کنید تا اخر عمر سر به انابه بگذارید تا شاید خسا رتهای وارد شده که غیر قابل جبران است بنظام اسلامی را جبران کنید
  • BE ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    2 0
    زیاد میگن
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    18 9
    درود به اقای جوادی آملی.
  • رحیم IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    19 7
    اینکه نمی شود هر کشوری از کشور دیگر احساس خطر کند به ان کشور حمله کند پس عربستان میتواند حمله ناجوانردانه خود رو علیه مردم مظلو م یمن توجیه کند
    • سید IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      4 5
      اگر حکومتی واقعاً متوجه شود که کشوری دیگر با حمایت دشمنان بین المللیش قصد تجاوز نظامی یا محاصره کشورش را دارند دقیقاً و عقلاً باید در حمله پیشدستی کند و این همان کاری است که اگر غفلت برخی مسئولین ما در سال 1359 از جمله بنی صدر نبود مانع از حمله عراق به ایران می شد! اما مردم یمن مگر ممکن است که در مخیله شان هم بیاید که بخواهند به عربستان حمله کنند!؟ با حمایت کدام کشورها چنین امری می توانست محقق شود؟! اکنون هم اگر کشور آذربایجان بخواهد پای صهیونی ها به مرزهای ایران را باز کند تا ناامنی و جنگ برای ایران به ارمغان آورد، آیا عقلانی که ایران دست روی دست گذارد و منتظر ضربه زدن آن ها باشد؟!
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      6 8
      احساس خطر اگر منطقی باشد که ایرادی ندارد. چون بالاخره منجر به جنگ میشود. باید فرق تجاوز و ابتکار عمل را بفهمید.
    • ساسان IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      8 3
      این دو مثال در هیچ زمینه ای با هم تشابه ندارد. شما اوکراین اروپایی با یه رئیس جمهور صهیونیست و تغییرات سیاسی بنفع غرب و ناتو که کانون دزدان سرمایداری شده رو با یمن که ضعیفترین اقتصاد عربی را دارد و در جنگ داخلی و مناقشات سیاسی در آن غوغا می‌کند فقر و گرسنگی دارد که بالقوه هیچ خطری نه الان و نه در آینده دور برای هیچ کشوری نداره مقایسه میکنی،آیا واقعا نمیدونی یا اسیر اوهام ساخته غربی؟ این قیاسها، قیاس کشک بر مشک است،مجید جان .
    • adrian DE ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      0 0
      سید خان با این حساب امریکا هم حق داره به ایران حمله کنه ، و پیش دستی کنه، چون هر روز میگیم مرگ بر امریکا
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    3 0
    چرا نظرات منو منتشر نمی کنید
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    6 6
    پس چرا وقتی میخواستین میرحسین موسوی رو له کنین عملکردش توی دهه شصت علیه بدحجابی رو مسخره میکردین؟ تکلیفتونو مشخص کنین
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    3 8
    اینقد نگین جنگ جنگ جنگ جنگ نیست که عملیات ویژه نظامی تکرار کنین عادت شه
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    3 1
    بدیهیست که اگر حکومت سوریه توانسته بود رخدادهای مشکوک قبل از آغاز جنگ داخلی در این کشور را به خوبی رصد و تحلیل کند، سرازیر شدن سلاح به منطقه را با نگاه امنیتی پی بگیرد و پررنگ شدن فعالیت کشورهای حامی تکفیر در منطقه را تعقیب کند؛ جنگ سوریه یا رخ نمی داد و یا شکلی کم‌هزینه به خود می‌گرفت.... ایران پیش‌بینی کرده بود؟
  • طاهر IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    14 5
    ای کاش به تمام نابسامانی ها و مشکلات و گرانی ها و هزاران مشکل دیگر در جامعه که هم قانون است و هم وظیفه دولت و حکومت هم مثل حل مشکل بی حجابی و کم حجابی - کمر به حل می گرفتند
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      4 13
      کمر به حل گرفته شده چشمانت را بازکن
  • محمد IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    6 4
    ای کاش چشم بر روی ظاهر بست و باطن رو نگریست
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      6 3
      از کوزه همان تراود که دراوست.
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    13 3
    صادقی دلش خیلی برا تاجزاده تنگ شده. به نظرم این فرد باید زودتر از تاجزاده دستگیر میشد
  • محمدی اصل IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    8 1
    درود بر آیت الله جوادی آملی
  • حسین IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    2 3
    هر مملکتی برا خودش قانون داره. ایرادی که هست به نحوه برخورد با بد حجاب یا بی حجاب هست
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      2 1
      وظیفه اجرای قانون با پلیس
    • SE ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 0
      این قانونو از کجا آوردی؟!
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    5 1
    اگه منظورتون ناتو ،که ناتو سالهاست بيخ گوش ايرانه ،ترکيه عضو ناتوعه،دوم اينکه با تجاوز روسيه به اوکراين اونا ميخاستن جلوي پيشروي ناتو رو بگيرن که قضيه کاملا برعکس شد و مرزهاي روسيه و ناتو چند هزار کيلومتر بيشترم شد و احتمالا به خاطر ترس اروپايي ها و دنيا بيشتر هم ميشه يعني علنا روسيه شکست خورد،علاوه بر اون توي باتلاق اوکراين هم گير کرده
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    1 0
    به زودی ریشه هرچی تروریست می زنیم
  • علی ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    3 5
    درود بر صادقی
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    7 4
    بی حجابی بی عفتی رو به همراه داره. حالا خوبه شاهدیم که چه اتفاقات ناگواری میفته
  • صفری IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    0 0
    دقیقا
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    2 0
    درود بر آیت الله جوادی آملی
  • FR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    2 3
    در جمهوری اسلامی ایران حجاب نمادی جهت پاسداری وحدت جامعه و نشانه حفظ استقلال و برتری فرهنگی انست ...خط قرمزی با سکولاریسم
  • ماندانا IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    4 5
    عدم رعایت حجاب باعث تضییع حقوق بقیه افراد میشه از این رو لازمه که قانون اعمال بشه
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      1 0
      شب دراز است و قلندر بیدار
  • US ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    0 0
    قانون را نماینده های اکثریت مردم تعیین میکنند
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    3 0
    حجاب دستورخداست درسورہ نور
    • CA ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      1 0
      بله و مخاطب مومناتند نه همه
  • CA ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    4 2
    "...بله، حالا اگر قانون شد یک حساب دیگری دارد که آن قانون کاری به حکم شرعی ندارد، یک حکم حکومتی است..." آیا حکم حکومتی قابل تغییر نیست؟ آیا تغییر حکم حکومتی اسلام را بخطر می اندازد؟ از همان ابتدا عده زیادی با حجاب اجباری مخالف بودند و حالا این مبحث بطور جدی سوژه جبهه برانداز شده. نظر من تساهل و عدم اجباره.
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      4 1
      حکم حکومتی نیست جوجه حکم الهیست وحکومت خداپرستان وظیفه اجرای قانون الهی را بر عهده دارد.
    • CA ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      1 0
      پاسخ به ۲۲:۵۷: متن بالا قسمت آبی رو مطالعه بفرمایید. من نقل قول کردم از آیت‌ا... جوادی‌آملی. در ضمن حکم الهی شامل مومنات میشه ونه برای مثال دین ساختگی بهاییت! پس جای بحثش هست که ببینیم واقعا باید همه ملزم باشن به حجاب یا فقط مومنات. گذشته از اون! مومن! تیکه انداختن کار خوبی نیست وقتی استدلال و اخلاق اسلامی رو امیر مومنان توصیه کرده. انشاءالله پیرو باشیم.
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    4 0
    من طرفدار دینو حجاب و قرآن هستم شدید
    • SE ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 0
      من هم هستم
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    پوتین شده دمپایی استالین پس کجایی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس