کد خبر 1400703
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۰
حیوان خانگی

انتخاب حیوان خانگی اهمیت زیادی دارد، چرا که در صورت انتخاب گونه اشتباه برای نگهداری، آسیب جبران‌ناپذیری به محیط زیست، خود حیوان و سلامت اعضای خانه وارد می‌شود.

به گزارش مشرق، نگهداری حیوان خانگی تقریباً در همه کشورهای جهان امری رایج است و در کشور ما نیز در دو دهه اخیر نگهداری حیوانات خانگی طرفداران زیادی پیدا کرده است. موضوع مهم در نگهداری حیوانات خانگی انتخاب گونه مناسب برای نگهداری است؛ چرا که در صورت انتخاب گونه اشتباه برای نگهداری، آسیب جبران‌ناپذیری به محیط زیست، خود حیوان و سلامت اعضای خانه وارد می‌شود.

متأسفانه با رواج پیدا کردن نگهداری حیوانات در خانه افراد سودجو از علاقه به افزایش تعاملات بین انسان و حیوانات استفاده کرده و برای کسب درآمد بیشتر از طریق قاچاق حیات‌وحش، گونه‌های اشتباهی را به‌عنوان حیوان خانگی معرفی کرده‌اند که در ادامه برخی از این گونه‌ها را معرفی می‌کنیم.

۱. سنجاب

متأسفانه استفاده از سنجاب به‌عنوان حیوان خانگی از سال‌ها پیش در کشور مشاهده شده است و روند این کار هرساله در حال افزایش است. سنجاب با جمع‌آوری میوه درختان, موجب زایش و رویش این جنگل‌ها می‌شود. برخی از گونه‌های دیگر سنجاب، مانند سنجاب بلوچی با خوردن حشرات و انتقال گرده‌ها در بارور کردن درختان نقش مؤثری دارند.

این گونه در جایگاه خود, گونه‌ای بسیار تأثیرگذار بر اکوسیستم است اما زمانی که وارد محیط نامناسب شود می‌تواند تبدیل به آفتی برای محصول باغات و زمین‌های زراعی و معضلی برای گونه‌های بومی آن منطقه تبدیل شود. سنجاب بلوچی، سنجاب ایرانی، سنجابک‌های درختی و سنجاب‌های زمینی از انواع سنجاب‌ها در کشور ما هستند که هیچ‌کدام مناسب نگهداری به‌عنوان حیوان خانگی نیستند.

۲. میمون

به‌دلیل افزایش تقاضا برای خرید این گونه در کشور ما, موارد قاچاق آن نیز در حال افزایش است و این گونه که هیچ‌یک از ویژگی‌های نگهداری به‌عنوان حیوان خانگی را ندارد, در تعداد زیادی به کشور ما وارد شده است. با وجود اینکه این گونه وابستگی شدیدی به مادر خود دارد, متأسفانه قاچاقچیان نوزاد را از مادر خود جدا می‌کنند و به کشورهای دیگر می‌فرستند.

قاچاقچیان برای تسهیل جدا کردن نوزاد میمون از مادر, میمون مادر را می‌کشند و سپس نوزاد میمون را به‌شکل کاملاً غیرانسانی در کیسه‌های پلاستیک بسته‌بندی می‌کنند, کیسه را گره می‌زنند و تا زمان رسیدن به مقصد آن‌ها را در این کیسه‌ها نگهداری می‌کنند. در این مسیر حمل‌ونقل بسیاری از این نوزادان که بدون آب و غذا نگهداری می‌شوند, تلف می‌شوند.

گونه میمون رزوس فقط و فقط در دوران نوزادی به‌دلیل وابستگی شدید به مادر موجودی آرام است و پس از بالغ شدن به موجودی شدیداً پرخاشگر و غیرقابل کنترل تبدیل می‌شود. سؤالی که در این رابطه مطرح می‌شود این است؛ میمون‌هایی که در این سال‌ها توسط افراد در سنین نوزادی خریداری شده‌اند پس از رسیدن به سن بلوغ چه شده‌اند و در زمان حاضر در کجا قرار دارند؟

در مواردی صاحبان این میمون‌ها پس از مهجور ماندن در کنترل میمون رزوس بالغ آن را در طبیعت رهاسازی می‌کنند که این مورد بسیار خطرناک است, میمون رزوس گونه مهاجم طبیعت ایران است و این گونه همه‌چیزخوار که توانایی فوق‌العاده‌ای در سازگاری با زیستگاه جدید دارد می‌تواند اکوسیستم منطقه‌ای را که آن وارد شده است به‌طور کلی نابود کند.

۳. مار

هرچقدر حضور مارها در اکوسیستم طبیعی و زیستگاه خود مفید است نگهداری آن در خانه کشنده و مضر است! مارها کنترل‌کننده جمعیت جوندگان در اکوسیستم هستند و با شکار و تغذیه آن‌ها, جمعیت جوندگان در اکوسیستم را کنترل می‌کنند، به‌عنوان مثال گاهی کشاورزان در مزرعه خود مارها را می‌کشند و اطلاعی ندارند که کشتن این مارها منجر به طغیان جمعیت موش در مزرعه‌شان خواهد شد، همچنین مارها در کنترل جمعیت پرندگان نیز نقش دارند و غذای خوبی برای شکارچیان بزرگتر محسوب می‌شوند.

 استفاده از زهر مارهای سمی نیز دیگر دلیل اهمیت آن‌هاست و در آینده ممکن است انسان به تکنولوژی استفاده از سم مارها دست پیدا کند و از آن برای درمان بیماری‌ها استفاده کند. این گونه از خزندگان گنجینه ژنتیکی ما محسوب می‌شود و گونه‌های بومی ما مانند افعی دم‌عنکبوتی یکی از زیباترین و نایاب‌ترین مارها در جهان هستند.

۴. لاک‌پشت

متأسفانه نگهداری لاک‌پشت به‌عنوان حیوان خانگی در کشور ما مرسوم شده است و این در حالی است که از نظر تعریف حیوانات وحشی و اهلی, لاک‌پشت خزنده‌ای است که وحشی محسوب می‌شود و به همین دلیل نمی‌تواند به‌عنوان حیوان خانگی نگهداری شود.

معمولاً زمانی که صحبت از نگهداری لاک‌پشت در خانه می‌شود, ذهن مخاطب تنها به‌سمت لاک‌پشت پشت‌گوش‌قرمز که گونه مهاجم طبیعت ایران محسوب می‌شود می‌رود اما باید توجه کنیم که گونه‌های لاک‌پشت بومی ایران از جمله لاک‌پشت مهمیزدار شرقی را که در معرض انقراض نیز قرار دارد نیز نباید به‌عنوان حیوان خانگی نگهداری کرد.

از نظر محیط زیست گونه‌ای را که وحشی باشد نباید در خانه نگهداری کرد و نگهداری لاک‌پشت از نظر قانونی نیز مشکل دارد و در صورت مشاهده افراد با جریمه‌های مالی مواجه خواهند شد. این لاک‌پشت‌ها در زیستگاه طبیعی خود می‌توانند پویایی داشته باشند اما با نگهداری آن‌ها در خانه جمعیت آن‌ها در طبیعت از بین خواهد رفت.

شایان ذکر است که هیچ‌یک از موارد مذکور مناسب نگهداری به‌عنوان حیوان خانگی نیستند و افراد سودجویی که از هر طریقی در فضای مجازی و یا در بازارهای غیرمجاز خرید و فروش حیات وحش و یا حتی برخی کلینیک‌های دامپزشکی اقدام به خرید و فروش این حیوانات می‌کنند، مرتکب جرم شده‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    10 9
    دو تا بچه کافیه حیوان بیارید تو خونه تون
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      16 6
      خب شما ده تا بچه خودت را مثل حیوان تربیت میکنی و می اندازی به جان جامعه!
    • ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      6 1
      برای شما دو تا حیوان کافیه ؟
    • بشار عبدالواحد IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      5 0
      شما صاحب اختیاری و مختاری 8.10
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    4 1
    بین علائق نژادی اختلال ایجاد نکنید آخه یه عده ای خیلی خیلی مهربونند !!!
    • DE ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      2 2
      ما چه بخوایم و چه نخوایم حیواناتی مثل حشرات ، مگس ، سوسک ، زنبور ، کنه عنکبوت و... در اطراف و محیط زندگیمان داریم که دیگه احتیاجی به دیگر جانداران نداریم چه برسد به نگهداری از آنها. صاحب خانه ما میگوید اگر جنبنده ایی غیر از خانواده ات در منزلت ببینم کرایه خانه ات میره بالا ، البته به غیر از هزینه های جانبی ، بنابرین اهل خانواده مواظبند تا جنبنده ایی به خانواده اضافه نشه حتی یک مگس.
  • قریشی IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    19 3
    نگهداری برخی سلبریتی ها هم در داخل کشور مضر است ، برای اخلاق جامعه، برای اعتقاد جامعه و برای سلامت فکری جامعه ... همانهایی که به قیمت خارج رفتن حضور در فیلمهای مستهجن را به جان خریدند و یا رفتند و شدند هم آغوش شاهزاده های سعودی ...
    • مهدی IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      1 0
      خخحححخخ لایک
  • علی خان IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    9 6
    نگهداری از حیوانات در خانه کار خوبی نیست ، مثلا هرکس در خانه لاک‌پشت نگه داری کند دچار کندی در کار و عدم پیشرفت کاری میشه و در جا میزنه ،،، نگه داری سنجاب باعث می‌شود خانه شما محل نگهداری خرده ریزه های به درد نخور و در نهایت فقر شما می‌شود ،، میمون بسیار بد است میمون نظم و انضباط خانه شما را به هم می‌زند و در واقع شما همیشه در پریشانی استرس زندگی خواهید کرد میمون بسیار بد یوم است ، میمون‌ها در جوامع فقیر در بین مردم زندگی می کنند ،، مار خطرناک است چه در الکل چه در قفس چون شکل چشم و پالسی که از مهره ها و پوست و سر مار انعکاس پیدا می‌کند نا خدا گاه زمینه انواع بیماری‌ها را برای شما آماده می‌کند یادتان باشد یکی از علائم شرکت‌های دارویی شکل مار است چون براشون بسیار سود آور است مانند آرم اسکلت برای ....
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    9 2
    اصلا جای حیوان توی خونه نیست بجز مرغ و خروس و جوجه و احیانا پرنده های کوچک تر -البته گناه داره اونو تو قفس نگه داریم- که ذاتا اهلی و بی خطر هستند بجای اونا جوجه بیارید بزرگ کنید همه تمیزند هم بی خطر
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      3 1
      عاشق مرغ و خروس ولی نمیتونم تو خونه نگهدارم
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    14 7
    خیلی جالبه که سگ رو نگفتید ، که پدر همه رو با نگهداریش در آوردن
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      15 2
      سگ برای یک عده سگ پرست از خانواده شون عزیزتره! بیشتر از بچه شون با سگشون سر میکنند!به مقدسات اونها اهانت میشه!
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      4 4
      عروسک زنده اسباب بازیشون رو ازشون نگیر!
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    9 2
    هیچ حیوانی را نباید در خانه نگه داشت . حتی ماهی های قرمز! اجازه دهید این مخلوقات زیبای خداوند در طبیعت و با خلق و خوی طبیعی خودشان زندگی کنند، و الیته با ایجاد مراکزی از زجر گرسنگی و تزاید نسل برخی گونه ها باید جلوگیری کرد. حتما سرمایه گذارانی در داخل و خارج کشور هستند که اسباب اینکار را فراهم کنند و جیغ بعضی تمامیت خواهان سنگدل و بیرحم را خاموش کنند ، مشکل در قانونگذاری و مجوزات مربوطه است نه هزینه های مالی، با عطوفت و مهربانی و توجه به سایر مخلوقات زیبای خداوند برکت و فزونی هم به این سرزمین اهورائی خواهد بارید مثل باران.
    • سمیه IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
      0 1
      سلام ،منم خیلی به نگهداری میمون علاقه دارم ،ولی در مورد چگونگی فروش اون توسط قاچاقچی میمون ،متوجه شدم که مادرش و برای جداکردن بچه میمون می کشن میفروشن به قدری ناراحت شدم که بعضیها چقدر بی وجدان هستن ،و چه شغل کثیفی دارن ،که دیگه هیچوقت به خرید فکر نمیکنم وشریک جرم آدم پست نمیشم
  • سیامک بهاءآبادی IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    7 3
    اینکه فرمودید: «این4 حیوان را در خانه نگه ندارید» یعنی غیر اینهارا نگه دارند؟! نویسنده تلویحاً می فرمایند: سگ؟ گربه؟ سوسمار؟ گاندو؟ و... نگه دارید عیب واشکالی ندارد!!!
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      5 2
      نگهداری گربه و کبوتر و بز و گوسفند و اسب در روایات اهل بیت علیهم السلام توصیه شده است.
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      1 2
      گربه !!!!!کدوم روایت تاجایی که ما میدونیم گربه ضرر داره برای زن باردار
  • شاپرک IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    5 1
    یک سری حیوانات هم نباید توی جامعه نگه دارن چون برای سیر کردن شکمشون به دختر بچه ها حمله میکنن
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    5 1
    متاسفانه میمون جانور بسیار پر جنب و جوش و بی ادبی هست که وقتی عصبانی بشه بسیار خشن میشه صاحبان بعد از مدتی نمیتوانند انرا نگهداری کرده مجبور میشوند در جنگلها رها کنند که این امر موجب بهم خوردن تعادل در جنگل میشه
  • DE ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    1 1
    در بین انواع مارها مار بوآ و مار مولک از همه خطرناک‌تر هستند.
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    7 1
    یک حیوان آلوده دیگر هم هست که نباید در خانه نگه دارید : مرد خیانتکار . مرد بی وفا که نوعی حیوان وحشی و خطرناک و بیماری زا است را باید از خانه پرت کنید بیرون با اردنگی
  • NG ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    3 1
    در روایات اهل بیت علیهم السلام از چند حیوان نام برده شده که در صورت امکان توصیه شده در خانه نگهداری شود. گربه، مرغ و خروس، کبوتر، گوسفند. روایتی از شخص حضرت رسول ص دیدم که به این موضوع توصیه فرموده بودند. مثلا بودن حیوان در خانه سبب میشه چشم زخم و اثرات بد و خطرناک به اونها بخوره و به افراد خانواده زیانی نرسد.
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    0 0
    نگهداری حیوانات خوش یوم؛ در خانه (شهری و گرنه خانه روستایی که مولد است احشام و انواع ماکیان را بجا نگه میدارند) توصیه شده است و تقریبا در اغلب منابع نگهداری حداقل یکی از سه حیوان در خانه؛ تاکید شده است خروس خوش رنگ و خوش صدا ؛ کفتر(کبوتر) ؛ اسب؛ - دوستی دارم پیرمرد 93 ساله هست که 4 مرغ از نژاد «مرندی» در خانه خود نگه میدارد ؛میگفت نه تنها از خرید تخم مرغ از بیرون بی نیاز هستم بلکه به نوه هایم هم تخم مرغ میدهم و تا کنون حتی یک کیلو دان مرغ هم نخریدم چرا که همان خرده نانهای سفره؛ پوست(خرد شده) میوه های مصرفی و پسمانده تمیز کردن حبوبات و سبزیجات و... برای تغذیه انها بکار گرفتم البته فرزندانم نیز چنین چیزهایی را برای مرغ ها میاورند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس