کد خبر 1400682
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
فواد حسین

به‌رغم اظهارات وزیر خارجه ترکیه درباره عدم حمله نیروهای این کشور به غیرنظامیان عراقی، وزیر خارجه عراق خبر داد که کارشناسان نظامی این کشور ثابت کرده‌اند که حمله از طرف ترکیه صورت گرفته است.

به گزارش مشرق، «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه «السومریه» خبر داد که کارشناسان نظامی عراق حمله ترکیه به منطقه کردستان را تأیید کرده‌اند.

بنابر گزارش بامداد امروز (پنجشنبه) شبکه السومریه، وزیر خارجه عراق ابتدا اظهار داشت: «ما به همراه فرماندهان نظامی، چند تن از منطقه [کردستان عراق] و برخی از اعضای پارلمان عراق به محل حمله رفتیم. این یک فاجعه بود.»

فؤاد حسین اضافه کرد: «حمله میان ۵۰۰ تا ۶۰۰ گردشگر صورت گرفت که اکثر آن‌ها اهل بغداد و جنوب عراق بودند. ۹ نفر شهید و ۳۱ نفر دیگر مجروح شدند.»

وزیر خارجه عراق هشدار داد: «اگر مشکلی میان دولت ترکیه و حزب کارگران وجود دارد نباید این مشکل به داخل خاک عراق کشیده شود. برخی از کارشناسان نظامی عراقی ثابت کردند که این حمله از جانب ترکیه بوده است.»

این اظهارات در حالی بیان شده است که «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه، امروز، گفت: «بر اساس اطلاعاتی که از نیروی هوایی ارتش دریافت کردیم، هیچ حمله‌ای به غیرنظامیان [در دهوک عراق] نداشته‌ایم.»

مولود چاووش اوغلو اضافه کرد: «اتهامات وارده به خود را رد می‌کنیم و آماده همکاری با مقامات عراقی هستیم. چند سازمان تروریستی از جمله حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) همچنان در خاک عراق فعالیت دارند.»

 منابع خبری عراق، عصر روز گذشته، از حمله ارتش ترکیه به شمال این کشور و اصابت یک گلوله توپ به تفرجگاهی در منطقه کردستان عراق خبر دادند.

رسانه‌های عراقی گزارش دادند که در پی این حمله، تعدادی غیرنظامی کشته و چند نفر دیگر مجروح شده‌اند. مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق لحظاتی پس از انتشار این گزارش خبر رسانه‌ها را تأیید کرد و خبر داد که به دنبال این حمله، هشت نفر کشته و ۲۳ تن دیگر مجروح شده‌اند.

مقامات و گروه‌های عراقی هر یک در واکنش به این حمله بیانیه شدیداللحنی صادر کردند و با نسبت دادن این حمله به ترکیه آن را به شدت محکوم کردند.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق ضمن نسبت دادن این حمله به ترکیه، تأکید کرد: «عراق حق کامل خود در پاسخ به این تجاوزها را محفوظ می‌داند و تمام اقدامات لازم برای حفظ مردم این کشور و تحمیل کردن تبعات تنش مستمر به طرف متجاوز را اتخاذ خواهد کرد.»

 «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ترکیه با این گمان که عراق نمی‌تواند پاسخ دهد مگر -با عرض تأسف شدید- با بیانیه ضعیف وزارت خارجه، وقاحتش را زیاد کرده است لذا به عنوان گام اول من تنش از طریق موارد زیر یا با برخی از این موارد را پیشنهاد می‌کنم.»

در ادامه این بیانیه آمد: «اولا: کاهش سطح حضور دیپلماتیک با ترکیه. ثانیا: بستن فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های زمینی میان ترکیه و عراق. ثالثا: شکایت نزد سازمان ملل متحد از طریق راه‌های رسمی و در سریع‌ترین زمان ممکن. رابعا: لغو توافق امنیتی با آن‌ها تا زمانی که ترکیه به عدم حمله به خاک عراق متعهد نشده است؛ مگر پس از اعلام به دولت و کمک خواستن از آن در صورتی که تهدیدی در نزدیکی مرزها وجود داشته باشد زیرا تجاوز به استان‌های شمالی و منطقه [کردستان عراق] از داخل و خارج دیگر قابل تحمل نیست.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • BE ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    19 18
    اگر ارتش خونخوار مغول روزی تعدادی بیگناه نکشد رجب خوابش نمیبره. لابد کسی اون دور و بر نبوده بکشند این کمپ گردشگری را هدف گرفته اند. انوقت به جای عدر خواهی مسئولیتش را بعهده پ ک ک گداشته اند.
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    12 19
    «مصطفی الکاظمی»«سید مقتدی الصدر» وقتی اون دو تا حرف بزنن شک نکنین برعکسش درسته به نظرم ترکیه حمله نکرده
  • BE ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    15 1
    اگر ایران اقتصاد قدرتمندی داشت الان فرصت خوبی بود که بازار عراق را در دست بگیرد
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    17 1
    اگه ترکیه حمله نکرده پس کی حمله کرده نکنه فصانوردان یا از مریخ حمله کرده ترکیه نقش اسرائیل یا اسرائیل دوم در منطقه رو اجرامیکنه اسرائیل فلسطینو توپ باران کودک کشی میکنه ترکیه هم عراق و سوریه رو تازه بعد این قتل عامها مردک اردوغان سیر نشده از ایران و روسیه گله داره که چرا اجازه حمله به سوریه رو ندادن مردک مغول کودک کش
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      18 18
      وحشی های هندی پانکرد
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      4 1
      وحشی خودتی یا پانتورک نفهمی یا پانفارس خودخواه و خدانشناس
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    16 6
    تا زمانی که این کردها به تحریک آمریکا و اسرائیل تو شمال عراق شیطنت کنن و حکومت مرکزی از خودش عرضه‌ نشون نده. همینه
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      5 0
      گویا هوس کردن کل ترکیه به آتش کشیده بشه فقط صبر کوردها هم حدی داره خدا باشه مرگ آسون میشه واسه ما
  • علی IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    14 6
    عراق باید به ترکیه غرامت بدهد چندین سال است که کردها از شمال عراق به ترکیه و ایران حمله می‌کنند ترکیه کلی هزینه برای پاک سازی شمال عراق میکند
  • میلاد IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 0
    خخخخخ غرامت چه غرامتی بیا با چقدر غرامت میخوای بگو ع عراق بده ترکیه دیگه انزوا شده قبلنا به داعش کمک میکرد دید داعش شکست خورد الان خودش داره راه داعشو میره اردوغان داعشی کارش تمومه باید بره
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    مثل همیشه
  • بال IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    0 0
    عراق چند سال پیش به ایران حمله کردند همان هشت سال دفاع مقدس خون مردم بی گناه ایران را ریختند حالا نوبت خودشان است که توسط ترکیه به اعمال سزایشان برسند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس